BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Heiko op 25 March 2018, 21:54:29

Titel: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
Bericht door: Heiko op 25 March 2018, 21:54:29
Goede avond,

Bij de overgang van sectie met stroom uit centrale (Lenz) naar sectie verzorgt door booster (Digikeijs dr 5033, niet regelbare transformator) hebben enkele locs (o.a. Lokpilot) en/of treinstellen (Uhlenbrock) problemen om de overgang te passeren. Ze haperen of komen zelfs tot stilstand. Schoonmaken, meerdere stroomverzorging vanaf de ringleiding(en) heeft probleem niet opgelost.
Nu constateer ik een verschil in de spanning van de secties. Lenz genereert circa 15,4v en Digikeijs 19v. Kan dat grote verschil problemen geven?

Al vast bedankt voor de reacties.
Heiko
Titel: Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
Bericht door: HansQ op 25 March 2018, 23:08:00
Het kan nooit goed zijn... er kunnen hele hoge stromen gaan lopen waardoor inderdaad decoders van slag raken en centrales of boosters in kortsluitbeveiliging gaan of zelfs stuk gaan.
Een eenvoudige en goedkope manier om de 19V voeding naar beneden te schroeven is zo'n ding:  https://www.ebay.com/itm/5A-DC-DC-adjustable-step-down-module-XL4015-4-38V-96-NEW-GOOD-QUALITY-M22-/351875973389 (https://www.ebay.com/itm/5A-DC-DC-adjustable-step-down-module-XL4015-4-38V-96-NEW-GOOD-QUALITY-M22-/351875973389).
Als het helpt weet je meteen waar het aan lag....
Titel: Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
Bericht door: laurent op 25 March 2018, 23:47:22
19V is een vrij normale spanning voor een modelspoorbaan. Ik zou mij eerder zorgen maken over de 14V die van de centrale komt.
Titel: Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
Bericht door: HansQ op 26 March 2018, 00:42:28
Nou... eigenlijk niet... kijk maar es op pagina 3 van dit NMRA standards document bij de H0 en N schalen:  https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.1_electrical_standards_2006.pdf (https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.1_electrical_standards_2006.pdf)
Dat een heleboel fabrikanten met hun centrales en boosters tot wel 20V op de rails zetten is een ander verhaal...
Titel: Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
Bericht door: Gijs op 26 March 2018, 11:17:42
Bij een overgang van verschillende boosters.
Kan er ook een Booster Scheidings Module worden toegepast, dit kan het probleem ook oplossen.

En over de booster spanning.
Er bestaat ook een Morop NEM norm voor, namelijk de NEM 641.

Met vriendelijke groet.

Gijs
Titel: Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
Bericht door: Heiko op 27 March 2018, 22:03:27
Dank voor jullie reactie.

In elk geval ga ik het spanningsverschil verminderen, gedane suggestie lijkt me de moeite waard van het proberen. Mogelijk 2e stap is de sectie waar de lenz voeding op aangesloten is, opsplitsen te in twee secties.

Groet Heiko
Titel: Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
Bericht door: Remunj op 27 March 2018, 22:17:12
Ik zou voor de baan zelf gelijke boosters gebruiken en de lenz booster alleen gebruiken voor het aansturen van decoders.
Zelf heb ik een LV100 voor de aansturing van wissel- en schakel decoders en 3x de LV101 voor de baanspanning.
Werkt bedrijfszeker. Heb je geen gedoe met verschillende uitgangsspanningen. Die moet je gewoon gelijk houden zoals je al gemerkt hebt  ;D
Titel: Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 March 2018, 23:38:42
Is er ook een reden waarom je 2 boostersecties hebt? Als het allemaal met 1 booster kan is dat een nog simpeler oplossing.
Titel: Aan de rails gelijke boosters, 1 voeding gebruiken
Bericht door: trdl op 28 March 2018, 10:50:32
Heiko,

het beste is om het signaal in elk van de booster verzorgingsgebieden zo gelijk als mogelijk te hebben.
Dat kun je bereiken door aan de rails identieke boosters te hebben.
(Een afwijkende booster kun je wel gebruiken voor een afzonderlijk circuit voor wissels en seinen).

Van veel typen boosters varieert de spanning van het signaal met de belasting.
Die variatie kun je vrijwel helemaal elimineren als je alle boosters aan de rails aansluit op 1 voeding. Zodoende krijgt elke booster altijd precies dezelfde voedingsspanning.

Per booster moet je rekenen met ongeveer 4A. Je hebt een zware voeding nodig. En je moet voor elke booster wel een juist gedimensioneerde zekering aanbrengen tussen de voeding en de booster.

Ik pas dit als jaren toe op mijn baan met 3 identieke boosters gevoed door 3 parallel geschakelde trafo's van 15V / 4A.

Als je geen kennis van elektro hebt vraag dan hulp aan iemand die dat wel heeft.

Groet, Willem