BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Vin op 27 December 2007, 01:58:39

Titel: autom. koppelen: wagens zwaarder met magneet?
Bericht door: Vin op 27 December 2007, 01:58:39
Dag beste mensen,

Dit is een vervolg op mijn andere post betr. autom. koppelen maar dit keer met een andere invalshoek.

Automatisch koppelen van minitrix/fleischmann/roco met standaard koppelingen lijkt mij lastig omdat ik bang ben dat de loc de wagons weg duwt. Dit omdat de wagons te licht zijn.

Heeft iemand hier wel eens geprobeerd de wagons "vast" te zetten m.b.v. een electro magneet? Hierdoor worden ze effectief tijdelijk een stuk zwaarder waardoor de wagon waarschijnlijker op z'n plaats blijft staan.

Als iemand hier mee heeft gespeeld zou ik graag zijn/haar bevindingen horen.

Groeten en alvast een goed 2008 gewenst,

Vinz.
Titel: Re: autom. koppelen: wagens zwaarder met magneet?
Bericht door: GerritM op 27 December 2007, 15:26:06
Zal in eerste instantie sterk afhangen van welk materiaal de wagens gemaakt zijn.

Groet Gerrit
Titel: Re: autom. koppelen: wagens zwaarder met magneet?
Bericht door: Wim Ros op 27 December 2007, 16:43:23
Dag beste mensen,

Dit is een vervolg op mijn andere post betr. autom. koppelen maar dit keer met een andere invalshoek.

Automatisch koppelen van minitrix/fleischmann/roco met standaard koppelingen lijkt mij lastig omdat ik bang ben dat de loc de wagons weg duwt. Dit omdat de wagons te licht zijn.
Vinz.

Het lijkt je lastig, omdat je denkt dat ze te licht zijn. Heb je het dan al eens geprobeerd, of zit je zo maar iets te verzinnen, van ik heb nu even geen probleem, dus dan verzin ik er maar weer eens eentje.

Mvg
Wim.
Titel: Re: autom. koppelen: wagens zwaarder met magneet?
Bericht door: Sander op 27 December 2007, 22:47:48
Ik kan me voorstellen wat ie bedoelt. Het aankoppelen van de F* profi koppeling bijvoorbeeld geschiet helaas niet bij lage snelheden, uitermate geschikt om mee te rangeren is deze koppeling dan ook totaal niet.

En dat is vast met meer koppelingen het geval.
Dat is dan ook het probleem van Vincent denk ik.

mvg,
 Sander
Titel: Re: autom. koppelen: wagens zwaarder met magneet?
Bericht door: Henk Kooiman op 27 December 2007, 23:22:36
Hallo Vincent,

Geen ervaring. Proberen met een gewone magneet lijkt mij het beste.  Het zal er op aan komen of het stukje metaal in de wagon een "vaste positie" boven de magneet inneemt.
Persoonlijk heb ik er geen hoge verwachtingen van. Ik ben bang dat de lok de wagon opduwt tot dat "de magneetkracht" hoger is dan de veerkracht van de koppeling. Gevolg: koppeling schiet omhoog en wagon "schiet terug" op z'n plaats.

Nog een gedachte kronkel: (ik neem aan dat je ontkoppelrail gebruikt) Gelijk en/of ipv  met de ontkoppelrail een (of enkele)pennetje(s) omhoog laten komen dat net achter de as haakt. Zit je wel redelijk vast aan bepaalde maten natuurlijk. Het ding heet dan wel "koppelrail"

succes
mvg
Henk
Titel: Re: autom. koppelen: wagens zwaarder met magneet?
Bericht door: Vin op 28 December 2007, 11:43:44
@ GerritM: Ik kan een plaatje metaal in de wagen stoppen.

@ Wim: Ja, dat heb ik wel eens geprobeerd en nee ik post hier niet uit verveling of zo.

@ Sander: Da's precies waar het om gaat.

@ Henk: Bedankt voor je suggestie, da's een hele goeie. Wellicht ook een meer nauwkeurige oplossing. Bestaan zulke koppelmagneten of moet ik die zelf maken?

Gr,V.
Titel: Re: autom. koppelen: wagens zwaarder met magneet?
Bericht door: Durksz op 28 December 2007, 11:47:33
Je kunt ook andere koppelingen gebruiken, zoals de universele roco koppeling. die koppelt zijdezacht aan.

Hedzer
Titel: Re: autom. koppelen: wagens zwaarder met magneet?
Bericht door: Reinier Z. op 28 December 2007, 11:51:19
Die passen niet zo goed op N-wagentjes  ;)
Titel: Re: autom. koppelen: wagens zwaarder met magneet?
Bericht door: Henk Kooiman op 28 December 2007, 22:27:46
Hallo Vincent,
Optie 1
het simpelste blijft toch de gewone standaard ontkoppelrail. Desnoods een verlengde. Als deze goed staat zal alleen de koppeling van de lok worden opgetild. Doorrijden tot de omhoogstaande koppeling voorbij de koppeling van de wagon is. Je begrijpt dat je hiervoor behoorlijk vast aan de plaats van de ontkoppelrail zit.

Optie 2
Eén of enkele pennetjes omhoog laten komen waar een as achter zal haken als deze iets achteruit rijdt.  Je hebt dan wat meer marge omdat er best enkele wagons tussen mogen zitten. (afhankelijk van eventuele bocht en/of gewicht wagons)
Omdat het pennetje alleen maar omhoog behoeft te komen lijkt zelf maken mij het makkelijkst.  Er zijn wel fabrikanten die zulk soort "ontkoppelrails leveren. Je moet dan wel alleen de pen uit laten steken. Waren die niet van "Herkat" ? Staan dacht ik ook in de Conrad catalogus.

Bij deze optie moet je wel met je neus er op zitten om te zorgen dat het pennetje niet de wagon omhoog schiet. (bijv. als deze net onder de as zou staan) Een licht veertje er tussen kan dit weer voorkomen.
mvg
Henk
Titel: Re: autom. koppelen: wagens zwaarder met magneet?
Bericht door: Vin op 29 December 2007, 00:10:57
@ |)uRk$Z: Ik heb ook al gedacht aan Microtrain koppelingen maar ik zie het ombouwen niet zo zitten.

@ Henk: Ik begin het 'pennetje' een erg goed idee te vinden. Als m'n spullen arriveren (ben verhuist naar Australie en heb m'n huisraad nog niet ontvangen) ga ik daar ook naar kijken.

Iedereen erg bedankt voor de input.

Gr,V.
Titel: Re: autom. koppelen: wagens zwaarder met magneet?
Bericht door: Esperopt op 29 December 2007, 00:18:40
De hier geopperde oplossing met een veertje lijkt me handig. Je zou dan mi het zo kunnen maken dat het spoor in één richting bereidbaar is. Rolt de wagon of het treindeel terug dan wordt het tegen gehouden.
Titel: Re: autom. koppelen: wagens zwaarder met magneet?
Bericht door: Floris Dilz op 30 December 2007, 14:27:59
Als je wilt rangeren kun je misschien maar beter helemaal op Kadee-koppelingen overgaan. Die koppelen heel licht aan, je kunt ze ontkoppelen boven een permanente magneet en ze hebben voorontkoppeling. Nadelen: echt kortkoppelen is er niet bij en de afstelling luistert vrij nauw.
Ik gebruik ze nu al een tijd en het bevalt me prima.