BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MB6400 op 28 April 2018, 10:47:31
-
Hallo Allemaal,
in het verleden hadden diverse grotere fabrieken hun eigen ketelhuis. Om deze te kunnen stoken was de aanvoer van bv kolen noodzakelijk.
Ik kan echter geen foto's vinden waar men de kolen liet en hoe zo'n opslag op een fabrieksterrein eruit zag.
Aangezien ik met een idee voor een kleine baantje / diorama speel, ben ik op zoek naar foto's van een dergelijke situatie.
Kan iemand hier helpen hoe zoiets eruit heeft gezien ?
alvast bedankt,
Marc
-
Ik denk dat het lossen via een kolenwagen vooral handwerk was. Gewoon met de schop in kruiwagens. Zo gebeurde dat bij onze plaatselijke fabriek met spooraansluiting. Maar ik kan niet voor alle industrieën spreken. Er zullen ook wel automatische losinstallaties geweest zijn. Dat ligt natuurlijk aan de kolenconsumptie.
-
Kijk eens op deze http://www.seinarm.nl/Goederen/Kolentransport.aspx (http://www.seinarm.nl/Goederen/Kolentransport.aspx) link.
Gerard
-
Zo doen ze het in China anno nu. Een constructiewerkplaats onder de rook van Beijing.
Maar ik heb het gevoel dat het zomaar in Europa in de jaren '40/-50 had kunnen zijn...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/B0062.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/B0062.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/B0064.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/B0064.jpg)
-
Bij ons in het dorp (en op zoveel andere stations) werden de kolen met de hand (een kolengreep) in jutten kolenzakken gedaan die dan op een platte wagen of open vrachtwagen werden geladen en naar het terrein van de kolenboer gebracht. Voor echt grote klanten had men al een lopende band om de vrachtwagen te laden. Dit alles voor de komst van de zelflossers.
Bij de klant droeg de kolenman de jutte zakken op zijn rug naar het kolenhok van de woning of het bedrijf. Ook toen de zelflossers er waren werd er voor huiselijk gebruik nog in zakken verladen
Op de kwekerij van mijn vader stonden de kachels (warm water verwarmingsketels) in kelders naast de kassen en was er een stalen luik in de straat met daaronder de kolenbergplaats. De kolensjouwer stortte de zakken over zijn rug in het openstaande gat.
Kolenplaatsen in de open lucht zagen er inderdaad ongeveer uit zoals op de foto's, maar wel vaak met een min of meer wrakkig houten afdak.
Dirk
-
In mijn woonplaats stond jaaaren geleden een electriciteitscentrale. De kolen lagen gewoon op het terrein:
http://www.50plusser.nl/makeimage.php?src=pictures%2Fsocialnetwork1%2F1125%2F37%2F50_plus-pb122-4129-1003081957-IJsselcentraleHengelokolen.jpg&max=948
Gelost werd via een kolentip:
http://www.industriespoor.nl/Kolentips.htm
Andere losmethode:
http://www.industriespoor.nl/VerplaatsbareWagonkipper.htm
Die site industriespoor.nl lijkt mij voor jouw onderwerp wel een bron van info.
Dit was in Hengelo (O) iets verderop in Eansche aan het zgn Zuiderspoor lag een kolenhandelaar dus ook al weer jaaaaren geleden
Meer hierover op http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page2731.htm
-
Misschien is dit een idee voor een klein diorama
http://www.gemeentetramnijmegen.nl/gtn-kolentram.html (http://www.gemeentetramnijmegen.nl/gtn-kolentram.html)
gr Peter
-
Ik kan me ook vaag een foto herinneren van een open 2-assige kolenwagon op rolbokken, die zo door een vrachtwagen over de straat werd vervoerd.
En volgens mij heeft/had Artitec van die laadbakken voor kolen, welke op een spoorwagon of een vrachtwagen konden worden vervoerd.
Edit: zoiets, maar dan met een kolenwagon: https://flic.kr/p/P5aqoV
Of zoiets, maar dan met een kolen-laadkist: https://flic.kr/p/UA9FTc
Nog even verder zitten zoeken:
http://www.sauerlandbahnen.de/imgp/2550/2550-500706-Zu1p.jpg
http://www.sauerlandbahnen.de/seiten/zug/culemeyer.htm
http://maerkischer-bote.de/blog/2008/09/20/guben-culemeyer/
https://web.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/vk/e2v_csr1.html
https://www.ebay.de/itm/282929674848?clk_rvr_id=1513866134410&rmvSB=true
Zie misschien ook: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77827.0
Edit 2: overigens zie ik nu pas dat je eigenlijk meer de opslag zoekt dan de aanvoer ... nou ja, altijd handig, wat extra informatie ;D
Edit 3: opslag: je kunt op Google zoeken op "kolenloods" (y)
https://www.google.nl/search?rlz=1C1KMZB_enNL608NL622&biw=1920&bih=949&tbm=isch&sa=1&ei=gcbkWs3HJYvHwQKjsbaYDA&q=kolenloods&oq=kolenloods&gs_l=psy-ab.3...286879.289125.0.289578.10.10.0.0.0.0.54.359.10.10.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.6.216...0j0i67k1j0i13k1.0.B87YHDpGScU
http://wiki.woudagemaal.nl/w/index.php/Aanvoer_en_opslag_van_de_steenkolen
http://wiki.woudagemaal.nl/w/index.php/Kolenloods
http://www.geheugenvannederland.nl/nl/geheugen/view?coll=ngvn&identifier=SFA03%3ASFA022005259
http://53575db9.cm-6-8b.dynamic.ziggo.nl/hkarchief/displayimage.php?album=1&pid=8740#top_display_media
http://53575db9.cm-6-8b.dynamic.ziggo.nl/hkarchief/displayimage.php?album=1&pid=8769#top_display_media
-
Marc, bij mijn bedrijf hangt in de kantoorgang een foto van onze fabriek in de tijd dat ons ketelhuis een aansluiting hadden op het GTW smalspoor van Doetinchem. Zal eens vragen of ik daar een foto van mag maken.
-
Smalspoor dat de fabriek ingaat is een leuk idee. Met ergens een overlaadstation vanaf het grote spoor.
-
Er is een stadsgasfabriek geweest met een smalspoorlijn op enige hoogte voor de aanvoer van de cokes. Weet alleen niet meer welke stad...
Hier wat leuke plaatjes:
https://heemaf.mijnstadmijndorp.nl/verhalen/hijskranen
Misschien niet direct geschikt voor jouw fabriek maar er worden wel kolen verladen :)
-
http://www.industriespoor.nl/Kolentrams%20op%20smalspoor.htm