BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: oudebiels op 03 March 2018, 11:11:22

Titel: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
Bericht door: oudebiels op 03 March 2018, 11:11:22
Hallo,

Ik heb de volgende vraag:
heeft een machinist iets aan het licht van zijn eigen koplampen op het moment dat hij 's nachts of in een tunnel rijdt?
Ik zie nl. wel eens filmpjes vanuit een lockabine, waarbij de loc een tunnel inrijdt en dan tegen een zwarte wand lijkt te rijden.
Ik heb de indruk dat ik bij nacht met de auto iets meer vooruit kan zien.

Dank voor het bijlichten hierover,
oudebiels
Titel: Re: loc licht in de tunnel
Bericht door: Dave....... op 03 March 2018, 12:36:10
Hoi oudebiels

Zeker wel, met je koplampen zie de de borden.
Deze zijn reflecterend ( bijvoorbeeld snelheidsverhoging, snelheidsverlaging)
Heel veel zie je bij de oudere stellen niet, heb je bijv. de FLIRT die geven beduidend meer licht.

Maar je ziet een stuk minder als in je auto  ;)
Titel: Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
Bericht door: Remco vM op 03 March 2018, 12:59:18
Dat is echt heel verschillend per materieelsoort, met een class 66 heb je een soort van kaarslicht voorop terwijl je met de moderne loccen de ongeving toch aardig in het licht kunt zetten. ;D
Al zit het er meer op on gezien te worden dan om er mee te zien
Titel: Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
Bericht door: Dave....... op 03 March 2018, 13:04:48
Ja inderdaad.
SGM of FLIRT is een  verschil van dag of nacht.
Titel: Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
Bericht door: gtw6016 op 03 March 2018, 13:12:45
Plus in de meeste tunnels (Waar reizigers vervoer is) hangt verlichting langs de looppaden voor in het geval van calamiteiten. Dus helemaal donker is het nooit.
Marc
Titel: Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
Bericht door: MarcNL op 03 March 2018, 13:21:11
Lijkt me trouwens een beetje vergelijkbaar met de situatie als je door een natuurlijke omgeving rijdt (weinig of geen kunstlicht) op een maanloze nacht.
Dan zie je in feite ook maar heel weinig.
Titel: Re: loc licht in de tunnel
Bericht door: oudebiels op 03 March 2018, 16:05:41
Zeker wel, met je koplampen zie de de borden.
Deze zijn reflecterend

Ik wil niet opscheppen, maar zeker met grootlicht zie ik toch wel meer dan enkel oplichtende verkeersboren.
B.v. fietsers, het wegdek, tegenliggers, bomen langs de weg...

Voor de machinist is elke eindspringer dus een volslagen verrassing?

oudebiels
Titel: Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
Bericht door: Dave....... op 03 March 2018, 16:17:45
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7B03072D-D07D-44BC-BACB-C84859FCE46C.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7B03072D-D07D-44BC-BACB-C84859FCE46C.jpeg)

De frontverlichting staat hier gedimd ( sta stil , voor vertrek)
Ik kan genoeg zien, zoals je ziet.
Titel: Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
Bericht door: rene w. op 03 March 2018, 16:20:41
Bedenk ook dat camera's welke filmpjes maken in het donker toch net iets anders reageren als hét menselijk oog. Snachts zie je in een donkere omgeving best nog veel hoor.
Titel: Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
Bericht door: oudebiels op 03 March 2018, 16:22:16
Gebbetje zeker??
Volgens mij sta je in een station met veel verwachte criminaliteit.
Hoe is het 3 km. verderop in de donkere nacht?

oudebiels

Edit:
Ik zie wel wat verlichte rails en railbed voor je uit, maar hoeveel daarvan van de loclichten komt kan ik niet inschatten.
Dat je stilstaat wel: de snelheidsmeter staat op nul.

Titel: Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
Bericht door: ingenium op 03 March 2018, 16:43:25
Het verschil tussen een trein en een auto is de manier om ze op de weg te houden. In de auto heb je daarvoor een stuur met beweegbare voorwielen. In een trein is de infrastructuur dwingend. Je kan toch nergens anders heen, dus wat boeit het dat je de stalagmieten en ratten kan tellen onderweg.
Titel: Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
Bericht door: Remunj op 03 March 2018, 16:49:40
 ;D
Titel: Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
Bericht door: Remco vM op 03 March 2018, 17:06:46
Je kan toch nergens anders heen, dus wat boeit het dat je de stalagmieten en ratten kan tellen onderweg.
het is wel interessant om te weten wat je onderweg allemaal plat rijd :angel:
Titel: Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
Bericht door: Mcn1986 op 03 March 2018, 19:31:23
Hallo,

Frontseinen zijn bedoeld om herkaanbaar als trein of rangeerdeel gezien te worden. De borden refelecteren prima maar zoals al aangegeven hangt het sterk af van het materieel of de machinist. Het modernere materieel kan ik veel standem worden gezet. Dimmen, normaal, grootlicht en soms zelfs schijnwerper. De machinisten beschikken over goede kennis van de baanvakken welke ze rijden en weten ook zonder de vaste borden hoe en wat. Helaas kom ik in de praktijk regelmatig collega's tegen welke het nodig vinden om wat voor reden dan ook met groot licht of zelfs schijnwerpers te rijden.

Als je de lenzen van de frontseinen van het oudere materieel bestudeerd valt op dat het rechteronderglaasje het geslepen glas wat schuin heeft zitten zodat de borden beter zouden kunnen refelecteren door de lichtstraal.

Om duidelijk antwoord te geven op jou vraag. In Nederland ken ik geen spoortunnel welke niet verlicht is. Ook de tunnels op de betuweroute zijn perfect verlicht. Er is normale TL (nood) verlichting aanwezig en als de tunnelbuis in calamiteiten modus komt gaat de verlichting nog feller branden.

Daarintegen tref ik in Duitsland wel een tunnel aan welke pas sinds kort is uitgerust met verlichting welke door werk of treinpersoneel ingeschakeld kan worden.
Bij normaal bedrijf is deze tunnel dus volledig donker.
Toevoeging is wel dat hier geen reizigersverkeer rijdt.

Is jou vraag hiermee beantwoord?

Gr. Silvester
 

Titel: Re: loc licht in de tunnel
Bericht door: Thom op 04 March 2018, 23:33:15
Ik wil niet opscheppen, maar zeker met grootlicht zie ik toch wel meer dan enkel oplichtende verkeersboren.
B.v. fietsers, het wegdek, tegenliggers, bomen langs de weg...

Voor de machinist is elke eindspringer dus een volslagen verrassing?

oudebiels
Dave heeft het over wat een machinist ziet, niet over een auto he...

Inprincipe hoeft een machinist ook niet veel meer te zien dan seinen en borden, en wat jij nu noemt is denk ik geen pré om te zien zelfs...
Titel: Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
Bericht door: Dennis83 op 05 March 2018, 10:47:03
Die zwarte muur valt in werkelijkheid wel mee, dit ligt eerder aan de camera. Maar zoals hier al vaker gezegd is zijn de frontseinen meer om gezien te worden dan om zelf iets mee te kunnen zien. Al scheelt het al een hele boel wanneer je LED licht voorop hebt zitten. Als machinist zie ik zelf in ieder geval voldoende. De dashcam die ik gbruik (GoPro HERO 5 Black) heeft echter wel wat omgevingslicht nodig om wat vast te kunnen leggen. Borden langs het spoor zijn reflecterend en lichten zodoende voldoende op m.b.v. de frontseinen. In de tunnels waar ik rijd (NSR) is verder voldoende licht aanwezig. Daarbij is het vaak ook nog eens zo dat in normaal bedrijf de verlichting in een tunnel maar zo'n 50% is van de belichting die aanwezig is. In bijv. de Drontermeertunnel gaat de andere 50% ook branden in geval van een calamiteit, deze gaat automatisch aan als er een trein tot stilstand komt.
Titel: Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
Bericht door: Joop_L op 05 March 2018, 10:54:31
Frontseinen van NSR mat is ronduit ruk!  :-\ Ik zou, maar dat is persoonlijk, graag iets meer zien dan ± 5 mtr voor m'n trein.  (y)
Titel: Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
Bericht door: WilcoV op 05 March 2018, 11:35:16
Al 28 jaar rij ik zonder problemen met frontseinen van materieel van NS en NSR rond. Je ziet als machinist wat je moet kunnen zien, je seinen (zowel lichtseinen waar je geen frontseinen voor nodig hebt, als de borden, die inderdaad reflecterend zijn).
Verder hoef ik weinig te zien. Je rijdt over het algemeen 120 á 140 km/u en zien wat er voor je op de rails zou staan levert weinig voordeel op. Dan zou je frontseinen moeten hebben die je volledige remweg kunnen verlichten.
De Flirt heeft breedtestralers/verstralers extra naast de frontseinen, die zijn perfect voor bijvoorbeeld een schouwopdracht.
Dan de vraag over de tunnel. Tunnels zijn in Nederland verlicht, althans ze hebben een zekere verlichting op bepaalde afstanden hangen. Over het algemeen zie je in een tunnel meer dan op de vrije baan buiten de tunnels. Dit komt ook doordat in de tunnel het licht van je frontseinen 'getunneld' wordt. Het 'reflecteerd' van de tunnelwanden.
Titel: Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
Bericht door: Joop_L op 05 March 2018, 11:52:23
Zoals ik dus in mijn reactie al aangaf. Mijn persoonlijke mening.  ;) Flirt heb ik geen ervaring mee. De tunnels zijn geen probleem.
Titel: Re: Heeft een machinist voldoende licht in een tunnel?
Bericht door: Sander. op 06 March 2018, 09:48:43
Frontverlichting NS FLIRT:

 "dim licht" > "normaal licht" > "groot licht" > "schouw licht" en terug.

https://youtu.be/3xA2aWmacRk

Om het verschil tussen de eerste 2 standen te zien beveel ik aan het filmpje op je telefoon te bekijken. Beeld zo fel mogelijk zetten en dan op het toilet gaan zitten met het licht uit.  ;D

Ofwel; de camera pikt het verschil tussen de eerste 2 standen nauwelijks op.

Mvg

Sander.