BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Korsten op 20 December 2007, 22:39:41
-
Zie dit bericht (http://www.nrc.nl/economie/article867390.ece/NAM_gaat_olie_winnen_in_Schoonebeek) in het NRC.
Dan werpt zich de vraag op: hoe gaan ze die olie vervoeren? Wat is er nog over aan rail-infrastructuur?
- Peter
-
Hoi,
zie hier (http://doodspoor.arthurkamminga.nl/schoonebeek/schoonebeek1.htm).
Is verder trouwens ook een leuke site met allerlei wetenswaardigheidjes.
Grtzz,
Karst
-
Hallo allemaal.
Nou maar hopen dat Roco nog wat extra 2200-en produceert. Met 5 stuks per olietrein... ;D
Erik.
-
gaat per vrachtwagen vervoert worden,stond een antal maanden geleden in de dagblad van het noorden
-
3 x 2400 Erik ;)
Kijk maar hier (http://www.panoramio.com/photo/6333385).
@Thowra
Hoe staat het eigenlijk met die NAM wagens (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4389.msg63542#msg63542)
Grtzz,
Karst
-
Jullie gaan toch binnenkort op excursie naar Mariƫnberg? Wellicht is dit een leuke excursietrein!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2420_1.jpg)
2420 Mariƫnberg, 11 april 1985
-
Mjammie :P
Dat waren nog eens tijden. Weet niet hoevaak ik daar als jochie naar heb staan kijken.
Foto uit 1985 ? Voorbereiding voor de electrificatie :-|
En tja, 2400 zijn of komen er wel weer (o.a. uit frankrijk ;) ) maar waar haal je 23 ketelwagens vandaan ::)
Edit:
Grmppff: Moet ik nog meer 2400-en aanschaffen >:(
-
11 april 1985 (staat er onder ;D (geeft niks, je had het vanmiddag al over je ogen ;D))
Inderdaad werkzaamheden vanwege ophanden zijnde elektrificatie. De werktrein op de achtergrond was op weg naar Bergentheim waar spoorverdubbeling werd gerealiseerd. Hier de trein prominent in beeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img394.jpg)
2477 Mrb, 11-04-1985
-
Ik las op de site van NOS-Journaal (http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2007/12/20/201207_schoonebeek.html) dat de olie naar de raffinaderij in Lingen (Dld) zal worden gebracht. Volgens mij is het wel mogelijk om met de trein vanuit Schoonebeek in Lingen te komen, maar is het wel heel erg om.
groet,
Marco
-
ik denk datze kwa transport het volgende doen
per pijpleiding naar emlicheim (duitse deel van het veld is nog in bedrijf en de dichts bijzijnde pompstatsion ligt direkt aan de andere kant van de grens) daar gaat het op het spoor en wordt per bentheimer eisenbahn naar oosterwald vervoerdt en van af daar wordt wordt het weer per pijp leiding naar lingen vervoerd
-
Het was altijd de bedoeling om het per pijpleiding naar Duitsland te sturen...
-
Zie hier (http://www.nam.nl/home/Framework?siteId=nam-nl&FC2=/nam-nl/html/iwgen/nieuws/persberichten/2007/zzz_lhn.html&FC3=/nam-nl/html/iwgen/nieuws/persberichten/2007/nam_nieuws_20122007_schoonebeek.html) voor het NAM persbericht.
En dit is wat we gaan doen:
Om de stroperige olie te kunnen winnen, is stoom nodig. Daarom wil de NAM op het voormalige NAM-emplacement ten noorden van Schoonebeek een warmtekrachtcentrale bouwen. Daarin wordt water, dat afkomstig is uit een nieuw te bouwen waterfabriek bij de rioolwaterzuiveringsinstallatie Emmen, verhit tot stoom. De stoom wordt door bovengrondse leidingen getransporteerd naar 19 winlocaties, alwaar deze in het olieveld wordt gepompt. Door middel van 15 meter hoge hefinrichtingen wordt vervolgens een mengsel van olie en water omhoog gepompt.
Dit mengsel wordt via bovengrondse leidingen getransporteerd naar een naast de warmtekrachtcentrale te bouwen oliebehandelingsinstallatie, alwaar de olie van het water wordt gescheiden.
De olie wordt via een ondergrondse leiding getransporteerd naar een raffinaderij in Lingen (Duitsland.) en het vrijkomende water via ondergrondse, deels bestaande leidingen naar lege gasvelden in Twente.
Gripen (NAM'er)