BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: lokloods op 16 December 2007, 14:32:41

Titel: probleem Esu lokpilot
Bericht door: lokloods op 16 December 2007, 14:32:41
Ik heb een esu lokpilot in een Roco 2201 geprikt. Tijdens het rijden houdt de lok soms in. Het is dan net of er minder spanning naar de motor gaat. Spontaan gaat de lok ook weer iets harder rijden.
Heb er ook een kuehn in geprikt en dan is er niets aan de hand.
Kan iemand mij zeggen wat er aan de hand is ?

Wiebe
Titel: Re: probleem Esu lokpilot
Bericht door: Louis Holleman op 16 December 2007, 20:53:28
Bekend verschijnsel (voor mij). Om die reden heb ik mijn 4 LP's ook vervangen door Viessmann of Kühn decoders. voordat ik overging op Lenz i.v.m. asymmetrische DCC. Op 1 of andere manier zijn ze veel gevoeliger voor stukjes vuil dan andere decoders.
Titel: Re: probleem Esu lokpilot
Bericht door: Jeroni op 17 December 2007, 19:25:07
(Ik neem aan dat dit over HO gaat)

Ik heb hetzelfde probleem in N met de lokpiloten. Als de spanning er ineens op komt te staan (bv.:stroomloos stukkiewat ingeschakeld wordt)
Het is het meteen vol ingestelde snelheid+10% voor een halve seconde, en dan rijdt hij z'n normale snelheid. Hij trekt niet op. De Lenzen en Uhlenbrockjes trekken wel op wanneer de spanning wordt ingeschakeld.

De overgevoeligheid voor vuil herken ik ook hier. Als iemand een oplossing weet......

Titel: Re: probleem Esu lokpilot
Bericht door: Louis Holleman op 18 December 2007, 09:23:53
Jeroni, dat is instelbaar met een of twee CV's. De LP1 had dat standaard goedstaan, de 2 en waarschiijnlijk ook 3 niet. FF in de handleiding spitten, want ik weet het nu niet meer uit m'n kop. Als je een 2 op reversed hebt staan, schiet ie ook vol achteruit bij een onderbreking en weer inschakelen, remt dan af en gaat weer aanzetten tot normaal  8)

Nog ff nagekeken: CV124 moet je veranderen. Mogelijk moet je ook analoge DC gebruik uitschakelen CV29 en 50.

Ik meen me ook te herinneren dat juist ESU een soort bufferschakeling bouwt om "vuil" te overbruggen (die moet je wel apart aanschaffen). Dat betekent voor mij dat ze donders goed weten dat hun decoders er slecht mee omgaan...
Titel: Re: probleem Esu lokpilot
Bericht door: henk op 18 December 2007, 10:37:54
Uit je reactie begrijp ik dat je alleen ervaring met LP1 hebt Louis? De allereerste series daarvan vertoonden inderdaad het door jouw omschreven effect. Latere series al niet meer en de LP2 en LP3 zijn nooit ongewoon gevoelig voor vuil geweest. Ik heb er inmiddels tientallen in gebruik en herken het probleem absoluut niet meer.

En nee, ESU heeft zo'n bufferschakeling niet. Lenz (http://www.digital-plus.de/digitalplus/digitalplus_decoder_power.php) wel.  ;)
Titel: Re: probleem Esu lokpilot
Bericht door: lokloods op 18 December 2007, 13:56:24
Ik ga eens kijken wat ik kan doen met bepaalde instellingen. Het blijft mij toch enigszins onduidelijk.

Vriendelijke groet en dank aan ieder voor de reacties.

Wiebe
Titel: Re: probleem Esu lokpilot
Bericht door: Hans Keulen op 18 December 2007, 14:52:02
Wiebe,

Graag even melden met welke versie lokpilot je rijdt. En welke versie 2200 (artikelno. Roco)

Nieuwere types lokpilot horen in een nieuwer type 2200 af fabriek perfect te lopen. Tenzij er heel grote problemen zijn met de stroomafname of mechanische problemen met de motor.

Heb je al eens geprobeerd de decoder te resetten  (waarde 8 schrijven in cv8) ?

Hans
Titel: Re: probleem Esu lokpilot
Bericht door: Jeroni op 18 December 2007, 14:52:10
Bedankt Louis voor het opzoeken. Ga ik binnenkort eens mee klooien, want het zou mooi zijn als ik het zo kon verhelpen.

Titel: Re: probleem Esu lokpilot
Bericht door: Louis Holleman op 18 December 2007, 16:14:22
@Henk: ik heb 2 LP's versie 1 en 4 stuks versie 2.0. De LP 1's hadden er geen last van, de LP 2's dus wel. Iemand tipte me toen met die CV124 die aangepast moest worden, ik heb het alleen nooit gedaan want ik heb nog steeds alleen maar Lokmuizen 2  :(
Maar: 1 Roco 2200 (recente versie, voorbereid) rijdt met een LP2, prima.
Alleen: stilvallen voor bv. een foutstaand wissel, dan wissel omzetten en hij gaat volle kracht vooruit en regelt dan weer bij.
De tweede 2200, zelfde serie, staat met z'n cabine voorop, dus staat CV29 reversed.
Als die in zo'n situatie komt, gaat ie bij "wissel goed" als een raket achteruit, remt af tot stop en zet weer aan tot ingestelde snelheid. Vlgs mij een kwestie van CV124 veranderen. Aangezien ze straks toch Lenzjes krijgen laat ik het maar zo, maar ik vond de LP1 al niet helemaal lekker met vuil, de 2 is niet beter en heeft dan ook dat verschijnsel nog. En omdat ik asymmetrische DCC in mijn bloksysteem gebruik kan ik nix meer met de Lokpilots (evenmin met Kühn en Viessmann), dus die gaan geleidelijk in de reservekist  8)
Titel: Re: probleem Esu lokpilot
Bericht door: lokloods op 19 December 2007, 00:03:28
Hans,

Het betreft de lokpilot versie 1 en het gaat om de nieuwe Roco 2201. Dus de lok zonder demper.
Heb jij dan nu een idée ??

Vriendelijke groet,

Wiebe
Titel: Re: probleem Esu lokpilot
Bericht door: henk op 19 December 2007, 08:34:52
Misschien mag ik.
Je schreef dat het met een Kühn goed ging. In zo'n geval lekker de decoder wisselen. Sommige combinaties van loc en decoder willen niet erg. Kun je eindeloos proberen in te stellen, maar beter is om er maar niet te lang je hoofd over te breken. De 2200 van Roco reageert om de een of andere reden net anders dan de meeste Roco locs. Dat is hier ook zo.
Kortom, Kühn erin en voor de LP1 komt er wel weer een andere Roco loc. Desnoods ruil je hem met mij voor een Kühn decoder. Ik zou nog wel een paar van de latere LP1 decoders willen.
groet,
Henk
Titel: Re: probleem Esu lokpilot
Bericht door: NS 1100 op 19 December 2007, 08:44:52
Best raar, ik heb hier de 2305 met LP2 DCC en de 2225 met LP3 DCC rondrijden en dat gaat met beide loks prima. Geen rare geluiden, extra gevoeligheid voor vuil of snelheidsverschillen hier gemerkt.