BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Casey Jones op 21 December 2007, 11:22:37
-
Hallo
Bestaan er ook decoders waarbij je als je een maximale snelheid ingesteld hebt en je rijdt er daarna analoog mee dat deze snelheid vast gehouden wordt?
Jay Jay
-
Jay Jay,
Deze vraag zal waarschijnlijk zijn:
Kan bij analoge besturing de instellingen v.d.decoder gebruikt worden ?
John
-
Als je bedoelt dat wanneer je via CV 5 digitaal de max. snelheid hebt ingesteld. En dan de lok op een analoge baan zet, deze ook niet sneller gaat dan de ingestelde waarde, is een ESU Lokpilot 3.0 de decoder die je zoek.
Grtzz,
Karst
-
Karst,
Begrijp ik je goed, dat bij analoge aansturing de decoder toch benut wordt ?
John
-
Ja, inclusief lastregeling, lichtwisseling, optrek en remvertraging 8)
Enige nadeel, het model start pas bij ong 4.5 volt.
-
Of elke zimo decoder. Zelfs een knipperlicht werkt dan vanaf een bepaalde spanning.
-
Ja, inclusief lastregeling, lichtwisseling, optrek en remvertraging 8)
Inclusief lastregeling? Lijkt me sterk. Hoe zou dat moeten werken?
-
Zoals het anders ook werkt Klaas.
Mvg
Wim
-
Dat kan niet Wim. Bij lastregeling vergelijkt de decoder de werkelijke snelheid met de gevraagde snelheid.
Maar bij analoog kan dat niet werken, want er is geen referentie. Hoe weet de decoder wat de gevraagde snelheid is?
Kortom, als je zegt: zoals het anders ook werkt, dan mag je even uitleggen hoe het anders werkt.
-
Het vergelijken van de aangelegde spanning met de teruggekoppelde Klaas.
Mvg
Wim.
PS.: Net even de proef op de som genomen, met een Zimo, maar het lijkt er inderdaad op dat het niet werkt, dus geen lastregeling. Je hebt het bij het rechte eind dus.
-
Ja, en daar zit nou net het zwakke punt.
Stel, je hebt een rijdende trein, en die moet de helling op. Daarvoor heeft de motor meer stroom nodig, en die komt uiteindelijk uit de analoge regelaar. Maar doordat er meer stroom getrokken wordt, zal de spanning van die regelaar inzakken. De referentiewaarde voor de decoder wordt dus lager, en de trein zal alsnog langzamer gaan rijden. En dan is je lastregelsysteem dus ineens niks meer waard.
Dus leuk bedacht, maar ik geloof gewoon niet dat het echt werkt.
PS: inmiddels je bericht over de praktijkproef gezien.
-
Klaas, zou het dan wel werken met een regelbare labvoeding?
-
Hallo
Inderdaad Karst. Dat is precies wat ik bedoel. Ik heb twee ICE-3's die net als het voorbeeld erg snel rijden. Deze wil ik met decoders wat dimmen en (veel) later digitaal besturen.
Klaas wat als je gestabiliseerde voeding gebruikt?
Jay Jay
-
Hoi Allemaal,
Vanmiddag wat te enthousiast :-[ Had de handleiding niet bij de hand :( tja, werken moet ook wel eens >:(
Nu wel, en daar staat in:
CV 124 bit 3 ( waarde 8 ) : Anfahren mit Beschleunigungszeit im Analogbetrieb
CV 124 bit 7 ( waarde 128 ) : Keine PWM fuer Funktionsausgaenge im Analogbetrieb
CV 125 Anfahrspannung Analog DC
CV 126 Hoechtsgeschwindigkeit Analog DC
Verder staan in CV13 en 14 beschreven welke van de functie uitgangen moeten werken in analoogmode.
Dus niet zoals ik melde via CV5, maar via CV 124,125 en 126 is e.e.a. te regelen.
Ik heb het zelf zien werken afgelopen NMD bij Railspijker Hardenberg op 1 april (!) j.l. waar mijn Plan U heeft rondgereden.
Lastregeling idd niet, Klaas heeft gelijk, dat kan helemaal niet als ik er achteraf over nadenk.
Maar... deze decoder kan wel precies wat Jay Jay wil !
Grtzz,
Karst
-
Net even de handleiding van de Lokpilot 3 door zitten nemen. Daarin wordt uitdrukkelijk gesteld dat de lastregeling ook werkt in analoog bedrijf. Er wordt echter nergens uitgelegd wat het werkingsprincipe is. Maar als je er gewoon simpel elektrotechnisch over nadenkt is de enige referentie die de decoder heeft de spanning op de rails. Dus als het al kan werken, dan zou het beter moeten werken naarmate de spanning stabieler is. Dus een regelbare labvoeding zou het dan moeten doen. Ik ben zelf niet in de gelegenheid om het te testen, maar misschien heeft iemand de benodigde spullen in huis.
-
Als je de analoge spanning over een langere periode meet, "lijkt" het ook stabieler. Misschien doen ze het zo?
-
Ik heb inmiddels de Zimo handleiding erop doorgespit. Daar wordt niet expliciet gesteld dat lastregeling nog werkt met analoge DC. Er bestaat wel een CV om de referentiespanning mee te ijken, maar of dat zin heeft?
Ik heb wel een analoge trafo met aftakkingen per 1.5 V die niet inzakt of ie nou 0.5 of 5.0A en uiteindelijk DC aflevert maar geen LP 3. Het experiment lijkt me wel de moeite waard om te nemen.... dus iemand met een LP3 èn een gestabiliseerde labvoeding 0-12V: vul je Kerstdagen ermee en laat het weten :D