BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Norway13 op 28 January 2018, 00:09:42
-
Bij het ontwerpen van m'n nieuwe baan stuit ik op een probleem.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinen_opstelspoor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinen_opstelspoor.jpg)
Ten eerste.
Ik heb een aantal opstelsporen bedacht (doodlopend en doorgaand) waarbij ik niet zeker ben van het juiste sein gebruik.
Ik heb nu bij de doodlopende een rangeersein gezet en ben begonnen bij de doorlopende een uitrijsein te projecteren maar eigenlijk twijfel ik of dat wel juiste is.
Welke seinen behoren hier echt bij de uitgangen (twee richting verkeer) van het doorlopend opstelstelspoor te staan? En welke bij de uitgang van het doodlopend opstelspoor
Ten tweede.
Houdt het voorsein bij de hoofdbaan ook rekening met de stand van zaken op een opstelspoor? Als een trein dus van de hoofdbaan af naar een "bezet" opstelspoor gedirigeerd wordt, wanneer wordt dan rood verwacht? Of zal het hoofdsein daar ook al Hp0 geven, wat me logisch lijkt maar ik niet zeker weet...
Theo
-
Aller eerst welk land en welk tijdperk ??? ;D
Gr marc
-
Ai, sorry...
Ik gebruik alleen de Duitse seinen maar het tijdperk/land is niet helemaal strikt bij mij. Zo rijdt er nu NS jaren 80 en Duits jaren 50-60 rond.
Theo
-
Wel ik zie alleen duitse seinen dus laten we daar mee beginnen. In Duitsland zijn er twee soorten seinen. Doorgaande en rangeerseinen. De laatste zijn wat wij Nederlandse dwergseinen zouden noemen. (Doen de Duitsers overigens ook.) Deze dwergseinen zou je bv op de sporen 1 .... 11 neer kunnen zetten. Nu moet je er alleen voor zorgen dat er langs een doorgaandsein gereden wordt voordat de hoofdbaan bereikt wordt. Dit kan via Blok 7 en blok 15 bereikt worden dus geen probleem. Voer blok 16 met doorgaande seinen uit, dan kun je met een normale treinbeweging langs de opstelsporen. De vier getekende seinen bij de blokken 15, 16 en 7 zou ik als doorgaandsein met rangeersein uitvoeren (deze staan nu bij 1 .... 4 naar blok 7). Hierdoor kun je "beveiligd" rangeren in het gebied. Ik heb alleen nog wat vragen over blok 17 en 18 en het spoor dat rechts schuin naar boven gaat. Deze geven ook toegang tot rangeerterrein. Dus daar iets meer info over graag.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Je schrijft dat er in 2 ri gereden wordt. Als je vanaf sporen 5-6 met een Zug vertrekt (niet Rangierfahrt), dan heb je geen Ausfahrtsignal, daar zul je ook iets aan moeten doen (vlug gekeken). Hetzelfde geldt dan ook voor de doorgaande opstelsporen natuurlijk. Het seinenschema voor de opstelsporen zou je ook een stuk eenvoudiger kunnen maken, met maar één Ausfahrsignal voor al die sporen in plaats van al de Hauptsignale met Vorsignale die je nu hebt.
Maar dat is misschien je bedoeling, geen idee.
Mvg,
Bas
-
Dank voor het mee denken!
Sporen 5, 6, 7 en 8 zijn alleen sporen die een parkeer functie hebben. 5 en 6 voor oud materieel en 7 en 8 bij een recycling bedrijf/autosloperij en dus losse wagens geparkeerd hebben staan.
Sporen 9, 10 en 11 zijn sporen waar een container terminal komt, dus een paar container wagens met of zonder loc.
Sporen 1, 2, 3 en 4 zijn de opstelsporen voor complete treinen. Het idee om ze als 1 spoor op blok 16 uit te laten komen is een goed idee maar dan worden ze te kort helaas, dus blijven ze allemaal op een wissel uitkomen. Om nu niet helemaal in de kerst sfeer te komen denk ik dat ik er toch één richting sporen van ga maken en op het eind dan een uitrijsein zet. Bij de overige sporen zet ik dan zo'n dwergsein en het spoor door Blok 16, 17 en 18 wordt de doorgaande lijn met hoofdseinen en voorseinen (zal vanavond even de gewijzigde opzet als foto erbij zetten.)
Zit ik zo een beetje goed te denken?
theo
-
Sporen 5, 6, 7 en 8 zijn alleen sporen die een parkeer functie hebben. 5 en 6 voor oud materieel en 7 en 8 bij een recycling bedrijf/autosloperij en dus losse wagens geparkeerd hebben staan.
Ga je bij vertrek vanaf de sporen 5 en 6 dan eerst naar een van de sporen 9..11? En daarna via een van de sporen 2..4 of B18 verder rijden op de hoofdbaan?
-
Ga je bij vertrek vanaf de sporen 5 en 6 dan eerst naar een van de sporen 9..11?
Dat is een optie alleen niet voor de hand liggend want dat is een container terminal. Vanaf 5 en 6 zal er meestal meteen naar Blok 15 gedirigeerd worden en vandaar verder. Vanaf 7 en 8 zal meestal meteen via Blok 6 gereden kunnen worden. Voor alle 4 de sporen geld een uitwijk via Os. 2, 3 en 4.
Uitrijseinen Os. 1 / 4 en éénrichting verkeer... Helaas gaat dit feest niet op omdat ik de containertrein moet "vullen" via Os.2, 3 en 4 en er dus gerangeerd moet kunnen worden in deze banen. Ik heb nu bij de uitgang (blok 16) een uitrijsein en aan de andere kant een rangeersein gepland.
theo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180129_Seinen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180129_Seinen.jpg)
-
Helaas gaat dit feest niet op omdat ik de containertrein moet "vullen" via Os.2, 3 en 4 en er dus gerangeerd moet kunnen worden in deze banen. Ik heb nu bij de uitgang (blok 16) een uitrijsein en aan de andere kant een rangeersein gepland.
De Os. 2, 3 en 4 staan in de bijlage nog als eenrichtingsverkeer. In blok B16 staan aan beide kanten een hoofdsein (inrijseinen?).
-
Dank Martin.
Ja, klopt. Blok 16 is voorzien van hoofdseinen met voorsein, dit is een doorgaande (hoofd)baan voor alle treinen.
Os.01 (opstelspoor 01) blijft één richting verkeer en Os.2 t/m 4 zijn inmiddels weer terug gebouwd naar twee richting verkeer (banen plan heb ik in ander draadje mbt keerlussen al staan) en voorzien van uitrij- en rangeerseinen. Blok 17 en 18 zijn ook blokken in de (hoofd)baan en ook voorzien van hoofdseinen met voorsein.
Heb ik in Os 2 t/m 4 nu de juiste seinen staan?
Voor Os. 5 t/m 8 twijfel ik nog, het zijn zoals eerder genoemd parkeer sporen voor oud materieel en autosloperij, moet daar een rangeersein staan?
theo
-
1) Heb ik in Os 2 t/m 4 nu de juiste seinen staan?
2) Voor Os. 5 t/m 8 twijfel ik nog, het zijn zoals eerder genoemd parkeer sporen voor oud materieel en autosloperij, moet daar een rangeersein staan?
1) Ja.
2) Dat is de netste oplossing (denk ik).