BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Baan Wally op 10 February 2018, 23:40:25

Titel: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: Baan Wally op 10 February 2018, 23:40:25
 
Goede avond,
Ik had de kap erafgehaald vandaag en later er weer op gezet,alleen daarna reed de lok niet meer!? hij reageerd nergens meer op!
heeft iemand enig idee hoe dat kan?

mvg Walter

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180210_141759.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180210_141759.jpg)

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180210_141831.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180210_141831.jpg)[/url]

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180210_141929.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180210_141929.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180210_142043.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180210_142043.jpg)
Titel: Re: esu ludmilla
Bericht door: KNed op 10 February 2018, 23:44:52
Ik zou als ik jou was wat zaken doormeten, te beginnen bij stroomvoorziening in de loc. Komt er stroom van de wielen/sleper op de juiste plek terecht?
Is er ergen een draadje los? Ik ben niet bekend met Esu maar ik dacht gelezen te hebben dat die zowel 2-rail als 2-rail zijn? Kan je dat ergens omzetten? Is dat per ongeluk weer naar 2-rail gewitcht?

Koen
Titel: Re: esu ludmilla
Bericht door: Biesje op 11 February 2018, 01:29:38
Volgens mij gaat het schakelen van 2 naar 3-rail met een contactje onder de sleper. Dus als er een sleper op zit zou de loc op 3-rail moeten reageren. Wellicht de sleper even goed aandrukken?

Succes!

Mvg,

Robert
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: bellejt op 11 February 2018, 12:50:09
http://www.tsdbvba.be/handleidingen/Ludmilla-NL.pdf
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: Frans v H op 11 February 2018, 22:15:42
de en monteer de sleper effe opnieuw wellicht helpt dat en je weet dat Esu loks vol zitten met techniek dus kwetsbaar mocht je er niet uitkomen effe bij Bentink in Apeldoorn langs gaan hebben een heel goede technische afdeling. Maar waarom de kap er af halen ???? en let er op dat er geen draadje knel komt te zitten. Succes

frans
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: Baan Wally op 12 February 2018, 09:14:43
Bedankt voor de reacties!

Maar er zit nog geen beweging in.Heb nog gekeken maar zie eigenliijk niks bijzonders,er kan ook niks klem zitten tussen de kap.
Ik heb geen meet apperatuur of zo dus ik kan niks doormeten.

Ik had de wielen schoongemaakt en dacht ,even kijken hoe het er uit ziet onder de kap!
Als je een nieuwe auto koopt wil je ook even onder de kap kijken hoe het er uit ziet toch!?

Vind het toch vreemd dat als je alleen de kap er afhaald dat het ineens niet meer werkt!

anders maar weer terug naar esu,Dan maar weer 2 maanden wachten voordat ik hem terug heb!?

gr Walter

Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: 008200 op 12 February 2018, 09:31:59
Haal de decoderstekker eens los en plaats even een dummy stekker. Decoder kan blijven zitten. Probeer met een trafo of de loc teken van leven vertoont als je de trafo met twee draadjes op de loc aansluit of op een stukje rail zet. Je komt zo te weten of het probleem in de decoder zit of in de elektrische verbindingen; waarschijnlijk het laatste maar zo kun je een of ander uitsluiten....
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: Martijn193 op 12 February 2018, 09:33:01
Nou, ga gewoon naar een goede winkel, die helpen je zo verder............ naar ESU kan altijd nog.
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: ingenium op 12 February 2018, 10:09:03
Wacht ff, je hebt alleen maar de kap eraf gehaald. Daarna zeg je dat je de wielen hebt schoongemaakt. Heeft de loc gereden tussen het moment dat je de wielen hebt schoongemaakt en dat je de kap eraf hebt gehaald? Hoe heb je de wielen schoongemaakt? Heb je wielstellen eruit gehaald en wellicht eentje omgekeerd terug gestopt?
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: Baan Wally op 12 February 2018, 11:12:09
Ik had de kap er eerst afgehaald,fotootjes gemaakt en er toen weer op,daarna op z,n kop gelegd en onderkant van de draaistellen eraf geshaald,asjes eruit en schoongemaakt daarna weer terug gedaan,toen weer op de rails gezet maar reageerde nergens op.

maakt dat uit al zou er een asje verkeerd om in zitten?

Ik heb de lok nu even niet hier.ik had hem aan m'n vader gegeven zodat hij hem vandeweek naar de winkel terug kan brengen.
 maar zal anders nog eerst even kijken.
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: Martijn193 op 12 February 2018, 11:16:56
Ik weet niet precies hoe de ESU in elkaar zit, maar wat hij zeker weten heeft zijn geisoleerde assen omdat hij ook voor tweerail geschikt is.

Ergo, 1 kant is de plus (+) en 1 kant is de min (-). Eén van de twee wordt bij gebruik in 3 rail overgenomen door de sleper. Als je 2-rail rijdt loop je het risico op kortsluiting door het omdraaien van een asje (maar niet als je ze allemaal omdraait). Maar dat risico lijkt me vrij gering in geval van 3-rail gebruik.....

Maar zoals gezegd, ik heb geen ESU, dus ik weet het niet zeker
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: ingenium op 12 February 2018, 11:53:01
Het kan behoorlijk wat uitmaken hoe de assen terug erin gezet worden. Maar ik ken de loc niet dus ik kan er geen uitspraak over doen. Maar bij dit soort zaken is het wel handig als alle handelingen vermeld worden. Het is mij persoonlijk een raadsel waarom je denkt dat het verwijderen van de kap leidt tot het niet meer werken van de loc, en de veel ingrijpendere handeling van de wielen verwijderen er niet toe lijkt te doen. :)
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: Martijn193 op 12 February 2018, 12:19:34
Wat trouwens wel kan is dat bij het schoonmaken de contacten op de wielen niet zijn terug gezet, maar ernaast..... Eens dus met ingenium
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: Floris Dilz op 12 February 2018, 13:54:49
Dat, of bij t uit elkaar halen van de draaistellen de contacten van de sleper vernaggeld of daar een draad afgebroken ofzo. Dat álle wielcontacten zo verkeerd zitten dat er niks werkt kan, maar je hebt maar 1 sleper en als daar wat mis zit doet de loc sowieso meteen niks meer. Daar zou ik dus eerst kijken...
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: Baan Wally op 12 February 2018, 22:19:18
Goeie avond!

Had nog gekeken naar de assen,maar die zaten goed,nu had ik de sleper er afgehaald en met een draad (bruin) op dat contactje gehouden (waar de sleper contact maakt) en een andere draad op een wiel (blauw)
Toen deed hij het gewoon!
toen heb ik de sleper er weer opgeklikt,toen de bruine draad op de sleper gehouden,Niks, geen contact!
Heb toen die lipjes onderkant sleper iets uitgebogen daarna maakte hij wel contact,
Toen op de baan gezet,alles werkte weer alleen als je over een ontkoppelrail of over wissels reed maakte hij sluiting!?

Sleper weer eraf,Nu zit er naast dat contactpinnetje ook een ander pinnetje wat je in kan drukken,als ik de draden weer aansluit zoals eerder geschreven en dan dat pinnetje indrukt maakt de lok sluiting, weet niet waar dit pinnetje voor is?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180212_160037_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180212_160037_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180212_160017.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180212_160017.jpg)

Ik weet niet wat ik nu nog moet verder!

Wel bedankt allemaal voor de goeie tips en reacties!

Walter
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: Biesje op 13 February 2018, 00:40:30
Dat pinnetje zorgt normaal gesproken voor de detectie of er een sleper is gemonteerd ja of nee. Zpja dan staat de loc in 3-rail modus en zo nee dan in 2-rail modus. Dan is er dus iets vaags aan de hand. Ik ken de locs van ESU niet goed genoeg om er meer van te zeggen. Ik had een weekje of wat een ESY V200 te gast hier van mijn werk (ik heb leuk werk (y) ) maar ik heb deze niet uit elkaar gehad. Het moet toch iets te maken hebben gehad met het demonteren van de draaistellen. Als nu alle assen ondersteverkeerd zitten zou het kunnen zijn dat de ene pool van de sleper nu contact maakt met een pool van de wielen misschien?

Succes met de puzzel, kom je er niet uit dan zou ik er even naar laten kijken door iemand. Het zou zonde zijn om de loc te verknoeien :(

Mvg,

Robert
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: VAM65 op 13 February 2018, 07:55:51
Wellicht staat hier nog wat in:

http://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/esu-engineering-edition/  stukje naar beneden scrollen!  Op blz 16 van de handleiding staat een stukje over het wisselen van de wielen. Als je de Duitse taal niet voldoende machtig bent, dan zijn er van andere ESU locs ook NL-handleidingen te downloaden. Ook daar staat een uitgebreid stukje over de wielen en sleper in.
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: ruudns op 13 February 2018, 11:46:28
Heb hem zelf niet, maar als ik de summiere beschrijving van de BR232 vergelijk met de uitgebreide Class 66. Zou ik denken dat de assen niet omgedraaid kunnen worden. Verder zal het technisch gezien niet verschillen qua opbouw. Dan staat er iets meer info in de class 66 beschrijving die ook in NL te downloaden is. Ze waarschuwen daar voor de stroomafname veren die goed tegen de flenzen dienen te komen. Lijkt me verder logisch dat de pen ingedrukt wordt bij het monteren van de sleper en dan dus de beide ashelften door verbind als een geheel. Vandaar dat je dan sluiting op je wielen gaat krijgen.
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: hmmglaser op 15 February 2018, 14:49:26
Ik weet niet of je een multimeter hebt anders zou je tussen de sleper en de decoder kunnen meten of je contact hebt het zelfde geld dan ook voor de wielen.
Als je dan contact hebt zit het probleem waarschijnlijk in de decoder.
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: Jeronimos op 15 February 2018, 22:29:10
Ook een poging van mij.

.....nu had ik de sleper er afgehaald en met een draad (bruin) op dat contactje gehouden (waar de sleper contact maakt) en een andere draad op een wiel (blauw) Toen deed hij het gewoon!

Wat heb je gebruikt als spanningsbron een normale trafo voor ~ of een digitaal station?

I.m.o als je  een normale trafo voor ~ hebt gebruikt en de lok doet het en daarna met een digitaal station niet dan lijkt het een probleem met de decoder. Kun je die wel uitlezen?

dus zoals hmmglaser zegt.
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: bekie op 16 February 2018, 05:54:16
Misschien maakt de sleper niet voldoende contact. Bij de Esu Class66 heeft Esu het navolgende voorgesteld: een bolleke tin solderen op de contactlip van de sleper. Blijkbaar maakt bij de Class66 de sleper niet voldoende contact met de contactpin in de sleper. Als er geen of onvoldoende contact is, dan komt de contactpin naar beneden en denkt de decoder: aha, tweerail, en ... sluiting. Zie bijgaande oplossing van Esu.

http://www.esu.eu/en/support/tips-tricks/c66-schleiferumbau/ (http://www.esu.eu/en/support/tips-tricks/c66-schleiferumbau/)

(http://www.esu.eu/uploads/pics/1_02.jpg)

Hopelijk werkt het.
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: Baan Wally op 16 February 2018, 20:26:41
goeie avond!

heb de lok terug naar de winkel gebracht,wordt naar gekeken of het verholpen kan worden,en anders naar esu!

Ik rijdt met de ecos 2.

gr Walter
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: Baan Wally op 16 February 2018, 20:29:32
maar mischien wel een goed idee van die sleper!

Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: Ben op 24 December 2019, 15:09:55
*Schop*  :)

Ik heb hier eenzelfde gevalletje, lok van een vriendje van een vriendje. Rijdt prima op 3rail maar stopt op S88 secties (massa detectie). Meten is weten en naar blijkt neemt de lok maar op één zijde massa af. Ook als de puko sleper is verwijderd gaat het mis: normaliter moet je dan kunnen 2railen maar dezelfde zijde blijft stroomloos. Betreft een Esu Class66 maar het probleem en de constructie is identiek aan de Ludmilla machine.

Uit elkaar dus, het draaistel moet eruit om bij de 2/3 rail omschakeling te kunnen want daar is het mis. Dus 8 draadjes los solderen (aan het draaistel zitten 4 ledjes), de dragerprint los schroeven, cardan en worm verwijderen en dan vind je een schroef waarmee het draaistel in het frame hangt.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/F8ChkC.jpg) (https://imageshack.com/i/pnF8ChkCj)

In het draaistel verstopt zit het omschakel mechanisme wat met één schroef lossen uit te nemen is.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/KZGOrJ.jpg) (https://imageshack.com/i/pmKZGOrJj)

Het rechter metalen pennetje zorgt voor spanning aanleggen vanaf de sleper, het linker kunststof pennetje wordt ingedrukt als een sleper is gemonteerd. Beide tezamen hebben een omschakelfunctie en het werkt nog maar half. Daar komt nog bij dat het kunststof inmiddels is verbogen.

De rigoureuze oplossing: weg ermee! Het leven is keuzes maken heb ik geleerd, zo ook 2rail of 3rail.
Deze lok gaat alleen maar 3railen dus wordt de sleper onder het draaistel vastgeschroefd in plaats van geklikt en wordt er een draadje aan gesoldeerd naar de dragerprint zoals gewoon bij minder exclusieve merken. ;D En op de dragerprint worden de linker en rechter wielen middels een draadje met elkaar doorverbonden.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/ah4Zcc.jpg) (https://imageshack.com/i/pmah4Zccj)

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/77BL4k.jpg) (https://imageshack.com/i/pl77BL4kj)

Alles weer netjes gemonteerd, het Esu plakband (!) wordt vervangen door wat zwarte isolatietape:

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/HQi9Dx.jpg) (https://imageshack.com/i/plHQi9Dxj)

Proefrijden kan ik niet met deze 3railer maar testen met de lokprogrammer wel getuige dit filmpje:

https://www.youtube.com/v/Y3gFtKXAq44

Merk op dat bij het verzetten van de kroko-klem de lok gewoon doorrijdt met ononderbroken lawaai.  ;D De stroomafname werkt dus weer en het on-board powerpack van 2x 1F doet prima z'n werk maar dat terzijde.

Deze lok kan volgende maand weer volgetankt naar de eigenaar.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/xR6apV.jpg) (https://imageshack.com/i/poxR6apVj)

Gr, Ben.
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: ceuleer op 24 December 2019, 17:10:19
Mooi opgelost.  (y)
Ik vraag mij nog steeds af waarom ESU ook geen AC en DC versie uitbrengt, dan kunnen deze problemen niet meer voorkomen.
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: Ben op 24 December 2019, 17:34:37
Mee eens. Helaas is dit niet de eerste die gerepareerd werd. Dat was een Class77 ECR, ook uit de garantie.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/BfC16I.jpg) (https://imageshack.com/i/pmBfC16Ij)
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: 1200blauw op 24 December 2019, 18:30:18
Mag ik uit dit verhaal afleiden dat een ESU-loc ongeschikt is voor massadetectie? Of zorgt het "knopje" ook voor een verbinding tussen de linker- en rechterspoorstaaf?
Titel: Re: ESU Ludmilla, rijdt niet meer nadat kap is los geweest.
Bericht door: Ben op 24 December 2019, 18:53:24
http://www.esu.eu/support/tipps-tricks/c66-schleiferumbau/

Als alles werkt heb je op beide wielen stroomafname dus ook massa detectie bij 3rail. Probleem is corrosie / vervuiling van de contacten en vervorming van het kunststof.

Gr, Ben.