BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: RobbertJan op 04 January 2018, 15:52:32
-
Tijdens de feestdagen een projectje opgepakt dat ik al langer wou uitvoeren, het ombouwen
van mijn Dapol railstofzuiger, van een wagon naar gemotoriseerd spoorvoertuig.
Allereerst de Dapol uit elkander genomen, alles opgemeten en een donor loc uitgezocht voor
de aandrijving, iets zonder kardan koppelingen dus dan kom je al snel bij fleischmann of iets
dergelijks met rondmotor uit.
Een fleischmann V100 werd het uiteindelijk gezien er makkelijk aan te komen is en kwa prijs
ook nog eens heel redelijk.
Ik heb tijdens de bouw niet veel foto's gemaakt, dus er zal wel het één en ander niet kloppen
in het kleurtjes departement, affijn, het gaat om het idee.
Na wat denkwerk besloten om de draaistellen van de V100 geheel over te nemen, inclusief de
metalen ombouw, deze pasten nagenoeg perfect in het chassis.
De draaipunten zijn gemaakt van 3x1mm messing U profiel waar het draaistel netjes in hangt.
(https://farm5.staticflickr.com/4685/38601207835_9e21360e13_c.jpg) (https://flic.kr/p/21P4hf8)DSC_1307 (https://flic.kr/p/21P4hf8) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr
Alvorens uiteraard dit alles in te kunnen passen moet er wel het één en ander uit de bodem
gezaagd en gesneden worden, dat spreekt voor zich.
(https://farm5.staticflickr.com/4645/38788964234_fc62e1fe1e_c.jpg) (https://flic.kr/p/226DzFq)DSC_1308 (https://flic.kr/p/226DzFq) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr
Iets dichterbij gezien, de messing delen zitten met secondelijm vast en na een dag nog eens extra
ingesmeerd met een 2e laag Bison Max repair.
Na wat pas en meetwerk alles bij elkaar weer een rolvaardig apparaat, bedraad en wel.
Het motorschild van de V100 is aangepast zodat deze digitaal geen problemen geeft.
(https://farm5.staticflickr.com/4588/38788961384_ec98b3b30a_c.jpg) (https://flic.kr/p/226DyQh)DSC_1310 (https://flic.kr/p/226DyQh) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr
Uiteraard kan ik het niet verkopen de behuizing onaangeroerd te laten, ik heb er toch
maar een paar uurtjes in gestoken zodat het ook daadwerkelijk lijkt op spoorsch materieel.
(https://farm5.staticflickr.com/4588/38788961384_ec98b3b30a_c.jpg) (https://flic.kr/p/226DyQh)DSC_1310 (https://flic.kr/p/226DyQh) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr
Front en sluitseinen, frontruit, deurtje naar de technische ruimte, beugel op het dak welke
afkomstig is van een oude Roco blokkendoos evenals de isolatoren.
(https://farm5.staticflickr.com/4641/38601204405_86cac5f9a8_c.jpg) (https://flic.kr/p/21P4gdZ)DSC_1309 (https://flic.kr/p/21P4gdZ) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr
De front en sluitsein behuizingen zijn van styreen buis, respectievelijk 2 en 1,5 mm welke ik
na het uitharden van de lijm het uitgeboord naar 1,5 en 1 mm
De andere zijde is ook aangepast, met een set cabinedeuren en uitlaatsysteem voor het generatorpack.
Het is tenslotte wel een hybride ;D
(https://farm5.staticflickr.com/4693/38601211495_15ce2e2622_c.jpg) (https://flic.kr/p/21P4ike)DSC_1274 (https://flic.kr/p/21P4ike) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr
En nog een paar plaatjes van de werkende verlichting;
(https://farm5.staticflickr.com/4645/38788958874_0e32a870ce_c.jpg) (https://flic.kr/p/226Dy61)DSC_1313 (https://flic.kr/p/226Dy61) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4639/38601200495_26be5d6931_c.jpg) (https://flic.kr/p/21P4f4z)DSC_1312 (https://flic.kr/p/21P4f4z) by Robbert Jan. (https://www.flickr.com/photos/60930035@N04/), on Flickr
Een leuk projectje waarbij ook niet alles voor de wind ging, ik vind het spuiten en afplakken nog altijd
geen plezierige bezigheid, affijn het is deze keer wel redelijk netjes gelukt.
Digitaal gezien zit er overigens een Lokpilot V3 in uit de rommeldoos, deze regelt alles, dus ook de
motor van de stofzuiger, welke nu in -en uitgeschakeld kan worden.
Gr,
Robbert Jan.
-
In een woord: TOF!!!!
-
heel mooi gedaan (y) en ik herken de aversie tegen afplakken :)
-
Dus ik begrijp dat het nog steeds een functionele railstofzuiger is, maar nu 1 die op eigen kracht kan bewegen en er ook zo uitziet? Gaaf gedaan hoor!
-
Mooi gedaan hoor, top! (y)
Leen.
-
De beschildering in blauw met gele snor/band, dat maakt het helemaal af. Gaaf.
Reinout
-
Dank jullie wel voor de positieve reacties! (y)
@ Bessel,
Klopt helemaal, er kan nu zonder gekoppelde locomotief stof gezogen worden.
Er zitten dan ook geen koppelingen oid aan.
@ Reinout,
Ik heb gespeeld met meerdere kleurstellingen, daarbij de rand van het chassisdeel
als scheidingslijn te gebruiken.
In eerste instantie was donker bruin de gekozen kleur maar dat leek meer op
engelse drop dan een realistische kleurstelling, zodoende donkerblauw en geel met een
mat zwarte "buik" tussen de draaistellen.
Af is ze nog niet, er moeten nog een paar handrailtjes op en iets van transfers,
waar ik op dit moment nog geen ideeën voor heb
Gr,
Robbert Jan.
-
Koele bak!
Komt er ook een turkooizen variant?
groeten
Hendrik Jan
-
Wat een idee, turquoise, blauwe bies en los aangezette
zilver gespoten sierlijsten. (y)
Gr,
Robbert Jan.
-
Hi Robert Jan,
Mooi gedaan en vast handig in gebruik.
groet
Harald
-
Daar ben ik gek op zelf iets ontwerpen en het ook nog laten werken.Geweldig.