BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Sander op 23 December 2007, 23:41:47
-
Om n een wat verder stadium goed voor de dag te komen met mooie module bakken ben ik op zoek naar foto's, tekeningen en/of dergelijke.
Inmiddels hebben we de volgende links gevonden:
link 1 (http://www.mscrailrunners.nl/normbladmoduleHO.pdf)
link 2 (http://lctm.info/Almacen/Normen_Modulebaan_Marklin/normen_modulebaan.pdf)
Echter worden de bakken afgelegd met een houtenplaat.
Dit geeft gelijk weer een plat geheel aan de modelbaan.
Wij zouden graag wat meer info, ideen, tips en trucks willen hebben omtrent modulebakken gebouwd via de openbouw wijze.
Wie helpt ons weer een stukje op weg?
mvg,
Sander en Matthijs
-
Beste Sander,
Omdat AL mijn banen die ik bouw, voornamelijk voor klanten van mij, maar ook mijn eigen modelbaan op modulebasis, kan ik je hier wel verder mee helpen denk ik.
Ik maak ook gebruik van een ' open' constructie, wat zeggen wil dat ik vanaf de onderkat van de modules overal bij kan indien nodig.
Uit hoeveel delen bestaat je modulebaan en wat is je rail-plan?
Op basis hiervan kan ik je hoogstwaarschijnlijk wel adviseren.
Met vriendelijke kerstgroet,
Peter.
-
Hallo,
hebben we het over een modulebaan of een modelbaan gebouwd op segmenten?
Een module is een 'bak' gebouwd volgens een norm, bv Fremo.
Een segment is een 'bak' gebouwd zonder norm.
MvG
Diederik
-
Je kan ook alle segmenten volgens hetzelfde principe bouwen. Dan heb je een nieuwe norm gesteld en is het toch een modulebaan. ;D
-
Ik heb mijn modules (of segmenten) helemaal gebouwd van 3,6 mm dik triplex, waar nodig versterkt met latten. En dan zodanig dat de segmenten steeds per paar dezelfde afmetingen hebben. Voor transport koppel ik ze dan kop aan kop met triplex schotten. Het resultaat is dan een pak dat zo licht is dat ik het alleen de trap kan op- of afdragen.
Hier een plaatje van het constructieprincipe:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modulebouw.gif)
-
De orginele normen voor de modeule bakken bij het Bollenspoor. een vereniging die nog volgens de orginelenormen rijdt.
http://www.bollenspoor.nl/normenboek/normenboek.html
Gr. Gerco
-
Uit hoeveel delen bestaat je modulebaan en wat is je rail-plan?
Op basis hiervan kan ik je hoogstwaarschijnlijk wel adviseren.
Dan heb ik ook nog even een vraagje. Dit is mijn railplan:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_zandhoek_09122007.png
Op het railplan is te zien dat mijn baantje uit 2 niveaus zal bestaan en nu is mijn vraag wat is een goede constructie voor 2 niveaus op 1 segment (module)??
mvg,
Matthijs
-
2 etages wordt altijd lastig
Wil je modules overal kunnen aansluiten moet je eens op http://www.fremo.org/ kijken.
-
Op het railplan is te zien dat mijn baantje uit 2 niveaus zal bestaan en nu is mijn vraag wat is een goede constructie voor 2 niveaus op 1 segment (module)??
Als je het hoogteverschil groot genoeg maakt, kan je ook twee lagen modules op elkaar bouwen.
Jan
-
Het mooiste zou zijn als het maar totaal 4 modules / segmenten worden. Dit vanwegen de beperkte ruimte.
mvg,
Matthijs
-
En een frame maken van balkjes van 3 bij 3cm is toch wel stevig genoeg om 2 niveaus te dragen???
mvg,
Matthijs
-
Dit is mijn baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zandhoek4_aangepast.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zandhoek4_aangepast.png)
Nu is mijn vraag van hoe ik de constructie moet maken (wat voor houten en welke diktes etc). De 3 modules zal bestaan uit 2 niveaus en dmv een spiraal kunnen de treinen van het zichtbare kopstation naar het schaduwkopstation toe.
Aan het baanplan zal verder niks meer veranderd worden aangezien ik nu een station hebt waar ook wat langere treinen kunnen komen. Het zichtbare gedeelte zal bestaan uit K rails en het niet zichtbare gedeelte uit M rails (hier heb ik een heleboel van).
Als ik weet hoe ik de modules moet maken kwa constructie dan kan ik gaan starten met de bouw van mijn modulebaantje 8)
Alvast bedankt voor de hulp,
mvg,
Matthijs
-
Je bedoeld zoiets?:
Ik heb mijn modules (of segmenten) helemaal gebouwd van 3,6 mm dik triplex, waar nodig versterkt met latten. En dan zodanig dat de segmenten steeds per paar dezelfde afmetingen hebben. Voor transport koppel ik ze dan kop aan kop met triplex schotten. Het resultaat is dan een pak dat zo licht is dat ik het alleen de trap kan op- of afdragen.
Hier een plaatje van het constructieprincipe:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modulebouw.gif)
Staat 4 posts boven je vraag!
Groet,
Tjalling
-
je kunt de baan opdelen in modules/bakken van 70-75 cm breed, dan kun je nog redelijk gemakkelijk door de deur. als je de baan vaak verplaatst is smaller wel aan te raden.
ik heb mijn baan opgebouwd dmv een raamwerk van latten van 10 bij 2,2 cm. met poten van balkjes van 4,4 bij 4,4 cm. daaronder wieletjes(top tip ook voor een thuisbaan).
(http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/framevanmodelbaan002.jpg)
http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/framevanmodelbaan002.jpg (http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/framevanmodelbaan002.jpg)
(http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/framevanmodelbaan001.jpg)
http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/framevanmodelbaan001.jpg (http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/framevanmodelbaan001.jpg)
voor detail foto's gwoon ff vragen(ben eergister weer opnieuw begonnen :P)
Hedzer
-
Het worden totaal 3 modules:
- 1x 100 x 95 cm (module met spiraal)
- 1x 120 x (72cm aan de linkerkant en 60cm aan de rechterkant)
- 1x 120 x 60 cm
Deze maten staan vast. Voor de spiraal ga ik ander halve winding gebruiken. Per winding stijgt hij 9 of 10 cm dat komt neer op een hoogte van 12,5cm of 15cm.
Is bv een constructie met balkjes van 3 bij 3 cm sterkt genoeg en dan daar platen van iets van 6 of 8 mm tegen aan sterk genoeg. Zie afbeelding hier onder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/constructie_modules.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/constructie_modules.png)
Er komt dan nog wel een plaat boven op te liggen maar heb die even weggelaten zodat de constructie beter zichtbaar is.
Er zijn geen normen gebruikt van verenigingen. En de modules worden niet aangesloten op een bestaande modulebaan. Dit wordt mijn baantje voor thuis.
mvg,
Matthijs
-
Als je een modulebaan bouwt met meerdere nivo's is het handig als je centreerpinnen gebruikt voor de uitlijning van je modules, scheelt je een hoop narigheid als je bij het bouwen van je nivo's ietwat verschil hebt gehad bij het koppelen van de segmenten.
Het is naderhand erg lastig correcties uit te voeren als alles qua rails dan al op zijn plek zit.
Ook soldeer ik de rails op een stuk printplaat aan de kopzijde(n) van de segmenten wat ik dan vervolgens vastzet op het segment, dat voorkomt beschadigen bij eventueel stoten.
Het is misschien geen gezicht maar het voorkomt dat de rails losgerukt wordt van de bielzen bij stoten, anderzijds kun je dit wel wegwerken en zeker in je station(s), je kunt dan denken aan ' dienst-overpaden'.
Niks is lastiger dan van de bielzen losgerukte rails repareren, afgezien van het feit dat dit bijna niet gaat.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Peter,
heb je een foto van bovenstaand beschreven idee?
mvg,
Sander
-
Als je dwarsliggers uit het printje freest, zie je er later bijna niets van het stukje printplaat terug, en liggen je rails toch stevig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_0002aklein.jpg)
klik! (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_0002aklein.jpg)
Joeri
-
Op deze fotos zie je mij met een medeclublid frames voor modules bouwen. De rails met bedding komt op een strook triplex en het landschap wordt open bouw.
klik (http://www.railclubutrecht.nl/media/foto/ft_h_0053.jpg)
klik (http://www.railclubutrecht.nl/media/foto/ft_h_0055.jpg)
Marc
-
(http://i167.photobucket.com/albums/u140/gouda_02/diverse010.jpg)
Deze zijn van mij.
Marc
-
Ziet er goed uit :D
Dit wordt mijn eerste modulebaantje, heb in het vorige huis waar ik woonde een vaste baan gehad maar toen gingen we verhuizen en toen moest ik alles afbreken en begin daarom nu maar met modules.
Dat ik met 2 niveaus ga werken is omdat met alleen het kopstation en fiddle yard de trein te snel in het kopstation is en dan weer terug in de fiddle yard is en met een spiraal en schaduwkopstation is het weer een verrassing welke trein naar boven komt en heeft zo nog iets rijlengte.
mvg,
Matthijs
-
@ Sander:
Ik kom z.s.m. met foto's van de bevestigingen op printplaten van de rails aan de uiteinden van de modulebakken, heb even geduld ;)
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/moduleconstructie.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/moduleconstructie.png)
Heb weer een constructie bedahct maar geen idee of het sterk genoeg is en of ik misschien teveel hout gebruik. Ik kom niet uit de constructie. Het wordt geen gewone module maar de module zal 2 niveaus krijgen.
Of als iemand een beter idee heeft zou ik dat erg prettig vinden 8)
Dan ben ik van plan om eind januari / begin februari naar de bouwmarkt te gaan en hout te halen en dan eindelijk beginnen aan mijn modulebaantje.
mvg,
Matthijs
-
Als je ipv die 4 balkjes aan de bovenkant nou aan 2 zijdes een balkje diagonaal maakt. Dan is het veel sterker. Want een driehoek is niet te vervormen een rechthoek wel.
-
Die diagonale balkjes dan aan de bovenkant?? En dan van de ene kant van de module naar de andere kant of aan de zijkant van de modules???
mvg.
Matthijs
-
Het lastige wat je nu bedacht hebt zijn de balk knooppunten. lastig om te schroeven en haaks te krijgen. wellicht is het sterker als je de kopschotten op 1/3 en 2/3 in de module herhaalt. dan kan het dek van het shaduw gedeelte op de schotten worden geschroefd en gelijmd. als een langskant van de module dicht kan blijven zou ik dat zeker doen met multiplex en dat hoeft geen 18mm te zijn. de open zijde zou ik dan ook in multiplex maken met uitgezaagde vensters/ gaten zoals bij de kopschotten. houtsoort:multiplex, bevestigingen: lijmen en schoeven(voorboren en verzinken, het liefst bij alle ontmoetingen klosjes
-
(http://i167.photobucket.com/albums/u140/gouda_02/diverse010.jpg)
Deze zijn van mij.
Marc
Wat voor houtsoort en dikte heb je gebruikt voor die modules???
mvg,
Matthijs
-
Lijkt mij multi-plex met een dikte van 14mm...
Gr,
Bart
-
9 mm is meer dan genoeg, ik heb zelf bakken gebouwd voor mijn baan op deze manier :
(http://home.planet.nl/~wijs0822/module.JPG)
Goed lijmen en schroeven en er zit geen beweging in...persoonlijk vind ik 14 mm een beetje overkill.
-
Aha ok ik zat zelf te denken aan multiplex met een dikte van 12mm (dit vanwege 2 niveaus op 1 module).
Maar het idee van ron van dat aparte landschapsgedeelte is een perfect idee om ook te gebruiken op mijn modulebaantje.
mvg,
Matthijs
-
Werkt heel goed, maak een paar korte pootjes onder het landschapsgedeelte en zorg dat ze ergens tussen klemmen of in gaten vallen. Ik doe het zodat ik het stuk er uit kan halen als ik aan de scenery werk omdat het vrij breed is ( schaal 1:48 ) maar je kan zo ook verschillende stukken maken en bijvoorbeeld de ene keer stadscenery gebruiken en een andere keer bijv. een berglandschap.
De mogelijkheden zijn ontelbaar.
(kan ik hier patent op aanvragen ? ;D )
-
Ik ga het dan gebruiken omdat ik dan beter bij het onderste niveau kan komen. Maar het idee is super 8) :D .
mvg,
Matthijs
-
Nog 1 vraagje:
Wat is een goede en stevige houtsoort om te gebruiken voor modulebouw:
MDF, Triplex of Multiplex??
mvg,
Matthijs
-
ik gebruik zelf altijd Multiplex, MDF heb ik geen ervaring mee maar ik heb gehoord dat het nogal vochtgevoelig is.
Als je de bakken gaat transporteren zou ik dus niet voor MDF kiezen.
En voor de latten in de modulebakken gebruik ik gewoon vurenhout.
Ron
-
(http://home.planet.nl/~wijs0822/module.JPG)
En waar in je modules zitten die vurenhouten latjes??
mvg,
Matthijs
-
ik gebruik zelf altijd Multiplex, MDF heb ik geen ervaring mee maar ik heb gehoord dat het nogal vochtgevoelig is.
Als je de bakken gaat transporteren zou ik dus niet voor MDF kiezen.
En voor de latten in de modulebakken gebruik ik gewoon vurenhout.
Ron
Ik ben op dit moment ook hout aan het zoeken en stuit op vochtbestendig mdf. Dit kan in vochtige ruimtes of buiten toegepast worden. Blijkbaar valt dat wel mee. Iemand gaf me ook de tip om de zaagkanten met houtlijm te bewerken en het daarna te verven. Dat zou ook helpen.
-
Ik ben op dit moment ook hout aan het zoeken en stuit op vochtbestendig mdf. Dit kan in vochtige ruimtes of buiten toegepast worden. Blijkbaar valt dat wel mee.
MDF is loeizwaar in relatie tot de sterkte. dat gaatj e op den duur opbreken wanneer je met de modules (binnen- of buitenshuis) gaat sjouwen.
Ik gebruik zelf okumé triplex - 10 mm is (bij een'open' constructie) ruim voldoende waar je normaal 12 mm triplex/multiplex nodig zou hebben om een vergelijkbare (buig)sterkte te krijgen.
-
Eric,
waar is dat te koop? gewoon bij een bouwmarkt?
mvg,
Sander
-
Ik zag het vanmiddag staan bij de Gamma toen ik mdf 8mm ging halen voor mijn spiraal: okoumé triplex.
-
Ik zag (....) voor mijn spiraal: okoumé triplex.
TIP : Lees vooraf de ervaringen van R.Bogers. Zie de drie delen :
http://www.anw-modeltreinen.nl/modelbanen/rbogers/documenten/rbogers1.pdf
http://www.anw-modeltreinen.nl/modelbanen/rbogers/documenten/rbogers2.pdf
http://www.anw-modeltreinen.nl/modelbanen/rbogers/documenten/rbogers3.pdf
-
Deze post kwam ik tegen van FritsT (spoor0):
materialen voor modulebouw (http://spoor0nl.xsbb.nl/viewtopic.php?f=5&t=249121&start=0&st=0&sk=t&sd=a)
En hier is ook veel info te vinden (over modules):
http://home.hetnet.nl/~rkievit/clubs/wgmo.html
Greetz, Paul