BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Ferdinand Paternoster op 26 December 2007, 11:25:19
-
Goededag allemaal,
ik had al een topic lopen https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7725.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7725.0) over deze model de minitrix SBB TEE Ram model 2003, deze heb ik voorzien van een ESU-loksound decoder
Maar aangezien het nu meer over het digitale gaat heb ik hier een topic geopend ( als dat niet mag hoor ik graag )
Probleem is dat de SBB TEE eachteruit harder loopt dan vooruit.
achteruit kan ik tot stap 26 mijn snelheid verhogen, bij vooruit rijden is vanaf stap 20 de snelheid hetzelfde ( tot stap 28 loopt hij niet meer harder )
Nu kwam ik iets tegen in de beschrijving van de decoder metname CV 66 ( voorwaarste trimfunctie en CV95 achterwaarste trimfunctie.
Beschrijving : voorwaarste trimfunctie => gedeeld door 128 geeft deze de factor waarmee de motorspanning bij voorwaarste rijden vermenigvuldig wordt.
De waarde nul deactiveert de trimfunctie.
Nu staat bij mij CV 66 en CV 95 op nul.
Kan ik hiermee de snelheid nu beinvloeden of heeft dit een totaal andere functie ( begrijp de functie niet goed ), en wil nog niks veranderen omdat ik niet wat ik verander.
Hopelijk dat jullie weten wat hiermee precies bedoelt wordt.
Nog een fijn uiteinde en gezond 2008, Ferdinand Paternoster
-
Je zou kunnen proberen de achterwaartse trim (CV95) op 80% te krijgen van de voorwaartse snelheid, dan zou het redelijk gelijk moeten komen.
Blijft over of het model dan bij volle snelheid zijn werkelijke maximum op schaal haalt (vlgs. mij ooit dienstsnelheid 140 km/u, max. meen ik 160) en dat is uiteraard globaal uit te rekenen.
-
Bedankt Louis,
Ik ga het proberen kan kiezen tussen waarde's 0 - 255.
Dacht vraag eerst voordat ik straks permament iets sloop dmv instellingen ( althans heb begrepen dat dat kan gebeuren met de decoder )
M vr. groet Ferdinand.
-
Ferdinand, ik zit net ff je originele topic te lezen, waarin je schrijft dat losse motorwagen zonder kap al harder loopt dan met kap. Die ESU decoder zal toch wel cruisecontrol hebben.... dan is dat op zich al een indicatie dat er iets niet klopt. Ga eens na of die kap frictie veroorzaakt. Ook zeg je dat de complete trein snelheid inlevert t.o.v. de losse motorwagen, ook dat zou niet mogen, de cruisecontrol moet dat gelijktrekken. Dan zou eigenlijk de aangedreven unit moeten slippen. Hoe licht loopt die trein?
Voorbeeldje: ik heb 3 Liliput 6400's, als ik een enkele neem en ik zet 'm op snelheid zoveel, dan gaat ie die snelheid lopen. Als ik er vervolgens 30 geladen Falnsen achter hang, zal ie nog net zo snel lopen, ook door een 270 graden bocht. Dat is cruisecontrol. Gaat ie toch langzamer lopen dan is dat wielslip, dat hoor je ook aan de motor die in principe constante toeren moet maken. Ik denk dus dat je probleem elders zit en niet in de trim die gelijkgetrokken moet worden, ook al omdat je motorsturing door de decoder vooruit gelijk hoort te zijn aan achteruit.
PS: test eens vooruit/achteruit een aantal rondjes zonder kap, zet 'm stil en leg je vinger op de decoder. Vervolgens met kap en weer voelen. ALS de kap frictie veroorzaakt, MOET de decoder warmer worden omdat ie bij wil regelen maar daarbij tegengewerkt wordt, het ding gaat meer stroom vreten en dat voel je terug in warmte. Hetzelfde geldt uiteraard voor frictie in aandrijving, dan moet je al verschil voelen bij voor of achteruit.
-
De motor (vliegwielen ) zit niet tegen de printplaat aan zit een 4 mm tussen en de printplaat duw je ook niet 1,2 ,3 naar beneden.
Ik snap het ook niet, maar vanochtend liep hij vooruit weer harder dan normaal om later weer in te duikelen qau snelheid, ga toch steeds meer de motor verdenken kan alleen niet vinden welke type motor het is model is minitrix 12224
Betreft het langzamer lopen met de rijtuigen, ik hoor de motor niet in toeren omhoog gaan de motor hoor je daad werkelijk een veel lagere toerental draaien dan in achteruit, dus naar mening zal hij dan niet slippen.
Het lijkt erop alsaf de motor niet de power heeft ( trekkracht ) om dezelfde snelheiden te halen als complete treinstel ??????
De wagons lopen niet het soepel ( standaard fabrieksverlichting ), als ik een gewone losse rijtuig pak ( zonder binnenverlichting dan wel ) en je geeft deze een zet dan loopt hij ver uit ( vb 1 meter ), de minitrix rijtuig staat in een 1/4 van die afstand al stil.
Groetjes Ferdi
ps. decoder is de loksound micro van ESU.
-
Zat net een PSje te schrijven toen jij weer reageerde. Ik vermoed de frictie niet in de motor, maar in de aandrijving (cardan en/of tandwielkast(en). Misschien een combinatie daarvan met zwaar lopende rijtuigen, alhoewel die tot wielslip zouden moeten leiden. Als ik mijn laatste Falns van de kolentrein tegenhoud zal de 6400 toch doordraaien met zijn normale toerental. Ik gok hier het meest op veel te veel frictie in de aandrijving wat de motor niet gecompenseerd krijgt. Hitte is dan de beste indicatie. Mijn Roco 232 had last van een zwaar lopend bronslager in de voorste tandwielkast. Na 5 keer uit elkaar halen en elke keer terugkeren na verloop van tijd heb ik het lager opgeboord naar wat het moet zijn (nageboord is een betere omschrijving) en het probleem is weg. Dat is al te voelen door de cardanas vanaf de motorzijde rond te draaien, als dat niet soepel draait weet je wat het is.
-
Ik zal eens kijken naar de cardan aandrijving.
ps. wat ik ben vergeten te vertellen ( na het lezen van mijn berichten ) is dat als ik ga rijden met de trein dat hij in het begin zowel vooruit als achter langzaam loopt en hoe langer ik rij bv op en neer hoe makkelijker hij z'n max toerental haalt.
Als ik heb nu weer laat rusten ( een dag ) dan begint het verhaal weer opnieuw.
Groetjes Ferdinand
-
Mmmm, lijkt op verhard smeervet of verharde olie. Ik weet niet hoe oud het setje is, maar de moeite waard om dat eens na te kijken. En wie weet wat voor klonten vuil er in de tandwielkast(en) zitten, daar is N natuurlijk met name gevoelig voor. Als het machien toch al open ligt zou ik de gelegenheid aangrijpen om maar eens rigoureus onderhoud te gaan plegen ;) En als ie dan toch uit elkaar ligt, kijk (luister) dan eens naar de los draaiende motor: verschillen vooruit/achteruit mogen er eigenlijk niet zijn.
-
Ik zal eens kijken naar de cardan aandrijving.
ps. wat ik ben vergeten te vertellen ( na het lezen van mijn berichten ) is dat als ik ga rijden met de trein dat hij in het begin zowel vooruit als achter langzaam loopt en hoe langer ik rij bv op en neer hoe makkelijker hij z'n max toerental haalt.
Als ik heb nu weer laat rusten ( een dag ) dan begint het verhaal weer opnieuw.
Groetjes Ferdinand
Oh, dus een gevalletje van doorsmeren en olie verversen. Oftewel goed schoonmaken, oude smeermiddelen verwijderen, en opnieuw met verse olie smeren.
Mvg
Wim.
-
Louis en Wim,
Bedankt voor de snelle reactie's, zal er vanavond naar kijken en mijn bevindingen hier schrijven,
Krijg net de familie binnen, dus pas weer vanavond tijd ervoor
Groetjes Ferdinand
-
nou ik zal de draaistellen geheel uit elkaar halen en schoonmaken, krijg momenteel alleen de draaistel uit elkaar, tekening van de schrijving is ook niet echt duidelijk
Groetjes Ferdi.
Ps. Hij is van 2003 nog nieuw in doos gekocht. ( heeft bijna niet gereden ) koppelingen zaten nog in dichte verpakking, ga ervan uit dat alleen de motorwagen heeft gereden.
-
Mij zeer benieuwd zijn (= Klukkluk taal). Momenteel heb ik wat last van plasticroet.... om 1830 zit ik half teut halverwege mijn Kerstdiner wat te suffen na het nuttigen van mijn garnalen/zalmcocktail en de TV staat in de fik.... er stond een theelichtje op de plastic kast en aan het eind van de brandtijd is dat door de kast gesmolten en heeft de TV aangestoken :-[
Was ik er nog net op tijd bij.... water erover, de stop springt eruit en er zit nu een gat van ca 8 cm bovenin maar alles onder controle, alleen wat floating roetdeeltjes nog in de kamer ;D Komt ook wel weer goed en met de hoofdgangen ben ik nu weer lekker bezig, de soep is bijna klaar.
En dat van een elektronikaman, ik hoor het jullie al denken
-
;D ;D sorry maar is wel wat zoiets van de electronicaman.
Hopelijk doet de tv het nog, en miss gat al het lekkere eten veel vergoed.
Veel plezier :)
-
hij ligt uit elkaar, draaistellen geheel schoon gemaakt, motor is schoon deze draait heel soepel rond, zal hem zo even los testen of hij vooruit evenveel toeren maakt als achteruit.
Even de cardans proberen rond te draaien, en je voelt wel een zwaar punt, maar dat is precies hetzelfde als de andere cardan, dus denk ik dat dat zo moet zijn??????
Hou jullie op de hoogte.
Groetjes Ferdinand
-
Waar zit dat zware punt.... vast ergens in 1 omwenteling van diezelfde cardanas of op een vast punt in de tandwielkast? Op zich lijkt het me niet bevorderlijk voor een soepele loop. Test het ook ff 2 kanten uit, is het er dan ook of niet? Kan nl. wijzen op een hap uit een tandwiel/wormwiel cq. beschadiging.
-
Het is als ik hem een kant opdraai, moet wel zeggen dat de cardan dan onder een grote hoek staat.
Heb net de motor aan de cardanen gekoppelt en met de hand rond gedraaid en voel geen zware punt???? vliegwiel kan ik netjes rond draaien.
Ben nu de wielen aan het schoon maken, zit allemaal keine draadjes om de as heen gewikkeld, is een hele gepiel om dat te kunnen verwijderen
Groetjes Ferdi
-
Ja, wees blij dat je niet met Z-spoor rijdt :P
Het enige wat ik op dit moment kan adviseren is nu het ding toch uit elkaar ligt, zoveel mogelijk componenten afzonderlijk te checken. Als je daarbij kunt, de wormwiellagers aan je cardanas, tandwielen voor de overbrenging enz. Is je tandwielkast een gesloten ding, dan zal dat moeilijk worden, maar nogmaals, bekijk zoveel mogelijk. Na het in elkaar zetten de lok gewoon eens los liggend laten draaien, kijken of er dan verschil is. Succes met de hele operatie 8)
-
Hallo Louis, nou de draaistellen zitten eronder ben er lang mee bezig geweest om elke draadje te kunnen verwijderen.
Heb even test gereden, rechte baan 3 mtr op en neer en dit zijn de volgende bevindingen
- Motor draait als een naaimachine, bijna geen geluid
- Vooruit rijdt hij nog wel langzamer maar verschil is een stuk minder dan voorheen,
- Vooruit doet nu ook nog versnellen tot stap 27, hiervoor blijft hij vanaf stap 20 dezelfde snelheid rijden.
Ik laat hem eerst met alleen de motorwagen heen en weer rijden
Straks testen met de complete trein, of zal ik eerst alle draaistellen loshalen en evt schoon maken ???? als hieraan iets valt schoon te maken.
Groetjes Ferdinand
-
Ja, wees blij dat je niet met Z-spoor rijdt :P
Het enige wat ik op dit moment kan adviseren is nu het ding toch uit elkaar ligt, zoveel mogelijk componenten afzonderlijk te checken. Als je daarbij kunt, de wormwiellagers aan je cardanas, tandwielen voor de overbrenging enz. Is je tandwielkast een gesloten ding, dan zal dat moeilijk worden, maar nogmaals, bekijk zoveel mogelijk. Na het in elkaar zetten de lok gewoon eens los liggend laten draaien, kijken of er dan verschil is. Succes met de hele operatie 8)
Hier heb ik alleen kunnen pielen tussen de tandwielen, krijg de draaistel met geen mogelijkheid gedemonteerd van het chasis
Groetjes Ferdi
-
Nou ondanks dat de draaistellen niet compleet gedemonteerd konden worden toch zeer zeer bevredigende resultaten.
Heb de 3 zwaar lopende rijtuigen aangekoppeld.
Hij loopt als een welbekende trein zowel vooruit als achteruit.
Ziet ernaar uit dat hij nu zelfs harder loopt dan de Vmax die voor dit model geldt, maar dan pas ik CV5 aan, zit nog wel een verschil in vooruit en achteruit maar is al minder groot en evt kan ik dat corrigeren met CV 66 en CV 95.
ps. heb er nog 12 4 assige zelflossers ervoor gezet en hij duwt die net zo makkelijk mee ;D ;D
Dus Louis en Wim heel heel hartelijk dank, jullie hebben weer iemand heel blij gemaakt
Groetjes Ferdinand, oja en een fijne uiteinde en gezond 2008 :D
-
Straks testen met de complete trein, of zal ik eerst alle draaistellen loshalen en evt schoon maken ???? als hieraan iets valt schoon te maken.
Ferdi, kan nooit kwaad die ook een beurt te geven. Wie weet wat daar nog zit....
Blij dat de operatie in elk geval succes laat zien.
Ook jij een prima 2008 gewenst.
-
Goededag dag mensen,
hierbij nog een vraagje,
De SBB TEE Ram loopt nu even hard vooruit als achteruit, echter wat ik nu niet voor elkaar krijg is een mooie curve betreft het optrekken, je gaat mooi langzaam weg maar je ziet hem ongeveer in het midden opeens sneller versnellen ( grotere stap maken )
De CV6 voor je Vgem moet die nu precies de helft zijn van de CV5 voor de Vmax???
Als je CV6 te laag zet haal je je curve dan als ware beneden het nulpunt.
Wat kan ik nog meer doen om een mooie curve te krijgen.
Met vriendelijke groet Ferdinand
-
Je kan proberen met CV6 bv. omhoog te krikken. De curve loopt dan de eerste helft steiler dan de tweede helft. Op zich is dat natuurlijker, een echte Ram versnelde ook meer in de benedenhelft dan in de bovenhelft.
Als dat niet werkt kun je ook de snelheidscurve uit CV67 t.m 94 gebruiken, dit stel je in bij CV29 en moet je mogelijk geheel handmatig invoeren, als die niet door de fabriek is voorgeprogrammeerd. Daarna kun je daarmee naar hartelust experimenteren om het zo te krijgen dat jij tevreden bent 8)
Aangezien ik de Loksound niet ken weet ik niet of ESU mogelijk nog andere methoden kent om dit aan te passen. Met Zimo's bv. heb je nog mogelijkheden om exponentieel te regelen in zowel aanzet- als uitloopvertraging.
-
Oke Louis bedankt, ik zal het gaan proberen en zal de bevindingen hier plaatsen.
Een knallend uiteinde en een gezond 2008.
ps wel voorzichtig zijn ;) ;D
-
Vraagje bij dit stel:
Hoe haal je de draaistellen van het chassis af en hoe haar je de draaistellen uit elkaar?
Bedankt voor de hulp!
Marc