BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: EricZmS op 20 January 2018, 18:58:51
-
In 'mijn' baan draadje heb ik de vraag ook al gesteld maar wellicht toch beter op deze manier.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,72363.0.html
Ik ben overgestapt van fleischmann piccolo N spoor naar Peco flexrail met Electrofrogs in H0e.
Nu kom ik er niet helemaal uit waar de baan aan te sluiten en waar de rails te isoleren om een goede werking te verkrijgen zonder kortsluitingen.
Ik rij digitaal (multimaus z21 start)
Klopt bijgevoegde foto /schets of zit er toch een fout in?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_74.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_74.jpg)
Ik hoor het graag.
-
Je schets klopt. Een Electrofrog moet in beide spoorstaven achter het puntstuk geïsoleerd worden. Maar dat staat toch ook in de handleiding die bij zo'n wissel geleverd wordt?
-
Klopt inderdaad zo. Na de puntstukken isoleren.
Hoe stuur je ze aan en schakel je de polarisatie?
Groetjes
-
Klaas,
Was/is inderdaad een beschrijving bij echter daarin wordt ook op een gegeven ogenblik een isolatie in beide rails gelegd.
En bij een doodlopend spoor geen isolatie.
En al zoekende op internet en in encylopedie zag ik door de bomen het bos niet meer.
Vandaar mijn vraag.
Martin,
Ben ik nog niet overuit, misschien met de hand (bullfrog systeem) of met MP1 wisselaandrijving zodat ik ze met decoder met multimuis kan omzetten.
Op 1 of andere manier krijg ik servo's nooit jitter vrij dus dat heeft voor mij niet de voorkeur.
Je vraag met polarisatie begrijp ik niet helemaal, dit gaat toch automatisch bij deze wissels?
-
De meesten sturen de peco wissels (ikzelf ook) aan met servos omdat die naast betrouwbaar en goedkoop ook een mooie omgang bieden.
Dit kan je doen via de ASB, diverse servodecoders zoals de Digikeijs DR4024, Uhlenbrock Servo besturing of ESU Servoswitch. Wil je het helemaal goed doen (lees stabiel en maximale mogelijkheden)) dan de OC32 een zeer goed alternatief.
Het Puntstuk schakelen moet niet maar wijsheid geschied dat het wel enorm verstandig is. Op den duur nemen de tongen geen stroom meer op van de rails en heb je geen spanning op je hartstuk meer en staan je locs stil.
Om dit betrouwbaar te doen kan je met alle servodecoders hierboven genoemd op elke een eigen manier een relais laten meeschakelen met de Servo.
Je sluit dan het hartstuk aan op de common, de kromme spoorstaaf op de NC en de rechte staaf op de NO. Dan schakelt de decoder in de middenstand de polariteit van het hartstuk on van de ene staaf naar de andere staaf en heb je gegarandeerd goede stroomtoevoer.
Ik heb diverse manual geschreven over relais en geef ook workshops in de servobesturing. Als je daar wat meer over wilt weten doe me dan maar even een PB.
Het gaat er om dat je de peco wissels aan moet passen door na het hartstuk te scheiden. Maar ook betrouwbaar wilt maken voor een mooi bedrijf. Als je dat doet dan heb je echt super wissels.
Groetjes
-
Eric, nog een opmerking over je schets. Daar zit een schoonheidsfoutje in. Je tekent de bruine en de blauwe spoorstaaf door in de wissels. Maar het is mooier om het geheel van puntstuk en tongen een andere kleur te geven om aan te duiden dat dit deel wordt omgeschakeld. Tongen en puntstuk zijn in zijn geheel of bruin of blauw, afhankelijk van de stand van het wissel.
-
Dat betekend dat ook tussen de tongen en het puntstuk een isolatie moet komen. Je moet alleen zorgen dat de wisseltongen electrisch verbonden worden met de railstaaf waar ze tegen aankomen.
groet Meino
-
Dat hoeft niet. Als de binnenkant van de flenzen de afliggende tong niet kunnen raken is er niks aan de hand. En zo'n verbouwing is ook niet voor iedereen weggelegd.
-
Bij Peco toch niet heel lastig? De puntlas verbindingen onder de rails her en der doorhalen moet voldoende zijn toch? Ik ben een SL90 Insulfrog aan het verbouwen naar 3rail en daar heb ik deze verbindigen compleet weggesloopt.
-
Ik weet niet of het zin heeft, maar "Wiring for DCC" heeft een hele beschrijving van oa Peco wissels. Zie http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm (http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm)
groet Meino
-
Meino ,
Die site had ik idd ook gevonden en dat bracht mij juist zo aan het twijfelen hoe aan te sluiten
Ik heb voordat ik mijn Peco rails en wissels aanschafte mij, naar mijn mening goed laten informeren en iedereen die ik sprak was positief over de wissels.
Nu ik zie wat ik er allemaal nog zelf aan moet veranderen begin ik wel te twijfelen of het de juiste keuze is geweest.
De standaard fleischmann piccolo wissels kon ik zo in de baan leggen en werkte altijd prima.
Is het niet voldoende om het zo aan te sluiten als in mijn schets en zoals Klaas aangeeft?
Ik rij enkel met 2 en 3 as smalspoor lokjes
-
Die site had ik idd ook gevonden en dat bracht mij juist zo aan het twijfelen hoe aan te sluiten
Even kijken op Allan Gartner's site bij Peco turnouts en alles wat daar staat klopt als een bus :)
-
Dat verhaal klopt als een bus voor H0 wissels van de nieuwste versie. Maar Eric rijdt op 9 mm spoor en bij die wissels ziet er niet zo'n gepuntlast stripje onder.
-
Eric
op de site wiringfordcc staan bij de eletrofrog 2 plaatjes van de onderkant van de wissels. Zien de smalspoor wissels die je hebt er het zelfde uit voor wat betreft de verbindingsdraden. Op die foto's zijn de wisseltongen door middel van een jumper draad verbonden met het puntstuk, en aan het puntstuk zit ook een losse draad. Komt dat overeen met jouw peco wissels?
groet Meino
-
Meino,
Kan nu even niet bij de wissels komen er slaapt hier al wat.
Maar uit mijn hoofd ziet de onderzijde van mijn wissels er heel anders uit.(aanmerkelijk minder metaal zichtbaar)
Ik ga morgen ochtend checken en foto posten.
In elk geval al dank voor de hulp.
@Klaas ook jij hartelijk dank voor vandaag.
Wellicht tot morgen.
-
Eric
post dan ook een foto van de bovenkant.
groet Meino
-
Zie het bericht hier onder.
Zo heb ik het gedaan?
Wissel is peco code 55
Alleen drie draadjes gesoldeerd aan de wissel.
En werk met een servo decoder van rosoft.
mvg ronald
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10771&start=210
-
Hier is al een hele uitgebreide discussie geweest over het wel of niet aanpassen van de wissels. Hier wordt ook uitgelegd dat het extra maken van scheidingen ook niet zinvol is.
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=11458
Al blijven de meningen verschillend blijft het in mij ogen een vreemde discussie.
Op Schellenbach heb ik nu ruim 168 peco wissels liggen in complexe wisselstraten zonder ook maar ergens een scheiding of aanpassing gemaakt te hebben in de wissel ;) en het werkt uitstekend en betrouwbaar. Nog nooit problemen gehad en oom niet banen die ik voor klanten heb gebouwd met code 55.
Groetjes
-
Je link werkt niet Martin.
mvg ronald
-
Vreemd bij mij wel.... Althans in Tapatalk.
Nog een keer:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=11458 (https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=11458)
-
Krijg de melding dat op gevraagde medling niet bestaat
Kijk nu via andriod toestel.
mvg ronald
-
Zoekfunctie:
Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
-
Kijken als het nu wel.lukt?
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=11458&hilit=Peco+wissels+aanpassen%2C+nuttig+of+niet%3F
mvg ronald
-
Is hier ook wel aan de orde geweest.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64048.0.html (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64048.0.html)
-
Meino,
Hierbij de beloofde foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/electrofrog_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/electrofrog_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/electrofrog_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/electrofrog_2.jpg)
-
Dat is code 80 als ik me niet vergis?
-
Martin,
Dat klopt idd code 80.
Dit heeft toch geen gevolgen voor de werking/aansluiting van de wissel?
-
Eric
als ik de foto's bekijk dan is het duidelijk dat de beschrijving op wiringfordcc van de electrofrog niet van toepassing is op deze wissels. Het kan wel, maar dan wordt het een serieuze verbouwing. Ik denk dat Klaas gelijk heeft en dat de wissels gewoon zoals ze zijn, gebruikt kunnen worden en dat het schema dat je getekend hebt met de positie van de isolaties ook goed is. Wel zijn er dan wat zaken waar je op zult moeten letten.
- De polariteit van het geheel van puntstuk en wisseltongen wordt verzorgd door het fysieke contact tussen een wisseltong en de rail waar de tong tegen aan gedrukt is. Dat betekend dat het contactvlak tussen tong en rail schoon moet blijven tijdens het aanbrengen van de ballast en het eventueel verven van het geheel. Ook later tijdens het gebruik moet dit schoon gehouden worden. Je kunt dit verbeteren door een draadje aan het puntstuk te solderen en te voeden via een microswitch zoals Martin dat voorstelt. Maar het is niet absoluut nodig.
- Omdat het gehele complex van puntstuk en wisseltongen gepolariseerd is, moet je er opletten dat de afstand van de twee wielen op een as correct is. Als die afstand te klein is, kan er contact tussen het wiel en een tong optreden wat een korte kortsluiting tot gevolg heeft. Als ik de foto van het wissel zie, dan is de ruimte tussen de tong en de rail vrij groot, dus is dit waarschijnlijk niet zo'n groot probleem. Ik zelf gebruik code70 railmateriaal en dat heeft veel kleinere toleranties, dus voor mij is dit wel een issue geweest.
Groet Meino
-
Meino,
Hartelijk dank voor je duidelijke toelichting.
Ik ga aan de slag
-
Ik bedacht dat ik jaren geleden eens een animatie op YouTube heb gezet. Daarin zie je twee manieren van polarisatie. Bij de bovenste worden tongen en puntstuk gezamenlijk omgeschakeld, bij de onderste wordt alleen het puntstuk omgeschakeld en de tongen hebben een vaste polariteit.
https://youtu.be/u5tUergwH54 (https://youtu.be/u5tUergwH54)
-
Klaas,
Dank, duidelijker kan echt niet, geweldige animatie (y)
-
Heren,
Het is gelukt, de lokjes lopen prachtig over de wissels.
Nogmaals dank aan een ieder (y)
Het verhaal gaat verder in onderstaande draadje
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,72363.msg3221807438/topicseen.html#msg3221807438