BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: sneek op 20 December 2007, 00:10:07
-
Een leuk klusje is het omturnen van een jaren '50 Roco 2201 naar een loc uit de jaren zeventig (er staat tenslotte een revisiedatum 1979 op de loc... ;D). Houtense hekjes, nummer- en fabrieksplaten van TrainArt, zwaailichten en demper van een eerdere Roco-versie en natuurlijk een decoder waarmee omgekeerd L-frontsein, rangeersein en sluitsein schakelbaar zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8449.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8450.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8451.jpg)
Een KleiNSpoor-NS vignet completeerd de transformatie naar een loc die klaar staat om de dieseltrek/duwtrein te rijden!
De TrainArt-nummerschilden (verkrijgbaar bij Jophispoor) kan ik iedereen aanbevelen; alleen deze messingplaten geven de bronskleur van het origineel weer. Roco's nikkelzilveruitvoering voor de 2201 is niet juist. Overigens zit de vleugel op de cabineachterwand iets te hoog. Dit is een foutje van Roco die daar zo nodig het nummer van de 2201 op de verkeerde hoogte moest aanbrengen. Ik heb aan die hoogte maar niets gedaan, dat bespaart je het opnieuw spuiten van de kap. Uit vertind draad zijn nieuwe ruitenwissers gemaakt voor de achterruiten.
groeten,
Wim
-
Ziet er erg fraai uit. :o
-
Heb je ook foto's van al je ombouw gedrag. Bijvoorbeeld hoe je de demper geplaatst heb, aangezien ik dat ook van plan ben, alleen niet echt weet hoe ik dat moet gaan doen.
Paul.
-
Just try it. Klemmetjes van de demper afzagen (waarmee hij op de huif van eerdere 2200-oplages is geklemd). Monteren over de schoorsteen heen. Steuntjes aanvullen uit styreen en met name goed het voorbeeld op foto's bestuderen!
succes,
Wim
P.S. Die 2 dakluiken op de cabine kloppen ook nog niet met de werkelijkheid; is een lang luik in werkelijkheid, waardoor het meterpaneel uit de cabine kon worden getakeld.
-
Op dit plaatje van de 2309 (Leeuwarden, april 1983) is nog duidelijk te zien dat de nummerplaat op de cabine lager hoort te zitten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_12.jpg)
-
Mooi hoor!Moet ik ook nog doen! De afgelopen zaterdag verworven 2201 dient door mij ook nog een kleine 20 jaar te worden verouderd. Zonder zwaailichten.....
-
bruin met vignet, doch zonder zwaailicht :P, dan krijg je dit dus
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trekduw2.jpg)
Wim
-
Hoi Wim,
Je bent me steeds een stap voor met de 2200 ;D
Gister seinverlichting en demper geplaatst... alleen geen tijd en puf meer om ook de foto's te maken.
Maar... binnenkort op Sleutelspoor (http://www.sleutelspoor.nl/) uitgebreide ombouw verhalen ;)
Mooi resultaat overigens ;D
Grtzz,
Karst
-
wouw, erg fraai die loc! Complimenten!
Jeroen
-
Mooi hoor!
En ach, wat betreft de nummerplaten, deze zaten bij lang niet alle loc's op de zelfde hoogte. Ik heb bv een foto van de 2309, waarbij de nummerplaat op de huifzijde heel hoog zit (bovenkant vleugels in de lijn van de sluitseinen) of van de 2277 waarbij de nummerplaat op de cabine zijde juist weer heel laag zit (bovenkant vleugels gelijk aan onderzijde cabineramen).....
Overigens is de echte 2289 in 1975 gehuisstijld, dus inzetbaar in de eerste helft van de jaren '70.
Groet Edwin