BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Hanulgoeroe op 20 April 2018, 18:08:49
-
Hoi allemaal, ik heb problemen met mijn N-baan. Hij is erg vies en ben dom geweest en had r1 bochten gepakt. Ik ben pas overgestapt op n dus heb nog niet zo veel locs, een stuk of zes. Daar loopt er maar 1 soepel van en de rest loopt voor geen meter of niet. Hiervoor moet ik echt even de tijd voor nemen. Maar de vraag is hebben jullie schoonmaak tips en andere tips voor op de modelbaan?
-
Tja, eigenlijk moet je eerst zorgen dat de rails schoon zijn.
Dus poetsen! Eventueel ook met een poetsblok van roco.
Verder locs nakijken, schoonmaken. Zelfs een grote schoonmaaksessie
kan nodig zijn. Is op afstand niet te zeggen.
Dat laatste kan erg lastig zijn als je niet vertrouwd bent met het
opereren van N locs.
Verder lopen veel locs gewoon goed door R1. Dat hoeft op zich niet altijd
een probleem te zijn. Heb je nieuw of oud materiaal?
Collin
-
Ten eerste erg bedankt voor je bellangstelling. Nee ik heb nieuwe locs bijv. 7156 (56er) en ook een br 38 deze loopt maar remt vreselijk veel in de bochten en moet eerst lang rijden voordat hij soepel loopt. Hij kan ook niet zacht heb ook een 7000 en t3tjes
-
beste
wel eigenaardig want bij mij zijn het allemaal r1 bogen van Fleischmann en al mijn Loks rijden er soepel door ik heb ook een br38 van Minitrix
ik zou maar beginnen met het poetsen van de rails eerst met een railgum en daarna met een ontvetter
en Loks met veel wielen gaan altijd een beetje afremmen in bogen omdat de wrijving groter word
-
Een simpel spannings metertje en kijken of er overal genoeg spanning is ,eventueel meer aansluitpunten maken .En uiteraard cleanen
succes kees
-
En als je de rails goed schoon hebt gemaakt, wat ATF aanbrengen. Daar is ern apart daadje, ahum, kabel, over te vinden op het forum.
-
Mijn baan is nu onderhand schoon, erg bedankt voor de goeie tips. Maar niet al mijn locs rijden goed de ene rijd niet en de andere komt nauwelijks vooruit. mijn 38 heeft eerst altijd een kwartiertje rijden nodig voordat hij soepel loopt zonder te stotteren of afremmen. Mijn 56er loopt zoals altijd soepel. Weten jullie wat ik met de 38er kan doen om hem rustig en niet stotterend te laten rijden?
Xander
-
Waarschijnlijk moet je ook de wielen schoonmaken. En er kan ook nog vuil zitten tussen de veertjes die tegen de wielen slepen om de stroom af te nemen.
-
Als na een kwartier de loc(s) wel beter rijden,kan dit komen door verhard oud vet ingedikte olie of een vette collector
Reinigen is de enige oplossing
-
En, zeker bij N, heel spaarzaam oliën. Elke drup te veel laat de boel later, als de olie hard gaat worden, zwaar lopen en verstoort ook een goede stroomafname.
Zoals al gezegd een heel klein drupje ATF op de baan doet wonderen.
-
Dank jullie wel voor de tips mijn baan was totaal schoon. Mijn loc ook, ik rij erover heen en zit nu al weer vol met olie/vuil. vind dit wel erg jammer weet nu niet precies wat het probleem is.
Xander
-
HET probleem is, dat je niet 1 , maar meerdere problemen hebt.
vuile baan, problemen met individuele locs. ATF zou ik voorlopig nog maar
even achterwege laten. Die BR38, is dat een exemplaar met zeg maar
mooie blank glimmende wielen? Of heeft jouw loc van die mooiere
gebruineerde wielen? Indien dat laatste, die zijn berucht vanwege slechtere
stroomafname. Tegenwoordig maak ik van nieuw, 2e hands materieel
altijd de wielen schoon. Meestal komt daar veel troep van af. Voordeel is
trouwens ook dat je wagens dan ook over de rails "glijden".
Investeren in een poetswagen is geen overbodige luxe.
Een loc mag best wat tijd nodig hebben om even "los" te komen, maar
dat mag nooit meer dan een paar minuten zijn, dan is er echt wat aan
de hand.
-
ik rij erover heen en zit nu al weer vol met olie/vuil.
vind dit wel erg jammer weet nu niet precies wat het probleem is.
Xander
Als ik dit lees,dan heb je of een olie bron ergens op de baan ,
Of er zit toch heel veel olie ergens in/aan de loc
Meest voor de hand liggend
vraag is hoe smeer je de locs
met een olie spuitje
met een speld
Ik zelf gebruik een injectie naald die heel dun is
De spuit met een minime hoeveelheid vullen
even vast houden ,dan wordt de spuit warm en perst zelf de olie er uit
even langs een doekje of tissue
en dan de punten even aantippen
-
Donder er nu niet direct ATF op! Eerst je locs netjes schoon, evt een drupje olie of speciaal vet INDIEN NODIG in je loc, zorg dat je rails netjes schoon zijn en dan zou het allemaal gewoon netjes moeten rijden.
Eerst aan de basis voorwaarden voldoen.
-
Hallo allemaal,
bedankt voor jullie tips. Ik gebruik ook wagoncleanertjes.
Ik heb een tunnel waar ik met mijn hand niet bij kan binnenin dus ook niet kan schoonmaken. Mijn br 38 heeft hele doffe wielen. In tegenstelling tot mijn 56 die wielen glimmen mooi. Daar reed ik voor het laatst mee helemaal olie vrij, zowel de baan als de loc. Ik haal mijn vinger na een paar rondjes over de baan heen en zat al weer helemaal vol met olie. Ik gebruik zon Märklin olie flesje de nieuwe met een onhandige spuit(er komt altijd veel te veel uit) maar mijn 56 was toch helemaal olie vrij. Ik denk dat ik me nu op de tunnel moet richten. Mijn trackcleaners pakt bijna geen vuil/ olie op. Dus kan de tunnel ook niet echt mooi schoonmaken.
Xander
-
Daar zijn handige hulpmiddelen voor van bv Woodland Scenics:
- https://www.conrad.nl/p/woodland-scenics-wtt4550-0-h0-n-tt-rails-schoonmaakset-1-set-658341
(https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/658341_AB_00_FB/image.jpg?x=600&y=600)
Het is altijd beter je tunnels op een of andere manier bereikbaar te houden door middel van inspectieluikjes of bv door het geheel afneembaar te maken.
Over de olie; gebruik een naald en drup eerst wat olie op een plastic vel o.i.d. voordat je er de loc mee aanvalt. Anders gebruik je gewoon teveel en dat komt allemaal op je rails terecht.
-
Heb je niet het gevoel van
"als het schoongemaakt is , dan blijft je vinger schoon "
Of zit er echt een berg olie op die van je vinger af druipt
Iets afgeven zal het altijd ook al glimt je rail als een glimmende spoorstaaf
-
Als het schoongemaakt is blijft hij even schoon ja......
-
Ik zou eens lekker gaan rijden met wat goed rijd en dan eens naa een half uurtje kijken hoe dat gaat ,en er een bij zetten
-
Veel rijden is het beste schoonmaak middel. Er bestaan ook schoonmaak wagens die je gewoon standaard op je baan kan inzetten.
Groet Hans
-
Dat klopt. Maar als er een zooi olie op ligt heeft zo'n wagen echt niet zoveel zin..... ;)
-
Dat klopt. Maar als er een zooi olie op ligt ..... ;)
Vraag is dan
waar komt die olie vandaan
En wat is volgens 89 veel olie
-
Wat ik veel olie noem als je rails gewoon zwart is bijna en als je eroverheen gaat gewoon smurrie vanaf komt..
-
Maar heb nu een keer met mijn 38 gereden en de flm 7000
Nu zit heel mijn baan weer vol+mijn br 56 nou kan ik weer uren poetsen....
Xander
-
Dan zitten, denk ik, je locs veel te vol met olie. Alle locs dan weer helemaal schoon maken en heel spaarzaam een speldeknopje olie op het mototasje. Dan zou er geen olie meer op de baan moeten komen.
-
Dat vermoed ik ook...... dan moet het heel wat zijn als je baan vol ligt.
-
Zijn je ASB niet aan het oplossen door ouderdom en (verkeerde) olie van eventueel de vorige eigenaar, en laten de troep achter