BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Nederlaantje op 05 January 2018, 10:32:42

Titel: Botsing + ontsporing te Venlo
Bericht door: Nederlaantje op 05 January 2018, 10:32:42
https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/93505248/locomotief-botst-op-goederentrein

Vanochtend iets voor 8 uur gebeurd. Overig treinverkeer id stilgelegd in Venlo
Titel: Re: Botsing + ontsporing te Venlo
Bericht door: W. Thomas op 05 January 2018, 10:40:01
Met de lutterade-busto shuttle van captrain.
Bij het omrangeren van de loks zijn ze te hard tegen de trein opgereden waardoor de eerste wagon is ontspoord.
Titel: Re: Botsing + ontsporing te Venlo
Bericht door: spoorzeven op 05 January 2018, 10:58:51
Dat wordt weer vragen in gemeenteraad, PS en TK en roepen om het emplacement maar op te breken...... :(
Titel: Re: Botsing + ontsporing te Venlo
Bericht door: Gérard Drost op 05 January 2018, 11:19:23
Hoorde vanmorgen een vreemd geluid vanaf het emplacement en heb even uit het raam gekeken. Maar in het half donker was maar weinig te zien. Wel dat de locs voorbij het uitrijsein stonden en de eerste containerwagon er niet op een normale wijze achter stond. Van thuis uit kijk ik tegen een groen geluidsscherm van de tankplaat en qua zicht staat de wagon daar achter.
Met voldoende licht heb ik enige foto's gemaakt en op mijn nieuwe Facebook pagina geplaatst.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1877w.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1877w.jpg)
Venlo, 05-01-2018, foto: Gérard Drost

Wat ik wel vreemd vind op deze foto is dat de locs voorbij het dwergsein staan. Dwergsein is links te zien van die 4 gele jassen, direct naast de bovenleidingsmast.
Onder normale omstandigheden hadden de 2 locs niet tussen de containertrein en het dwergsein gepast. Waarschijnlijk had de complete trein eerst nog een stuk opgeduwd moeten worden zodat de locs voor het dwergsein konden komen.

Door de plaatst waar de locs nu staan voorbij het sein is de gehele wisselstraat  tot aan de overweg Vierpaardjes geblokkeerd en kan er geen trein in en uit richting Tegelen en Kaldenkirchen.
De Regionalexpress naar Hamm van 08:05 uur kon hierdoor ook niet vertrekken en staat nog steeds in Venlo langs Spoor 1.


Grz,
Gérard Drost
Titel: Re: Botsing + ontsporing te Venlo
Bericht door: Nederlaantje op 05 January 2018, 11:30:47
Hallo gerard,

De duitser is om 8 uur binnengekomen, nadat die aanrijding plaats vond. Als de loks omlopen blokkeren ze de wissel straat niet voor de duitser, de reden dat ze niet rijden is omdat ze nu daar bezig zijn de calimiteit op te lossen.. bovendien ligt 1 buffer van een goederenwagen in het spoor ernaast, wie weet wat er nog meer allemaal verspreid ligt. Pro rail heeft vanochtend alles op het emplacement stopgezet, ook aan blerickse zijde.. daar rijdt het nu ondertussen weer..

Gr Remco
Titel: Re: Botsing + ontsporing te Venlo
Bericht door: Gérard Drost op 05 January 2018, 11:57:46
Klopt, de rangeerbeweging staat los van de binnenkomst van de Regionalexpress in Venlo en het ongeval is voor 8 uur gebeurd. Nog voor de binnenkomst van de trein uit Duitsland.
Dat Prorail het treinverkeer stil heeft gelegd in Venlo zal ook te maken hebben dat het ongeval heeft plaatsgevonden op spoor 8 7 en de vele voertuigen en mensen allemaal bij het kantoortje van de reinigingsplaats staan, opzij van "de Hut".

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1876w.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1876w.jpg)
Venlo, 05-01-2018, foto: Gérard Drost


Grz,
Gérard Drost
Titel: Re: Botsing + ontsporing te Venlo
Bericht door: dwem op 05 January 2018, 14:40:24
Maar er mag in Venlo toch helemaal niet meer gerangeerd worden van de Gemeente Venlo?

En natuurlijk is er weer een ketel bij betrokken, kunnen de omwoners weer onmiddellijk "chloortrein" gaan roepen.
Was het nou maar bier geweest.........

Dirk
Titel: Re: Botsing + ontsporing te Venlo
Bericht door: Nederlaantje op 05 January 2018, 14:53:34
Waarom zou dat daar niet meer mogen? Want ook NS MOET daar rangeren (eindpunt) en ook Arriva rangeert daar het nodige om daar te combineren/splitsen/uitwisselen, omdat daar het meeste materieel opgesteld staat en getankt kan worden. Bij het goederen rangeren ze daar vaak als ze bijvoorbeeld uit duitsland komen en richting maastricht/België of sittard moeten. Het is daar dan even lokje omlopen en weer gaan. Het echt uitsorteren van de wagens gebeurt daar nog wel eens via de westzijde. Er mag gerangeerd worden, wel met max 20km/u ipv 40.

Gr Remco