BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: [Patrick] op 20 December 2007, 20:57:47
-
Hallo,
Ik ben bezig met een baan ontwerp en zat te denken over welke treinen ik wil laten rijden. Het leek mij wel leuk om een lange loc bv. de 7183 (N-spoor) te laten rijden samen met 3 wagons; 8641, 8644 en 8649. Welke bocht kan ik deze trein (die ik nog niet in bezit heb) laten maken zonder dat bv de wagons uit de rails worden getrokken.
N-spoor
7183 stoomloc kuiptender 147 mm
8641 1e klasse 165 mm
8644 restauratie 170 mm
8649 2e klasse 165 mm
samen ongeveer 647 mm
Kan ik uberhaupt wel bochten van type fleischmann 9125 (radius 225.6) gebruiken?
-
Luisterd......................
Vroeger in mijn Nedtrack periode reden we treinen b.v. NS 1200 (of 1600) met dertig stuks Falsen er achter. Treintje van pakweg 3 meter en dat reed overal door. Wissels, bogen (ook krappe bogen)
3 :o rijtuigen bij jou zijn echt geen probleem hoor ;D
Mvg, Johan
-
Of de 60 personenwagons achter de 1600 van fleischmann, dat waren nog eens tijden, tijdens het 150 jarige bestaan van de NS in Utrecht.
Dus 3 onnozele wagonnetjes, zal wel geen probleem zijn denk ik zo.
Mvg
Wim.
-
Ja hoor gaat prima ook in schaal N.
Je kunt ipv dit soort " kleine" bochtjes beter wat grotere boogstralen ( radia ) nemen. Staat sukken mooier en rijdt ook fraaier
-
Of je nou 3 of 50 wagons hebt, mag toch niet uitmaken?
-
Zeker wel. elk asje heeft zijn eigen rolweerstand dus 3 agens of 50 maakt wel degelijk uit.
-
Dus heb je wel een sterkere loc nodig, maar dat maakt voor de bocht opzich toch niet uit zeker?
-
IDD sterkere lok bij meer wagons.
Risico van krappe bocht en veel wagentjes is dat je de trein omtrekt.
-
wat ik zelf als minimale stelregel hanteer:
Buitenboog fabrikant = mijn binnenboog.
Buitenboog maken dmv flexrail.
binnenboog fabrikant gebruiken voor industriesporen.
mvg,
Sander
-
Je kan ook met R3 en R4 bochten werken. Dan hoef je niet te kloten met flexrails
-
het zal idd geen probleem zijn maar ik geef de voorkeur aan zo ruim mogelijke bogen.
dat oogt veel beter radius 1 zou ik in ieder geval niet gebruiken
-
Ik kreeg al mijn materieel wel door R1 bochten van F* heen, ook dubbeldekkers van 167mm (schaal N uiteraard). Mocht ik nog weer eens iets gaan bouwen, dan pak ik net als wat hierboven genoemd is R2 als binnenbocht en maak ik de buitenbocht van flexrails. Gewoon voor de zekerheid.
MVG
Frank
-
Bochten heb je in auto en gewone wegen :'(
Bij het spoor heet het nog steeds bogen ;D
-
hmmm ok
Wat ik tussentijds op papier had gezet met behulp van mijn collega is het volgende.
R2 voor het lokale bergspoor voor een loc met 3 of 4 wagons
R3 en R4 voor het hoofdtraject
Probleem is dat ik niet onbeperkt ruimte heb en zal dus R2 en flex voor de buitenbocht gaan gebruiken voor in de tunnels en stukken waar het niet anders kan.
Hoe ruimer de boog des te minder wrijving en minder kans dat de wagons uit de rails worden getrokken.
Het is mij al behoorlijk duidelijk aan het worden :)
-
Bochten heb je in auto en gewone wegen :'(
Bij het spoor heet het nog steeds bogen ;D
Ik snap dat je geen zin hebt in bocht wijn :-[, maar een boog is een synoniem van een bocht. Boog wordt wel meer gebruikt, maar ach, als het maar duidelijk is.