BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Karst Drenth op 20 December 2007, 20:34:27
-
Hoi,
Er zijn veel mensen bezig met het maken van LED seinverlichting in hum modellen.
Punt van discussie is: (Warm)wit of geel ?
(http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/GeelFrontseinMedium.jpg) (http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/GeelFrontsein.jpg)
(foto Mispoes Amersfoort 20-12-2007 spoor 2)
Is dit GEEL of is dit GEEL ::)
Grtzz,
Karst
P.S. De enige trein met warmwit licht die we op Amersfoort hebben kunnen ontdekken was de Valleilijn Protos...
-
De NS heeft alle front seinen geel.alleen particuliere maatschappijen warm wit zo ook bij ons de Linten van Syntus,maar de buffels van Syntus hebben wel weer gele frontseinen.
Cor
-
Maar de Buffels zijn ook oude NS-treinen (of zijn ze alleen verhuurd ?)?
-
Karst,
Bij de stoomlocs voerden de treinen petroleumlantarens, welke een wit-geel-achtige lichtkleur vertoonden. Idem dito voor bijvoorbeeld de Sik en de Hippel met NS lantarens.
De elektrische locs en de diesellocs hadden normale witte duplolampen (zoals in auto's), waar een geel schijfje (of rood) voor geplaatst was. Dit gebeurde tot ver in de jaren zeventig.
Bij de huidige treinen is dat gele plaatje niet meer in gebruik.
Gerard
-
Maar de Buffels zijn ook oude Ns-treinen (of zijn ze alleen verhuurd ?)
De Buffels oud? Dan ben ik ook oud! Buffels zijn nieuw!
Kijk maar! Pas afgeleverd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img390.jpg)
3401 rijdt van de fabriek in Krefeld naar Zwolle via Venlo en Nijmegen op 12 maart 1996. Gefotografeerd ter hoogte van de Heilige Landstichting bij Nijmegen. Seinen zijn geel!
-
...Bij de huidige treinen is dat gele plaatje niet meer in gebruik...
De lichten van de getoonde sprinter deden Frank en mij heel erg denken aan die oude franse gele koplamp verlichting.
We moesten een poosje wachten en echt elke ( ! ) trein had geel licht.
Zitten er dan soms gele lampen ( ala la 'France' ) in ?
Grtzz,
Karst
-
Dan moet je even aan de andere kant kijken. Als je door de transparante glaasjes gele lampen ziet... Eigenlijk nooit op gelet. Zijn de glaasjes niet geel dan?
-
Er zitten gele lampen in. Dezelfde soort gele lampen die in Nederland voor auto's ook een tijdje mode zijn geweest. En die kleur is vrijwel gelijk aan die van een gewone gele led.
-
Inderdaad, ik heb zelf hier een lamp uit de 1132 liggen, dat is gewoon een gele lamp.
-
De Buffels oud?
@ Frank
Met oud bedoel ik dat ze niet (allemaal) meer van de NS zijn , Syntus rijdt er toch (ook) mee? Of zijn de Buffels ook nog in dienst bij de NS en zijn de Buffels alleen aan Syntus verhuurd ? ( Ik heb het gevoel dat dit domme vragen zijn)
-
Is toch geen punt van discussie. Het NS-materieel heeft al heel lang gele frontverlichting. De interessante vraag is wanneer NS daarmee is begonnen. Ofwel, wat stoppen we in onze olijfgroene mat '46?
(Het tweetje, viertje met daartussen een Pec wordt eindelijk rijvaardig gemaakt Frank)
De Railion 6400'en zijn bezig hun gele lampen kwijt te raken. Ik zag vorige week nog een geel-grijs exemplaar met hardstikke witte verlichting.
-
Het idee begint bij mij post te vatten, dat grensoverschrijdend materieel naar Duitsland, van witte lampen moet/moest zijn voorzien.
Klopt dat ??
-
@ Frank
Met oud bedoel ik dat ze niet (allemaal) meer van de NS zijn , Syntus rijdt er toch (ook) mee? Of zijn de Buffels ook nog in dienst bij de NS en zijn de Buffels alleen aan Syntus verhuurd ? ( Ik heb het gevoel dat dit domme vragen zijn)
offtopic: Ik stap vrijwel dagelijks in de buffel, deze rijden zeer frequent op het traject Groningen - Zwolle.
-
De Railion 6400'en zijn bezig hun gele lampen kwijt te raken. Ik zag vorige week nog een geel-grijs exemplaar met hardstikke witte verlichting.
Dat komt toch omdat die naar het buitenland moeten? Ik geloof dat het in Duitsland verplicht is.
Oh Karst was wat eerder ;)
Wesley
-
@ Frank
Met oud bedoel ik dat ze niet (allemaal) meer van de NS zijn , Syntus rijdt er toch (ook) mee? Of zijn de Buffels ook nog in dienst bij de NS en zijn de Buffels alleen aan Syntus verhuurd ? ( Ik heb het gevoel dat dit domme vragen zijn)
Deze zijn van de NS (of NS Financial Services) en zijn verhuurd aan Syntus.
-
@Wesley en Karst, klopt die witte lampen zijn verplicht in Duitsland en mogelijk ook België want ook de vlaamse reuzen rijden met witte lampen volgens mij( ff opletten als dat spul door Arnhem komt omdat te checken), maar alle Duitse Herders hebben witte lampen.
Groetjes Michiel
-
Karst, de antwoorden hierboven op je vraag zijn correct.
Alleen binnenlands NS verkeer voert gele frontseinen.
Dit is al vanaf de 1000/ 2200/2400 serie.
Buitenlands en ook grensoverschrijdend verkeer heeft witte fronseinen.
Bijvoorbeeld 6490 t/m 6510, 6700 ACTS, Thalys, Benelux 1100, RN 232 etc.
Ook de Sik 200/300 en de Hippel 500/600 voeren witte frontlichten.
In Belgie, Duitsland en vele andere landen zijn witte frontseinen verplicht.
(mogelijk is Nederland zelfs wel het enige land met gele frontseinen)
Mvgr,
Tom
( bron: Nederlandse machinist)
-
Hoi TOm,
da's heel duidelijk.
...Buitenlands en ook grensoverschrijdend verkeer heeft witte fronseinen...
Is het dan ook nog eens zo, dat er dan sprake moet zijn van een vorm van A-sein ?
Zo niet, zou je dus gewoon de warm wit en gele varianten door elkaar kunnen gebruiken. Anders is b.v. een warm wit omgekeerde L onzin :-|
Grtzz,
Karst
-
@Tom maak er bij de 6400en maar 6475( kan eentje eerder of later zijn) t/m 6520 van en dat zijn er ook nog een aantal locs met lagere nummers met die haaievinnen die vanuit Hagen dienst (gaan) doen.
Groetjes Michiel
-
Hoi Karst,
Ik weet (nog) niet of een A sein in het buitenland verplicht is.
Lijkt er wel op, maar dat kan ik nog voor je nagaan.
Vanaf welk jaar de gele frontseinen zijn ingevoerd weet ik ook niet precies.
Een warm wit omgekeerd L-sein hoeft dus nog geen onzin te zijn, maar is bij mijn weten niet correct.
mvgr,
Tom
-
. Anders is b.v. een warm wit omgekeerde L onzin :-|
Ai, gaan de warmwitledjes er nu weer uit? :-X
Tis niet sarcasties bedoeld hoor ;)
(Deze discussie komt mij bekend voor, kan alleen het oude draadje niet vinden, en hoe schrijf je sarcasties)
Gr. Stephan
-
Besef in dat geval ook even (het is in het verleden al eens genoemd ;) ) dat in het geval van het (omgekeerde) L-sein de onderste verlichting geel was/is, maar het bovenste sein wit. Waarom? Het frontlicht werd gevormd door het wegdraaien van het rode glas. Zou je nu daar een geel licht hebben en het rode glas terugzetten om een sluitsein te maken, dan zou je rood+geel krijgen en dat levert oranje op.
Dus omgekeerd L betekent: Onder geel en boven 1 witte pit.
Dat wordt nog sleutelen aan al die locomotieven....... :D
Groeten, Rob
-
Ai, gaan de warmwitledjes er nu weer uit? :-X
Yep ! :o Als het moet...
By the way, ik snap Roco in deze niet helemaal, gele leds zijn fors goedkoper....
Enuh je schrijft 'sarcastisch' ;)
Grtzz,
Karst
-
Karst, wat Rob schrijft is ook correct.
Dus misschien de 2 onderste LED's even een beetje opkleuren en je hebt het juiste seinbeeld op de 2400.
Met die lampjesverf, geel met een speldeknop druppie rood mengen, heb ik al eerder aardige resultaten behaald. (rood is om de groen factor tegen te gaan)
Mogelijk gaat dat met permanent viltstift ook goed op de warm witte LED's.
Kan je heel snel even testen dus de moeite waard om even te proberen toch, voordat je ze gaat vervangen?
Mvgr,
Tom
-
@Wesley en Karst, klopt die witte lampen zijn verplicht in Duitsland en mogelijk ook België
In België kennelijk niet, de stuurstandrijtuigen van de Benelux hebben gewoon gele lampen. De geoefende reiziger kan zo vanuit de verte al zien of de eerste of de tweede klas voorop loopt.
Vanaf welk jaar de gele frontseinen zijn ingevoerd weet ik ook niet precies.
Het Handboek voor Spoorwegtechniek (van ongeveer 1935) bevat een beschrijving van de toen splinternieuwe elektrische stellen voor Rotterdam-Hoek van Holland . Daarin wordt gesteld dat de frontseinen geel zijn gekleurd. Of er al eerder gele lampen werden gebruikt, heb ik nergens kunnen terugvinden.
Arjen.
-
Ik weet (nog) niet of een A sein in het buitenland verplicht is.
Voor Duitsland in ieder geval. De A-seinen (en de voorgangers, L-sein en omgekeerd L-sein) zijn indertijd ingevoerd omdat een 3-pits sein in Duitsland verplicht werd gesteld. Ik weet niet precies wanneer, maar zal omstreeks 1970 geweest zijn.
In België is het 3-pits sein niet verplicht. Ik heb wel eens gezien dat de Benelux trein in Roosendaal zijn derde pit uit zette alvorens naar Essen te koersen.
-
De geoefende reiziger kan zo vanuit de verte al zien of de eerste of de tweede klas voorop loopt.
De Benelux trek-duw is vooral te herkennen aan het hoog geplaatste frontlicht van de 1180-loc; de belgen hebben daar volgens mij een kaarsje in gezet.
-
...
By the way, ik snap Roco in deze niet helemaal, gele leds zijn fors goedkoper....
...
Das ist bei Roco die neue Firmenpolitik, ab dem .. werden nur noch warmweiße LEDs eingebaut, weil man denkt dass man der Welt damit etwas gutes tut. Für deutsche Fahrzeuge stimmt dies natürlich. Aber bei den NL Fahrzeugen ist es eine Verschlechterung!
In den Niederlanden verkehrende "ursprünglich" deutsche Fahrzeuge haben auch das warmweiße Licht, wie RN 232, RN 204, Lint 41, 189...
Gruß
Bernd
-
Voor Duitsland in ieder geval. De A-seinen (en de voorgangers, L-sein en omgekeerd L-sein) zijn indertijd ingevoerd omdat een 3-pits sein in Duitsland verplicht werd gesteld. Ik weet niet precies wanneer, maar zal omstreeks 1970 geweest zijn.
In België is het 3-pits sein niet verplicht. Ik heb wel eens gezien dat de Benelux trein in Roosendaal zijn derde pit uit zette alvorens naar Essen te koersen.
In België gebruikt men slechts 2 frontseinen, 3e frontsien uitzetten ven een 11**, als zo'n loc mij tegemoet rijd lijkt het meestal al of dat deze niet brand, zo zwak branden die :-|
-
Het 3e frontsein in Duitsland stamt uit 1957, 5 jaar eerder dus als in Nederland. Of het toen ook meteen een A frontsein moest zijn weet ik zo niet.
Groetjes Michiel
-
Dat komt toch omdat die naar het buitenland moeten? Ik geloof dat het in Duitsland verplicht is.
Oh Karst was wat eerder ;)
Wesley
En een A sein ;)
-
Net nog even wat foto's zitten bekijken die ik een paar jaar geleden in België heb gemaakt. Veel binnenlandse treinen hebben maar 2 frontseinen. Bij de treinen die wel 3 frontseinen hebben branden er meestal 2, maar soms ook 3. Kennelijk mag de machinist dat zelf kiezen. TGV's rijden altijd met 3 pitten.
En ja, in België hebben ze witte lampen.