BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: arnout op 04 February 2018, 13:17:08

Titel: Artitec vs C rail.
Bericht door: arnout op 04 February 2018, 13:17:08
Goedenmiddag,

Vraagje:

Hoe rijden Artitec treinstellen op Marklin C-rail wisseld
en bogen vanaf radius 3. En met wissels bedoel
ik dan slanke wissels. Gaat dit soepel en zonder problemen?

Gr Arnout.
Titel: Re: Artitec vs C rail.
Bericht door: Jan-Peter op 04 February 2018, 13:43:15
DE1 en DE2, zo uit de verpakking geeft geen probleem zelfs om de standaard (360) en parallel bogen (437). Evenmin de standaard wissels en kruizingen.

Mijn DE3's moet ik nog testen, maar standaard wissels (in de pendelbaan) geen probleem.

Jan-Peter
Titel: Re: Artitec vs C rail.
Bericht door: Martin Hornis op 04 February 2018, 14:31:40
Wel uitkijken met de wissellantaarns.
Titel: Re: Artitec vs C rail.
Bericht door: arnout op 04 February 2018, 14:45:33
Ok. bedankt voor jullie reactie.

Ik heb geen wissellantarens. Ik heb eigenlijk een BLS/zwitserse verzameling.
Maar vind de aangekondigd hondekop wel erg mooi eigenlijk evenals een DE I of II.

Gr Arnout.
Titel: Re: Artitec vs C rail.
Bericht door: JSRail op 05 February 2018, 13:01:59
Heb de DE-2 en plan U rijden op m'n baan met marklin c-rail. Ook hier geen problemen. Zelfs bij m'n schaduwstation met her en der R1 gaat goed  (y)   BTW ook de roco plan T gaat prima !
Titel: Re: Artitec vs C rail.
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 February 2018, 16:02:51
Ik heb zelf de 2-rail versie, maar ik mag toch aannemen als je de 3-rail versie hebt, dat er wielen onder zitten met een Märklin profiel.
Titel: Re: Artitec vs C rail.
Bericht door: Jeroen Water op 05 February 2018, 16:48:02
Ik rijd dan weliswaar op K-rail, maar ook hier na enkele kleine aanpassingen geen problemen met de DE-1, 2 en 3.

Wat bij AC wel eens tot problemen kan leiden zijn de metalen 'snuffels' op de scharfenbergkoppelingen. Deze kunnen wel eens tegen de middencontacten op wissels botsen. De snuffel wat inkorten is dan de makkelijkste oplossing.

Ook wil de bodemplaat onder het aangedreven draaistel wel eens te laag hangen en op wissels het draaistel wat optillen, zodat de wielen onvoldoende grip hebben. Het plaatje eat dunner vijlen helpt dan vaak.

Jeroen
Titel: Re: Artitec vs C rail.
Bericht door: arnout op 05 February 2018, 19:17:12
Hoi klaas,

Daar kan je wel van uit gaan ja.

Waar het eigenlijk om gaat is eigenlijk wat jeroen water aangeeft , dat er onderdelen blijven hangen/stoten tegen
de middencontacten of de bodemplaat. Ik heb eigenlijk geen zin in dat soort gesleutel. Ik heb 3 Rivarossi loks en die
lopen met de baanruimer bv ook tegen de middencontacten.

Nou is het zo dat de contacten bij C-rail bij mijn ervaring lager zijn als K-rail en er daar dus geen last van heb.

Het geval wil dat ik eigenlijk best meerdere Artitec modellen wil aanschaffen omdat ik ze gewoon mooi vind.
ondanks dat ik een Zwitserse verzameling heb zou ik toch graag een aantal NL modellen willen hebben.
Vandaar deze vraag en ik rij momenteel 3-rail.

Gr Arnout.