BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Hans Reints op 27 December 2007, 10:58:36
-
V.v.d.o. was er aan de spoorlijn van Roosendaal-B.o.Z, ongeveer op de hoogte waar nu de vuilstort "Kragge" is gesitueerd, een zandgroeve van de SS. Ik ben op zoek naar afbeeldingen van deze groeve. In 1953 is deze groeve opnieuw opengesteld voor de winning van het zo broodnodige zand voor dichting van de gaten en het ophogen van dijklichamen en emplacementen welke getroffen waren door de februari ramp van dat jaar .Wie heeft hier meer informatie over?
SK
-
Hoi je bedoelt de zanderijen denk ik daar zijn nog foto's van in het boz archief.
http://www.markiezenhof.nl/component/option,com_memorix/Itemid,35/lang,nl/task,result/cp,3/
mvrg Sjaak
-
De officiele naam was Zanderij Wouw. Hier is de S.S. in 1890 begonnen met het winnen van zand voor de aanleg en het onderhoud van diverse van hun spoorlijnen. Het was de grootste zanderij van de NS. In Wouw werd jaarlijks meer zand afgegraven dan in de twee andere S.S. zanderijen (Zuidlaren en Maarn) bij elkaar.
Zanderij Wouw had na zijn laatste uitbreiding in 1919 een oppervlakte van 80 hectare. De meeste zandwinning gebeurde waar nu vuilstortplaatsen De Kragge I en II liggen. Dus tussen de spoorlijn, de snelweg en het riviertje De Zoom. Op het grootste deel van De Zanderij (De Heide 48 ha) heeft nooit zandwinning voor de S.S. of N.S. plaatsgevonden. Zo nu en dan vond er zandwinning plaats door lokale aannemers.
In 1947 werd Zanderij Wouw gesloten, en omgedoopt tot vuilstortplaats De Kragge. In 1953 werd de zanderij nog eenmaal in gebruik genomen voor herstelwerkzaamheden na de watersnoodramp, waarna in 1954 de sporen definitief werden opgebroken.
De NS heeft in 1954 hun percelen ten noorden van de spoorlijn verkocht aan de gemeente Bergen op Zoom, die het omdoopte in recratiegebied De Heide. Het gebied ten zuiden van de spoorlijn (tegenwoordig een vuilstortplaats en een scoutingterrein) is in ieder geval tot 1990 eigendom van de N.S. gebleven.
-
Voor wie Zanderij Wouw wil nabouwen nog de volgende informatie. De wagons werden, uitgezonderd in 1953, met de schop beladen. Alleen ten tijde van de watersnoodramp in 1953 werd in Zanderij Wouw gebruik gemaakt van graafmachines.