BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Miniature Holland op 29 January 2018, 08:53:38
-
Naast de Nederlandse tunnelbaan zie ( https://forum.beneluxspoor.net/index.php/index.php/topic,74016.0.html ) ga ik ook een laad en losbaan maken met ESU loks en Fleischmann onderlossers. De afmetingen zijn 240x30 cm. Er komt een laadstation, lokloods voor klein onderhoud waar 1 lok ik kan en een losstation met lopende band en een trekschuit of schip. De railkeuze is Roco line zonder bedding en ballast van Anita Decor. Voor de rest komt er veel groen, bomen, struiken en scenery op te staan. Het doel is om er ooit op beurzen mee ten toon te kunnen staan. Of ik daar enoeg ervaring voor heb moet maar blijken. Het gaat voornamelijk om een realistisch beeld te scheppen van het beladen van wagons en het lossen. Baanplan word binnenkort in Anyrail gezet wat ik dan hier zal plaatsen.
Hieronder wat foto’s van het gekozen materieel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7442B0E1-8283-45E8-8F18-ABDCDD9D8790.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7442B0E1-8283-45E8-8F18-ABDCDD9D8790.jpeg)
ESU 31350 ( in bestelling verwacht in februari)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4A515776-AA56-4DA8-A3EE-8C73DF4F3E37.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4A515776-AA56-4DA8-A3EE-8C73DF4F3E37.jpeg)
ESU 31281 ( in bestelling verwacht in februari)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0663F3DD-C416-4F8A-9C5B-06BA4385B3BD.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0663F3DD-C416-4F8A-9C5B-06BA4385B3BD.jpeg)
ESU 31062 (aanwezig)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D8F1EC72-9021-450E-BC86-7762736B52C7.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D8F1EC72-9021-450E-BC86-7762736B52C7.jpeg)
Fleischmann 552316 (aanwezig)
-
Zo te zien komen er genoeg loks te rijden. Nu de goederenwagons nog :).
Succes met de bouw.
Groet, J. Moors.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A5E1536F-7E8B-4A83-8396-89FFE73DF0CA.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A5E1536F-7E8B-4A83-8396-89FFE73DF0CA.png)
Hierbij het eerst getekende baanplan. De 3 kopsporen links zijn voor het opstellen en beladen can de wagons. Het korte kopspoor in het midden is het spoor waar een lok kan staan om te tanken bijvoorbeeld. Rechts onderaan komt het schip te liggen waar de lading via een transportband weer word gelost. De afmetingen zijn 240x 30 cm. Voor tips en ideeën sta ik uiteraard open. Een verlenging met 60 cm is mogelijk.
-
Ditmaal heb ik een railplan uitgewerkt op 50x300 cm. Wat vinden jullie hiervan? Zie ik dingen over het hoofd? De rail keuze is Roco line zonder bedding.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9F2F70B8-5305-4932-A5B6-B45FA676E2A6.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9F2F70B8-5305-4932-A5B6-B45FA676E2A6.jpeg)
-
Kan je de treinenloop beschrijven die je je voorstelt? Kennelijk wil je met kalkwagens gaan werken. Bijvoorbeeld een rangeerdeel met die 365 en een paar van die kalkwagens. Waar komt dat rangeerdeel vandaan en hoe verloopt een en ander op dit sporenplan?
Iets anders. Het zijn duidelijk opstel- en rangeersporen. Normaal hebben die zware lijndiesels daar weinig te zoeken.
-
Ik vind het wat ingewikkeld zo. Ik zou de locloods naar rechts verplaatsen, en aansluiten aan de rechterzijde van wat nu nog het meest rechtse wissel is. Dan kan het bovenste Engels wissel vervallen.
Ik neem aan dat de treinen van rechts komen? Dan is het niet handig dat daar ook een losplaats is. Als daar een trein staat te lossen, is het hele station geblokkeerd.
-
Henk De treinloop is als volgt. Op het 2e spoor links van onder komt de lege trein binnen met de class 66. Die koppelt a om naar de loods te gaan om te tanken en klein onderhoud. De V60 neemt max 4 wagons mee om die te beladen bij het laadstation en daarna te lossen bij de losplaats. Het los spoor is doodlopend. Het laadstation ga ik iets verkleinen zodat dat niet boven het aankomst spoor staat. Er zijn wel 2 sporen waar de wagos beladen kunnen worden. Het korte spoor links ondersan is voor 1 of 2 wagons die een defect hebben.
Reinier Z. Bedankt voor de tips. Ik ga weer terug naar de digitale tekentafel.
-
Zou het niet logischer/interessanter zijn als de trein beladen aankomt, gelost wordt, weer beladen wordt en dan weer vertrekt?
-
Eric B. Dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Zelf heb ik het idee om een scheidings gedeeltje tussen het laadstation en de losplaats te maken. Dat het dus 2 kleine losse banen aan elkaar zijn.
-
Henk De treinloop is als volgt. Op het 2e spoor links van onder komt de lege trein binnen met de class 66. Die koppelt a om naar de loods te gaan om te tanken en klein onderhoud. De V60 neemt max 4 wagons mee om die te beladen bij het laadstation en daarna te lossen bij de losplaats. Het los spoor is doodlopend. Het laadstation ga ik iets verkleinen zodat dat niet boven het aankomst spoor staat. Er zijn wel 2 sporen waar de wagos beladen kunnen worden. Het korte spoor links ondersan is voor 1 of 2 wagons die een defect hebben.
Voor een verder gesprek over het plan is het denk ik handig als je de sporen en wissels nummert. Ik nummer de vier sporen links voor het gemak even 1 tot en met 4 van boven naar beneden.
Het aankomstspoor 3 lijkt nu wat kort, maar het zal wel de bedoeling zijn dat het langer wordt. Misschien dat korte spoortje 4 daaronder ook verlengen en bijvoorbeeld tot omloop- en vertrekspoor bombarderen? Trein komt aan op het aankomstspoor 3, de loc loopt om via 4 en vertrekt naar het opstelspoortje voor locs. Het rangeerdieseltje gaat aan het werk en plaatst bijvoorbeeld drie wagens op laadspoor 1 of 2. Zijn de wagens vol, dan kan het rangeerdieseltje de wagens naar het vertrekspoor 4 brengen en de volgende wagens van het aankomstspoor 3 halen. Als er een complete trein op het vertrekspoor 4 is geformeerd, komt de volgetankte lijndiesel weer opdraven.
Verder eens met Reinier. Zo'n opstelspoortje voor locs ligt bij voorkeur zo dat de andere sporen zoveel mogelijk direct, zonder zagen, kunnen worden bereikt. Dus het betreffende wissel zoveel mogelijk naar rechts. Misschien daar ook het extra spoortje voor defecte wagens.
-
Ziet er veelbelovend uit. (y)
Grtz,
Samuel.
-
Ik heb weer een nieuwe tekening gemaakt met de tips die ik kreeg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0F972D32-3748-4725-AED1-B7CC5EDDDB6E.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0F972D32-3748-4725-AED1-B7CC5EDDDB6E.jpeg)
De onbeladen wagons komen binnen bij het eenkomst spoor. De lok (class66) koppeld daar los eb gaat dan naar de lokloods om te tanken en klein onderhoud. De V60 neemt de wagons mee om te laden op het laad spoor. Nu het aankomst spoor leeg is word daar de Ludmilla geparkeerd en brengt de V60 de beladen wagens daarheen en koppelt deze aan. Op de 2 korte sporen links onderaan staan ook wagons die de V60 laad op het laadspoor en deze lost bij de losplaats waar de lading in een schip word gelost.
Graag zie ik feedback van jullie bij dingen die ik over het hoofd zie of een aanpassing in het baanplan.
-
Als er geen verbeterpunten zijn word dit het definitieve baanplan voor deze demo baan.
-
Wat ik persoonlijk zou veranderen, is het een beetje schuin plaatsen van beide viaducten voor wat extra dynamiek.
Voor de rest ziet het er fraai uit!!
Grtz,
Samuel.
-
Naast de Nederlandse tunnelbaan zie ( https://forum.beneluxspoor.net/index.php/index.php/topic,74016.0.html ) ga ik ook een laad en losbaan maken met ESU loks en Fleischmann onderlossers.
Resultaat van die link: 404 Not Found
Draadje bestaat niet meer?
Steyn
-
Deze werkt beter: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74016.0.html (zoek de verschillen)