BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eric B op 22 January 2018, 22:22:28
-
Op pagina 286 van D.E LOCOMOTIEVEN serie 2200/2300 en 2400/2500 van Sicco Dierdorp en Davy Beumer, staat een foto gedateerd 2 juni 1956 met daarop de 2203 met een trein uit Hoorn, bestaande uit 2 x C 6400 een stalen D (4 deurs) en een in Nederland achtergebleven Duits rijtuig.
Is er mogelijk ergens te achterhalen welk type rijtuig dat geweest is/zou kunnen zijn?
Het verbaast me eigenlijk wel een beetje dat daar in 1956 nog sprake van was, ik was eigenlijk van mening dat al het achtergebleven Duitse materieel al (veel) eerder retour Heimat was gegaan.
-
Die foto ken ik uit dat boek maar ik denk eerlijk gezegd dat het een niet goeie vermelding is, omdat je toch torpedo ventilatoren van een NS rijtuig kunt herkennen en ik me ook niet kan voorstellen dat er in dat jaar nog "vreemde" rijtuigen nodig waren.
-
Zou het dan mogelijk een AB 7500 zijn?
Geen AB 7400, daarvoor zitten er teveel ventilatoren op het dak.
-
Nou, nu met het boek erbij lijkt dat rijtuig mij een beetje een ovalen ramer, gezien de ventilatie raampjes en de lijst onder de ramen, alleen een ovalen wc raam is niet te zien :-\
-
Met het vergrootglas erbij ramen geprobeerd te tellen en dan kom ik telkens weer op 9 stuks, dan vallen de ovaalramers af...
-
Het tellen van de ramen lukt helaas niet want ik kom steeds op een verschillend aantal ramen uit, dat ligt aan m'n eigen ogen ;D maar zo ingeklemd tussen de B6400 rijtuigen en de stalen D denk ik niet dat het om een mogelijke Duitse koerswagen gaat.
-
Maar ik ga je toch gelijk geven, het is hoogstwaarschijnlijk een ovaalramer en wel hierom...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Alkmaar-Den_Helder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Alkmaar-Den_Helder.jpg)
Bron. (http://seinarm.nl/Treinsamenstellingen/Treinsamjaren30.aspx)
Dan verwacht ik dat er 2 fouten in het fotobijschrift zitten, het is een ovaalramer en de trein komt niet uit Hoorn, maar uit Den Helder.
Alkmaar hoorn vv. werd tijdens de zomerdienst van '56 gereden door een 2200 met 1 (soms 2) x B 6400 en een plan E CKD, daar zijn meerdere foto's van te vinden bij de NVBS.
-
Misschien dat Sicco en/of Davy nog een grotere versie van de foto hebben en uitsluitsel kunnen geven?
-
Er bestaat een foto bij Scharwoude uit die jaren waarop inderdaad een ovaalramer in de Helderse trein zit en achterop ook nog twee GW’s als stortwagen voor stukgoed worden meegevoerd.
-
Hallo,
Deze treinen heb ik in mijn jeugd heel vaak voorbij zien rijden, dan wel er in gezeten.
De AB in deze treinen bestonden goed deels uit de serie 7400, en een enkele keer een ovalen ramen rijtuig. De stalen D was altijd een type zonder vouwbalgen.
In deze treinen werden in de talen D vak vis producten vervoerd.
Voor naar Den Helder was er een speciale reden om deze treinen in te zetten. Dat had te maken met de bouw van een tunneltje in Den Helder.
De diesel V en III konden nl. de krappe omleidingsboog niet gaan. e.a.a. staat beschreven in een op de rails van een tiental jaren terug. Weet helaas geen nummer meer.
Mvg Ab Boezerooij
-
Maar de B 6200-en waren geen Ovale Ramen.......
De Ovale Ramen AB's waren AB 7201-7221, na de hernummering in 1952 AB 7201-7206 en 7211-7217, in 1956 met de afschaffing van de oude 1e klasse werd de AB een A en in 1961 werden ze B 6181-6186 en B 6191-6197 als mijn lijstjes kloppen.
Dirk
-
Dat zal dan hoogstwaarschijnlijk een typefoutje in de tekening zijn Dirk.