BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Wesley op 15 December 2007, 20:32:19
-
hoi ik ben bezig geweest met het inbouwen van binnen verlichting in een piko hondekop, dit werkte ook. Echter blijven op een of andere manier de sluitlichten en de binnenverlichting continu zachtjes branden als ik F1 uitzet. Ik heb de binnen verlichting even los gesoldeerd maar nu blijven nog de sluilichten branden. Het gebeurt ook als ik de stuurstand wagen waar nog geen verlichting in zit aankoppel. Ik heb al met een naald om de verschillende elektrische verbindingen op de print geschraapt om eventuele soldeer kloddertjes(die ik niet zag) weg te halen.
Ik krijg het probleem niet weg. Wat moet ik doen?
Wesley
-
Die koppelingen zijn zeer waarschijnlijk wel de bron van je problemen..
Zijn ze wel goed droog ??? Ik heb zelf er eens een druppeltje glassex op gemorst...
Dacht dat ik gek werd van de storing ( exact net als bij jou ! ) die toen optrad.
Fohn er op, half uurtje wachten, en toen was het weer normaal...
Meest zekere analyse is, om even met een multimeter op het 2000k bereik te meten of er ergens sluiting is. Dus systematisch pinnetje voor pinnetje meten t.o.v. alle anderen. B.v. 1 met 2 , 3, 4, 5 dan 2 met 1, 3, 4, 5 etc.
Grtzz en suc6,
Karst
-
okee dan ga ik dat proberen, intussen werk ik netjes de binnenverlichting af ;) bedankt.
(edit) ik heb natuurlijk vloei middel aan mijn handen gehad, dat zou wel is op de stekker gekomen kunnen zijn.
Wesley
-
...ik heb natuurlijk vloei middel aan mijn handen gehad...
Dat zal !@#$%^&*() toch niet waar zijn Wesley >:( >:(
Ik hoop maar dat je harskern hebt gebruikt, maar uit je woorden lijkt het me dat je iets van soldeervet of S39 hebt gebruikt...
In dat geval:
Heeeeel goed schoonmaken met b.v. een stugge kwast en (veel) wasbenzine !
Anders houdt het gloeien van de ledsjes vanzelf op, en zijn je stekertjes ook weggevreten... :'(
En NOOIT meer vloeimiddel gebruiken bij electronica werk !
Grtzz en Schoonmaak ze,
Karst
-
:-[ :-[ ohh ik heb dat spul overal gebruikt. :-[ :-[
Wesley
-
Karst, Wesley,
Vloeimiddel is (zout- of fosfor-)zuur. M.i. beter neutraliseren met water waarin wat soda is opgelost en dan goed drogen. S39 krijg je nog niet zo makkelijk weg met wasbenzine.
Zucht. Kan de moderator niet eens een permanent bericht zetten in de electronica rubriek : "Messing modellen soldeer je met vloeimiddel. Bij electronica dient zulks tenminste 1 meter uit de buurt te blijven."
Hans
-
Wesley,
Wil je a.u.b. ook HEEL GOED je handen wassen. Sommige vloeimiddelen zijn op basis van fosforzuur en die zijn niet een klein beetje giftig. S39 is iets minder ongezond maar dat bestaat in de basis ook uit zoutzuur waarin zink is opgelost. Eet je ook niet voor je ontbijt ....
Hans
-
Ik zat ook even te denken Hans welk schoonmaakmiddel niet erger zou zijn als de kwaal...
Maar ik denk dat Wesley nu het vloeimiddel wel voor eeuwig uit de buurt van de electronica zal houden.
Flink borstelen met water en afwasmiddel ( indien geen soda voorhanden ) is idd wel het beste, maar ja, wat gaat er dan weer allemaal mis ???
Nogmaals suc6,
karst
-
nou idd ik denk niet dat ik nog in de buurt van s-39 kom, de volgende keer dus harskern gebruiken
Wesleydie hier met heel veel wattenstaafjes en wasbenzine bezig is
-
WOEI hij doet het weer ;D , bedankt allemaal, het was dus inderdaad de s-39 die voor de rotzooi zorgde.
Wesley
-
Karst, Wesley,
Water en soda richt geen definitieve schade aan, mits goed nagespoeld met schoon water en daarna zeer goed gedroogd. Is mijn standaard nabehandeling van messing modellen. Afwasmiddel is geen goed alternatief omdat afwasmiddel geen basen bevat (PH-neutraal i.v.m. met de handjes van moeder). Heb je geen soda dan is evt. groene zeep een alternatief. Heb je dat niet dan is er wellicht nog een maagzuurremmer in huis ;D
Samensteling S-39 (de verhoudingen zijn helaas fabrieksgeheim);
- zoutzuur
- zink chloride
- ammonium chloride
- ethyleen glycol
Allemaal ongezond en ethyleen glycol (antivries) zelfs behoorlijk giftig.
Hans
-
Karst, Wesley,
Vloeimiddel is (zout- of fosfor-)zuur. M.i. beter neutraliseren met water waarin wat soda is opgelost en dan goed drogen. S39 krijg je nog niet zo makkelijk weg met wasbenzine.
Zucht. Kan de moderator niet eens een permanent bericht zetten in de electronica rubriek : "Messing modellen soldeer je met vloeimiddel. Bij electronica dient zulks tenminste 1 meter uit de buurt te blijven."
Helemaal mee eens ronduit troep is dat
Hans
-
Sorry ik doe iets niet goed.Maar ik bedoel dat ik het er helemaal mee eens ben.Die rommel moet je echt uit de buurt houden van elektronica spullen
mvrg, Jan van den Berg
-
ik heb een piko hondekop, bloedneus, trein rijdt goed, sluitlichten branden (rood )maar de koplampen flikkeren,hoort natuurlijk niet, moeten uit zijn ?????????? gebeurt ook als de trein de andere kant oprijdt....kan dat nou zo maar??? ;)
ergens kortsluiting en waar dan??, trein net twee maanden oud
eric
-
ik heb een piko hondekop, bloedneus, trein rijdt goed, sluitlichten branden (rood )maar de koplampen flikkeren,hoort natuurlijk niet, moeten uit zijn ?????????? gebeurt ook als de trein de andere kant oprijdt....kan dat nou zo maar??? ;)
ergens kortsluiting en waar dan??, trein net twee maanden oud
eric
-
Eric, rij je analoog? Dan zou ik de stroomafname eens goed schoonmaken.
-
ja analoog, nieuwe trein dus die wielen zijn schoon, zal de rails eens onder handen nemen. bedankt
eric
-
Nou....is wel een stuk minder dat geFLIKKER ;D, maar om nou te zeggen...........andere loks en treistellen niks geen last...toch kortsluiting, ?? rails is goed schoon.
eric
-
Zolang je stroomafname niet 100% perfect is hou je het geflikker. Het komt als volgt: heeft ie stroom dan branden de lampen normaal maar is er voor een moment geen stroom dan draait de motor nog even door waarbij ie als dynamo werkt en wisselstroom opwekt. Door die wisselstroom gaan zowel voor als achter de lichten branden. Zodra ie weer stroom heeft werkt de motor weer gewoon als motor en gaan de lichten achter weer uit. Bij treinen met verlichting met gloeilampjes zie je het minder, een gloelampje heeft een bepaalde tijd nodig om op te warmen voordat je licht zien en het heeft meer stroom nodig. Leds gaan al opflikkeren van een klein stroompje en hebben die vertraging niet.
-
gaan we daar aan doen????????
-
Waarom denk je aan kortsluiting? Waar zou die vandaan moeten komen, en waarom zou die het beschreven effect hebben?
Vergeet dat hele gedoe over kortsluiting.
Het komt gewoon door kortstondige onderbrekingen in de stroomafnamen. De zelfinductie van de motor veroorzaakt dan een stroomstoot in de verkeerde richting, waardoor de sluitseinen en frontseinen aan de verkeerde kant van de trein even opflitsen.
Dat die trein nog maar 2 maanden oud is zegt me niet zo veel. Hoeveel heb je er al mee gereden. En zijn de wielen echt schoon? En heb je al gekeken tussen de wielen en de stroomafnameveertjes die tegen de binnenkant van de wielen drukken?
PS, vergeet dat verhaal van Floris over die wisselstroomdynamo ook maar. Dat klopt ook niet erg. ;)
-
hij is twee maanden oud, 2of 3 keer mee gereden, andere loks geven geen krimp doen wat ze moeten doen, alleen deze flikkert. :(
eric
-
wat klopt er niet aan dan, klaas? waarom zitten we dan bij railz aan een motorje te zwengelen om 2 antiparallel geschakelde leds op te blazen? (jawel, hardcorevandalaen daarzo)
-
Floris, als je aan een motortje met permanent magneet gaat zwengelen, dan kan daar alleen maar gelijkstroom uit komen, geen wisselstroom.
En als jullie dat bij Railz wel voor elkaar krijgen, dan zou ik wel eens willen weten hoe je dat doet. Hoewel, met lui die Dilz heten weet je maar nooit. ;D
-
Floris,
Los van je laatste opmerking (over die antiparallel geschakelde LED's) die ik niet begrijp, zal een gelijkstroom motor bij het functioneren als dynamo ook gelijkstroom opwekken. Oeps Klaas was me al voor.
Hans
-
uuhhhhh ....ik...ik...hallo.....trein :-|.....hallo.....flikkert nog steeds.
-
ja en dat blijft ie ook doen, tenzij je stroomafname 100% perfect is.
En hoe dat met die leds gaat, weet ik veel... ze gaan iig kapot.
-
poeh he, ik heb een collectersitem denk ik??....... iemand interesse?? ;D
eric
-
tja, dan moet ik je teleurstellen, mijn hondekop knippert ook. Net als al mn andere 30 locs met ledverlichting. De een meer dan de ander overigens, maar dat ligt zoals gezegd aan de stroomafname.
-
:'( :'( :'( :'(
-
ja het is echt de stroom afname hoor, klinkt stom, maar ik heb het net getest op een stuk goor rails dat ik ergens in een doos vond en hij flikkerde front en sluit
Wesley
-
En als je een condensator inbouwt, zou dat het probleem van het knipperen niet verhelpen?
-
Eric, een van mijn hondekoppen had dit euvel ook, de andere totaal niet en dit op hetzelfde spoor. Allebei analoog trouwens. Hoe het kan weet ik niet maar de koppeling tussen de bakken bleek ietsjes scheef te zitten. Recht erin gestoken maar hij ging toch 'automatisch' weer scheef zitten. Het palletje aan de ene kant zat net niet zover als het palletje aan de andere kant. Toen met angst en beven en het nodige machtsvertoon de koppeling nogmaals recht erin gestoken en aangedrukt tot beide palletjes op gelijke hoogte ingeklikt waren. Probleem opgelost. Bij opnieuw inklikken ging het als bij het andere stel, gewoon goed.
Met palletje bedoel ik dat zwarte uitsteekseltje aan de buitenkant van de koppeling die in een sleufje valt, ahum.
-
En als je een condensator inbouwt, zou dat het probleem van het knipperen niet verhelpen?
Dat zou kunnen, maar zo maar ergens een condensator tussen plakken zal waarschijnlijk niet voldoende zijn. Er wordt naar mijn gevoel te makkelijk geroepen: zet er maar een condensatortje tussen. Maar om zo'n condensator goed te laten functioneren heb je vaak ook weerstanden en/of diodes nodig. En om te weten hoe dat dan allemaal moet, moet je weten hoe de totale schakeling is. En die heb ik bij mijn hondekop nog niet uitgeplozen.
-
Mijn Piko heeft inderdaad het zelfde probleem, op vuile rails knipperen de front en sluitseinen ook. Ik rij analoog en heb dan de decoderbrug er in zitten.
Nu heb ik de decoder er weer in gezet en het geknipper is ook ineens opgehouden zelfs op vieze rails???
Ondertussen heb ik ook nog eens Digirails binnenverlichting ingebouwd in de Nul draad van de rijverlichting en dat leverd ook geen geknipper meer op.
Ondanks de vieze rails heb ik weinig problemen, afgezien van het feit dat de decoder anders ingesteld moet worden wat ik zelf niet kan.
Het zal dus waarschijnlijk wel in de stroomafname zitten, misschien de contacten op het 2e draaistel van de motorwagen ook even schoonmaken en smeren (minimaal) omdat deze droog uit de doos komen bij een nieuw model.
Net als de voorste set stroomafnemers.
Succes er mee.
-
Heb zelf ook last gehad met de stroomafname in het tweede wielstel. Aan een kant zaten de stripjes niet tegen de wielen. Gevolg knipperende verlichting en niet willen kruipen. Ietsjes strakker tegen de wielen en het is nu super.
Groetjes Ruben.