BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Peter Kleton op 01 February 2018, 23:12:14
-
Bij aanleggen van de flexibele rails in een boog kan je gebruik maken van een stevige draad ,die aan een schroef bevestigd in het midelpunt staat van de boog.
Gaat prima.
Maar nu is het door omstandigheden niet mogelijk het zo te doen. Ik heb toen een kartonnen mal gemaakt met de gewenste straal.
Maar toch ging er wat fout erzitten toch knikken in de boog ,en doordat ik nu ook nog bovenleiding masten langs de baan heb staan ,kan ik de mal niet meer goed gebruiken.en ook het draad niet,het middelpunt ligt trouwens buiten de ondergrond v d baan. >:(
Ik dacht dat het met het meten van de koorde en de pijl van de boog wel zou kunnen , maar weet iemand hier hoe je die berekenen kan ?
Het lijkt mij het makkelijkste om als pijl de spoorbreedte te nemen ,in mijn geval 32 mm, en dan kontoleren of de koorde niet te klein is,
Als voorbeeld meet ik bij een pijl waarde van 32 mm een koorde van 55cm, dat zou dan ca 120m straal moeten zijn.
Wie ?
Peter
-
Hier (https://nl.wikipedia.org/wiki/Pijl_(meetkunde)) staat een formule om p uit te rekenen als je k en R weet.
p = R - R *√(1 - k2 / (4*R2))
Als ik jouw waarden voor k= 550 mm en R = 120000 mm invul, krijg ik p = 0,315 mm
Kloppen je eenheden wel?
-
Ik had dit bedacht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pijl-koorde.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pijl-koorde.png)
De twee gebogen lijnen stellen de spoorstaven voor.
Op de driehoek ABM kan je de stelling van Pythagoras toepassen. En daarmee vind je een verband tussen P, K en R.
Kost wat rekenwerk waar ik nu te duf voor ben, het is bedtijd.
-
Dat kan ook, voor R neem je dan de 'spijkerlijn' van het spoor.
Pythagoras in driehoek ABM: (R - p/2)2 + (k/2)2 = (R+p/2)2
Uitgecijferd voor k:
(k/2)2 = (R+p/2)2 - (R - p/2)2
= ((R+p/2) + (R - p/2)) * ((R+p/2) - (R - p/2))
= ( R+p/2 + R - p/2 ) * ( R+p/2 - R + p/2)
= ( R + R ) * ( p/2 + p/2)
= ( 2*R ) * ( 2* p/2)
= 2*R * p
k/2 = √(2*R*p)
k = 2 * √(2*R*p) = √(8*R*p)
als R = 120000 mm en p = 32 mm dan k = 5542 mm...
Iets met eenheden...?
-
P in mm, k in cm en R in m? Dat gaat fout.
Houd alles in dezelfde eenheid, bijvoorbeeld mm.
P=32mm
K=550mm, en dan moet
R=1200mm zijn.
-
Inderdaad, alles in dezelfde maateenheid houden anders krijg je rare resultaten.
Je kan het rekenwerk bekorten door de bekenden meteen als getallen in te vullen. Als b.v. de pijl gelijk is aan de spoorwijdte dan kan je voor P meteen 32 invullen, en als de gewenste straal 120000 is dan kan je dat ook invullen.
-
Iedereen bedankt voor hun bijdrage, ;)
Het lukt me niet (meer ) om nu verder de waarde R uit te rekenen ,ik was niet zo'n held in algebra :(
Maar de waarde die Hans geeft klopt wel ,want dat voorbeeld is van een andere boog ,die ik wel kan meten met een draad.
Waar het feitelijk om draait is dat ik een zelfbouw lok heb ,die handmatig wat "zwaar" door de boog geduwd moet worden omdat de wielen klemmen.
Mss moet ik het anders aanpakken om de knik te vinden..?
Peter
-
Peter, ik begrijp niet goed waarom je geen mal kan gebruiken. Je kan in dit geval en mal maken als een boogsegment dat tussen de spoorstaven past. Daar zit toch niks in de weg? Ik zou zo'n mal niet van karton maken, maar van triplex, dat is net iets steviger. Die mal hoeft ook niet langer te zijn dan de loc.
En gebruik overal de zelfde eenheden, bij voorkeur millimeters. In je startpost kom je uit op een straal van 120 meter. Ik ben zo vrij om te denken dat dat niet waar kan zijn, want dat is haastrecht. En Haastrecht is geen boog, maar een plaatsnaam. ;D
Ik bedoel zo iets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tracksetta-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tracksetta-800.jpg)
Dit is een boogmal van Peco voor 16,5 mm spoor.
(plaatje ergens op het net gevonden)
-
Als ik flexrail gebruik, zorg ik er voor dat het begin en eind van de flexrail op of voorbij een tangentpunt liggen (waar de boog overgaat in een rechtstand, met R = ∞), nooit in een boog met een nieuw stuk flexrail beginnen.
-
nooit in een boog met een nieuw stuk flexrail beginnen.
Dat wordt lastig als de boog langer is dan de lengte van de flex.
-
Flexrail is een meter lang, als je booglengte langer is dan dat, dan is de straal ook al erg groot en dan valt het met die knikken wel mee.
Het helpt ook om die flexrailspanners (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Flexrails#Flexrail_spanners) te gebruiken.
-
Flexrails van 1 meter zijn zeldzaam. De meeste zijn 3 voet, dat is 914,4 mm om precies te zijn. Bij een 180 graden boog met een straal van 400mm lukt het al niet om dat met één lengte te doen. Je ontkomt gewoon niet aan lassen in een boog.
Maar dat is allemaal geen probleem, ik werk al jaren met flexrail en weet ook wel hoe een las te maken in een boog.
-
En op maat knippen gaat ideaal met de Xuron 2175B (https://xuron.com/index.php/main/consumer_products/3/13) tang. Je knipt ze er perfect mee op lengte. Zelf na-knippen van een stukje van 2mm lukt nog ;).
Raillasje vast solderen in de boog werkt ook prima.
-
Raillasje vast solderen in de boog werkt ook prima.
Dat is ook een optie. Solderen als het nog recht ligt, en dan buigen. Maar bedenk dan wel dat je bij temperatuurschommelingen ook een grotere uitzetlengte krijgt.
-
Raillasje vast solderen in de boog werkt ook prima.
En dan onderling een aantal cm's versprongen?
-
Nee juist niet verspringen.
-
Leg eens uit Klaas, wel verspringen lijkt mij namelijk steviger/stabieler.
-
Zo'n gesoldeerde las is stugger dan de rail zelf. Op die plek krijg je vanzelf een kort stukje recht. Als je die laat verspringen krijg je op twee plekken een onregelmatigheid in de spoorwijdte. Bovendien kan je op de plek van de las niet de normale dwarsliggers laten zitten. Je moet dat in eerste instantie dwarsliggerloos leggen, en naderhand invullen met dwarsliggers die iets uitgesneden zijn om ruimte te maken voor de railverbinders. Als je de lassen verspringt, dan moet je dat op twee plekken doen.
-
Helder Klaas! Eigenlijk zouden we dus moeten kunnen stomplassen ;)
-
... Bij een 180 graden boog met een straal van 400mm lukt het al niet om dat met één lengte te doen.
Ja, maar een 180° boog is wel wat extreem, komt in ieder geval bij mij niet voor, er zit na 90° wel weer een recht stuk tussen.
-
Als ik flexrail gebruik, zorg ik er voor dat het begin en eind van de flexrail op of voorbij een tangentpunt liggen (waar de boog overgaat in een rechtstand, met R = ∞), nooit in een boog met een nieuw stuk flexrail beginnen.
De schrijver bedoelt waarschijnlijk dat het begin van een boog niet het begin van een stuk flexrail moet zijn. Dus zeg maar ca. 10 à 20 cm vóór de boog beginnen met een nieuwe flexrail. Dan kun je eventueel meteen een mooie overgangsboog met een afnemende straal maken.
-
Hoi Klaas ,
Ik heb vandaag maar eens een boogmal gemaakt.
Want ik word er niets wijzer van om te weten ,met behulp van de hier aangeleverde formule ,hoeveel de boogstraal is op een bepaalde plek.
Als een boogstraal 120 cm is, is dat een gemiddelde.Dat heb ik door opmeten van de beschikbare ruimte bepaald.
Hij schommelt ,afhankelijk van hoe goed je hem (Zonder mal ) hebt gelegd,mss wel tussen 115 en 125 cm.
Met de boogmal zag ik al meteen de afwijkingen. Ik heb de spijkertjes er uitgetroken ,de mal in het spoor gelegd ,en de rails weer vast gespijkerd.
Nu loopt de lok als een zonnetje er doorheen. :D :D
Ik raad iedereen zo'n mal te gebruiken. ;)
Peter