BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Pauldg op 25 March 2018, 13:21:53
-
Voor zelfbouw aandrijvingen is het wel eens nodig om asgaten van tandwielen (en gewone wielen) een stukje op te boren.
Nu is mijn ervaring dat, ondanks het gebruik van een nette Proxxon kolomboormachine en volkomen vlak neerleggen van het wieltje het gaatje toch exentrisch wordt. Ik vermoed dat dat komt omdat een boor zich in het materiaal snijdt en met de eerste aanzet het wiel een net andere hoek geeft.
Tips iemand? Dit is een frustrerend klusje...
Groeten, Paul
-
Om zoiets goed te doen,boor het gaatje met 0,1 oplopend groter.
Als je van 2 mm naar 2,5 wilt elke keer met een boortje dat 0,1 groter is.
Grt Jo
-
Kijk, dat is een nuttige tip! (y)
-
of gebruik een "ruimer": https://nl.wikipedia.org/wiki/Ruimer (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ruimer)
-
Door gelijktijdig het tandwieltje te laten draaien en de boor tegengesteld gaat het altijd goed.
Of ook het tandwieltje alleen laten draaien en de boor stil ergens inspannen.
Ronald Visser
draaibankje dus.
-
Is een ruimer een boor die al konisch is van zichzelf? Daar zie ik het voordeel wel van in.
Een draaibank is mooi, maar ik vind principieel dat het met een goede vertikale boor ook zou moeten kunnen. Ik kan eens proberen de boor in de machineklem in te spannen en het tandwiel in de draaiende kop.
-
t bezwaar is volgens mij vooral het happen van de boor. Beetje een beunmanier, nouja, niet een beetje, maar ik had meestal mer succes, of beter gezegd iets minder ellende met de boor gewoon achteruit laten draaien en op motivatie er doorheen rammen. Bij plastic meestal niet zo'n probleem...
-
Niet alle ruimers zijn conisch, er zijn ook cilindrische ruimers.
Met een boortje (zoals hier al gezegd oplopend in diameter) op hoge snelheid en kleine aanzet, een niet al te scherpe boor helpt ook wel.
Stephan.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/652F0881-0AE3-4C30-AE76-C0CCF2939FAA.jpeg)
Nou, het is best aardig gelukt geloof ik.
Vier amerikaanse wieltjes met een gat van 2,55mm stapsgewijs opgeboord naar 3 mm en even op een asje gemonteerd. Volgens mij slingert het niet. We kunnen weer door.
Bedankt allemaal en groet,
Paul
-
Wellicht met een verzinkboor een zoekrandje maken.
Wim
-
Ik dacht aan hetzelfde met een bolfrees.
-
En dat kan ook met een normale grotere boor, van b.v. 4 of 5 mm even in boren.
Peter
-
Mooi zo. Ja had ook het asje af kunnen draaien.
Ronald Visser
-
Waarmee? Met een vijl? ;D
-
Je weet wel hoe.
Waarschijnlijk heb je dat niet als hulptuig.
Ronald Visser
-
Dat is precies het punt. Ik probeer mij te redden met de middelen die ik heb. Een draai-freesbank is gaaf, maar voor mij niet bedrijfseconomisch interessant.
Gelukkig is het goed afgelopen!
-
Bedrijfseconomisch is mijn "hobby" nooit geweest. ;D
Ik doe uiteindelijk hetzelfde als je aan geeft.
En toch zou je het met de vijl gedaan kunnen hebben.
Asje in de boormachine, draaien maar en vijlen .....
Ronald Visser
-
Op zich kan dat (dat heb ik wel eens gedaan ja), maar mijn ervaring is dat de meeste wiel-assen werkelijk keihard zijn en de meeste vijlen daar alleen met heeel veel geduld verandering brengen. Een draaibank doet dat beter en hoewel ik er graag 1 zou bezitten, heb ik er de ruimte helaas niet voor.
Edit: de bankwerker die vroeger mijn collega was had enkele speciale boren voor moeilijke gaten: Aan de boor zat dan een stuk zonder snijvlakken dat precies in een al geboord gat paste. Na 1,5 centimeter of zo kwam dan pas het snijgedeelte om het gat groter te boren.
Geen idee hoe die dingen heten... (en of ze wel bestaan in onze maten (en als ze bestaan, zullen ze wel een klein fortuin kosten))
-
Dat lijkt mij een briljant type boor. Doe maar een doosje!
Wat trouwens vast ook niet meehelpt bij geïsoleerde wielen is dat je niet in een messing wiel, maar in een taai stuk Delrin aan het boren bent. Als het los komt tijdens het opboren is het al vaak mis.
-
.... de bankwerker die vroeger mijn collega was had enkele speciale boren voor moeilijke gaten: Aan de boor zat dan een stuk zonder snijvlakken dat precies in een al geboord gat paste. Na 1,5 centimeter of zo kwam dan pas het snijgedeelte om het gat groter te boren.
Geen idee hoe die dingen heten... (en of ze wel bestaan in onze maten (en als ze bestaan, zullen ze wel een klein fortuin kosten))
Heet dat niet een centreerboor ?
Hoewel ik wellicht een ander beeld heb bij "fortuin" valt me dat mee.
Wicher.
-
Ik denk dat je boren bedoeld die gemaakt zijn om bijvoorbeeld een verdiept gat voor een inbusboutkop te maken, omdat de kop van de bout aan de onderkant vlak is is de boor ook vlak en heb je het centreergedeelte nodig omdat hij anders gaat slingeren.
Verder heb je nog meerfasenboren maar dat is weer wat anders.
Stephan.
-
Dat lijkt mij inderdaad te gaan om een centreerboor.Zelf gebruikt ik vaak een centreerboor in de boor- of freeskolom om te zorgen dat de boor die het eigenlijke gat gaat boren goed terecht komt.Het probleem met een gewone spiraalboor is dat deze altijd wat flexibel is.Hierdoor kan deze ofwel uitglijden op het oppervlak wanneer er geen putje in het materiaal geslagen is met een centerpunt ofwel wanneer dit putje er wel is gaan happen en dan naast dit putje beginnen met boren.Een centreerboor is veel stijver en zal niet gaan zwabberen.Als met de centreerboor een begin gemaakt is kan deze verwisseld worden voor de spiraalboor met de juiste diameter.Wanneer het gat goed rond en op een nauwkeurig bepaalde diameter moet komen gebruik ik hier ook eerst een spiraalboor met een kleinere diameter en dan pas de boor met de gewenste diameter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/centreerboren.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/centreerboren.jpg)
enkele centreerboren
Overigens gaat het uitboren van een asgat van een (tand)wiel altijd het best in een draaibank.Het meest nauwkeurig gaat dit met het (tand)wiel in een komtang en met een binnendraaibeitel.Voor de juiste diameter vervolgens een ruimer gebruiken.De precieze diameter van een asgat is namelijk alleen met speciaal meetgereedschap te meten.Bij gebruik van een ruimer krijgt het gat exact de diameter die op de ruimer staat.Dit kan van belang zijn wanneer je een wiel op een as wilt bevestigen middels een zgn. klempassing of perspassing.
Het afdraaien van een geharde stalen as is niet zo eenvoudig.Die moet geslepen worden.Je kan een stalen as ook zachter maken door het staal uit te gloeien.Daarbij kan het echter ook krom trekken en dan heb je een ander probleem.
Of een draaibank bedrijfseconomisch verantwoord is voor een hobbyist is natuurlijk een vraag.Je kan je dat ook afvragen bij de aanschaf van het kleinste schroefje ten behoeve van de hobby.Wat is het nut ervan?Voor mij persoonlijk is de modelspoorwegbouw al enkele decennia een belangrijke manier om mij te ontspannen en heeft er aan bijgedragen dat ik mijn eigenlijke beroep uitgerust en met plezier kan uitoefenen.En dat mag wat mij betreft "iets"kosten.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Hallo
Gaten zuiver opboren doe je met een 3 lippenboor. Daarna eventueel nog een ruimer erdoor.
Steeds grotere stapjes, centerboren en de rest wat hier beschreven wordt is "hobby gepruts". 8)
Wat niet wil zeggen dat dit voor een stuk speelgoed niet goed genoeg zou zijn, overigens. :D
Bart
-
Juist, maar de boor waar ook over gesproken wordt is een penverzinkboor, echter niet geschikt hiervoor.
(kon even niet op de naam komen)
Stephan.
-
Gaten zuiver opboren doe je met een 3 lippenboor.
Ik had nog nooit van zo'n boor gehoord. Dus even gaan googelen. De kleinste diameter die ik vond is 4,8 mm. Niet erg geschikt voor het probleem waar het hier over gaat. Bovendien kost zo'n boor 4 tientjes, daar zou ik wel even voor terugschrikken.
-
Ik ben ook even gaan googelen en vond er eentje van 625 euro. Alleen het boortje dus....
En het is inderdaad hobby gepruts. Het ís een prutshobby that’s the point. :)
-
Al eens gekeken naar een conische ruimer?
Als je een conische ruimer neemt en van beide kanten het gat voorzichtig ruimt tot de gewenste maat kun je daarna met een boortje heel makkelijk het gat aan de maat brengen, zonder risico dat het alsnog gaat slingeren.
-
Ik denk dat dat met harde materialen (messing tandwielen) een goed idee is. Bij geïsoleerde wielen (Delrin of nylon bussen) weet ik het niet. Volgens mij moet je daar juist snel doorheen om niet nog meer brokken te maken.
In de RM heeft ooit een zesdelige serie over boren in de modelbouw gestaan. Goede basisinformatie. ik ga het nog eens opzoeken.
Groeten, Paul
-
Conisch ruimen handmatig werkt in alle materialen prima : of het nu RVS of kunststof is.
-
Paul, ik denk dat in het algemeen het beschikbare gereedschap de gewenste bewerking en nauwkeurigheid bepaalt. Vanzelfsprekend is daarbij ook de specifieke materiaalkennis nodig. Zo vereisen materialen zoals roestvast staal boren met verschillende snijhoeken; die vind je niet bij de reguliere bouwmarkten. Dit geldt ook voor ruimers welke in stappen van 0,01 mm verkrijgbaar zijn. Voor zo'n ruimer ben je al gauw 35 Euro kwijt.
Maar goed, je wilt het asgat van een wiel vergroten met als eis dat het wiel niet slingert en/of eiert, om na bewerking klemvast op de as gemonteerd kan worden. Eigenlijk kan dit alleen met goed gevolg met een draaibank waarbij het wiel in een spantang geklemd wordt. Zelf rust ik klokankermotoren met vliegwielen uit waarbij precisie onontbeerlijk is. Een slingerend vliegwiel is funest voor de motorlagers.
Silvolde
-
Silvolde, het kan ook zonder draaibank. Het resultaat ligt op mijn werktafel. Maar inderdaad is dat vaak meer geluk dan wijsheid. Ik doe het er voor!
Mvg, Paul
-
Kijk eens hier (http://iws.3me.tudelft.nl/fileadmin/UD/MenC/Support/Internet/TU_Website/Studentenportal/Studentenportal/Faculteitspecifiek/3mE/Onderwijsinformatie/Studentenwerkplaatsen/doc/Introductie_Boren_versie_1.2_nieuwe_lay-out.pdf) vanaf bladzijde 11, hebben jullie er ook nog een beetje nut van ;D ;D
Voorboren niet groter dan 0,8mm x de diameter van de ziel van boor van de eindmaat.
Boor je met kleine stappen het gat op dan is dit vragen om een excentrisch gat. Een gat opboren van bijv. 3mm naar 4 mm is vragen om een excentrisch gat, het enige waar het goed mee gaat zijn ruimers.
Centerboor tot half verwege de schuine zijde in het materiaal zetten. De grootte van de centerboor is dus ook afhankelijk van de eindmaat.