BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Pauldg op 02 February 2018, 19:34:53
-
Toevallig stuitte ik op een paar plaatjes van een Lima vertolking van een Deens dieseltweetje. Net als onze Wadloper afgeleid van de DB br 627 en 628 en overduidelijk familie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C984B6F1-9616-443D-8447-8F2A3E120748.jpeg)
Ongetwijfeld is het lengteschaal 1:100, is de detaillering niet meer van deze tijd en heeft hij een koffiemolenaandrijving. Maar toch... ik zie er een Wadloper in. Wie gaat de uitdaging aan? Ik zie het model van over de grens niet op korte termijn ‘gefinaliseerd’ worden. Kan je net zo goed even echt gaan modelbouwen :)
-
Ik had een paar weken geleden ook zo'n ding in mijn knuistjes, maar ik kon de verleiding weerstaan. Ik heb al genoeg projecten rondslingeren. De lengteschaal kan nog meevallen misschien. De Wadloper is niet zo lang dacht ik.
Mvg,
Robert.
-
Jammer hoor, kans gemist ;D
-
Leuk ding, toevallig heb ik m'n eigen (Duitse versie) net digitaal gemaakt. Rijdt best goed ook voor een Lima (die van mij dan...), alleen de stroomafname is matig, heb in de stuurwagen ook stroomafname gemaakt, en meteen achterlichten erin ;D
De lengte is inderdaad 1:100.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180201_213408.jpg)
-
Leuke pagina’s over het model in al zijn varianten.
http://www.bahnwahn.de/limadb628/index.html (http://www.bahnwahn.de/limadb628/index.html)
-
Is het treinstel wel 1:100 qua lengte? Aangezien het grote voorbeeld ook korter is dan de normale baklengte (45 meter voor tweedelig treinstel). Op de foto lijkt het langer dan 45 cm, maar dat kan vertekening zijn...
De eendelige 627 is overigens recent door Rivarossi uitgebracht, in een fraaie uitvoering.
-
Ik vind de Deense "Wadloper" veel mooier. Oogt stuk robuuster ook.
-
Ja natuurlijk. Een dikke sneeuwschuiver en stoot- en trekwerk. Dat is een stuk stoerder.
Ik vind de Wadloper, zeker in zijn oorspronkelijke outfit iets extreem lulligs hebben; die stompe neus, kleine lampjes, geen schorten... maar dat kan je ook charme noemen natuurlijk :)
-
Blijven toch hele volkstammen ''snakken'' naar een wadloper Artitec ! ;) , volgend jaar dan maar (y) (y)
-
Ik heb dit leuke ding. Een wagen is 247 mm, van de randen van de kast gemeten.
-
Komt in de buurt...
DH1 = 22310mm over de koppelingen, dus 22310/87=256,4mm op schaal 1:87
Maar ook die Denen zijn dus iets te kort om een DH1 in echt 1:87 te maken.
-
Dat is nog aardig op schaal voor de br628.0 met zijn 45,10 meter. 1:90 daaromtrent.
Een Wadloper tweetje is 43,45 meter. Dat is omgerekend bijna precies 50 cm. Met een beetje ruimte tussen de bakken keurig op schaal zou ik zeggen.
-
De feiten:
Originele maten van de MR overgenomen uit DRM I van de DSB. Blad 4.21 2. uitgave 1982
(De DSB MRD waarmee de MR gekoppeld rijdt, heeft dezelfde maten.)
Lengte over buffers: 22335 mm H0 256,7 mm Lima 254 mm* 1:88
*) Aan het achtereinde heeft het Limamodel geen buffers: de rubberovergang, die dezelfde lengte hoort te hebben, is gemeten.
Lengte van de kast: 21700 mm H0 249,4 mm Lima 247 mm 1:88
Afstand middelpunten draaistellen: 15100 mm H0 173,6 mm Lima 173 mm 1:87
Asafstand in de draaistellen: 1900 mm H0 21,9 mm Lima 23,8 mm 1:80
Conclusie: het Lima model is weliswaar iets te klein (schaal 1:88) maar geen 1:90 of zelfs 1:100. De draaistellen zijn wel flink verkeerd geproportioneerd voor een MR.
Maten van de DH-1 overgenomen uit Dieseltreinen in Nederland van Carel van Gestel en Bert van Reems
Lengte over koppeling: 22310 mm H0 257,1 mm
Lengte van de kast: 21710 mm H0 249,5 mm Lima MR 247 mm (MR kleiner maar voor de DH-1 moet er nog een kop bij)
Afstand middelpunten draaistellen: 14100 mm H0 162,1 Lima MR 173 mm
Asafstand in de draaistellen: 2000 mm H0 23,0 mm Lima MR 23,8 mm
Maten van een halve DH-2 overgenomen uit Dieseltreinen in Nederland van Carel van Gestel en Bert van Reems
Lengte over koppeling: 21725 mm H0 249,7 mm
Lengte van de kast: 21005 mm H0 241,4 mm Lima MR 247 mm
Afstand middelpunten draaistellen: 14100 mm H0 162,1 Lima MR 173 mm
Asafstand in de draaistellen: 2000 mm H0 23,0 mm Lima MR 23,8 mm
Met vriendelijke groeten,
Solvognen
-
Dank voor de info. Alles bij elkaar nog niet zo'n gekke basis voor een wadloper op schaal. Vooral de draaistelafstand moet anders, maar het verlengen van daken is niet aan de orde! :)
-
Ik heb er al weer spijt van, boe! :-[
Wellicht kom ik nog een keer zo'n ding tegen. Ik heb geen band met deze dingen, ze kwamen niet al te vaak in Amsterdam :P en er is geen museumexemplaar.
Voor diegenen die daadwerkelijk zo'n ombouw willen doen: Wellicht zijn er mensen met een plotter die wandjes kunnen maken die voorbereid zijn voor Roco Plan V/T ramen (welke in de geel met reclamebanen Plan T zitten, deze zijn los te bestellen) en dan hebben we zo een 'Wadloper project'. Maar zal je net zien dat er dan ineens een fabrikant toch met die dingen op de proppen komt :P
Mvg,
Robert
-
Hoi Robert,
Gevoelsmatig lijken de passagiersramen van de Wadloper mij korter dan plan V/T ramen.
Aangezien het ontwerp Duits is kunnen we beter even bij Duits materieel naar iets herkenbaars zoeken.
De deuren zijn dan wel weer heel herkenbaar. Kan zo in een Sprinter.
Overigens had ik er ook nooit iets mee, maar het is inmiddels voltooid verleden tijd en dan wordt je toch wat sneller sentimenteel ...
-
In de Trawoskap moesten dacht ik Roco tramramen.
-
Laatste 10 jaar krijgen we steeds een verrassing, zelfbouw loont bijna niet meer. ;D
-
Zelfbouw is lonend omdat het leuk is :)