BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dirk op 27 March 2018, 15:06:52
-
Goede middag allen
Ik ga zo stil aan beginnen met spanning geven aan niveau 2. Daar heb ik een DR5033 voor. Nu heb ik op de FB groep gelezen dat er kortsluiting ontstaat bij het langzaam over de scheiding rijden. Daar ben ik weer even niet mee, hoe kan dat? Er is toch altijd een verbinding door de lok bij het over gaan naar het booster gedeelte. Waarom zou er dan sluiting ontstaan?
Volgende vraag, Heeft het belang welke poort ik gebruik voor de verbinding centrale/booster? Ik kan de Bbus nemen of de loconet B. Is dat verschillend?
En wat wordt er bedoeld met ik citeer:"Zo kan de booster autonoom zijn uitgang ompolen (fase-draaiing) als een foute aansluiting op de rail geconstateerd wordt die anders kortsluiting zou opleveren" Kan ik dan vanaf het booster gedeelte de Noord en Zuid zelf weer bepalen?
mvg
Dirk
-
Met je DR5000 centrale zou ik gewoon voor de Loconet-B aansluiting gaan.
Waarom zou er kortsluiting ontstaan bij langzaam rijden?
Gewoon zorgen dat de rails gelijkgepoold is.
Geen idee wat je met noord en zuid gedeelte bedoeld.
-
Noord en Zuid is iets wat ik ken van Klaas hier op het forum, die heeft me terecht gewezen dat ik niet + en - mag gebruiken, dus de rail waar ik begin te werken dichts bij mij is Zuid, de andere is dus Noord. Wat betreft die sluiting, dat weet ik ook niet, daarom de vraag. En waarom dan het gegeven dat de booster autonoom zijn uitgang kan ompolen, waarom wordt dat vermeld als jij zegt dat de rails gelijk gepoold moeten zijn?
Dirk
-
Als je wil mag je het best + en - noemen als je dat makkelijker vindt, of A en B of ....noord en zuid ;D
Zolang je maar overal hetzelfde aan houdt.
En bij een ovaal wordt zuid vanzelf noord en omgekeerd ;) Is maar net hoe je er tegen aan kijkt.
En met gelijk polen bedoel ik, in jouw terminologie, dat de rails die je zuid noemt in de ene booster sectie ook zuid is in je volgende booster sectie. Dan krijg je dus geen kortsluiting. In mijn ogen ook niet meer dan normaal.
Verder ken ik de DR5033 niet en weet dan ook niet wat ze bedoelen met autonoom omschakelen.
Ik gok op een soort van keerlusdetectie die de polariteit omdraait als er een verkeerde aansluitng zit.
Ik werk met Lenz boosters en daarbij loopt de J aansluiting van de ene booster door in de J aansluiting van de volgende booster. Idem dito voor de K aansluiting. Draai je het om dan krijg je dus kortsluiting. Daarom dus alles gelijkgepoold aansluiten.
Oftewel het niet moeilijker maken dan het is :angel:
-
Ik heb wel eens bezwaar gemaakt tegen de benamingen + en - omdat dat gelijkspanning suggereert.
En bij een ovaal wordt zuid vanzelf noord en omgekeerd ;) Is maar net hoe je er tegen aan kijkt.
Zelf volg ik vaak de benaming noord en zuid, dat heb ik ooit in Model Railroader gelezen. Daarbij noemen ze het midden van een ovaal de noordpool, en de buitenrand de zuidpool. Zo kunnen noord en zuid ook niet van plaats wisselen als je er van de andere kant tegenaan kijkt.
-
Dat + en - gelijkspanning suggereren ben ik met je eens.
Maar gebruik je het alleen om de polariteit in je sporenplan te checken dan is er op zich niet zoveel aan de hand.
Als het beestje maar een naam heeft ;D
-
Ik heb nog zitten lezen op FB, maar helaas mijn kennis van het Duits is niet voldoende om de discussie te begrijpen. Er worden zeer vreemde oplossingen voorgesteld oa de stekker van de boostervoeding om te draaien???? Maar helaas heeft ook daar blijkbaar niemand een idee waarom de booster autonoom zijn uitgang kan ompolen. Ik had gehoopt dat er nog meerdere gebruikers hier op het forum zaten, maar blijkbaar worden deze toestellen niet veel gebruikt. Ik zou op de FB groep een vraag willen stellen omdat ik weet dat de ontwikkelaar er ook regelmatig op bezoek is, echter houd de taal me tegen. Indien er een techneut is die me van antwoord kan dienen, graag dan, het is niet dodelijk natuurlijk, ik kan vlot de fase omdraaien, ik gebruik een ringleiding, dus moet ik maar 2 draden omkeren, maar ik zou graag kleur conform met mijn ander niveau werken vandaar mijn vraag.
mvg
Dirk
-
In snap niet zo goed waarom je van iets simpels zo'n groot probleem kan maken :'(
De booster heeft twee aansluitingen op de track out connector.
Neem de linkse aansluiting en sluit die aan op je "noord" railstaaf. Doe dat met de rechter naar de "zuid" railstaaf.
In de volgende booster sectie doe je precies hetzelfde. Dan loopt noord gewoon door en noord en zuid in zuid.
Geen kortsluiting dus geen probleem. :angel:
-
hmmm zou het zo simpel zijn??? Ik ga het zo eens proberen, thnx, maar dan zit ik nog steeds met de vraag van die automatische fase verdraaiing, dat zit er toch niet voor de sier op?
Dirk
-
:'( :'(
Probeer nu eerst eens dingen voordat je problemen gaat zoeken.
Je bent echt niet de eerste die meerdere boosters gebruikt.
Gewoon aansluiten zoals bedoeld.
-
@ Remunj,
ik het toch al geschreven dat ik het zo ga proberen maar Ik wil graag weten waarom die die automatische fase verdraaiing erop zit, als je het niet weet moet je toch niet zo denigrerend doen, je lijkt wel een Zeeuw.
Als iemand het wel weet of kan vermoeden, laat maar horen
mvg
Dirk
-
Dirk, het staat gewoon in de handleiding, in de eerste alinea onder "Beschrijving van het product". Als je de verbinding naar de rails per ongeluk verkeerdom aansluit, dan keert de booster het automatisch om. Meer hoef je er niet achter te zoeken.
Als ik het goed begrijp gaat het blauwe lampje dan knipperen. Dan kan je de zaak alsnog rechtzetten.
-
ik het toch al geschreven dat ik het zo ga proberen maar Ik wil graag weten waarom die die automatische fase verdraaiing erop zit, als je het niet weet moet je toch niet zo denigrerend doen, je lijkt wel een Zeeuw.
Als iemand het wel weet of kan vermoeden, laat maar horen
Het hangt af van het type LocoNet kabel wat je gebruikt tussen centrale en booster: een rechte of een gedraaide. Kijk maar even hier voor wat uitleg en dan is je vraag beantwoord.
http://www.floodland.nl/aim/info_lol_met_loconet_1.htm
Gr, Ben.
-
Dirk, het staat gewoon in de handleiding, in de eerste alinea onder "Beschrijving van het product". Als je de verbinding naar de rails per ongeluk verkeerdom aansluit, dan keert de booster het automatisch om. Meer hoef je er niet achter te zoeken.
Als ik het goed begrijp gaat het blauwe lampje dan knipperen. Dan kan je de zaak alsnog rechtzetten.
Wel zo heb ik het ook begrepen, de booster corrigeert de aansluiting, maar ik was dus in de war door dat draadje op Facebook. Dus moet ik geen rekening houden met de opbouw, de booster doet gewoon zijn ding, en dan heb ik de mogelijkheid om de draden alsnog om te draaien. Maar het zou niet moeten.
Dirk
-
Sorry Dirk,
Ben het met Remunj eens....Probeer eerst eens ..en ontdek......En vond niks denigrerends aan zijn reactie overigens
-
Zo, vandaag de booster sprit gegeven. Ik wilde veilig spelen en eerst met het pol-ei gecontroleerd, is zet het precies op de scheiding. Mmmmm sluiting, 2 buitenste leds branden maar ook een gele in het midden. Alles na gelopen maar was volgens mij juist. Dan maar de aansluiting omgedraaid, maar idem ditto. Dan maar eerst een deel van de wisselstraat aan gesloten, de wissels getest en die doen het. Ik concludeer dat de booster zijn werk doet. Even een loc erop, en die rijdt. Maar het pol-ei zegt nog steeds dat er een fout is. Ik dacht dus, er zit een automatische poling in die booster, dus ik neem het pol-ei weg en rij met de loc over de scheiding. even een gebrom, maar de loc rijdt gewoon door. ik kom terug, geen gebrom meer maar smooth en langzaam over de scheiding. Vreemd, ik zet dat pol-ei er weer op, en geen foutmelding meer.
Vreemd, wie kan dat nu in een simpele verklaring uitleggen? Alles werkt, ik blij, maar begrijpen..ho maar.
mvg
Dirk
-
Tsja, de eerste keer was het dus niet goed aangesloten, lees verkeerde polariteit in de aansluitende secties. Na het overheen rijden is blijkbaar de polariteit omgepoold (het brommen)en werkt het zoals het moet.
Wat snap je daar niet aan. Is precies zoals het in de handleiding staat ::)
Maar als je gewoon de polariteit gelijk juist had aangesloten had je ook dit "probleem" niet gehad.
Wat je wisselstraat ermee te maken heeft snap ik niet. Die schakel je met een wissel of servo decoder en dat staat helemaal los van een booster die voor de rijstroom zorgt.
Waarom er zaken bijhalen die er niets me te maken hebben?
-
Eric, waar haal je het toch allemaal? Wisselstraten heb ik gebruikt om te zien of de booster zijn ding deed, ja dus, als ik ergens mee bezig ben en ik ben een beetje uit gekeken dan doe ik iets anders, zoals bvb wissels aansluiten met polarisatie, dan is mijn verstand even met iets anders bezig. Als je het een domme opmerking vindt laat het dan, nu weet ik waarom die auto pooling dient, en jij nu ook ondertussen, zo heb je ook wat bij geleerd, want uit vorige opmerkingen kan ik concluderen dat je niet op de hoogte was van de werking van deze boodter Lijk ik het nu begrepen heb corrigeert de booster dus de fout bij aansluiten. Morgen kan ik eens proberen om de rails-aansluiting eens om te keren en zien of de zaak dan ook nog werkt.
mvg
Dirk