BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: teuntje op 27 March 2018, 20:50:21
-
Wat doe ik fout
Ik rij sinds kort met Ecos, wil de wissels ( voorlopig) schakelen met reed contacten, maar zodra het reed contact word aangesloten staat er constant spanning op de wissel
zwarte draad van de wissel aangesloten op de trafo ( fleischmann ) op de wissel aansluiting
één bruine draad aan het reedcontact aangesloten en andere kant van reed contact zou dan moeten naar de trafo naast de wisselaansluiting
maar zodra ik die aansluiting maar aanraak dan slaat de wissel al om ( zonder dat het reedcontact geactiveerd wordt en het is een open reedcontact 100 % zeker weten ) en blijft er constant spanning op de wissel staan
ra ra en wat nu
-
Klikt toch als defect reedcontact of een stiekem magneet in de buurt. Pak je DMM eens en piek hem eens door (diode stand).
Timo
-
Kan een plakkend reedcontact zijn....of een verbreek/wissel reedcontact ;)
-
heb al 4 reedcontacten geprobeerd, allemaal hetzelfde probleem
-
Heb al diverse reedcontacten geprobeerd, en al 1 wissel verbrand
-
Weet je zeker dat je het dan ook wel goed hebt aangesloten?
1 reed relais defect ok, maar allemaal?
-
ja heel zeker goed aangesloten, begrijp er niets van
-
Meet eens een los reedcontact door met je multimeter. en houd er een magneetje bij. Als je niet doof bent ,moet je hem om horen gaan. De multimeter moet iets aangeven.
Peter
-
Zijn het geen NC (normally closed) uitvoeringen?
-
Als het NC is dan kan het eigenlijk alleen maar een wisselcontact zijn. Je hebt altijd een maakcontact nodig om het ding te kunnen activeren.
-
...wat voor reed contacten gebruik je en hoeveel stroom trekken je wissels? Die stroom lijkt me nogal hoog voor reed contacten...
-
Als het NC is dan kan het eigenlijk alleen maar een wisselcontact zijn. Je hebt altijd een maakcontact nodig om het ding te kunnen activeren.
Ook bij een reed contact met NC contact komen er maar twee draadjes uit. Dan zorgt het magnetisch veld voor het verbreken van het contact.
-
Alles los gegegooid, opnieuw aangesloten, weer een nieuw reedcontact gebruikt en HIJ DOET HET , BEDANKT
-
En weet je dan ook waarom het nu wel goed gaat?
Toch verkeerd aangesloten geweest of een verkeerd type reed contact?
-
Ook bij een reed contact met NC contact komen er maar twee draadjes uit. Dan zorgt het magnetisch veld voor het verbreken van het contact.
Ken je ook een uitleg hoe dat dan werkt? Een reedcontact kan alleen maar werken als er ook een NO kant is. Tenzij ik een belangrijke technische ontwikkeling heb gemist.
-
Heel simpel.
Even geknipt uit de wikipedia pagina:
Schakelaar
Behalve de veel toegepaste reedschakelaar met maakcontact, kan deze ook zijn uitgevoerd met een breek- of een wisselcontact. Of een reed-contact een maak- of breekcontact heeft, wordt aangeduid met NO of NC. 'NO' betekent normally open en duidt aan dat het contact in normale, niet geactiveerde toestand open is. 'NC' betekent normally closed, wat aangeeft dat het contact in ongeactiveerde staat gesloten is. Het type 'NC' betekent dus gesloten bij afwezigheid van een magnetisch veld.
Ook hier te vinden https://nl.wikipedia.org/wiki/Reed-contact (https://nl.wikipedia.org/wiki/Reed-contact)
Had verwacht dat jij dat toch wel zou weten ;D
-
Heel simpel.
... wikipedia ...
Nee, hier wordt het beter uitgelegd:
https://bernardblogt.wordpress.com/2010/07/22/smartboard-reed-contact-normally-closed-nc/ (https://bernardblogt.wordpress.com/2010/07/22/smartboard-reed-contact-normally-closed-nc/)
(https://i1.wp.com/bernardblogt.vak-online.nl/images/2010/reedcontact_nc_5.jpg)
Als het NO contact heel kort is, steken er wel twee draadjes uit, maar binnenin zitten wel degelijk drie.
-
Had verwacht dat jij dat toch wel zou weten ;D
In die wiki pagina wordt nauwelijks uitgelegd hoe een reedcontact werkt, en al helemaal niet hoe twee tongen die tegen elkaar liggen onder invloed van een magneetveld van elkaar af bewegen. De link waarnaar sonett verwijst legt het beter uit.
-
Ook zaak om de wissel-voedingsaansluiting strikt gescheiden te houden van de railstaafvoeding.
Anders gebeuren er rare dingen zoals digitale locs die spontaan gaan rijden ;D (Ja, das een vraag en opmerking in 1 ;D)
Tenminste als dat daar aan ligt, ik dacht: huh? En nee, nog geen rook gezien ergens....
Ik gebruik ook een licht/wissel/sein trafo van Flsm, zo'n groen blok.
Toch vreemd dat een digitale loc dan gaat rijden zonder regelaar die aanstaat.
Maar ik had dus kennelijk wat draadjes verkeerd aangesloten.
Gr Koen.