BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: johant op 27 December 2007, 00:35:24
-
hallo allemaal,
heb ooit eens een spoorbaan gehad die ik toen heb opgebroken alleen wil ik weer opnieuw gaan beginnen waarbij er een hele hoop vernieuwd word e.d.
het ontwerp wil ik op papier zetten een dubbelspoor van vlissingen tot roosendaal waarbij van vlissingen eindstation tot goes zichtbaar zal zijn met industrie spoor naar de haven en de stoomtrein lijn van goes-borsele,voorbij goes was het de bedoeling om over het kanaal te gaan dmv een brug en van daaruit omlaag te gaan naar een niveau lager waar het rond gaat van de ene kant naar de andere zonder keerlus dus door het dubbelspoor principe met een schaduwstation waardoor de treinen kunnen stoppen en een ander treinstel kan vertrekken waardoor het lijkt alsof ze langer onderweg zijn.
is slechts een idee momenteel want de ruimte bedraagt 1,80mtr breed max. en 3,20mtr lang max. en de schaal bedraagt HO waardoor het al gauw ruimte in beslag neemt.
al met al rest ik met de vraag van wat er precies mogelijk is met die afmetingen?
het idee heb ik al vooral de stoomtrein lijn lijkt me leuk en de havenlijn waarbij er verder een personentrein dienst onderhouden word.
mvg johan
-
Uitgaande van de afmetingen van jouw beschikbare ruimte kun je een gebied weergeven dat in werkelijkheid 278m lang is en 156m breed, dus dat wordt keuzes maken......
Kijk eens naar de foto's van de site van Railz. Daarop zijn jouw onderwerpen te zien maar ze hebben er wel een enorme ruimte voor.
Waarschijnlijk wordt het hier en daar wat strepen in je plannen, en dan een schets maken van het baanplan.
-
KIjk ook eens in de Railhobby Spacial "Raccordementen" Hier staat het hele traject wat jij voor ogen heb beschreven. Inc de lijn door de zak van Zuid Beveland.
SK
-
Johan,
Om het realistisch te houden in schaal H0 denk ik dat je je zou moeten beperken (Wat ik zelf heel moeilijk vindt ;D) tot het havendeel (of een ander deel van deze spoorlijn? Misschien kun je op de site van Sven Seegers (http://www.sporenplan.nl/) verdere inspiratie opdoen. Sporenplan van Vlissingen staat hier ook op.
Gr. Paul
-
oke dat word dus heel wat wegstrepen,zou dan bijna over stappen naar N maar goed een havengebied uitwerken van bv vlissingen is ook leuk maar zit dan met het feit dat de treinen niet rond kunnen rijden of valt daar ook iets op te verzinnen?ben er namelijk al heel lang niet meer mee bezig geweest,de vorige baan was 2,49mtr bij 1,22mtr maar was redelijk simpel opgezet met een baan die rond liep een tunnel,station met wat rangeerspoortjes en een bruggetje maar was toen heel wat jonger.
nu lijkt het me leuk om wat na te bouwen van zeeland alleen is dat heel wat moeilijker,het zal iets moeten afwijken van de realiteit ivm de ruimte,een goederenspoor zal het al gauw gaan worden in HO,zal straks wel eens een schetsje maken dan kunnen jullie me misschien als ervaren bouwers op weg helpen.
-
Je oorspronkelijke plan lijkt me nogal ambitieus.
Kijk alleen eens naar het emplacement van Vlissingen. Vanaf de voorgevel van het stationsgebouw tot aan de overweg in de Edisonweg is het ongeveer 1200 meter. In H0 wordt dat bijna 14 meter. Nou kun je dat met wat kunstgrepen wel verkorten tot zo'n 4 meter, maar dan ben je al aan het einde van je ruimte van 3,20 m.
Plak Middelburg er tegen, van overweg tot overweg is dat ook ruim een kiloimeter. Kun je ook wel comprimeren, maar korter dan 3 meter kun je dat niet maken als je het een beetje geloofwaardig wilt houden. En dan ligt Souburg daar nog tussen, en naar de andere kant de Arnebrug, Arnemuiden, de Sloedam, en dan nog een heel eind naar Goes.
Kortom, dat krijg je nooit weg op de ruimte die je hebt.
Wat misschein een goed idee is, beeld de Sloedam uit, met de hoofdlijn, en laat die achterlangs achter de coulissen een rondje draaien. En maak in de Sloedam de aftakking naar het industriegebied. Die aftakking is nu nog in aanbouw, maar als je een beetje snel bent kun je je model eerder klaar hebben dan de werkelijkheid.
Voor informatie over de industrieaftakking: www.sloelijn.nl (http://www.sloelijn.nl)
Ook daar zul je nog behoorlijk wat keuzes moeten maken, want het hele industriespoor van Thermphos tot aan Cobelfret is ook vele kilometers lang.
-
Johan,
ik had ook een schitterend plan wat omgerekend niet paste op mijn zolder.
Ik heb consessies gedaan en uit eindelijk gekozen voor 1 groot station en daaromheen een stadje met wat landschap, de overige stations die ik had willen bouwen heb ik allemaal gebouwd als zijnde een schaduwstation zodat ik op dat ene station toch kon maken wat ik voor ogen had. Zij het dat de stationssporen zeer erg ingekort zijn! Mijn H0 treinen kunnen er in ieder geval prima op staan.
mvg,
Sander
-
heb er nog eens over nagedacht en wat geschetst,word een stukje sloedam waarover af een toe een personen trein rijd zoals de dienstregeling een beetje.
een aftakking van de sloedam met de nieuwe sloelijn en de andere kant op de oude sloelijn en er komt dan een stukje haven met alleen het basis emplacement zodat er toch wat goederen treinen kunnen rangeren en vetrekken of aankomen.
de bedoeling is dan wel te werken met een schaduwstation met legio opstelsporen om zo de mogelijkheden te vergroten voor personen en goederen.
de hoofdbaan word dan wel dubbel uitgevoerd.
zal er bij deze een schetsje erbij doen en ben dan erg benieuwd wat ik er nog aan moet veranderen want het zal nog niet helemaal oke zijn denk ik.(http://)https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00068_1.jpg[/img]
-
Misschien kun je beter iets met het thema 'Zandhoek' doen. Dat is namelijk wel mogelijk op de genoemde afmetingen. Bovendien komt het thema wel wat overeen.
klik klik klik (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6787.msg103500#msg103500)
Succes,
Frank
-
dankje frank,wil alleen wel iets met de haven hier uitbeelden dus geen zandhoek.er is denk ik wel een mouw aan te passen wat betreft afmetingen maar ben er nog niet erg over uit hoe ik het precies wil hebben en wat ik ervoor moet laten liggen.
de bedoeling is om toch diverse mogelijkheden te creeren met een kleinere baan ook dmv meerdere niveaus waardoor er treinen kunnen rondrijden en zelf wat rangeerwerk kan doen.
-
Ik denk dat je je behoorlijk verkijkt op de hoeveelheid ruimte die je nodig hebt. Op zo'n schetsje past het altijd, maar je kunt beter eens proberen om het op maat uit te tekenen, met het juiste formaat wissels, juiste wisselhoeken, juiste boogstralen etc. Kan gewoon op papier of anders met een programmaatje op de PC. Je zal zien dat alleen al het emplacement vreselijk veel ruimte kost.
-
Hey,
Een mooi plan, mooie ruimte tot je beschikking, maar vergis je niet in hetgene dat je wilt uit beelden.
Een haven, 1 van de kleinste maten in de binnenvaart meet 50 X 6,6 mtr.
Reken dat maar eens om naar model in H0.
De gebruikelijke vloot van tegenwoordig gaat steeds meer naar de maten tussen de 85 en 110 mtr lengte.
Op jou oppervlakte is een mooie modelbaan uit te beelden met wat jij wilt.
Alleen dan zul je bijvoorbeeld twee spiralen moeten maken om naar je schaduw station te komen, er tussenin een paradebaan.
Met op de paradebaan een aftakking naar je goederen emplacement.
Kan ook met 1 spiraal eventueel.
Maar je moet wel creatief worden met de ruimte die je hebt .
Mvg, Marcel
-
hallo heb bij deze een ander schetsje van de doorgaande lijn roosendaal-vlissingen alleen dan ter hoogte van het station goes met het emplacement van de sgb(stoomtrein goes borsele)en een stukje spoor tot zover als mogelijk is.eronder zou ik een schaduwstation kunnen maken.
mijn schetsjes zijn niet zo goed maar dan krijgen je een beetje idee en ikzelf ook van wat er mogelijk is of anders beter kan doen e.d.
gr johan[/img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00070_1.jpg[/img]
-
nog een keer de link(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00070_1.jpg)
-
hallo,
ben nog steeds aan het na denken hoe en wat en aan het stuntelen met trackplanner,valt niet mee maar toen kwam ik het volgende plaatje tegen wat me wel leuk lijkt om uit te beelden maar rest de vraag zal dat gaan in H0,zo ja dan is het denk ik wel een leuk plan dan heb ik een stukje doorgaand en het terrein van de stoomtrein goes borsele.
zie verder: http://www.destoomtrein.nl/cms/pix/routekaart.jpg
-
Hangt er vanaf hoe je 't precies wilt. Als het exact op schaal moet, zal het niet lukken. Vanaf de achterkant van het tractiegebouw tot de Van Hertumweg is in het echt ongeveer 550 meter, da's in H0 circa 6 meter.
Natuurlijk kan je 't een heel eind comprimeren. Maar om zeker te weten dat het past, nogmaals: teken de boel op schaal uit, met de juiste maten van de wissels die je wilt gaan gebruiken. Dan weet je 't zeker.
Overigens liggen de sporen in het echt iets anders dan op het plattegrondje, dus ga niet teveel van de tekening uit.
(Het is overigens wel netjes als je even een bronvermelding plaatst bij het kaartje, daar zit namelijk auteursrecht op. Strikt genomen moet je er zelfs eerst toestemming voor vragen om het hier te publiceren.)
-
zal het eens gaan uitwerken met trackplanner en word idd gecomprimeerd,kan het niet exact nabouwen maar kan er wel een leuk geheel van maken dan denk ik door bv treinen te laten stoppen op een stukje zichtbaar station van goes en de stoomtrein lijn zichtbaar te maken op sommige plaatsen.
wil ook in meerdere niveaus gaan werken zoals het er nu naar uitziet worden het vier niveaus om de baan wat langer te laten lijken.
afijn ik zal me eens gaan bezighouden met het baanontwerp,begin het nu weer een beetje door te krijgen(valt niet mee na een lange tijd).
je horen nog van me mvg johan
ps over dat plaatje,das toch niet zo erg want het is tenslotte een routekaartje
die van me computer afkomt,kan je zo kopieeren.its so simpel tegenwoordig.
-
Johan, een beetje off-topic in dit draadje, maar toch: Dat plaatje komt nu gewoon van je computer, maar daarvoor kwam het van de website van de SGB. Dat kaartje is door een vormgever speciaal voor de SGB gemaakt en op alles wat iemand creƫert zit automatisch auteursrecht. In dit forum zijn daar al tig draadjes over volgediscusseerd. Het plaatje is nu door de moderator vervangen door een link, maar aangezien dat alleen maar linkt naar een andere locatie op ditzelfde forum is dat natuurlijk geen verbetering, het moet eigenlijk gelinkt worden naar de oorspronkelijke bron.
Maar laten we 't nou niet te ingewikkeld maken, ik weet toevallig 8) dat je dit plaatje hier best mag gebruiken, maar zet er dan even een bronvermelding bij.
En nou weer verder over je baanplan. Hou ons maar op de hoogte van je vorderingen. Reken jezelf echter niet te snel rijk met de oppervlakte. Bogen en wisselstraten kosten nou eenmaal veel ruimte, en werken op verschillende niveaus is maar ten dele een oplossing, de hellingen naar die niveaus kosten namelijk ook weer een berg ruimte.
-
@Reinierz,
Je hebt gelijk, ik was iets te snel. heb het plaatje inmiddels vervangen door de oorspronkelijke bron.
Helaas hebben we op dit forum steeds meer werk met het controleren van afbeeldingen.
En om problemen te voorkomen...
met vriendelijke groet,
Hans van de Burgt
-
@Hans
Prima hoor, ik wil van dit ene plaatje helemaal geen grote discussie maken, maar ik heb 't aangegrepen om nog eens even te wijzen op het nogal slordige en lukrake manier waarop er van allerlei sites wordt gekopieerd. Aangezien ik persoonlijk betrokken ben bij de bron van dit plaatje, sprak het me extra aan, vandaar.
@Johan,
als je serieus van plan bent om iets met dit emplacement te gaan doen, wil ik wel eens kijken of ik de echte emplacementstekening voor je te pakken kan krijgen, dan kun je precies zien hoe e.e.a. in elkaar zit. Laat maar even weten of dat nodig is.
-
hallo reinier,
eerst even excuses voor het gewoon kopieeren ervan,wist eerlijk gezegd niet dat het zo nauw komt maar dan heb ik weer wat geleerd tenslotte.
eerst wilde ik een baan van de haven vlissingen maar daar kom ik niet erg uit met de ruimte,dus heb nu serieuze plannen voor het emplacement van de sgb met de doorgaande lijn een stukje en ook een stukje van de sgb lijn zelf,weliswaar gecomprimeerd op een ruimte van 3,20 bij 1,80-2,00mtr helemaal namaken zal me dus niet lukken maar wil er een leuk geheel van maken desnoods met een beetje fantasie,uitgaand van het origineel.
ben zelf al wat bezig geweest,aan het zoeken geweest op internet waar ik niet precies uit kom,zelfs een mailtje gestuurd naar de sgb voor informatie maar nog geen reactie terug gehad,misschien mede door de feestdagen,en wat geprobeerd met trackplanner wat ik een beetje door heb en dan nog valt het programma trackplanner niet mee om het precies te maken maar krijg wel een idee van de ruimte momenteel.
mocht je aan tekeningen kunnen komen zou ik dat zeer fijn vinden.
mvg johan
-
zelfs een mailtje gestuurd naar de sgb voor informatie maar nog geen reactie terug gehad,misschien mede door de feestdagen
;D Dat je nog geen reactie hebt gehad kan kloppen, want die reacties verstuur ik namelijk meestal ;D En vanwege de feestdagen is het SGB-kantoor idd niet bemand. Vanaf 2 januari is alles weer gewoon.
Ik zal eens even navraag voor je doen mbt de tekening.
-
@JohanT,
Als je het station van Vlissingen wilt nabouwen kun je het sporenplan hiervan vinden op:http://www.sporenplan.nl/
Voor de afhandeling, keerlus e.d. zou je gebruik kunnen maken van het baanplan van Matthijs van Heijningen. Zie hiervoor:https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6787.0
Voor een mooie bouwtekening/bouwbeschrijving van het station zie: Railhobby nr. 7/8 uit 1984
@ReinierZ,
Een mooie emplacement-tekening van de SGB, vind ik die van Maykel Kastelijn in nr. 2004-04 van Op de Rails. Ook trouwens het bijbehorende informatieve artikel. Wel vraag ik me (nog steeds) af of het 1 april gehalte niet erg hoog was.
met vriendelijke groet,
Hans van de Burgt
-
Hans, ik heb de tekening uit Op de Rails niet in m'n hoofd zitten, maar ik neem aan dat het daar gaat om een tekening van een beoogde toekomstige situatie?
De tekening die ik voor ogen heb voor Johan, is gewoon de tekening van de huidige situatie, ongeveer zoals op het routekaartje staat, maar dan een nauwkeurige schaaltekening. Die is overigens ook door Maykel gemaakt en ik heb Maykel al een mailtje gestuurd met de vraag of die tekening beschikbaar is als .jpg. Even afwachten dus.
-
@ReinierZ,
De compacte tekening van Maykel geeft een overzicht van de situatie van 1997, 2004 en de eindsituatie in 20??
Was het dan geen 1 aprilgrap, van dat SS Station en die stationsoverkapping? :D
groetjes,
Hans
-
Wij maken nooit grapjes ;)
Maar serieus: dat is inderdaad geen grapje. Met de kanttekening 1) dat het tig jaar mag duren voordat het klaar is en 2) dat de tekening in Op de Rails waarschijnlijk een achterhaalde variant is. Er worden namelijk wel eens aanpassingen gedaan vanwege gewijzigde inzichten, maar de grote lijn blijft onveranderd.
Het lijkt misschien nog een beetje onwaarschijnlijk, maar dat dacht men in 1997 ook al, en sindsdien heeft de SGB drie gebouwen naar Goes gehaald (waaronder de grote Middelburgse goederenloods uit ca 1876), het hele emplacement verbouwd, een grote parkeerplaats gekregen, de Utrechtse stationskap en een seinbrug verkregen etc etc. En de komende jaren zal er nog veel meer nieuws te melden zijn op dit gebied.
-
bij deze alvast een stukje baanplan,de uiteindes van het doorgaande spoor zullen afbuigend of dmv een spiraal naar het onderste niveau gaan en de sgb lijn zal gedeeltelijk ook een niveau lager gaan zodat het lijkt alsof de treinen langer onderweg zijn,met name de doorgaande lijnen,of een station erbij lukt weet ik nog niet,anders gedeeltelijk om het idee te wekken dat ze stoppen en weer verder gaan,staat er wel op een stukje station.gr johan(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stukje_spoor_ns_en_gedeeltelijk_emplacement_sgb.jpg)
-
Johan, even een update: je hebt van mij nog geen tekening gekregen. Dat komt omdat ik die ook weer bij iemand moest opvragen, die het op dit moment vreselijk druk heeft. Het is dus niet vergeten, maar het duurt eventjes. Wel heb ik een tekening op papier gevonden, maar die staat te vol met andere zaken om goed te kunnen scannen. Het sporenplan zou dan wegvallen, en daar ging het juist om. Nog even geduld voor een digitale tekening dus.
-
komt in orde reinier maar had alvast wat geoefend met trackplanner en dacht laat ik het er eens opzetten.
gr johan
-
hallo bij deze een update omtrent het baanplan van de doorgaande spoorlijn van vlissingen naar roosendaal ter hoogte van goes met emplacement van de sgb.nu zit ik alleen met de overige sporen want de bovenste twee sporen zullen links en rechts naar een niveau lager gaan met waarschijnlijk een kopstation als schaduwstation en links bv door een spiraal een niveau lager met wat opstelsporen.de sgb lijn zelf zal gedeeltelijk een niveau lager gaan om vervolgens wat verder weer boven te komen en om het laatste stationnetje in beeld te brengen dus op de voorgrond dat je een soort van diepte krijgt mits alles uitvoerbaar is,het zal nog wel wat aangepast worden dus tips ed zijn welkom.
ps trackplanner is wel lastig in het begin,weet nog lang niet alle functies dus is een beetje behelpen.
gr johan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/emplacement_sgb_en_stukje_doorgaande_spoorlijn.jpg)