BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Rolf S op 31 March 2018, 15:08:47
-
Hallo allemaal, ik heb iets raars: ik wil Preiserlein bevolking in mijn railbus zetten maar krijg de railbus niet open en in de handleiding staat het niet beschreven. Traditioneel de behuizing wat uit elkaar trekken werkt niet (of hij klemt wel heel erg) en de 4 schroefjes uit de bodem halen doet ook al niet. Iemand al eens gedaan? Dank, Rolf
-
Hallo
Met een vlakke schroevendraaier naast de koppelingsopname de bodem opwippen.
Aan de voorkant van de kap dus.
Gaat best gemakkelijk als je het eenmaal doorhebt ;D
Bart
-
Dank je wel, en is met de schroefjes erin of eruit of dat heeft er helemaal niets mee te maken? Groeten, Rolf
-
Hallo
Schroefjes erin.
Deze zijn voor iets anders.
Bart
-
Yep, het werkt, dank je wel (en inderdaad simpel als je het eenmaal weet). Groeten, Rolf
-
Inmiddels rijden de passagiers al enige jaren vrolijk hun rondjes. Maar ik zou graag ook eens bij het motortje komen. Die 4 schroefjes aan de onderzijde zijn er niet voor. Maar van boven kom ik er ook niet bij. Of moet dan de bodemplaat onder de stoelen open met de 2 schroefjes (en dus ook de niet-standaard schroef bovenop de groene plaat)? Dank Rolf
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Railbus-6523c538f315a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Railbus-6523c538f315a.jpg)
-
Zo te zien moet je de zwarte bodemplaat loshalen van de blauwe vloer van de railbus. Ik zie een rijtje blauwe nokjes. Daar zul je iets moeten tussen zetten (kleine schroevendraaier?),
-
Het zou aardig van Trix geweest zijn als ze dat duidelijk gemaakt hadden. Het mannetje in het midden zonder benen zit ongeveer op een schroef; die zal ook wel ergens voor zijn. Maar daar kom ik alleen bij als ik bovenop de schroef opendraai - maar dat is geen gewone schroef (iets 5 hoekigs)
-
https://static.maerklin.de/damcontent/89/a9/89a9fdd980c790976f454d31ff01f6ec1561380777.pdf
Dag Rolf,
Hier de link naar de tekening van de railbus, het lijk dat de 4 schroeven nr7 tussen de banken los moeten, eerst maar naar de tekening kijken. Ik denk dat dan de gehele railbus uit elkaar valt.
Groet Peter
-
https://static.maerklin.de/damcontent/63/1f/631f2361e784277cb0bff2d7a001b8a21464792771.pdf
Dag Rolf,
hier de link van het boekje van de railbus.
Groet Peter
-
Dank je wel Peter, dat boekje heb ik ook. Ik gok dat je gelijk hebt, maar dan moet ik eerst schroef 6 bovenop verwijderen - en dat is geen regulier schroefje dat met een gewone of kruisschroevendraaier eruit gaat - waarom zou Trix er zo iets inzetten. En waarom zitten er aan de onderkant 4 schroeven in die niet op deze tekening staan?
De reden om bij de motor te willen komen is dat ik aanneem dat het een ouderwets motortje met koolborstels is en geen Faulhaber (hoewel er geen koolborstel als reserveonderdeel genoemd worden) en dat ik het compartiment van de koolborstels wil reinigen; mijn ervaring is dat een lok dan minder pruttelt en ratelt. Op 1 of andere manier lijken Trix loks, hoewel ze heel betrouwbaar rijden, steeds na een tijd een beetje een pruttelgeluid te gaan maken.
Groeten, Rolf
-
https://www.maerklinshop.de/SpareParts/index?sSearchWords=22984&iBrandId=2&submit=
Dag Rolf,
De link die ik je nu stuur, daar staan de onderdelen en de prijs en of ze beschikbaar zijn. Op de onderste helft.
Ik dacht ik stuur de tekening door van Trix/marklin website, dan kan je kijken hoe het in elkaar zit, maar als er niet alles op staat blijf je met vragen zitten. ??? Jammer dus. :(
Groet Peter
-
De reden om bij de motor te willen komen is dat ik aanneem dat het een ouderwets motortje met koolborstels is en geen Faulhaber (hoewel er geen koolborstel als reserveonderdeel genoemd worden) en dat ik het compartiment van de koolborstels wil reinigen; mijn ervaring is dat een lok dan minder pruttelt en ratelt.
Er zit een C-Sinus motor in. Ik kan me nog goed herinneren dat dat met nogal wat poeha gepresenteerd werd. Ik heb dit model ook, maar nog nooit geopend. Ik heb verder geen kennis van de motor, maar ik vraag me af of het wel met koolborstels komt. Ik verwacht met een commutator, zoals met een klokankermoter. Als ik op de tekening kijk, komt er een platte kabelstrip uit de motor en lijkt het meer een onderhoudsvrije motor. Mijn handen kriebelen om het open te maken en te kijken of ik er een van mijn klokankers er in kan zetten, maar ik heb al zoveel projecten lopen momenteel...
-
Ik verwacht met een commutator, zoals met een klokankermoter.
Een gewone motor heeft een commutator en koolborstels, een Faulhaber heeft een commutator en metaalborstels.
Een C-sinus heeft geen borstels. In tegenstelling tot een gewone motor is het een buitenloper. D.w.z. de spoelen staan stil en de trommel die er omheen zit draait.
Er zitten Hall-sensors in die de positie van het draaiende deel doorgeven zodat de spoelen op het juiste moment worden omgeschakeld. Een C-sinus werkt alleen met bijbehorende stuurelektronica. Je kunt niet rechtstreeks spanning op de spoelen zetten.
-
Dat bedoel ik, openmaken en de motor inspecteren heeft weinig zin. Ik kan me van de tijd nog herinneren dat Märklin/Trix enthousiaster over de motor waren dan de gebruikers. Ik vond 'm ook niet fantastisch rijden, maar gaf daar meer de schuld aan dat de stroomafname niet goed was. Ik zat er eerder aan te denken een Powerpack te installeren. Maar bij mij staat ie nu in de vitrine, dus bij mij is het probleem niet actueel.
-
Inderdaad, de C-sinus werd met veel poeha gepresenteerd, maar nu hoor je er weinig meer over. Worden er nog wel nieuwe modellen met deze motor uitgebracht?
-
Volgens dit draadje niet meer:
https://www.marklin-users.net/forum/posts/t17510-The-slow-death-of-Softdrive-Sinus
Alle motoren van Märklin en Trix werden uniform gemaakt, dus de Sinus drive werd de deur uitgeschopt. Ik heb na dat enthousiaste begin ook verder nooit meer iets over de motor gehoord, behalve wat negative commentaren.
-
De trix railbus heeft geen sinus. Er zit een klokankertje of een normaal motortje in.
In beide gevallen onderhoudsvrij.
Het probleem met een sinus is dat deze aanstuurelektronica nodig hebben om te werken.
Deze electronica kan onder pakweg 5V baanspanning niet werken. Een probleem dus voor analoge DC rijders. (Bij AC analoog is de minimumspanning 6V). Vandaar dat maar heel weinig trix loks een sinus hebben gekregen.
Bart
-
Nou, je klinkt overtuigend. Biertje voor mij als ik gelijk heb? ;D
-
Ja hoor. Een lekkere trappist. ;D
Bart
-
Boem. Ik moest even diep het archief in graven, maar ik wist dat ik de folder goed bewaard had.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6785-652716517f383.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6785-652716517f383.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6788-65271689319b7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6788-65271689319b7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6787-652716898839b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6787-652716898839b.jpg)
-
Dat is de marklin.
Draadje gaat over een trix. Die heeft geen sinus.
Hier pagina 10.
https://www.besserepreise.com/downloadcenter/2017/trix-sommer-neuheiten-2017.pdf
Edit:
Ik moet even nuanceren. Er zijn wel trix railbussen met sinus, maar die uit dit draadje (22984) heeft een normaal dc motortje aan boord.
Dus Sven: het kan best zijn dat de jouwe een sinus heeft.
Bart
-
Dank allen, ik heb weer veel geleerd. Ik laat ' m lekker dicht en doe het met drupjes olie van buiten. Groeten, Rolf
-
Bart, dat in de aankondiging niet wordt gesproken over een Sinus motor, kan ik me best voorstellen. Dat was wellicht te veel om daar te melden, of te technisch. Ik sluit het niet uit dat het model van Rolf wellicht geen Sinus motor heeft, maar als je in deze tekening kijkt (eerder door Peter Stoom reeds gelinkt)...
https://static.maerklin.de/damcontent/89/a9/89a9fdd980c790976f454d31ff01f6ec1561380777.pdf
... zie je gewoon dezelfde Sinus motor. En het document zegt Trix.
Ik heb twee Trix modellen. De eerste die uit kwam en de Jäegermeister versie.
(ik ga er nog even over door omdat ik zo'n Trappist wel lekker vindt)
-
Wat aannemelijk zou kunnen zijn is dat het model van Rolf wat recenter is en daar in een gewone motor heeft. Maar dat een Trix Schienenbus pertinent geen Sinus heeft, die stelling klopt dus niet.
-
Ik heb de mijne in februari 2018 gekocht, dus vrijwel meteen na het uitkomen als Sommerneuheit. Ik heb nog even het boekje vergeleken van Peter en mijzelf en beiden geven als motornummer E180368, maar kan daar met Google niets zinnigs over vinden. Groeten, Rolf
-
Het is een standaard Marklin "wegwerp" motortje en er valt niets aan te onderhouden.
Dit is de sinus motor:
(https://images.beneluxspoor.net/abload/193/naamloos1ufh9.png) (https://images.beneluxspoor.net/abload/193/naamloos1ufh9.png)
Gr, Ben.