BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Sven op 13 April 2018, 22:20:56
-
Ik probeer een messing buisje met een binnendiameter van 1mm op een stalen as te lijmen, maar ik ben er nog steeds niet achter wat nu de allerbeste methode is. Met Loctite 638 (groen) laat het na wat rijden vaak weer los. Met secondenlijm trek je het er ook zo af en twee componentenlijm werkt ook niet. Iemand een tip over een lijmmiddel/methode dat gegarandeerd niet los gaat?
-
Sven,
Ik ken natuurlijk de beschikbare ruimte en complete afmetingen niet maar ik heb ooit een stalen asje op een paar plekken ingevijld en vervolgens het asje en buis in de soldeerpasta gedoopt. Asje in buisje geschoven. Daarna verwarmd en soldeer in de buis laten trekken. Dit heeft ervoor gezorgd dat na afkoeling het buisje op de as vast zat.
Niet vast gesoldeerd maar de ontstane ruimte van het vijlen opgevuld waardoor het buisje niet meer van de as wou.
Werkt nog steeds. Ik weet niet of je hier iets aan hebt.
In elk geval succes
-
Als de messing buis in het verlengde van de stalen as moet... kan je de as op 1 mm afdraaien en de messingbuis erover heen schuiven. Dan wil lijmen misschien beter houden.
Maar beschrijf even precies de bedoelde constructie.
gr.
Frits T
-
Probeer het eens met Loctite 601.
Leen.
-
De truc van het verwarmen van het hulsje (kaarsvlam) , overschuiven over de as en weer laten afkoelen al geprobeerd?
Hulsje heeft dan wel een binnen diameter iets kleiner dan de stalen as.
Ronald Visser.
O, ja gebruik een tangetje ipv je vingers.
-
Wat ik mis is of de stalen as een motor-as betreft of niet. Zomaar een losse stalen as kun je je net even meer op uitleven dan op de uitgaande as van een motor.
Het nadeel van loctite is dat het op een gehard stalen as (daar ga ik van uit) moeilijk houdt. Het spul is gewoon te glad.
Als het geen motoras is zou je kunnen kijken of inderdaad verwarmen werkt, of met een stukje latoenkoper uit de ijzerhandel IN het buisje frutten en dan nogmaals op de as proberen te monteren. vermoedelijk moet je het dan gaan persen met een bankschroef of iets dergelijks, maar het gaat dan ook nooit meer los.
-
Mijn methode is met een "Dremel" slijpschijfje haaks een of meer groeven/putjes slijpen en dan de bus met 2 componentenlijm vastlijmen.
Lijm houdt goed op messing en de groeven werken als meenemer(s). As zo goed mogelijk ontvetten, Thinner, Aceton, MEK.
Je kan ook nog overwegen de stalen as te etsen met een lelijk zuur. :)
Carel.
-
Bedankt voor de suggesties. Het gaat, zoals al in de titel van dit onderwerp aangegeven, om de as van een motor.
Prijzig flesje, dat Loctite 601. Bijna £40. Als ik nu zeker weet dat het effectief is. Een nachtje uitharden en de twee componentenlijm lijkt zijn werk nu wel te hebben gedaan. Ik ga ook eens proberen met soldeerpasta en de vlam. Ik houd nl niet zo van laten drogen en wachten. 8)
-
Plat kantje slijpen aan het asje en het buisje daarop vastklemmen? Buisje over asje schuiven, een gaatje erdoor boren, pennetje er in?
-
Walter, je hebt duidelijk geen idee van het formaat. ;) Een pennetje in een buisje van Ø 1.5 mm? ??? Daarbij, over dat buisje moet nog een wormwiel. Met de twee comp. lijm heb ik inmiddels voor elkaar wat ik wilde bewerkstelligen. Wel goed om te horen over de mogelijkheden, want dit is iets dat ik vaker moet doen.
-
Prijzig flesje, dat Loctite 601. Bijna £40.
Loctite 603 (https://www.zamro.nl/product/752F2/603-10ml-bevestigingslijm-met-hoge-sterkte-olietolerant?gclid=EAIaIQobChMIrpfcnrC52gIVzJ3tCh0mwQ2LEAQYASABEgKdWPD_BwE) is een verbeterde 601.
Die is in kleinere hoeveelheden en dus goedkoper te verkrijgen.
Ik heb 601 o.a. gebruikt bij het verlengen van de pen van Peco PL-10 wisselmotoren.
Er zat een messing busje bij en een verlengingspin.
Even schoonmaken, Loctite 601 gebruikt en het zit nog steeds muurvast.
Leen.
-
Bedankt voor de tip. Er zijn zo ontzettend veel verschillende Loctites, daar is toch gewoon geen wijs uit te worden. Lijkt me slechte bedrijfsvoering. Maar dat terzijde.
-
Het is een anaerobe werking en daarbij is geloof ik vereist dat de rod en de tube ca. 0,1 mm speling mogen hebben.
In o.a. het geval van de Peco PL-10 werkt het feilloos.
Als je hier weer op een beurs bent kan ik het spul om te proberen evt. wel voor je meenemen.
Leen.
-
Bedankt, Leen. Ik bestel wel zo'n flesje, is £9, da's te doen.
-
Walter, je hebt duidelijk geen idee van het formaat. ;) Een pennetje in een buisje van Ø 1.5 mm? ???
Och, ik ben bezig om door buisjes van 1 millimeter diameter met 0,1 mm wanddikte dwars nog een ander buisje van 0,6 millimeter te steken door te boren ;) Niets is onmogelijk, maar veel hangt af van je eigen kunnen en vooral gereedschap.
Alleen zal ik zelf ook niet snel beginnen aan de stalen as van een motor: die zijn kneppelhard. Zelfs kobaltboren hebben er moeite mee.
Vrijwel alle Loctite is anaerobe voor zover ik weet. Of het slechte bedrijfsvoering is dat er zoveel soorten zijn weet ik niet ;) Ik ben niet in staat de technische, verbindende/borgende en chemische eigenschappen te onderzoeken en te onderbouwen met wetenschappelijke argumenten ;)
-
Met Loctite 638 (groen) laat het na wat rijden vaak weer los.
Hallo
Dan doe je toch iets fout. Normaal gesproken gaat dit nooit meer los, behalve met hitte.
Mogelijke oorzaken:
Slecht ontvet.
Verkeerd aangebracht. (As en gat insausen).
Te weinig speling tussen gat en as. Je stroopt de lijm dan gewoon af.
Bart
-
Ik heb voor het probleem geen oplossing, behalve het opruwen van de stalen as.
Maar ik vond wel een interessant verhaal over lijmen: http://www.induteq.nl/metaal-werktuigbouw/bestanden/VM86%20Lijmen%20algemeen.pdf (http://www.induteq.nl/metaal-werktuigbouw/bestanden/VM86%20Lijmen%20algemeen.pdf)
-
En met een centerpunt wat deukjes er in slaan?
-
Dat lijkt me geen goed idee. Daarmee maak je de as krom en dat is het laatste wat je wil.
-
dat ligt er aan hoe je hem ondersteunt lijkt me
-
Ik zou het er niet op wagen. In een as van 10 mm of dikker zal het wel gaan, maar het gaat hier om een asje van 1 mm, dat sla je zo maar krom.
-
Zijn er wel centerpunten die je op een asje van 1 mm kan zetten? Even een slijpschijfje er tegen aan houden zodat de epoxylijm beter grip krijgt lijkt een beter idee.
Tot nu toe is het mij wel gelukt om met secondenlijm vliegwielen en dergelijke vast te zetten op een motoras. Voordat ik dit doe geef ik wel een druppeltje olie op het lager zodat de lijm daar niet in kruipt.
Mvg,
Robert
-
Het koperen/messing hulsje verwarmen en dan op het asje schuiven afkoelen en vast zit de zaak.
Waarom zo moeilijk doen met lijmen etc....
Voor zover.
Ronald Visser
-
Is dat echt zo? Ik heb het nooit geprobeerd. Door de hitte van het verwarmen zet het buisje uit, en daarna koelt het af en krimpt het weer. Maar krimpt het meer dan het uitgezet is?
Mvg,
Robert.
-
Nee, het krimpt niet meer dan het is uitgezet. Dus je moet beginnen met een buisje dat in koude toestand net niet om de as past. Dit principe wordt in het groot veel toegepast, b.v. bij de wielbanden om treinwielen. Maar het vereist een uiterst nauwkeurig bepaald verschil in diameter. Voor een geschoolde instrumentmaker misschien te realiseren, maar voor de gemiddelde modelspoorder naar mijn mening te hoog gegrepen.
-
... krimpt het meer dan het uitgezet is?
Nee, alleen als je het tot roodgloeiend verwarmt, dan wel...
De binnendiameter van het buisje moet ook een fractie kleiner zijn dan de buitendiameter van het asje. Je kunt het asje ook nog een nacht in de vriezer leggen. Zie "perspassing (http://www.tribologie.nl/sub23.htm)".
-
Persen is niet hetzelfde als krimpen. Bij persen wordt de zaak koud in elkaar geduwd. Bij een asje van 1 mm dik lijkt me dat niet slim. Je moet er meer kracht op zetten dan het asje aan kan.