BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Pauldg op 28 January 2018, 20:17:08
-
Beste mensen,
Van alle modelbouwactiviteiten vind ik het zelf bouwen of verbouwen van materieel verreweg het leukste.
Waarom is dat? Ik kan mij twee dingen herinneren die een enorme indruk hebben gemaakt. 1. de allereerste editie van Rail in Den Bosch en 2. het boek van Joop Verburg getiteld 'eenvoudige spoorwegmodelbouw'. In het boek staan twee foto's met stationsscenes op schaal. Langs de perrons staan, vrij achteloos stroomlijnmaterieel en een plan U. Let wel: het boek is uit 1979 dus er was niets in de handel wat er op leek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto_uit_boek_verburg.jpg)
Kent iemand de modellen van dichtbij of heeft iemand dhr. Verburg gekend? De naam heb ik nooit meer gezien in de bladen. Hij zat dus niet in het circuit.
mvg, Paul
-
Het boek staat hier nog steeds in de kast vanuit nostalgie overwegingen en ook op mij maakte deze foto grote indruk. Met name de tip om niet in vaste, strakke baanplannen uit de railplan boeken van de grote fabrikanten te denken was voor mij een eyeopener.
En om op je vraag terug te komen; geen idee. 8)
-
Ik ben zo benieuwd hoe ze er in close up uitzien. Blijft waarschijnlijk niet veel van over.... eigenlijk moet ik dat ook niet willen weten ;)
-
Gokje: Omgeschilderde Lima honderkop en iets op basis van de Piko SVT? Of eventueel een Trix ELD
-
Idem hiero! Heb vroeger ook met hebberige bewondering naar deze foto's zitten kijken en er veel inspiratie aan ontleend. Het zou inderdaad heel leuk zijn als deze modellen nog te traceren zijn. Iets voor het modelspoormuseum in Sneek om in hun collectie op te nemen.
Hoe ze gemaakt zijn; geen idee. Maar die plan U lijkt mij geen verbouwde Hondekop.
-
Het lijkt mij een verbouwde Trix Express Hondekop. De rails die op de baan liggen zijn Trix Express. Trix Express had in de jaren 60 een Hondekop in het programma, weliswaar een eenvoudige; beide koprijtuigen waren gelijk en de tussenwagens idem. De Hondekoppen waren in de groene als ook in een rode kleur verkrijgbaar. Waarschijnlijk is hier een rood exemplaar vergeeld.
Maar voor die tijd een schitterde opname, iets wat nu eigenlijk doodnormaal is geworden.
Grz,
Gérard Drost
-
Er is meer aan de modellen gewijzigd dan alleen maar een ander kleurtje.
De raam- en deurindeling van de Plan U komen overeen met de echte en niet met de hier al genoemde potenriële donoren.
Als dit al op basis van een bestaand model is gemaakt, dan is er flink gezaagd om de indeling correct te krijgen.
-
Ik geloof ook niet dat die plan U op basis van een Trix of Lima hondekop is gemaakt. Wat je zegt: deur en raamindeling klopt met de U, maar ook de verhoudingen, cabineramen, hoogte dak, lengte neus, breedte bak, dakdetails etc... ik zie gewoon geen Hondekop.
Dat stroomlijnding kan best een SVT zijn geweest, dat staat iets te ver weg om een goed oordeel over te vellen.
-
Wat ik nog logischer zou vinden, op basis van wat ik zie, is dat de plan U bestaat uit delen van Fleischmann plan-W delen met een zelfgeknutselde cabine er op.
Stond die plan-W eind jaren ‘70 al in de FLM catalogus? Ik dacht het wel.
-
Jeugdnostalgie :) Binnenkort in Houten maar weer eens rondneuzen bij de tweedehands boeken. Is vast voor een eurootje of twee te vinden.
Reinout
-
Het zou ook nog helemaal zelfbouw kunnen zijn.
-
Ja, daar ben ik ook 35 jaar vanuit gegaan. Anderen suggereren een verbouwing ;)
Maar jij kent ze dus ook niet Klaas. Jammer. Jij deed in die tijd al actief mee. Een plan V van zink als ik het mij goed herinner...
-
Als je inzoomt op de neus van dat dieseltje, zie je dat die neus veel te stomp/kort is.
Daardoor is ook de snor te kort uitgevallen.
Zou dus inderdaad een SVT kunnen zijn.
Die plan U heeft geen Hondekop neus. Dat lijkt zelfbouw.
Begin jaren '80 waren er al losse neuzen op de markt voor dieseltjes, etc.
Weet iemand wanneer die voor het eerst te koop waren?
-
Een plan V van zink als ik het mij goed herinner...
Ja, die was 1:100. Heb ik kortgelden weggegooid.
-
Ik meen dat Combispoor in die tijd (begin 80-er jaren) koppen verkocht.
Wim
-
Ja, maar het boek is ouder (1979) en we mogen aannemen dat de foto's minstens een jaar eerder zijn genomen en de treinen zijn dus in een periode daarvoor in elkaar geklust. Combispoor was toen waarschijnlijk nog niet meer dan een vaag gedachtenspinsel :)
-
Wellicht weten ze bij Doorreis wat
-
Ik meen dat combispoor toen al enige tijd bestond, er was in Utrecht ook een winkel waar een en ander gekocht kon worden (o.a. de diverse uitvoeringen van de PEC)
Wim
-
Ik ben nog steeds in bezit van zo combispoor en even eens een pec van combispoor.
Bertus
-
Ja kijk, dat verklaart alles!
-
Mogelijk dat in de eerste jaargangen van Railhobby nog wat terug te vinden is over koppen en wandjes uit die tijd, was Trawos toen ook al actief?
Helaas gaat het digitale archief van RailHobby niet verder terug dan 1990 :(
-
Even uit mijn hoofd. Railhobby bestaat sinds het najaar van 1978. Al snel (wellicht nog in de jaren zeventig) begint Combispoor met te adverteren. Ze beginnen met de Pec. Mat ‘46 volgt later en daarna komt de blauwe engel. Het eerste ombouwartikel in de RH op basis van Lima met voorzetneusjes zien we volgens mij in 1985 (mat’46 tweetje). Combispoor zelf was toen volgens mij al niet meer...
-
Grappig, dat boekje gebruik ik nog steeds voor m’n huidige baan.
Destijds nieuw gekocht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E5EA743B-4005-4438-9493-13FD14C4A4EA.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/E5EA743B-4005-4438-9493-13FD14C4A4EA.jpeg)
-
Het schoot me te binnen dat ik een tijd geleden een restauratie-exemplaar bij Poldermodelspoor op de kop had getikt.
Zie het plaatje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blauwe_engel_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/blauwe_engel_2.jpg)
Op de onderzijde staat niets anders vermeld dan dat het een exact schaalmodel is
-
Aangepast, bedankt voor de oplettendheid (y)
Model is van Roozen
-
Prachtig model trouwens! Vakman die Roozen (y)
-
Dat beaamd hebbende, bouwde Theo (dacht ik) Roozen in de jaren tachtig. Je kon de modellen in De Flint bestellen, hetgeen voor mij uiteraard niet was weggelegd. :) Een plan U ken ik niet van Roozen. Kortom, ik denk niet dat de modellen uit het boek door Roozen zijn gebouwd.
Er staat me wel bij dat er iemand was die al heel vroeg messing Hondekopmodellen maakte. Iemand een idee wie dat ook weer was?
Als ik zin heb zal ik Miniatuurbanen uit die jaren eens doornemen.
-
Ik heb hier nog een paar boekjes van H.F.Enter. In een van zijn boeken "De Exploitatie van de Modelbaan " van 1963
staat op pag . 69-70 een tekening /maatschets van Mat 54 ,Plan Q.
Daar zou de heer Verburg ook van gebruik hebben kunen maken.
Over oude zelfbouw materieel gesproken :
Ik heb en gebruik nog steeds een model van Mat 24 ,gebouwd in 1958 in schaal 0 uit zinkplaat.
Peter
-
Nee Peter, een tekening van plan Q is verdomd onhandig wanneer je een plan U gaat bouwen. ;D
Feit is dat modelspoorders toen heel wat zelfredzamer waren. Je moest wel!
-
Wat ik nog logischer zou vinden, op basis van wat ik zie, is dat de plan U bestaat uit delen van Fleischmann plan-W delen met een zelfgeknutselde cabine er op.
Stond die plan-W eind jaren ‘70 al in de FLM catalogus? Ik dacht het wel.
Die stond al rond 1972 in de catalogus en het geribbelde dak doet mij ook denken aan het Fleischmann rijtuig. Het stroomlijnstel zou een omgebouwde Piko SVT kunnen zijn, mijn grootvader kende een nvbs'er die een aantal stellen in het rood en groen gebouwd en helemaal met de hand beschilderd had. Ik herinner me nog dat er op zijn zolder half gesloopte Piko svt stellen lagen.
-
De NS-stroomlijn modellen van Combispoor zijn van meerdere jaren na dit boek. Die mat. '46 of diesel op de foto lijkt ook helemaal niet op de Combispoor modellen. Dit is beslist eigen (om)bouw.
Toen was het nog heldhaftig en geweldig en spannend om een echte mat' 46 op je baan te hebben! Dat aspect zijn we met het huidige RTR-aanbod wel een beetje aan het kwijtraken...
-
stukje opschalen naar nul, dan krijg je datzelfde gevoel wel weer....
-
Ga dan maar eens een baan met zo'n station bouwen...
-
;D.
Erik.
-
Ik had nog nooit van dit boek gehoord. Vond nog een tweedehands exemplaar op internet voor een zacht prijsje. Meteen maar besteld.
-
Kijk eens aan wat een doorwerking. Hup daar gaan de royalties ;D
-
Leuk draadje. DE ELD van Trix is destijds door Willy Ade op het onderstel van de VT08 geconstrueerd. Ik heb ik die tijd een tweetal treinstellen voor 3-rail WS gekocht waarvan de (metalen) schortplaten (?) voor een deel weggefreesd waren om de Märklin wissellantaarns zonder ontsporen te kunnen passeren. er was 'ooit' een project om de treinstellen eens een upgrade voor een nieuw leven te geven. Ik overweeg nu om deze Trix verzameling maar voor de nostalgische Trix liefhebbers beschikbaar te stellen. De originele verpakking blijft knagen voor een serieuze ADE fan als ondergetekende...
Silvolde
-
Ik heb nog een setje neuzen liggen voor een Plan X, en een oude Lima Hondekop.
Naar aanleiding van dit draadje begint het toch te kriebelen...
Die neuzen heb ik al liggen sinds de jaren '80.
Toen heb ik ook een Pec gebouwd met zo'n neuzensetje.
Was wat dat betreft eigenlijk een leukere periode, al die zelf(om)bouw
-
Het was veel leuker! Ik heb nog de geur van het giethars in mijn neus als je die kopjes aan het schuren was.... zwijmel ...nostalgie :)
-
Ik heb dit boek zelf ook.
De auteur bedankt geheel in het begin de volgende personen.
quote: Met dank aan de heren Barendsen, Bongers, Nahon, Peteri en Viergever voor hun medewerking aan dit boek. /quote
Redactie is van ene Ado Ladiges.
Misschien dat een aantal hier deze namen wat zegt.
-
Viergever is een zelfbouwer van NS materieel... in schaal nul :angel:
-
Hans Nahon heeft dacht ik ook een paar spoorwegboeken op zijn naam staan.
-
Nahon is vooral een kenner van goederen- en werkmaterieel als ik me niet vergis. Hem ooit eens bij toeval ontmoet op een beurs, ik maakte de opmerking "als Nahon iets doet, doet hij het goed!" tegen een standhouder. "Dank u", hoor ik naast me, ik draai me om en daar staat Hans :)
-
Bongers ,Nahon en Viergever waren lid van de NVM en schreven in De Modelbouwer.
Hans Nahon werkte bij NS in Amersfoort ,hij was specialist in het goederenmaterieel.
Peter
-
Is dat die Viergever die een groot liefhebber van dieselvijven is?
-
Bongers ,Nahon en Viergever waren lid van de NVM en schreven in De Modelbouwer.
Aha, misschien een kans als we zoeken in de index van De Modelbouwer. Daar wel een bouwbeschrijving van de plan U (ook van mat ‘34 trouwens). Maar wie heeft die tijdschriften in huis?
http://www.modelbouwers.nl/indexen.php (http://www.modelbouwers.nl/indexen.php)
-
Ja er begint iets te dagen. Plan U heeft er volgens mij begin jaren 70 in gestaan toen het blad nog een kleiner formaat had.
Of in Miniatuurbanen, dat kan ook.
In 1979 heeft er ook een serie in de NVM gestaan over een Blauwe Engel in spoor n. Stond daar nu de naam Bongers bij? Ik weet het niet meer...
-
De Modelbouwer juli 1975
http://www.modelbouwtekeningen.nl/nvm-9575007-jaargang-de-modelbouwer-editie-75007-p.html
zelfde station nu met een wadloper? en hondekop
-
Sherlock Sik! (y)
-
Tja, alleen dat nummer heb ik niet, ik was meer bezig met vader worden. (het mannelijk product gaat overigens mee naar Ontraxs :))
-
Ja er begint iets te dagen. Plan U heeft er volgens mij begin jaren 70 in gestaan toen het blad nog een kleiner formaat had.
Of in Miniatuurbanen, dat kan ook.
Niet in Miniatuurbanen gevonden. Wel een boekbespreking uit 1979 en Enter was niet eens alleen maar negatief. ;D
-
In 1979 heeft er ook een serie in de NVM gestaan over een Blauwe Engel in spoor n. Stond daar nu de naam Bongers bij? Ik weet het niet meer...
Ja! (even gaan bladeren in map met oude fotocopieen). Een Blauwe Engel in messing in schaal N, door C.H. Bongers.
Op de voorplaat van de Modelbouwer uit 1975 die Met een Sik hierboven toont, staat achteloos ook een stoomloc serie 3400; doet me denken aan de bouwbeschrijving in drie delen die in hetzelfde tijdschrift stond in 1984. Maar dat model was niet van Joop Verburg, maar van H.W. ten Hove uit Almelo.
Overigens had het blad Na Vijven begin jaren '60 al een artikelenserie over het maken van een Nederlandse modelbaan.
-
Alle Modelbouwers uit die tijd heb ik op zolder liggen. Het kost me echter nogal wat tijd op e.e.a. uit te zoeken. De namen die Joop Verburg in zijn boek noemt, komen mij zeer bekend voor. Dick Viergever was auteur van De Modelbouwer, Henk Bongers was destijds secretaris van de NVM, Hans Nahon was spoorredacteur, Joop Verburg was ook bestuurslid en woonde in Bemmel waar hij hoofd van een lagere school was. Ado Ladiges heb ik gekend als collega bij drukkerij Joh. Enschedé en Zonen te Haarlem. Hij ging later bij Kluwer werken. Mede door zijn contacten met de NVM heeft hij een aardig fonds over modelbouw geredigeerd. Zelf ben ik in de zeventiger jaren van de vorige eeuw eindredacteur geweest van De Modelbouwer.
De plaatjes in Joops boek 'Eenvoudige spoorweg modelbouw' , Kluwer 1979, ISBN 90 201 1072 1 zijn hoofdzakelijk verkregen van NVM-leden en -clubs. Ik meen dat de foto op blz. 80 de clubzolder toont van de Modelspoorclub in Hilversum. Of het materieel op de foto ook van de club was of van individuele leden weet ik niet. Destijds was er een rubriek in De Modelbouwer 'Foto's van leden' en het kan goed zijn dat daar de herkomst moet worden gezocht.
-
Aha... Goede informatie!
-
Zeker goede informatie! We kunnen nu gericht naar de witte vlekken gaan zoeken.
Bedankt voor zover, Paul
-
Misschien biedt de catalogus Spoorwegmodelbouw van het NVM Tekeningenarchief duidelijkheid.
Hier te downloaden: http://www.modelbouwers.nl/modelbouwtekeningen/catalogus%20spoor.pdf
-
Herhaling van: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,77379.msg3221808205.html#msg3221808205
-
Zojuist even telefonisch navraag gedaan bij Hans Nahon. Hij wist me te vertellen dat Joop Verburg inmiddels is overleden. Ook was er destijds nogal kritiek op Joops boekje en met name over de manier waarop hij met spoorplannen omging. Over de bewuste foto kon Hans echter geen nadere bijzonderheden vertellen.
-
Tja. Het blijft een persoonlijke visie natuurlijk. Ik heb er in ieder geval veel plezier van gehad!
Wellicht moeten we onze aandacht verleggen naar de Hilversumse modelspoorclub. Zijn hier leden van een zekere leeftijd?
-
Ik ken het boek niet, maar ben wel al heel lang van mening dat behalve als je alles helemaal zelf bouwt, je alleen wissels en (stugge) flexrails hoeft te kopen.
De railgeometrieën van de fabrikanten leggen je alleen maar lastige beperkingen op :)
-
De Modelbouwer juli 1975
http://www.modelbouwtekeningen.nl/nvm-9575007-jaargang-de-modelbouwer-editie-75007-p.html
zelfde station nu met een wadloper? en hondekop
Het nummer heb ik niet meer in bezit, maar destijds wel regelmatig gelezen. Het materieel werd allemaal zelf gebouwd, getuige ook de fantasieduwtrein op de voorzijde van deze Modelbouwer. Dus die diesel-3 en de Blauwe Engel zijn zelfbouw. Hij heeft zeker geen gebruik gemaakt van het PIKO dieselding.
Volgens mij reed hij ook 3 rail-wisselstroom, maar vond hij de Märklin rails niet mooi genoeg en bouwde hij zijn eigen 3-railsysteem door Fleischmann rails te gebruiken en een dun ijzerdraadje als 3e rail (kan je ook zien op de foto uit het eerste bericht).
Maar goed, wil je het echt weten zal je toch enkele nummers van de Modelbouwer moeten zien te bemachtigen, want volgens mij zijn er ook bouwbeschrijvingen van het zelfgebouwde materieel.
Groet,
michel
-
Het nummer uit de link is gewoon tegen betaling als PDF te downloaden, dus zo moeilijk hoeft dat bemachtigen niet te zijn :)
-
dat blad ken ik niet voor mijn tijd denk ik( nu 31) ik ben wel nieuwsgierig geworden nu na dit te lezen, ik heb nog wel een aantal oude railhobbys en railmagazine liggen ik ga even kijken naar dat jaar als ik wat kan vinden daar in voor je
-
Die moeite kan je jezelf besparen. Railhobby bestaat sinds 1978, de voorganger van Railmagazine sinds 1989. In de jaren '70 had je het uit het Duits vertaalde 'Miniatuurbanen' en 'De Modelbouwer'. Ook algemene hobbybladen (na Vijven) wilden nog wel eens een modelspooritem plaatsen.
Ik zit te dubben over die pdf. Voor een papieren versie had ik het er wel voor over, maar voor een digitale versie vind ik het op of net over het randje....
-
was net gaan kijken rail hobby 1979 de eerste map ( lang niet alle jaar gangen in huis)
railmagazine 1989 ook niet alle jaar gangen in huis
2.50 voor een pfd dan? maak ik wel 2,50 over naar je als je m door stuurt naar me :P
-
In de jaren '70 had je het uit het Duits vertaalde 'Miniatuurbanen' en 'De Modelbouwer'. Ook algemene hobbybladen (na Vijven) wilden nog wel eens een modelspooritem plaatsen.
En dan vergeet je nog de Hobbybulletin :). Wij hadden vroeger de eerste 15 jaargangen van 'De Miniatuurbanen' vanaf het eerste begin ('57, '58?) tot ongeveer begin jaren '70. Deze eerste jaargangen waren puur Nederlands, het was een heel leuk tijdsbeeld van hoe een hobbyblad zich kon opbouwen en hoe creatief de Nederlandse modelspoorbouwers nog waren.
Groet,
Michel
-
Ik sluit niet uit dat het fysieke exemplaar vandaag nog ergens opduikt! :)
-
In de jaren '70 had je het uit het Duits vertaalde 'Miniatuurbanen' en 'De Modelbouwer'.
Miniatuurbanen was niet vertaald uit het Duits. Alleen de naam was gejat. Heb het hier compleet.
-
De Hobby Bulletin van Uitg. De Muiderkring in Bussum heette in de jaren 50 eerst " Handig Bekeken"
Ooit stond daar een artikel in van Vellekoop over bouw van een ZHESM treinstel, maar ook een tekening van een NS lok serie 2200 ,die toen verschenen.
De MK gaf ook boekjes uit genaamd " Maak Het Zelf. "een boekje uit die serie ging over de bouw van een "Elektrische Model spoorbaan ".
Alleen de wielstellen moest je kopen de rest van de goederenwagens en de lok , een elok 1000 , moest je zelf maken. Ook de motor uit blikplaatjes !
De rails moest je zelf solderen uit twee op elkaar gesoldeerde koperdraden (Voor antenne draad )
Ja ja , 95 % zelfbouw . :D
-
Goeie ouwe tijd ;D
-
Railhobby bestaat sinds 1978, de voorganger van Railmagazine sinds 1989. In de jaren '70 had je het uit het Duits vertaalde 'Miniatuurbanen' en 'De Modelbouwer'.
Railhobby is ontstaan uit een onvrede binnen de redactie van Miniatuurbanen. Een aantal mensen hebben toen in 1978 Railhobby opgezet.
Miniatuurbanen is niet een uit het Duits vertaald magazine geweest maar puur een Nederlands magazine sinds 1957.
In 2004 of 2005 is Miniatuurbanen opgegaan in Railhobby. De naam Miniatuurbanen wordt wel verward met het Duitse Miniaturbahnen, een tijdschrift dat al (en nog steeds) bestaat sinds 1948.
Railhobby is geen voorganger van Railmagazine. Railmagazine is een voortzetting van Railkroniek (van Stichting Railpublikaties) waarvan ook enige tijd het tijdschrift Modelkroniek (sinds juli 1989) is verschenen. Modelkroniek is naderhand op gegaan in Railmagazine.
Grz,
Gérard Drost
-
Ja die onvrede werd deels in het openbaar in de kolommen uitgevochten met paleisrevoluties, contrarevoluties en al. ;D
Toen de stofwolken waren opgetrokken had Enter de macht gegrepen bij Miniatuurbanen en was Railhobby begonnen. Het heeft nog best lang doorgewerkt. Toen Enter de Kleine Modelbaanserie uit het Duits vertaalde, hadden de besprekers in Railhobby nooit een goed woord over voor de vertaling. Maar Miniatuurbanen liep steeds meer achter, tot aan het kolderieke toe. In de laatste jaren wist je nooit hoeveel nummers je dat jaar zou krijgen. ;D
-
Ik weet dat Railmagazine niet uit de Railhobby is ontstaan, maar ik heb het wat ongelukkig opgeschreven. Ik had beter een punt kunnen zetten dan een komma ;)
-
Alle Modelbouwers heb ik nog liggen. In DM van juli 1975 staat onder Werk van Leden op blz 180 een beschrijving van de baan van de heer Verburg. De frontfoto van DM (en dus ook uit het boek) komen van die baan. In het artikel wordt gemeld dat de wagens zijn gemaakt op een metalen onderstel en verder uit karton en perspex.
De DE-3 is eerder besproken door Enter in DM 1960 nr 3 blz 94 en daarna in 1961 nr 4 blz 121 en nr 6 blz 191.
Een tekening in schaal O is verkrijgbaar bij de NVM, nr 20.04.004, kun je op de website bekijken.
mvrgr
Koopmans
-
Wat goed om te horen. Toch eigen werk!
Grappig detail is dat dhr. Verburg in het hoofdstuk zelfbouw vooral het bouwen met hamer en nijptang propageert. Dat stadium was hij zelf al lang voorbij zo lijkt het.
Bedankt voor de info!
-
Na Vijven heeft in de jaren '60 goede en ook best veel modelspoorartikelen, o.a. de serie over de Nederlandse modelbaan die ik hierboven al noemde. Veel bouwbeschrijvingen van gebouwen die eigenlijk nog steeds inspirerend zijn. En over electronica, maar dat is nu verouderd.
Net als Handig Bekeken/Hobby Bulletin en De Modelbouwer gaat het niet uitsluitend over (model)spoor, maar het blad verdient een volwaardige plek in de opsomming!
En het blad VT (Vrije Tijd?) ook; goede bouwbeschrijvingen van NS goederenwagens en de dieselloc 2801.
-
Leuk stukje Henk (en anderen).
Tijd voor een nieuw draadje over de geschiedenis van de NL-modelbladen?
Gr, Bert
-
Railhobby is geen voorganger van Railmagazine. Railmagazine is een voortzetting van Railkroniek (van Stichting Railpublikaties) waarvan ook enige tijd het tijdschrift Modelkroniek (sinds juli 1989) is verschenen. Modelkroniek is naderhand op gegaan in Railmagazine.
En Railkroniek is weer een voortzetting van de Stoomkroniek --ook een tijdschrift dat nog steeds waardevol is om op de plank te hebben!
-
Leuk stukje Henk (en anderen).
Tijd voor een nieuw draadje over de geschiedenis van de NL-modelbladen?
Gr, Bert
opzich wel leuk idee, even als je bladen en jaargangen / nummers te vermelden als iemand wat wil weten in scannen en droppen maar!
-
En Railkroniek is weer een voortzetting van de Stoomkroniek --ook een tijdschrift dat nog steeds waardevol is om op de plank te hebben!
en daarom heeft het eerste nummer van Railmagazin het nummer 91 ;)
-
Leuk idee Bert! Ik heb ergens nog het beroemde nummer uit 1950 van 'Handig bekeken' met de bouwwedstrijd van de NS serie 1100 locomotief. Bijzonder is dat je het kaft kan gebruiken als referentie voor de turqoise kleur. Het schijnt een vrij exacte weergave te zijn :-)
Vanavond maar eens gaan scannen...
-
Dat Oude Bladen-draadje is zeker een goed idee. Of inderdaad een database met artikelen? Het lijkt er op dat er onder de deelnemers aan dit forum een hoop nog beschikbaar is, dus als mensen willen scannen...
Ik heb al eens een lijstje met modelspoorartikelen uit Na Vijven en HB gemaakt. Hieronder een voorbeeldje uit Na Vijven, januari 1960:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NVjan1960a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NVjan1960a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NVjan1960b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NVjan1960b.jpg)
-
Alleen kunnen we geen scans toelaten van de bladen zonder schriftelijke toestemming. Misschien vervelend, maar Brandweerforum heeft een boete gekregen van EUR 12.000 voor het plaatsen van auteursrechtelijk beschermd materiaal..
(Ok, ze hadden niet gereageerd op een sommatie om het materiaal weg te halen).
Dus als iemand toestemming vraagt om het op BNLS te mogen plaatsen, dan is het geen probleem.
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Na Vijven, Hobby Bulletin, Miniatuurbanen....
Mijn vader was vanaf de eerste uitgave geabonneerd op Doe Het Zelf. Ik heb nog de eerste nummers. In DHZ heb ik nooit iets over modelbouw gelezen. Wel heeft er een keer een artikel in gestaan over de bouw van een treintafel. Verder stonden er wel advertenties in. Bijvoorbeeld van Eric's Hobbyshop. Zij hadden twee winkels, hier in Rotterdam tegenover het RTM-station aan de Rosestraat en een winkel in Hilversum. Het was een echte treinenwinkel. Later was er in Rotterdam de vestiging aan het Harkolo. Het was de speciaalzaak in Rotterdam. Andere Rotterdamse betere treinenverkopers waren Venka (Pannenkoekstraat), Boerendonk (Vieramabachtstraat) en Jansen aan de Mashaven. De laatste was wat typisch: een parfumerie van (en voor) mevrouw en achterin in het sousterrain de treinen van en voor meneer. Jansen had grote ameriaanse lokomotieven in de vitrines staan.
Enfin, we dwalen af.
In Doe Het Zelf lees ik ook advertenties van Rocal. Een treinfabrikant die trachtte met een schaal tussen HO en N populauir te maken. De spoorbreedte was 12 mm. Heeft geen opgang gemaakt.
Beneluxspoor lezend bedenk ik dat men tegenwoordig wel ruim behuisd is.
Natuurlijk waren er in die tijd wel modelspoorders met een baan op zolder, maar dat waren uitzonderingen.
Ik lees hierboven ook regelmatig de naam H.F. Enter. Hij schreef in Miba (zoals Miniatuurbanen wel werd afgekort) veel over trams. Reden voor adverteerders te vermelden : voor Enterianen hamo en Rivarossitrams.
Groet uit Rotterdam Blijdorp
Ronald van der Meer
-
En voor het 1100-model in H0 uit Handig Bekeken 1950, zie ook http://www.automatic-rock.nl/magazine-artikel/zelfbouw-ns-locomotief-serie-1100/
-
Daar heb je zeker een punt Bert, het brandweerforum probleem is mij ook bekent, dat ging dan niet over scans van oeroude tijdschrift artikelen, maar toch.
Het zou de (voormalige) uitgevers van deze bladen sieren als zij deze oude publicaties vrij zouden geven om ze op deze manier voor het nageslacht te bewaren, maar dat zal wel een euvele hoop zijn.
Zij zullen zich vast gewoon beroepen op de auteurswet.
Een wet waarvan ik persoonlijk vindt dat hij totaal niet meer van deze tijd is en volledig "op de schop" moet, hij stamt nog uit 1912!, ja toen zonk de Titanic ook :) Maar zover is het nog niet helaas.
-
Ja die onvrede werd deels in het openbaar in de kolommen uitgevochten met paleisrevoluties, contrarevoluties en al. ;D
Toen de stofwolken waren opgetrokken had Enter de macht gegrepen bij Miniatuurbanen en was Railhobby begonnen. Het heeft nog best lang doorgewerkt. Toen Enter de Kleine Modelbaanserie uit het Duits vertaalde, hadden de besprekers in Railhobby nooit een goed woord over voor de vertaling. Maar Miniatuurbanen liep steeds meer achter, tot aan het kolderieke toe. In de laatste jaren wist je nooit hoeveel nummers je dat jaar zou krijgen. ;D
Haat en nijd, zo gaat het nu altijd :)
-
Ik lees hierboven ook regelmatig de naam H.F. Enter. Hij schreef in Miba (zoals Miniatuurbanen wel werd afgekort) veel over trams. Reden voor adverteerders te vermelden : voor Enterianen hamo en Rivarossitrams.
H.F. Enter schreef aanvankelijk voor De Modelbouwer. Hij was hoofdingenieur bij de Nederlandse Spoorwegen. Hij wilde met zijn artikelen meer spoorgetrouwheid brengen op de modelspoortafels en hij bestreedt dan ook met verve de spoorplannen die door de modelspoorfabrikanten - met name Märklin - werden gepropageerd. Begin zeventiger jaren verschenen drie boekjes van zijn hand bij uitgeverij L.J. Veen te Amsterdam/Wageningen: [1] Moderne Modelspoorwegen Reizigers Vervoer (zonder ISBN), [2] Moderne Modelspoorwegen Goederen Vervoer (ISBN 90 204 2409 2) en [3] Spoortje Spelen, romantiek en techniek van het modelspoorbedrijf (ISBN 90 204 2410 6). Die boekjes kostten destijds f 16,90 per stuk. Het waren zeer leerzame boekjes die de modelspoorder van die tijd bepaald op een hoger plan bracht.
Enter verliet de redactie van De Modelbouwer door verschil van inzicht en zocht zijn heil elders bij - uiteindelijk - de Nederlandse Miniatuurbanen die zonder hem al veel eerder ter ziele zou zijn gegaan.
Zolang ik weet is er altijd kinnesinne geweest tussen de redacties van de diverse modelspoorbladen. Dat zal wel eeuwig voortduren...
-
In Doe Het Zelf lees ik ook advertenties van Rocal. Een treinfabrikant die trachtte met een schaal tussen HO en N populauir te maken. De spoorbreedte was 12 mm. Heeft geen opgang gemaakt.
Voorzover ik me kan herinneren was Rokal een Oostduitse modelspoorfabrikant in spoor TT (table top, schaal 1:120, 12 mm spoorbreedte). Een andere fabrikant in die tijd was Berliner TT-Bahnen. Ik kan me nog de stands van die fabrikanten herinneren op de Neurenberger Speelgoedbeurs. Ze blonken uit in schaarste en onprofessionaliteit.
De productie van die merken (ook de gietvormen?) is naderhand overgenomen door Tillig. Spoor TT is - zeker in het voormalige Oostduitsland - nog steeds een gewild product: niet zo klein als N-spoor en toch minder ruimte vragend dan H0-spoor.
(http://www.lobberland.de/medien/10-ROKAL24D.jpg)
-
Rokal was de westduitse tegenhanger van BTTB. Er was in Eindhoven een treinenwinkel die TT erg promootte. Op het station van Eindhoven was een kijkkast gehuurd en stond vol met BTTB modellen.
-
Kleine aanvulling: Berliner TT Bannen heette voor de staatsovername van het bedrijf in 1972 Zeuke-Wegwerth
-
Rokal was de westduitse tegenhanger van BTTB.
Je hebt gelijk! De firma was gevestigd in Lobberich, Kreis Viersen in Noord-Rijn Westfalen. Na Rokals faillissement werden de vormen doorverkocht aan een Franse firma en kort daarop aan Willy Ade die in 1972 de TT-modellen onder zijn Röwa-merk trachtte te verkopen. Ook dat duurde niet lang waarna de vormen uiteindelijk in handen kwamen van Roco die nog steeds een bescheiden TT-modellijn voert.
-
Ach, me die kinnesinne lijkt me typisch Nederlands, kijk naar de geschiedenis (kerken) en politiek (partijen)...
Ik herinner me in die trant dat er naast de NVBS in de jaren zestig de Nederlandse Railvereniging (NRV) is opgericht. Ging later over in STERN.
STERN had onder meer het idee - zoals de Tram Stichting - een museumlijn op te richten. NRV en STERN achtten de NVBS wat kakkuneus en hadden wellicht ook een linksig imago. Of kwam dat omdat de STERN in 1970 een breedsporige replica van een tram uit Leningrad (nummer 2603) ontving. Jaren heeft de wagen op het RET terrein gestaan. Bestaat hij nog?
Onprofessionele uitstraling van de Neurenberger Messe. Met de ogen van nu?
Groet,
Ronald
-
Het model van de heer Quik. De blauwe lak is de originele NS lak die op verzoek door de NS is opgestuurd naar de bouwer (de vader van de heer Quik)
dat doen ze nu vast niet meer :O
over de auteursrechten heb ik niet na gedacht om eerlijk te zijn ..( hoe zit dat dan als je 1 pagina zou scannen en hier upload om te laten zien van dit of dat in een totaal ander topic? ??? ???)
-
H.F. Enter schreef aanvankelijk voor De Modelbouwer. Hij was hoofdingenieur bij de Nederlandse Spoorwegen. Hij wilde met zijn artikelen meer spoorgetrouwheid brengen op de modelspoortafels en hij bestreedt dan ook met verve de spoorplannen die door de modelspoorfabrikanten - met name Märklin - werden gepropageerd. Begin zeventiger jaren verschenen drie boekjes van zijn hand bij uitgeverij L.J. Veen te Amsterdam/Wageningen: [1] Moderne Modelspoorwegen Reizigers Vervoer (zonder ISBN), [2] Moderne Modelspoorwegen Goederen Vervoer (ISBN 90 204 2409 2) en [3] Spoortje Spelen, romantiek en techniek van het modelspoorbedrijf (ISBN 90 204 2410 6). Die boekjes kostten destijds f 16,90 per stuk. Het waren zeer leerzame boekjes die de modelspoorder van die tijd bepaald op een hoger plan bracht.
Enter had begin jaren zestig ook al een serie boekjes geschreven die zelfs meerdere herdrukken beleefden. Maar die twee delen ‘Moderne modelspoorwegen’ waren naar mijn mening het beste uit zijn oevre. Je leerde de logica van een sporenplan begrijpen. Daarna had je nooit meer moeite om een effectief sporenplan of een logische spooraansluiting te ontwerpen. Nog steeds nuttig voor de beginner.
In de latere jaren kon het gedram in mijn beleving wel vermoeiend worden. Een wissel in afbuigende stand met hoge snelheid passeren: “DE GROTE FOUT”. En voor Nederland nieuwe ontwikkelingen (het schaduwstation) maakte hij niet echt mee.
Het boekje van Verburg waar dit draadje mee begon rubriceerde hij “in de middelmaat” om te eindigen met: “U mag het van mij kopen, u bent er niet aan bekocht”. Dank u wel mijnheer Enter. :)
-
Die "moderne spoorwegen" boekjes zijn leuk ja. En nog steeds scan ik elk sporenplan op wissels die in de afbuigende stand bereden worden in het hoofdspoor :D De invloed van meneer Enter inderdaad.
Reinout
-
Ik heb de boekjes van Enter ook verslonden, en daardoor weet ik dat je een afbuigend wissel niet in een hoofdspoor mag leggen. Maar soms moet je je wel erg in bochten wringen (letterlijk) om dat waar te maken. En dan overtreedt ik de Wet van Enter zonder gewetenswroeging.
-
Ik ken die hoofdspoor/ afbuigende wisselrichting regel niet. Kan iemand de pointe eens samenvatten? Langzaam graag. De buitenspelregel begrijp ik ook nog steeds niet. :)
-
Wat is de point dan? Als je dat al niet begrijpt ;D
Inkoppertje.
-
De Eerste Wet van Enter:
Een aftakkend wissel als onderdeel van het Hoofdspoor is te bestraffen met levenslang hoongelach van de modelbouwende meute.
Of zoiets. De precieze straf weet ik niet meer.
groeten
Hendrik Jan
-
En meegebogen wissels zijn eigenlijk net zo erg.
-
De Eerste Wet van Enter:
Een aftakkend wissel als onderdeel van het Hoofdspoor is te bestraffen met levenslang hoongelach van de modelbouwende meute.
Of zoiets. De precieze straf weet ik niet meer.
groeten
Hendrik Jan
Het zal wel aan mij liggen, een wissel takt altijd af en moet ook in het hoofdspoor liggen, anders kan de trein er niet op of af
-
De invloed van de heer Enter blijft, bestaan ook al is hij er niet meer.
Zoals ik al schreef ,ik heb meerdere boekjes van hem ,en soms kijk ik er wel eens in voor inspiratie, want hij wilde toch dat je een realistisch plan maakte ,ook al had je weinig ruimte ,daar was hij zich goed van bewust.
Peter
-
Je mag best aftakken vanuit het hoofdspoor.
Maar aftakkende wissels mogen geen onderdeel zijn van het hoofdspoor.
Savvy?
-
Hoe moet ik dit dan verklaren? https://en.wikipedia.org/wiki/Midland_and_Great_Northern_Joint_Railway, zie de plattegrond van de lijnen rechts
-
Als een hoofdlijn zich vertakt dan ontkom je er niet aan om één van de routes over de afbuigende tak van een wissel te laten lopen. Daar geldt dan een snelheidsbeperking. Die wordt vaak ondervangen door een slank wissel te gebruiken. Daarin gaat men tegenwoordig heel ver. In Nederland liggen al heel wat wissels met een hoekverhouding van 1:34 of zoiets die over de afbuigende tak met 130 km/u bereden worden.
Bij een standaard wissel 1:9 is de snelheid beperkt op 40 km/u.
-
Oude boekjes; laat ik ook eens de Naam van T.L. Hameeteman erin gooien, die boekjes staan nog steeds in de kast. Vooral het eerste deeltje was een regelrechte uitbreiding van de fabriekscatalogi. ;D uitgegeven bij Elsevier
Eerste deeltje uit 1960, totaal vier pockets, Ik heb verder nog wel zes á zeven boeken van deze man over modelspoor en grootspoor in de kast staan.
Dat waren boeken die destijds het vuur aanwakkerde over spoorwegen en modelbouw, diverse uitgevers. Later kwam Enter pas.
-
Die boekjes zijn rond 1970 samengevoegd en een beetje uitgebreid door A.J. Van der Ploeg tot ‘Elseviers handboek modelspoorwegbouw’. Dat leende ik in de jaren zeventig uit de bibliotheek, samen met de boekjes van Enter. Het maffe is dat het trucje in 1988 is herhaald onder de titel ‘Handboek modelspoorbouw’. Met afstand het gekste boek ooit over modelspoor in het Nederlands verschenen. De tekst was namelijk nog altijd grotendels ongewijzigd. En dus komt een optocht van in 1988 niet meer bestaande merken en verouderde technieken voorbij. Afgewisseld met een gloednieuw hoofdstuk over digitaal.
-
Dank allen voor de toelichting. Heb ik het per ongeluk altijd goed gedaan ;D
-
Ook mijn dank aan allen voor de verhelderende teksten
-
Ja,T.L.Hameeteman.Ik heb ook nog steeds de vier pocketboekjes en het Elsevier Handboek. Ook het Faller Modelbouw Magazin is van zijn hand met zeer slechte vertalingen uit het Duitse Faller Modellbau Magazin. En dan is er nog de Van Dishoeck serie "De Spoorwegen van.."
-
De boekjes van Hameeteman, daar ben ik ook mee begonnen. In mijn jeugd was dat het enige wat voor een scholier nog enigszins betaalbaar was. Ik heb ze nog allemaal.
Later hoorde ik van de boeken van J.I. Dorgelo. Die stammen uit 1948, dus redelijk gedateerd. Maar op technisch vlak van een veel hoger niveau dan Hameeteman. Twee boeken van Dorgelo heb ik hier liggen, "De Electrische Modelspoorweg" en "Handboek voor Modelspoorwegbouw".
-
Mooi,
Dus Dorgelo heeft meer boeken geschreven,dan die ene die ik heb gekregen op mijn 16e verjaardag in 1956. :D
Ik heb nog steeds het door jouw laatst genoemde boek ook.
Peter
-
Van Dorgelo kom ik 5 titels tegen:
De electrische modelspoorweg
Handboek voor modelspoorwegbouw
Handboek voor de moderne modelspoorweg
Modelspoorwegbouw
Modelspoorwegbouw vandaag
Mvrgr
Koopmans
-
Dorgelo heeft nog meer boeken geschreven. Titels die ik op internet vond:
Modelspoorwegbouw in theorie en practijk
Modelspoorwegbouw vandaag
Handboek voor de moderne modelspoorweg
Spanning op spoor 11.
Die boeken worden nog tweedehands aangeboden.
PS: Koopmans was vlugger
-
... De firma [Rokal] was gevestigd in Lobberich, ...
RObert KAhrmann Lobberich = ROKAL.
Hiermee is voor mij begin jaren '60 de modeltreinhobby begonnen. Het spul staat nu in een vitrine, samen met materieel van Berliner TT Bahnen.
Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Rokal (https://en.wikipedia.org/wiki/Rokal) en https://de.wikipedia.org/wiki/Rokal (https://de.wikipedia.org/wiki/Rokal).
-
Ik had rond 1980 uit onze dorpsbieb het boek Modelspoorwegen van N. Simmons ongeveer permanent te leen. Met heel mooie foto's van de clubbaan van de Amsterdamse modelbouwclub, waarop o.a. dezelde Lima (of Hema) Hondekop rondreed en Sikjes van Roco die ik zelf ook had.
Een tijdje later kwamen daar het tweedelige boekje van Ted Polet bij, Modelspoorwegbouw deel 1 en 2, een groene en een oranje kaft. Deel 2 heb ik ook ongeveer permanent in huis gehad, en dit boekje was voor mij, van alle hier genoemde boeken, wel het beste. Het heeft mij concreet de weg gewezen naar hoe je dingen echt zelf kon maken. NS-lichtseinen van een messing paaltje en leds, scenery, etc. En de prachtige foto's van Teds 009-baan. Hij is overigens nog steeds actief, die baan bestaat nog en is nog altijd prachtig.
-
@ Martin: waar zijn de foto’s van die vitrine met de Rokal/ Berliner TT?
-
Later hoorde ik van de boeken van J.I. Dorgelo. Die stammen uit 1948, dus redelijk gedateerd. Maar op technisch vlak van een veel hoger niveau dan Hameeteman. Twee boeken van Dorgelo heb ik hier liggen, "De Electrische Modelspoorweg" en "Handboek voor Modelspoorwegbouw".
'De electrische modelspoorweg' dateert uit 1941. Het is tevens het oudste boek in de Nederlandse taal over modelspoor dat ik ken. Na de oorlog heeft Dorgelo het boek om de zoveel jaar herschreven, aangepast aan de ontwikkelingen in het modelspoor en eigenlijk ook aan maatschappelijke ontwikkelingen. De boeken kregen telkens net andere titels. De laatste dateert van begin jaren zestig.
'De electrische modelspoorweg' gaat vooral over de OO-wereld die in de jaren dertig voet aan de grond had gekregen. Het is gedrukt op hoge kwaliteit papier met veel foto's van modellen op glanspapier. Uitgangspunt is duidelijk wat de fabrikanten leverden. Het eerste naoorloge boek is totaal anders. Het is gedrukt op het dunne papier dat toen beschikbaar was met wat vage foto's. Dorgelo ging ervan uit dat mensen echt zowat alles zelf moesten bouwen. Voor loks adviseerde hij wielen te kopen, maar er staat geloof ik zelfs in hoe een motoranker te wikkelen. In de latere boeken veranderde dat natuurlijk snel naarmate de productie van de fabrikanten weer op gang kwam.
Er staat geloof ik geen publicatiejaar in de boeken, maar ik heb dat weleens opgezocht. Ik heb die oude boeken een tijdje verzameld, vandaar. Heb de grens maar bij de eeuwwisseling gelegd. Sindsdien verschijnt er trouwens ook niet heel veel meer in de Nederlandse taal. In de hoogtijdagen, jaren zeventig en tachtig, verschenen in een jaar gemakkelijk een dozijn boeken over modelspoor en vaak ook geschreven door Nederlandse auteurs.
-
Er staat geloof ik geen publicatiejaar in de boeken,
Vanuit de uitgever of de schrijver staat er geen jaartal in. Maar de twee boeken die ik heb zijn oorspronkelijk van ene Hans, en die heeft er zelf de datum in geschreven waarop hij het van zijn ouders kreeg.
De Electrische Modelspoorweg: 29-11-'41
Handboek voor Modelspoorwegbouw: 15 juni '48
-
,,,waar zijn de foto’s van die vitrine met de Rokal/ Berliner TT?
Hier: msg3221792985.html#msg3221792985 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61652.msg3221792985.html#msg3221792985)
-
Ik heb even bij de Kon. Bibliotheek gekeken naar Dorgelo. Daar wordt idd 1941 en 1948 genoemd.
Het Handboek voor moderne ... is dan van 1962.
Mvrgr
Koopmans
-
Onprofessionele uitstraling van de Neurenberger Messe. Met de ogen van nu?
Nog even terugkomend op de Neurenberger Messe in de zeventiger jaren. De onprofessionele uitstraling van de Oostduitse merken vonden we toen al opmerkelijk: Pover geklede mensen, geen interesse om ons 'persmensen' te woord te staan, verouderd assortiment, geen vitrines, alleen schappen met (dichte) doosjes, die nog slecht gedrukt waren ook.
In die tijd liet Trix zien wat er op elektronisch gebied al mogelijk was. En dan de prachtige diorama's van Preiser. Die twee werelden contrasteerden ontzettend.
-
Het boekje van Joop Verburg is vanmiddag door de brievenbus gevallen. Nog geen tijd gehad om het echt te lezen, alleen wat doorgebladerd. Is zo te zien een degelijk boekje waarin alle aspecten van de modelspoorbouw aan de orde komen, met allerlei praktische tips. Uiteraard is het gedateerd, nog niks over digitaal.
-
In 2006 had ik het voorrecht om zijn laatste bijdrage aan De Modelbouwer te redigeren, namelijk de door hem gebouwde DE-5 schaal HO. Deze was pure zelfbouw van 0,3 mm blik. Deze bijdrage kreeg ik via Daan Viergever, die zelf de DE-5 in O had gebouwd. Tekening was van Theo de Klerk, was eind 1986 opgestuurd aan toenmalig hoofdredacteur van De Modelbouwer Balt Sibbes, die toen plotseling overleed en calque was spoorloos. De Klerk had nog wel de afdruk van de tekening, die tegenwoordig goed te reproduceren was. Hij had contact met mij opgenomen vanwege het plan, het nooit voltooide artikel over bovenleiding in 1964 eens af te maken, die tekening was ook van hem. Hij had ook allerlei foto's van al die, sommige historische types, daarbij gaf hij mij ook een doos oude NS blauwdrukken, die hij gekregen had van zijn voorganger Bingen.
-
Joop Verburg.
Joop was een huis tuin en keuken modelbouwer.....(ho) had een geweldige baan op zolder......en bijna van elke nederlandse loc een model.
Ben Joop leren kennen door Daan Viergever (87) we hebben nog steeds een modelbouw groep in de Betuwe met een keer in de drie maanden een praat avond waar ook model worden meegebracht.......die klaar of in aanbouw zijn......helaas is Joop ons ontvallen.......een fijne modelbouw vriend,we missen je nog steeds.
Groet Cees,