BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Gerke op 18 December 2007, 16:29:28

Titel: Verschil in Märklin rails
Bericht door: Gerke op 18 December 2007, 16:29:28
Hallo,

Even voor mijn beeldvorming. Wie kan me helpen met het volgende:
Zit er verschil in spoorstaaf- en middengeleider hoogte van de diverse Märklin rail-generaties?
Dan bedoel ik met name de laatste generatie met de plastic bedding. Ik ben een lok aan het ombouwen naar wisselstroom en ik kwam met name bij de wissels in de knoei met de speling. De middengeleider komt daar namelijk omhoog. Nu moet ik wel zeggen dat het hier om stokoude rails ging, nog met blikken wisselaandrijving en zonder bedding.
Even concreet: Bestaat dit probleem ook met de laatste generatie of is het daar minder, danwel helemaal niet meer aanwezig?
De sleper heeft nu ongeveer 3 mm speling. Dat blijkt dus op de oude wissels niet voldoende....

Ik hoor graag van jullie!

Grt,

Ger.
Titel: Re: Verschil in Märklin rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 December 2007, 16:43:16
Bij alle generaties railmateriaal komen de puntcontacten in de wissels omhoog. Dat moet, omdat de sleper anders kortsluiting maakt met de kruisende spoorstaaf.
Volgens NEM340 is de maximale hoogte 0,6 mm boven de spoorstaaf. Dus die speelruimte moet je hebben.
Titel: Re: Verschil in Märklin rails
Bericht door: Gerke op 18 December 2007, 16:49:03
Hallo Klaas,

Je bedoelt dus dat de middelgeleider 0,6 mm BOVEN de spoorstaaf uitkomt?

Grt,

Ger.
Titel: Re: Verschil in Märklin rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 December 2007, 16:52:11
Dat is wat daar staat, en dat is ook wat ik zie als ik naar een M* wissel kijk.
Titel: Re: Verschil in Märklin rails
Bericht door: Gerke op 18 December 2007, 16:56:23
Okido, dat betekent werk aan de winkel. Die speling heb ik namelijk niet...
En een wissel o.i.d. heb ik ook al niet om te bekijken, vandaar.
Bedankt!

Grt,

Ger
Titel: Re: Verschil in Märklin rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 December 2007, 22:54:13
Ger,

vanavond op de club nog even gekeken. Daar liggen in de M* baan K-rails en C-rails. Bij beide steken de puntjes boven de looprails uit. Kon niet precies meten hoeveel, maar het leek me iets minder dan de eerder genoemde 0,6 mm.
Bovendien is de grap dat bij alle C-wissels en bij de meeste K-wissels de kruisende spoorstaven van plastic zijn. De sleper hoeft dus alleen maar mechanisch over de sporstaaf getild te worden. Voor elektrisch contact bestaat geen risico.
Titel: Re: Verschil in Märklin rails
Bericht door: Gerke op 18 December 2007, 23:00:38
Hallo Klaas,

Dank voor de extra info! Ik hoef dus niet bang te zijn voor vonken. Ik ga eens een stukje spoor met wissel opsnorren. Ik denk dat het dan nét kan.

Grt,

Ger.