BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: rard op 23 December 2007, 13:06:50
-
Kort vraagje; wat trok de NS1500 zoal, en heeft iemand duidelijke foto's wat hij trok? ;D
Thnks!
-
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1500/pix.html
http://www.nicospilt.com/Lok1500.htm
Heb zelf geen foto's van de lok in dienst.
met vriendelijke groeten,
Jon van Dijk
-
Vaste lijn voor de 1500 was Den Haag - Venlo. Tot medio 1980 werd hier de dienst gereden met plan K/Plan N/stalen D. Vanaf medio 1980 kwam ICR in dienst, eerst nog met een Stalen D. Later toen de BKD's afgeleverd waren, alleen nog met ICR (vaak een stam van 4: A-B-B-BKD).
Sporadisch reed de 1500 in de goederendienst, maar het kán wel.
Verder heb ik wel foto's gezien van de 1500 met een autoslaaptrein, Berglandexpress (toenmalige wintersporttreinen), corailrijtuigen, "Geelbanders" (Gs'en t.b.v. van Gend en Loos-treinen).
Er is dus een hoop mogelijk!
Groeten Edwin
-
Ook heel erg lange treinen ;D
(http://home.tiscali.nl/dollyscavia/klok2.jpg)
(http://home.tiscali.nl/dollyscavia/klok.jpg)
-
Vaste lijn voor de 1500 was Den Haag - Venlo. Tot medio 1980 werd hier de dienst gereden met plan K/Plan N/stalen D. Vanaf medio 1980 kwam ICR in dienst, eerst nog met een Stalen D. Later toen de BKD's afgeleverd waren, alleen nog met ICR (vaak een stam van 4: A-B-B-BKD).
Ter aanvulling: de vaste samenstelling van een stam was 2 plan K + 2 plan N. In de spits werd vaak versterkt met Duitse rijtuigen. De stalen D reed in een beperkt aantal treinen (ik meen 4x per dag heen en weer).
De oorspronkelijke ICR-stam was 2xB + 2xA, waarbij één A was beplakt als 2e klasse. De BKD's werden als laatste geleverd en zodra die beschikbaar waren verviel de stalen D.
Arjen.
-
De oorspronkelijke ICR-stam was 2xB + 2xA, waarbij één A was beplakt als 2e klasse.
Echt waar? Nooit geweten.
Verder reed de 1500 volgens omloop een enkele kontainertrein of buurtgoederentrein. Ik vond ook nog foto's van een 1500 voor een TEE, autoslaaptrein en met de oude IC+ (ICR BKD met Corailrijtuigen).
-
1500 met autoslaaptrein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img434.jpg)
1502 bij Susteren op 10 augustus 1984
1500 met ICR:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img435.jpg)
1503 bij Boxtel op 12 februari 1986
-
De 1500 trok ook de Rhein Expres en de Britannia Expres en soms nog andere treinen van en naar Hoek van Holland.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1503_SZD.jpg)
1503 naar Warschau en Moskou in de jaren '70.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/79_0211_D317_.jpg)
op 11 februari 1979 met D317 Britannia Expres.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/80_0515_1506.jpg)
15 mei 1980 met een onbekende D-trein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/80_0806_D317_Rotterdam.jpg)
Te Rotterdam op 6 augustus 1980 met de Britannia Expres.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/84_0122_D317_Britannia_Expres_Rotterdam.jpg)
En weer de Britannia Expres te Rotterdam op 22 januari 1984.
Foto's zijn niet van mij maar her en der van Internet gegrist...
Fijne Kerst !
Bas
-
Echt waar? Nooit geweten.
Zeker weten, was voor mij als arme student een unieke gelegenheid om ook eens eersteklascomfort te proeven. De beplakking was niet meer dan een papiertje '2E KLASSE' op sommige ruiten. Het zal ook maar een paar maanden hebben geduurd, totdat de aflevering van de B's op gang kwam.
-
Heeft er iemand duidelijke foto's van een 1500 met Plan-N(ico), Plan-K(arel) en een Stalen-D IV?
Gr,
Bart