BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Felix op 25 December 2007, 11:12:50
-
Nu de verschillende 2400 draadjes zo populair zijn kon ik natuurlijk achterblijven met mijn vraag over de 2530 klonen in Uruguay.
(http://www.teknobank.com.br/afe/images/825-1gde.gif) (http://www.teknobank.com.br/afe/images/825-1gde.gif)
(http://www.teknobank.com.br/afe/images/801_inaugural_25_8_93.jpg) (http://www.teknobank.com.br/afe/images/801_inaugural_25_8_93.jpg)
Zo zien ze er ook leuk uit vind je niet?
Foto's komen van deze (http://www.railserve.com/jump/jump.cgi?ID=1996) site
Brand los als je informatie hebt, foto's, tips etc.
Hier een lijstje van de site's die ik ondertussen heb gevonden:
http://www.railfaneurope.net/pix/ne/Uruguay/pix.html
http://es.wikipedia.org/wiki/Ferrocarriles_del_Uruguay
http://fasur.tripod.com/visita_paysan.htm
http://gareth1494.fotopic.net/c1165883.html
-
Is er in Uruguay geen Philotrain achtig bedrijfje ;D
Lijkt me leuk hoor zo`n model in de kast.
Groeten,
Dennis
-
De serie 2400 was niet speciaal voor de NS ontworpen. Locomotieven van dit model werden door Alsthom in het Franse Belfort in de jaren vijftig al geleverd aan spoorwegen in de toenmalige Franse koloniën en naar een aantal andere landen. De 2400-en werden gebouwd in 1954-1957. In dezelfde periode werd ook de serie 2200 afgeleverd.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_2400
mvg,
Matthijs
-
In Spanje is onlangs een boek uitgekomen waar deze hele Alsthom-familie uitgebreid in beschreven staat. De 25 exemplaren voor Uruguay waren de enigen met een 2530-cabine. Er zijn echter ook locs geleverd met een combinatie van lage huiven en (ongeveer) de standaard-2400-cabine, onder meer voor Kameroen en voor de Tharsis-mijn in Spanje. Klonen van de standaard-2400 liepen in Frankrijk (Houillères du Bassin de Lorraine) en in Pakistan. Daarnaast zijn er locs met twee drieassige draaistellen gebouwd voor Colombia, met drie tweeassige draaistellen (vergelijk mDDM) voor Birma en Algerije, en hele reeksen smalspoor-vierassers die vrijwel overeenkomen met een 2400 zonder achterste huif. Van dit type liepen er tientallen in Spanje, en in het boek ligt daar uiteraard de nadruk op. Grappig detail: er staan kleurenfoto's in van lichtblauwe diesels met lichtgrijs onderstel, zou Alsthom daarvoor dezelfde verf hebben gebruikt als bij de eerste 2400'en?
Titel luidt overigens: Locomotoras Diesel (VI) - las Francesas de vía estrechia (2a parte), geschreven en uitgegeven door Lluís Prieto Tur. Verschenen in de reeks Monografías del Ferrocarril als deel 23. ISBN 978 84 931318 4 5. Te bestellen via de NVBS (alleen voor leden) of via www.monffcc.com (http://www.monffcc.com) (de omslagfoto laat overigens een loc zien in weer een andere kleur blauw)
En misschien dat dit draadje nu maar naar de media-rubriek moet verhuizen ;)
Arjen.
-
Het begint wel te kriebelen als je die Uruguayaanse plaatjes ziet. Verlept stationnetje, 2530 kloon en twee personenwagens. Aangenaam klimaatje... ;D
-
Is wel een mooie kleurstelling lijkt op acts.
-
Het begint wel te kriebelen als je die Uruguayaanse plaatjes ziet. Verlept stationnetje, 2530 kloon en twee personenwagens. Aangenaam klimaatje... ;D
Wat belet je om daarheen te emigreren. ???
-
Kunnen museumbedrijven die destijds naast de 2530 viste er alsnog eentje terughalen en tot "Bisschop" verbouwen. Gezien de grote gelijkenissen lijkt me dat geen onmogelijke opgave. ;D