BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Stephan op 02 August 2006, 10:58:17
-
Hallo,
Ik heb wel eens ergens gehoord dat het mogelijk is om de stroom via de bovenleiding af te nemen, maar veel kaas heb ik daar niet van gegeten en daarom wil ik graag nog wat dingen weten.
Bijvoorbeeld hoe je de stroom regelt (met dezelfde transformator als wanneer je stroom via de rails geeft) en of het voordelen heeft.
Kortom: ik ben op zoek naar (veel) info om treinen via de bovenleiding stroom af te laten nemen. Wie o wie kan me helpen?
Stephan
-
Je kan een zelfde trafo (maar ik raad aan niet de zelfde als waar je de rail mee voed) gebruiken.
Je kan dan 1 trein analoog via de rails laten rijden, en 1 trein analoog via de bovenleiding over het zelfde stuk rails laten rijden.
Op die manier kan je dus 2 treinen laten rijden analoog en afzonderlijk besturen.
Net als de wielen en de tantwielen, slijten dan ook de pantografen. En je moet een net en vakundig bovenleiding netwerk aanleggen, dat mooi strak hangt boven de rails. (best lastig)
Kortom: het kan, kost je weinig nieuwe techniek, en je hebt het voordeel van meer treinen laten rijden op 1 stuk rails.
Maar je moet er wel het een en ander voor aanlegen, en nieuwe onderdelen die anders ongemoeid blijven zullen nu ook slijten.
m.v.g.
Mark
-
Over het algemeen is het bagger. Lees: onbetrouwbaar, moeilijk te onderhouden, enz. Je regelt de stroom idd. gewoon via een trafo. Een draadje aan de bovenleiding, een aan de linker of rechter rail (moet je even naar kijken bij een geschikt locje) en rijden maar.
Je zou een stuk zo kunnen uitvoeren om eens te beginnen. Een hele baan zou ik nooit zo doen. Gebruik maken van de twee rails die je hebt is veel gemakkelijker in gebruik.
-
Hoe moet de bovenleiding dan onderhouden worden?
Stephan
-
Die wordt natuurlijk net zo smerig als rails. Plus reken maar dat het contact tussen de verschillende stukken bovenleiding na verloop van tijd niet meer optimaal is.
-
Ben hier niet volledig mee akkoord. Mits goed aangelegd is de stroomafname zeker geen probleem en vervuiling zul je weing last van hebben daar het eventuele slijpsel tussen panto en bovenleiding wegvonkt of naar beneden valt. Wel zul je inderdaad snel slijtage aan je pantografen ondervinden bij veelvuldig gebruikt. Dat je grondrail zuiver moet blijven voor goede stroomafname blijft net als bij gewone 2 rail afname uiteraard een vaststaand feit.
Mijn oude baan was functioneel gelegd met Lima bovenleiding ( voor de geinteresseerden de masten en rijdraden zijn bij mij te koop ;D )
Dit heeft bij mij steeds goed gefunctioneerd.
De verdoken stukken in tunnel haden bovenleiding gemaakt van .... jawel ;D Mecano profielen.
Mijn huidige baan wordt nu opgebouwd met enerzijds Sommerfeldt en grotendeels zelfbouwmasten uit messing . Echter NIET functioneel.
De reden is enerzijds kostprijs voor een middelmatig grote baan, anderzijds de zeer complexe bouw met electrische scheidingen over wisselstraten en kruisingen waar de bovenleiding tot op de mm perfect moet liggen op kapottrekken met de panto's te voorkomen. Dit is zeker doenbaar op een kleine baan maar voor mij helaas niet haalbaar. Ik opteer dan ook voor een niet functionele bovenleiding waarbij de panto's juist onder de rijdraad doorlopen zonder deze te raken.
Voordeel is minder kans of schade en kapotte bovenleiding en vooral ook geen extra lawaai. Want onderschat ook dit aspect niet ;)
Peter
-
Dus als ik het zo allemaal lees kan ik maar beter stroom via de rails afnemen :D
Stephan
-
Stephan,
de vraag die bij mij opkomt: waarom wil je eigenlijk stroom via de bovenleiding afnemen?
-
Stephan,
de vraag die bij mij opkomt: waarom wil je eigenlijk stroom via de bovenleiding afnemen?
Het lijkt me leuker om te doen. Het voordeel (omdat ik analoog rijdt) vind ik dat je gewoon ook heel dicht achter elkaar locs kan opstellen, want als loc A zijn panto's omlaag heeft kan die niet rijden en kan loc B bijvoorbeeld wel rijden en heel dicht bij loc A worden opgesteld.
Maar als ik nu met loc B over dat opstelspoor rij, gaat loc A ook automatisch rijden, want met analoog kan je dat niet regelen.
Stephan
-
Aha, ik snap de bedoeling.
Maar dat betekent dat je van een opgestelde loc de stroomafnemers met de hand naar beneden moet zetten.
Je kunt hetzelfde effect ook bereiken zonder bovenleiding: je laat je loc rijden op railvoeding, en als hij op het opstelspoor staat schakel je hem om naar bovenleidingvoeding. Dan rijdt hij ook niet meer weg.
-
Aha, ik snap de bedoeling.
Maar dat betekent dat je van een opgestelde loc de stroomafnemers met de hand naar beneden moet zetten.
Je kunt hetzelfde effect ook bereiken zonder bovenleiding: je laat je loc rijden op railvoeding, en als hij op het opstelspoor staat schakel je hem om naar bovenleidingvoeding. Dan rijdt hij ook niet meer weg.
Misschien een domme vraag, maar hoe doe je dat dan?
In ieder geval lijkt me dit wel een goede oplossing, want dan kan ik toch locs stilhouden zonder daar stroom voor uit de bovenleiding te halen en hang ik de bovenleiding gewoon voor de lol op.
Stephan
-
Veel e-locs hebben een gaatje in het dak. Daaronder zit de schakelaar die je met een dunne schroevendraaier kunt bedienen. Bij Roco en Lima werkt het tenminste zo, bij andere merken weet ik het niet.
Als het goed is staan zulke dingen in de handleiding die bij de loc hoort.
-
Is het niet veel handiger de rails om de 20 cm apart stroomloos te schakelen? Werkt ook met stoom- en dieselloks. Zo doe ik het bij mijn lok-loods
-
Bij Roco en Lima werkt het tenminste zo, bij andere merken weet ik het niet.
Probleem daarmee is dat het schakelaartje ook wel eens aan de onderzijde zit, en dan kun je dus niet omschakelen zonder de loc van het spoor te halen.
-
Probleem daarmee is dat het schakelaartje ook wel eens aan de onderzijde zit, en dan kun je dus niet omschakelen zonder de loc van het spoor te halen.
Wat dacht je b.v. van de Roco 1704. Dan moet je de hele kap om om te schakelen eraf halen. En volgens mij mag een ellok die op bovenleiding rijdt niet "omgedraaid" worden. Dus niet door een keerlus of keerlusachtige rangeermanoevres maken. Jaap
-
Bij de nieuwe marklin e-loks kun je geen functionele bovenleiding gebruiken :o (denk bij deze loks aan o.a.de startsetloks)
Bij oudere loks vind je inderdaad een schakelaar aan de onderkant, waarvoor eerst de lok van het spoor moet halen.
-
Bij mijn ICE3 van Trix zit de schakelaar onder de kap. ::)