BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: oudebiels op 14 March 2018, 14:32:02

Titel: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
Bericht door: oudebiels op 14 March 2018, 14:32:02
Hallo,

Stel ik heb een baan, H0, tweerail, gelijkspanning (Flmnn b.v.).
Daarbij ook een functionele bovenleiding.
Ik kan dan twee e-locs  OF een e-loc en een niet-e-lok tegelijk en onafhankelijk laten rijden.
Dat houdt dan in dat ze met ongelijke snelheid en ook in een tegengestelde richting kunnen rijden?
Ik heb enkel twee rijtrafo's nodig om dit te realiseren?

(NB: het gaat om een baan zonder blokindelen o.i.d.)

oudebiels

Titel: Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
Bericht door: Frans Peeters op 14 March 2018, 14:36:07
Dat kan alleen in dezelfde richting, dan staat op de gemeenschappelijke rail + of - en de andere pool op de andere rail en bovenleiding.
Als je ompoolt, wissel je bij gelijkstroom de polen om en krijg je op de gemeenschappelijke railstaaf een + en - dus kortsluiting.
Titel: Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
Bericht door: 72sonett op 14 March 2018, 14:57:05
Citaat van: Frans Peeters
...  op de gemeenschappelijke railstaaf een + en - dus kortsluiting.
Hoe loopt die kortsluitstroom dan volgens jou?

Er zijn twee gescheiden gelijkstroomvoedingen. Ze 'zien' elkaar niet, je kunt dus probleemloos één gemeenschappelijke geleider hebben, of dat nou de linker of rechter rail is en of daar nou '+' of '-' op staat maakt allemaal niet uit.
Titel: Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
Bericht door: Marco EB op 14 March 2018, 15:34:37
Je kan bij Fleischmann met bovenleiding rijden en tegelijk op het spoor, met twee trafo's.
Moet even in een oude catalogus op zoek naar het aansluitplaatje.
Titel: Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
Bericht door: 72sonett op 14 March 2018, 15:47:27
Schema:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenleiding_8.jpg)

De linker regelaar laat de loc naar links rijden, de rechter naar rechts, '+' van de rechter is via de gemeenschappelijke rail verbonden met de '-' van de linker; geen probleem...

Titel: Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
Bericht door: Peter Kleton op 14 March 2018, 16:31:37
Het kan heel goed allemaal.
Er is een MAAR ;
Keerlussen kunnen niet . :police:
Groeten ,
Peter
Titel: Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
Bericht door: oudebiels op 14 March 2018, 20:26:00
Dank voor de antwoorden en het schematische plaatje .

Is het -verkort gezegd- geen probleem als je van twee aparte gelijkspannings-trafos de plus-aansluiting van de ene met de min-aansluiting van de andere verbindt? (geen sluiting of erger?)
Want dit is dan toch de situatie die optreedt bij bepaalde combinaties van de ompool-schakelaars van de trafos.

oudebiels
Titel: Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
Bericht door: Peter Kleton op 14 March 2018, 21:46:25
Neem twee  losse batterijen. Krijg je nu sluiting als je de + van de ene met de - van de andere verbindt ?
Nee toch ?
 Dat zou pas gebeuren als de rwee overgebleven batterij aansluitingen met elkaar zouden worden verbonden. Maar dat gebeurt niet ,ook niet bij  je baan ,waarbij dus de bovenleiding met een van de loop rails verbonden zou worden.
Peter
Titel: Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
Bericht door: 72sonett op 14 March 2018, 21:51:56
Nee, geen probleem.
In de getekende situatie zit de plus van de rechter regelaar aan de min van de linker, er is geen kortsluiting want er is nergens een directe verbinding van de plus aan de min van dezelfde regelaar.  (Wel via de locmotor maar die heeft voldoende weerstand om de stroom laag genoeg te houden.)
Titel: Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
Bericht door: Marco EB op 14 March 2018, 23:57:22
Zoals beloofd rechtstreeks uit de Fleischmann catalogus.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180314-223600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180314-223600.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180314-223613.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180314-223613.jpg)
Titel: Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
Bericht door: 72sonett op 15 March 2018, 10:04:45
Citaat van: Peter Kleton
...  MAAR; Keerlussen kunnen niet.
Nee, als je met gemengde tractie rijdt niet, maar als je uitsluitend met E-locs rijdt, kun je de linker en rechter rail ongestraft met elkaar verbinden en de bovenleiding wordt dan een soort 3e rail, dan wordt een keerlus juist weer heel eenvoudig.
(Met één regelaar.)
Titel: Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 March 2018, 10:15:46
Als je de linker en rechter rail met elkaar verbindt krijg je een soort Märklin systeem. Maar dan verlies je de mogelijkheid om twee treinen onafhankelijk van elkaar te bedienen. En daar ging het juist om voor de topicstarter.
Titel: Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
Bericht door: gvandersel op 15 March 2018, 10:49:11
Dit is wat er standaard in Trix Express gebeurt. Alleen hangt de bovenleiding dan wat lager (zit als derde rail net als bij de Marklin puntcontacten tussen de rails). Jarenlang als beginnend modeltreinrijder met het systeem gereden met twee treinen, totdat ik inderdaad de keerlus ontdekte.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
Bericht door: oudebiels op 15 March 2018, 14:52:35
Hallo,

Die catalogusfoto is dus het ultieme bewijs..!
Dank voor dit stukje nostalgie; hoewel ik als kind de catalugus van Flm. uitspelde, ben ik dit plaatje nooit tegengekomen.
Waarschijnlijk was mijn catalogus uit een ander jaar.

Dat keerlussen niet zonder meer kunnen is voor mij niet van belang, omdat de ruimte voor (een) keerlus(sen) hier ontbreekt.

Een 'Marklin-lookalike' situatie is niet wat ik nastreef, veel te bang dat dan het typische schuurgeluid ook zal optreden (de sleper(s) over de puntjes).  8)

Ik denk dat je met Trix met 3 locs (waarvan een met bovenleidingafname) onafhankelijk kon rijden??

groet van
oudebiels
Titel: Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
Bericht door: gvandersel op 15 March 2018, 15:16:02
Klopt. In de Trix catalogus stond een afbeelding a la die Fleischmann afbeelding, echter met een stomer, diesel en eloc en drie trafo's. Ben zelf nooit verder gekomen dan twee treinen. Rij nu digitaal en heb er teveel onafhankelijk van elkaar.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
Bericht door: Marco EB op 16 March 2018, 11:45:51
Wie wat bewaard, die heeft wat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180314-223621.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180314-223621.jpg)

nog niet alles is op internet te vinden.

De pantografen hoor je ook goed over de bovenleiding slepen, leuk in het donker echte vonken.
Titel: Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
Bericht door: oudebiels op 16 March 2018, 16:55:29
Wie wat bewaard, die heeft wat.
Ik ben ook voor bewaren, maar als je bestolen wordt verdwijnen spullen....

oudebiels
Titel: Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
Bericht door: wob op 16 March 2018, 21:47:47
De pantografen hoor je ook goed over de bovenleiding slepen, leuk in het donker echte vonken.
En ook slijtage van de sleepstukken van je pantografen. Net echt ;D

Groet, Bas
Titel: Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
Bericht door: 72sonett op 16 March 2018, 21:50:22
In het echt zijn die van grafiet dacht ik, een soort grote koolborstel...