BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ferdinand Paternoster op 16 December 2007, 20:20:56
-
Een goedeavond, ik had al een topic gestart betreft de Minitrix ( art.12224 ) model 2003 SBB TEE RAm en dat is opgelost
SBB TEE RAm (http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/DSC00011.jpg)
SBB TEE RAm 2 (http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/DSC00010.jpg)
Had hier een ESU lok sound en een funtie decoder ingebouwd maar hij wilde niet rijden alleen brommen, na het uit elkaar halen bleek dat de motor een zwaar punt had ( liep aan ), dit is nu goed, alleen hoorde je de wielen slippen, wat bleek dat één draaistel de trein niet deed aandrijven.
Wat blijkt nu aan beide kanten van de motor zit een soort vliegwiel ( als ik dat zo goed zeg ) en daarin zit een plastice busje waar de aandrijfas van de draaistel in komt te zitten.
Alleen aan de kant waar de wielen niet wordt aangedreven blijkt dat de plastic busje vrij rond draait in het vliegwiel, met andere woorden vliegwiel draait rond en het busje blijft stil staan en drijft het asje niet aan
Is zoiets los te bestellen, of moet ik de complete motor kopen ?????
Heb gezocht op internet maar kan niks vinden vandaar deze vraag hier.
Met vriendelijke groeten Ferdinand Paternoster
-
kun je t niet in het vliegwiel vastlijmen met een druppie secondelijm?
-
Hallo Floris, zou dat gaan, vliegwiel is volgens mij van messing???
Zat er ook eerst aan te denken maar voor de balans maak dat niet uit ( hij drait met een rot gang rond) of is dat te ver gezocht
groetjes ferdi
-
hoe dan ook weinig lijm gebruiken, dan kan dr weinig mis gaan.
-
oke zal een poging wagen ;D
-
Heb de lijm gehaald alleen nog geen poging gewaagd, wilde nog een vraag stellen
Het busje aan de kant waar het wel goed zit, draait dus netjes mee met het vliegwiel, echter kun je deze eruit halen, dus als er iets vast loopt kan deze toch los van het vliegwiel draaien.
Als ik nu het busje wat dus niet goed is vast lijm, kan dat geen kwaad als er iets verkeerds ga, zodat ik bijvoorbeeld de cardan naar zijn grootje draai
groetjes Ferdinand
-
Hallo, busje is verlijmd en de aandrijvingen op beide draaistellen is nu goed, alleen het volgende probleem.
De snelheid van de trein,
Ik heb het gevoel dat hij te langzaam gaat ( halve snelheid )
Ik test nu op een spoor ( alleen rechtuit van 6 mtr ) met IB.
De decoder is een ESU loksound micro decoder.
De CV's staan als volgt :
CV2 op 2 staan Kruipt zeer mooi
CV3 staat op 20 trek mooi langzaam op
CV4 staat op 20 remt mooi
CV5 staat op 64 dat is zijn hoogste waarde.
CV29 heb ik gekozen voor het volgende
normale rijrichting ( 0 )
28 of 128 rijstappen ( 2 )
analoog bedrijf inschakelen ( 4 )
curve door cv's 2, 5 en 6 ( 0 )
Dus kom ik uit op een waarde voor CV29 op 6.
heb de curve ook eens door cv 17 + 18 laten doen maar brengt geen verschil in topsnelheid ?????
Rangeerfunctie wordt niet gebruikt
Wat doen ik nu fout, kijk ik ergens overheen of is er iets anders aan de hand.
Ik heb het eerst zelf geprobeerd maar kom er niet aan uit vandaar deze oproep,
ps. ben een beginner in digitijdperk
Vr. Treingroetjes Ferdinand
-
hallo
Ik kwam er net achter dat CV53 ( regelfrequentie ) ook een reden kon hebben dat ik de topsnelheid niet haalde :-[ :-[.
Hij stond op waarde 53, alleen wat ik nu niet begrijp volgens het boekje .
Ze hebben het over werkingsgraad van de motor, wat wordt hiermee bedoeld ????
Ikzlef moest de waarde hoger zetten om hem harder te laten lopen, ik kan tot waarde 80 gaan en staat nu ingesteld op 70, alleen wat is goed mij zeg dit niks
groetjes ferdi
-
53 Control reference Defines the Back EMF voltage, which the 0-80 56
motor should generate at maximum speed.
The higher the efficiency of the motor, the
higher this value may be set. If the engine
does not reach maximum speed, reduce
this parameter.
Hier staat te lezen dat als de motor niet zijn maximale snelheid haalt, dat je de waarde moet verminderen. Dus probeer het eens met een waarde van 40. of minder of iets meer. De waarde waarbij het naar jouw idee goed werkt is dan de juiste.
Mvg
Wim.
-
Ferdinand,
Niet toevallig de rangeerstand ( F3 ) aan staan ? Halveert ook de snelheid...
Hrtzz,
Karst
-
Hallo Wim bedankt, CV53 staat op 30 en gaat goed voor zover alleen het volgende als ik vooruit rij (motorwagen trek de trein ) dan gaat hij een heel stuk langzamer dan als ik de andere kant op rij ???????????
Is de minitrix 12224 model
Karst, funticie F3 is actief voor geluid, rangeren staat uit
Wat ik ook merk is als de 3 rijtuigen eraan gekoppeld zijn dan loopt hij een stuk minder hard ?????
groetjes ferdi
-
Hallo,
Ik heb CV3 eens op 1 gezet, om sneller aan mijn Vmax te zitten ,en heb even een tijdje op en neer gereden.
Als hij vooruit rijdt ( trekkend ) dan komt hij moeilijker op gang dan achteruit rijdend ( duwend )
en hij haalt zijn max rpm niet ????? ( dit getest met allen de motor wagen )
Als ik de rest eraan hang dan wordt het verschil nog groter, en de snelheid in beide richtingen is drastisch langzamer ( wielen slippen niet aangezien ik de motor niet hoog in toeren hoor draaien )
groetjes ferdi
-
Hallo Heb eens een traject meting gedaan en terug gerekend naar 1 : 1, kwam op de volgende gegevens
Vooruit rijdend max 132 km/h en achteruit rijdend 147 km/h.
CV5 staat op 64.
Volgens mij reden zij in groot spoor rond de 160 km/h max ???
Groetjes Ferdi
-
rijdt het stel wel enigszins soepel? En als je m openmaakt, kun je dan het vliegwil zonder veel weerstand ronddraaien? Het kan namelijk best zijn dat er ergens teveel wrijving zit waardoor de motor nu afgeknepen wordt. Ik ken de conmstructie van het treinstel niet maar dit soort dingen komen genoeg voor (een mehano H0-thalys op volle lengte is niet vooruit te slaan bijvoorbeeld)
-
Floris,
Als ik hem open maak draait hij vrij soepel.
ALs ik alleen met de motorwagen rij haalt hij een grotere snelheid dan compleet, alleen zit er nog steeds snelheids verschil tussen vooruit en achteruit.
Ik zal een foto's proberen te maken en zal eens de tijd meten met alleen de motor wagen
-
Floris,
Heb weer even gemeten
Alleen motorwagen met kap
Vooruit :193 km/h max
Achteruit : 214 km/h
Alleen motor wagen zonder kap.
Vooruit : 230 km/h
Achteruit : 265 km/h.
Dit CV5 op 64 dus maximaal, zo we weten nu dat hij toch hard kan lopen, dus kan dan eventueel straks omlaag.
Zal kijken hoe het zit met de kap ??? ??? dat blijkt al weerstand op te wekken, en daarbij de rijtuigen want die houden dus ook de snelheid tegen. ( wat ik daaraan moet doen ( heeft wel binnenverlichting orgineel ).
Alleen nog een vraag betreft CV53 heeft deze invloed op de trekkracht, zonee dan kan het zijn dan de trekkracht gewoon niet groot genoeg van deze SBB ?????
Met vriendelijke trein groetjes Ferdinand.