BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Anne op 25 December 2007, 19:20:43
-
Hoi,
Ik wa svan plan om bij Totaltrain de 1823 van Roco te kopen, maar daar zit geen decoder stekker in om de decoder in te pluggen. Nu mijn vraag: heb je veel ervaring nodig om zn decoder in te bouwen? Want je hoeft toch alleen maar de motor en de verlcihting aan te sluiten?
Groet,
Anne
-
Daar zit natuurlijk gewoon een stekker in.
Ik heb em zelf ook.
-
ow :P op de site staat niet dat er een stekker in zit
Anne
-
Tja....kuch.....wat zal ik zeggen....
Neem maar van mij aan dat ie er wel in zit.
-
oke dankje
Anne
(slotje)
-
Hoe hebben jullie die kap los gekregen van de 1823 ????
Ik heb alles geprobeert zoals op chris zn site staat maar los krijg ik m niet...
Beetje schudden ermee werkt niet zoals bij de 1602 .... ???
Is die kap nou kleiner dan de 1602? of is die onderstel breder ?
-
Geen van beide.
Het massieve gedeelte van het chassis is iets te breed. Waardoor de kap klemvast komt te zitten.
Enige geweld met een schroevendraaier is nodig. Gebruik de hefboom techniek, en wees heel geduldig.
Vijl na het openen de boel een beetje glad en gebruik een heel klein beetje vaseline, en je kap komt devolgende keer prima los.
-
idd er zit een stekker in.
Maar deze loc is gelijkstroom. Als ik er nou een wisselstroom decoder in zet en em op een wisselstroom baan zet, zou die het toch gewoon moeten doen?
Anne
-
Anne, als je kortsluiting op je baan wilt, dan is dat een prima recept... :(
mvg,
Gert
-
Anne, er zijn niet voor niets gelijkstroom modellen en wisselstroom modellen.
Die zitten technisch en vooral via de wielstellen anders in elkaar.
Je gelijkstroommodel mist zowiezo iets heel opvallends.....
een sleper......dus hoe wil je dat ooit gaan laten rijden ????????
Een beetje verdiepen in je hobby is anders een goede tip.
Ombouwen kan, maar niet simpelweg een decoder erin en rijden.
-
Beste Anne,
Gewoon je vragen blijven stellen hoor, daar is het forum voor.
Niet iedereen heeft Elektriciteitsleer in zijn vakkenpakket gehad.
Een vraag is nooit dom, alleen een antwoord kan ondoordacht zijn.
mvrgr, Albert.
-
Het beetje verdiepen, als commentaar is van mijn kant niet negatief bedoelt.
Deze (simpele) basiskennis bezitten kan Anne veel ellende en leed besparen.
Stel daarom inderdaad heel veel vragen, voor je iets aanschaft, of stel je vragen met meer details.
Als je eerder had aangegeven dat je wisselstroom reed, hadden hier diverse mensen al aan de bel getrokken en je gewaarschuwt. ;)
-
Anne ik kan het helemaal mis hebben maar als ik door de regels door lees
Bedoel je met wisselstroom dat je digitaal rijd als dat zo is het geen probleem en kan je de decoder plaatsen
Rij je daar integen marklin of te wel 3 rails (je heb een midderail) dan is het wel een probleem want zoals chris al zei dan mis je dan een sleper en een paar andere dingen en gaat het niet werken
Dus nu is de vraag bedoel je met wisselstroom dat je digitaal rijd of bedoel je dat je marklin rijdt ?
Erik.
-
ik rij met Roco treinen, digitaal wisselstroom. het spoor is ook van Roco dus niet met middengeleider. het probleem is dus, als ik dat ding koop en zet er een decoder in, is die loc dus digitaal gelijkstroom toch?
Oke ik vraag door ;D
Grtz,
Anne
P.S. alles wat ik heb is van Roco, dus ook de digitale besturing
-
Als je met Roco-rail rijdt, dus rails zonder middengeleider, dan kan ik je vertellen dat je tweerail-gelijkstroom rijdt. En dus niet drierail wisselstroom.
Oke uit het stopcontact (wandcontactdoos voor de puristen) komt natuurlijk wisselstroom, maar dat doet er verder niet toe. Modellen zonder sleper er onder op rails zonder middengeleider zijn gewoon tweerail gelijkstroom modellen.
De digitale besturing van Roco heeft niets te maken met wisselstroom, dus je rijdt tweerail gelijkstroom.
mvg,
Gert
-
Anne,
Je hebt eigenlijk gelijk en toch begrijpt niemand je hier ;D
Als je het hebt over wisselstroom dan denkt iedereen hier gelijk aan 3-rail (dus middengeleider).
Vroeger, toen er nog geen digitale systemen bestonden, was het zo dat 2 rail gelijk stond aan gelijkstroom. En 3 rail aan wisselstroom.
In digitale systemen rijden alle loks op gelijkstroom (want dat komt uit de decoder) en staat er wisselstroom op de baan.
Daarom moeten we het eigenlijk consequent hebben over 2-rail en 3-rail.
Als jouw 1823 gewoon een 2-rail lok is dan kun je er gewoon een decoder in prikken en dan zal die het doen op je Roco rails. Het enige belangrijke is nog je digitale systeem. Ik neem aan dat dat ook van Roco is. in dat geval heb je een DCC decoder nodig. Die mag van Roco zijn, maar ook van een ander merk. In een 1823 doet eigenlijk iedere decoder het wel goed.
Hans
-
Nee, want de Roco trafo geeft 16 volt ~ door en op het spoor staat ook wisselstroom. Als ik mijn multimeter erop zet, en ik zet em op gelijkstroom meet hij niks, als ik hem op wisselstroom zet zegt hij keurig 16 volt ~
Grtz,,
Anne
-
De digitale besturing van Roco heeft niets te maken met wisselstroom, dus je rijdt tweerail gelijkstroom.
Gert,
Feitelijk heeft Anne gelijk. Bij digitaal staat er wisselstroom op de baan, zowel bij 2-rail als 3-rail. Dus geen 2-rail gelijkstroom. Voor de duidelijkheid zou het goed zijn als we proberen het steeds te hbben over 2-rail en 3-rail en niet meer over gelijk- en wisselstroom. Voor jonge mensen of beginners die gelijk digitaal instappen is dat "oude" onderscheid wissel/gelijkstroom volstrekt onbegrijpelijk. Nog los van het feit dat er volgens mij langzamerhand geen 3-railers meer zijn die nog op echte analoge wisselspanning rijden ;)
Hans
Hans
-
Nee, want de Roco trafo geeft 16 volt ~ door en op het spoor staat ook wisselstroom. Als ik mijn multimeter erop zet, en ik zet em op gelijkstroom meet hij niks, als ik hem op wisselstroom zet zegt hij keurig 16 volt ~
Grtz,,
Anne
Anne,
Zoals ik al zei: bij ieder digitaal systeem staat er wisselspanning op de baan. Overigens geen gewone wisselspanning maar een ingewikkelde, waar ook het digitale signaal in zit. Kijk eens op de site van Klaas Zondervan als je wil weten hoed dat er uit ziet: people.zeelandnet.nl/zondervan (http://people.zeelandnet.nl/zondervan)
Om je echt antwoord te kunnen geven wil ik twee dingen zeker weten:
- je rijdt 2-rail
- je hebt een Roco (lokmaus of multimaus) digitaal systeem.
Hans
-
ja sorry, ik zag je post nog niet toen ik poste, zal wel tegelijk gebeuren.
Dat is mooi, dat ie dus op mn baan kan rijden :)
Dus heb ik nu een wisselstroom decoder nodig toch?
Grtz,
Anne
-
Hans, strikt genomen heb je natuurlijk gelijk, maar kijk wat er gebeurt als iemand het al te letterlijk gaat nemen:
Maar deze loc is gelijkstroom. Als ik er nou een wisselstroom decoder in zet en em op een wisselstroom baan zet, zou die het toch gewoon moeten doen?
Dus heb ik nu een wisselstroom decoder nodig toch?
Ik zou het liever simpel houden: Rijd je op het tweerail-railsyseem dan heb je een DCC-decoder nodig en rijd je op het drierail-railsysteem dan heb je een decoder nodig die daarmee overweg kan.
In dit geval gaat het om iemand die heel gewoon Roco-locs laat rijden op een twee-rail-systeem met een digitaal-systeem van Roco. Dus moeten er simpelweg DCC-decoders worden aangeschaft en moet bij het kopen daarvan in de winkel vooral het woord 'wisselstroom' niet vallen, want dan loop je de kans dat zo'n winkelier alsnog een verkeerde decoder meegeeft.
mvg,
Gert
-
Dus heb ik nu een wisselstroom decoder nodig toch?
NEE! (sorry, maar zo is het teminste echt duidelijk)
mvg,
Gert
-
Anne ga naar de winkel met je loc. Zeg daar wat voor soort systeem je gebruikt. Roco met multimouse of is het een locmouse. Zij weten dan wel wat voor een decoder erin gaat. (Lees: Belangrijk zelf te weten welk digitaal systeem je gebruikt)
In jou geval is het een decoder met een stekker waarop 8 pinnetjes zitten van bijv. Lenz of ESU.
Groeten,
Roelof
-
@ Gert.
Bedenk wel dat je ook in een drierailsysteem DCC decoders kunt stoppen
Je bent echt niet verplicht om met MM decoders te gaan rijden..Overigens andersom kan ook.
De nieuwe generatie MM decoders is niet meer polaritetsgevoelig.
-
Gelijkstroom decoder dus, ik ben er al achter hoe het werkt ja. Je gaat helemaal de verkeerde kant op als je verkeerd denkt.
Dus er kan ook een decoder in voor Motorola?
http://www.totaltrain.nl/product_detail.php?id=26376&cat=463&mcat=1&pagenum=0 (http://www.totaltrain.nl/product_detail.php?id=26376&cat=463&mcat=1&pagenum=0)
Omdat ik geen DCC decoder kan vinden voor gelijkstroom ;) ;D
Anne
-
Anne,
We willen je dolgraag helpen. Maar geef nou gewoon antwoord op de 2 vragen die ik eerder in dit draadje stel:
- heb je 2-rail of 3-rail ?
- gebruik je het Roco digitaal systeem (lokmaus of multimaus) of iets anders ?
Hans
-
ik rij met Roco treinen, digitaal wisselstroom. het spoor is ook van Roco dus niet met middengeleider. het probleem is dus, als ik dat ding koop en zet er een decoder in, is die loc dus digitaal gelijkstroom toch?
Oke ik vraag door ;D
Grtz,
Anne
P.S. alles wat ik heb is van Roco, dus ook de digitale besturing
Zie je, op de vorige pagina heb ik die vraag al beantwoord ;D
Anne
-
Anne,
Als je met Roco treinen rijdt hoef je niet per se met het Roco digitaal systeem te rijden. Dus je hebt de vraag nog niet beantwoord. Ik heb hier Roco, Fleischmann, Märklin, Trix, Lima etc. treinen allemaal met Roco, Uhlenbrock, Lenz etc. digitale systemen kunnen rijden.
Maar goed : Je rijdt dus op Roco rails (2-rail) met een Roco digitaal systeem.
Dan rijdt je dus 2-rail en met het DCC digitaal protocol. Iedere decoder die het DCC digitaal protocol begrijpt is dan goed. Je koopt dus een 1823 in de 2-rail uitvoering (en ja, er staat dan gelijkstroom of = of DC op, maar ik heb al eerder uitgelegd hoe dat vanuit de geschiedenis zo ontstaan is). En je koopt een DCC decoder. Een multiprotocol decoder mag ook, maar die zijn duurder.
Hans
-
Dan moet dus deze erin :P
http://www.conrad.nl/goto/?product=241551 (http://www.conrad.nl/goto/?product=241551)
grtz,,
Anne
-
Dat kan, je kan ook een Lokpilot DCC V3.0 decoder nemen, die vind ik persoonlijk net iets beter dan de Uhlenbrock (meer dingen zijn in te stellen) en is een paar euro goedkoper.
-
Hoi,
Man, die 1800 is NIET open te krijgen...
Weten jullie misschien nog een betere manier?
Anne
-
Beste Anne,
Ik las ook dat het best moeilijk is, maar ik had hem zo open.
Ik heb genruik gemaakt van 2x sate prikker welke ik in het midden van de lok tussen het "Chassis" en de kap heb gestoken.
Normaal gesproken komt de kap zo los, echter bij de 1823 niet.
Toen de loc op zijn kop lag, heb ik een schroevedraaier gepakt en deze vanaf de voorkant (onderkant) onder het metalen frame geplaatst.
Als de lok op zijn kop ligt kun je het metalen deel zien zitten.
Als je nu voorzichtig de schroevedraaier onder het metalen deel steekt, wip je de kap zo los.
Dan is het echt nog een fluitje van een cent.
Mocht je foto's willen, dan moet je even wachten tot morgen. Moet zo werken en heb nu even geen tijd om foto's te maken.
Lok raakt niet beschadigd, als je het tenminste voorzichtig doet.
Groeten Maikel
-
Tip als je hem eenmaal open hebt: Schuur de zijkanten van het chassis een beetje glad. Dan gaat de kap er weer af zoals we gewend zijn :). Pas bij het schuren wel op dat het 'stof' niet tussen je tandwielen komt.
-
Hoi,
Maikel: Hij is open! ;) bedankt.
Joeri: Waar moet ik hem precies slijpen? in het midden, of moet de hele zijkant een beetje geslijpt worden? dat kan wel met een Dremel begrijp ik?
-
Anne,
Ik heb met een grof schuurpapiertje (150 of zo) de hele zijkant wat gladder gemaakt. Het kan met een dremel, maar met een schuurpapiertje ben je net zo snel klaar.
Joer
-
Hoi,
De decoder zit er nu in. De loc rijdt wel, aleen de verlichting doet het niet. In de handleiding staat dat ik CV waarde 33 en 34 moet veranderen, doe ik dat, doet het licht het nog niet. Weten jullie misschien een oplossing? Er zit nu die Ulenbrock decoder in.
Anne
-
zit ie niet verkeerd om ???
-
Hoi,
Nee, als ik de decoder anders om erin zet, gebeurt er precies hetzelfde. wat wel raar is, als ik op het licht knopje druk van de Lokmaus, gaat de trein langzamer rijden.
Anne
-
Begin eens met een reset van de decoder.
-
Hoi,
Hoe moet ik dat doen dan?? Er staat niks over in de handleiding.
Anne
-
Bij Uhlenbrock tegenwoordig CV59 op 1 programmeren, zo uit mijn hoofd.
Maar dat kun je controleren, want zoiets staat natuurlijk wel degelijk in de handleiding. Even in de CV tabel kijken bij CV59. ;)
-
Zo, gereset, dankje
Nu doet het licht het nog niet. Nu staat in de handleiding dat ik CV33 moet aanpassen om het licht aan te zetten. In de handleiding staat ook dat de waarde op 1 moet staan. stel ik dat in, zou het licht het toch moeten doen? het brandt dus niet.
-
Door de reset heeft de decoder in ieder geval de fabrieksinstellingen en dan moet de verlichting het gewoon doen. Ik heb nog nooit een decoder meegemaakt waarbij je eerst iets moet programmeren om de verlichting aan te zetten.
De meest voor de hand liggende oorzaken zijn al aan de orde geweest als ik het draadje goed lees.
Stekker zit goed.
Je weet hoe je het licht met de muis moet aanzetten (sterretje indrukken).
En het ligt ook niet aan de decoder instellingen.
Deed de verlichting het analoog wel?
-
ja, de verlichting deed het analoog wel
Anne
-
Zitten de draadjes nog goed op de stekker ?
Of op de decoder ?
kan zijn dat de blauwe draad losgeschoten is.
Doe eens Funtie toetsen 1 tm 4 aan?.
Het komt soms voor dat die decoders verkeerd gesoldeert zijn in de fabriek.
-
Nee, was het maar waar. alles zit goed vastgesoldeerd, en de fuctietoetsen helpen niks
Anne
-
probeer anders of hij het met een andere decoder wel doet, als dit zo is weet je dat die er nu in zit, een verkeerde instelling heeft of gewoon kapot is ofzo.
Wesley
-
Ik zou ook eens proberen het aantal rijstappen aan te passen (14, 28 etc).
-
ja dat zou heel goed het probleem kunnen zijn, heb ik ook wel meerdere keren per ongelukfout gedaan.
Wesley
-
Waarschijnlijk staat die roco default op 14 rijstappen.
Zet die maar op 28 grote kans dat het werkt.
Ik heb zelf vorige week een roco br80 met decoder gekocht.
Ik ging ervan uit dat de default 28 zou zijn .Jammer dus niet.
Stond op 14.
-
Hoi,
Ik heb van mn ICE de decoder eruit getrokken en in mn 1823 gedaan. Ook helpt dit niks. De lok rijdt wel, maar de verlichting doet het nog steeds niet. Ook andersom en de rijstappen veranderen helpt niks. Dan zou het toch aan die lok moten liggen? In de lok, naast de lampjes zitten wel vreemde aansluitingen. Hebben die er wat mee te maken?
fototje: (http://annedijkstra.com/foto9.jpg)
-
is het niet gewoon slim om dan gewoon naar de winkel te gaan ;D
-
In Castricum? dan ben ik nog wel even aan het rijden. En als het toch lukt, is dat toch mooi ;)
-
das waar
-
Maar het kan toch niet aan de lokomotief liggen? Op analoog doen de lampjes het namelijk wel
Anne
-
dan ligt het niet aan de loc want dan zou je bij analoog ook problemen moeten hebben.
Wesley
-
maar waar ligt het nou wel aan dan, niet aan de decoder, en ook niet aan de lok :P :-|
anne
-
Aan de instellingen van je decoder dan. Het kan bijna niet anders, probeer anders is of het resetten van de decoder die je in je loc wilt helpt
Wesley
-
ah... een reactie van een leek (!)
Ik heb ook veel interesse in de 1823 van Roco en heb een digitaal systeem. Jullie hadden het in het begin over een stekkertje. Moet ik me voorstellen dat het gewoon een kwestie is van een stekkertje aansluiten? Met hetzelfde gemak waarmee je een mobiele telefoon aan de lader legt?
(en hoe kan ik zien of een model over een stekkertje beschikt? ik vind het bijvoorbeeld niet bij de symbolen op de roco website)
-
De 1823 heeft inderdaad zo'n aansluiting, en het is inderdaad heel simpel, je haalt de kap van de loc af, haalt de brugstekker eruit en prikt de decoder erin.
het symbool op de website is volgens mij een rechthoekje met 8 puntjes erin
Wesley
-
Dankjewel! Ik ga er vrijwel zeker een aanschaffen.