BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Hans Reints op 20 December 2007, 17:40:57
-
Tijdens het in dubbel tractie rijden van mijn 3500 kwam ik tot de ontdekking dat het loopdraaisten van de tweede lok de hele trein blokkeerde. Wat was er gebeurd! De schroef die het loopdraaistel onder de loc moet houden was op een of andere manier los gekomen en stond rechtop tussen de dwarsliggers. De kracht die dat op de voorste lok gaf was enorm. De koppeling werd kompleet onde de tender vandaan getrokken.
Maar nu mijn probleem; die schoefbout steekt dwars door het draanstel en houd via twee ringen de drukveer op zijn plaats. Die schroef moet ergens ingedraaid worden en daar zit nu het probleem. Tussen de cilinders zit horizontaal een rondstaafje wat in een geleding zit. In dat staafje zit een gat waar dat schroefboutje inzit. Het probleem is dat dat staafje uit zijn geleding is en er is niet genoeg ruimte omdat staafje weer op zijn plaats te zetten zonder de cilinders weg te halen.
Heeft iemand dit probleem ook al eens gehad? en hoe heeft hih dat opgelost,
Ik heb goed zitten kijken maar weet niet hoe een cilinder te verwijderen?
(http://img260.imageshack.us/img260/4497/img7995fc2.jpg)
(http://img513.imageshack.us/img513/272/img7997yb2.jpg)
(http://img137.imageshack.us/img137/6084/img7998px3.jpg)
SK
-
Hans
Het lijkt me niet nodig om de cilinders te verwijderen, het rondstaafje is er per slot van rekening ook zo uitgekomen.
Erich
-
Probleem is opgelost. In de cilinders zit net genoeg ruimte om het staafje kwijt te kunnen. Wat dan ook geschiede. Ander probleem was, hoe krijg ik het weer op zijn plaats met maar twee handen daar waar je er eigenlijk vier nodig heb ;D
Ik heb het staafje op zijn plaats gelegt, en heb de cilinderruimte opgevvuld met een paar koppen van afgeknipte watte stafjes. Met enig geduld en wat krachttermen is het uiteindelijk gelukt.
SK