BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Goossens jules op 24 December 2007, 16:15:44
-
hoi,
Ik heb enkele maanden eens een draadje geopend op koploper forum met het probleem dat ik altijd bezetmeldingen had waar geen trein aanwezig was.Ik heb toen de goede raad van de reacties gevolgd en heb mijn hele bekabeling zorgvuldig veranderd ,met resultaat moet ik zeggen.Het is een stuk beter geworden maar het probleem is niet helemaal opgelost.De oorzaak heb ik wel gevonden maar weet niet hoe het op te lossen ,ik gebruik namelijk een booster die ik gekocht heb bij trein elektronika .Ik sluit de data 5 polig aan op IB,marklin booster.Nu heb ik mijn baan aangesloten op de booster van de IB en het probleem is helemaal opgelost geen valse meldingen meer.Weet iemand wat daar de oorzaak van kan zijn wat doe ik fout heeft dat ook te maken met verkeerde massa verbinding?
image --> http://users.skynet.be/goossenskonings/tests/
vr gr
jules
-
Misschien dat je even in een schema aan kunt geven hoe je het is aangesloten. Als er sprake is van random bezetmelding.
Mvg
Wim.
-
Hoi, bedankt reeds voor de reactie.
Ik heb in het origineel bericht een link gestoken naar een foto van de uitvoering.
Is dit voldoende duidelijk om meer uitleg hierover te krijgen?
Bedankt
Jules
-
Nee, want ik wil van je weten hoe je het aangesloten hebt. Aan een afbeelding van een niet aangesloten printplaat heb ik niet zoveel.
Mvg
Wim.
-
hoi,
De 5 polige stekker van de booster heb ik verbonden met de 5 polige stekker aan de IB (marklin-booster) de eerste pen aan de D van data (booster) is verbonden met de eerste linkse pen van de IB (marklin-booster) bekeken van de achterkanten zo verder dus 1 met 1 ,2 met 2 enz. de spanning 18V staat op de uiterst rechtse pennen de 3de pen is bruin en de 4de pen rood.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is .
Bedankt
Jules
-
En is er dan ook sprake van een Commonground??
Hoe is het aan de rail zijde aangesloten??
Maak nu gewoon even een tekening zoals dat jij het hebt aangesloten, is dat nu zoveel moeite??
Mvg
Wim.
-
hoi,
Er staat een tekening , zoals ik het aangesloten heb, in de link van mijn eerste bericht.Ik heb ook er bijgetekend hoe de banen van de aansluiting van de rail en de voeding aan gesloten zijn .Er is een weerstand van 3.3K verbonden met de ground en pen 5 van de data naar de IB.
Ik hoop hier mee meer duidelijkheid te geven.
Verder wens ik iedereen een fijne kerst.
Mv gr
Jules
-
Goed, dan nog één poging, teken nu eens een schema zoals het in het TOTAAL is aangesloten. DUS MET ALLES EROP EN ERAAN.
Mvg
Wim.
-
hoi,
Bedankt voor de reactie, ik dacht dat het voldoende zou zijn met de informatie van de booster .
ik heb een tekening gemaakt zoals alles is aangesloten ,heb ze bijgezet op de link van mijn eerste bericht ,hoop dat het voldoende informatie is .
vr gr
jules
-
Jules,
Bedankt voor je tekening, nog niet helemaal helder, maar het geeft mij een beeld.
De vraag die ik er bij heb, is de rails aansluiting van de Intellibox nu geheel ongebruikt?
Mvg
Wim.
-
idd wim deze is niet aangesloten.
gr jules
-
Ok Jules,
Dan moet je de aansluiting waar Brown (Rails) bij staat op je intellibox aansluiten op de Brown (Bruin) aansluiting van de Booster. Oftwel je moet ervoor zorgen dat er sprake is van een systeem met een gemeenschapellijke GND. Oftewel de Common-Ground. Dat zal het probleem over zijn.
Verder vraag ik me af waarom er een weerstand van 3,3k gebruikt wordt, waar dient die voor?
Mvg
Wim.
-
Als ik die weerstand los soldeer zou dan het probleem niet opgelost zijn ?
durf het eigelijk niet .
gr Jules
-
Dat is toch geen antwoord op mijn vraag. Waar heb je de informatie vandaan over het moeten gebruiken van deze weerstand, is deze standaard, of heb jij die zelf aangesloten, al dan niet op aanraden van iemand?
Mvg
Wim.
-
Wim,
Ik heb de booster gekocht bij treinelektronika en heb daarzelf niets aan gedaan deze weerstand was er reeds aan .Ik ga dadelijk die verbinding maken die je me hebt voorgesteld dan zal het probleem wel opgelost zijn .
vr gr Jules
-
hoi,
Ok Wim probleem is opgelost hartelijk bedankt voor de tips en oplossing kan weer verder .
Vr gr
Jules
-
Geen dank graag gedaan.
Mvg
Wim.