BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: arjen op 14 December 2007, 12:54:01
-
Toch de stoute schoenen maar eens aangetrokken en op zoek gegaan naar een beter lijkende kleur roodbruin voor de Roco 2400. De door Roco gebruikte kleur komt nl. aardig overeen met die van de huidige VSM-locs, de kleur daarvan lijkt door de VSM te zijn overgenomen van een Roco 2200 en die kleur heeft in mijn herinnering weinig te maken met het oorspronkelijke NS-bruin dat eerder tegen donkerrood aanzat (zie ook de foto's in 'Diesellocomotieven in Nederland', daar zitten verschillende kleurnuances tussen maar ze zijn vrijwel allemaal een stuk roder dan de Roco)
Met een beetje mengen en roeren kom ik voorlopig uit op Humbrol 20 (glanzend donkerrood) met een klein beetje Revell 83 (mat roestbruin). Mengverhouding heb ik niet precies uitgemeten maar ik denk ongeveer 4 delen rood op 1 deel bruin. Als je dat mengsel in een DUN laagje verspuit droogt het zijdemat en geeft het een rijke roodbruine tint, misschien nog iets te rood maar volgens mij zit het nu dichterbij de werkelijkheid dan het Roco-bruin.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2400_3.jpg)
(niet helemaal scherp, maar voor de kleur maakt dat niet uit)
Benieuwd of iemand iets beters weet te verzinnen? Het voordeel van de 2400 is dat de kap heel eenvoudig is over te spuiten, geen biezen of zo, losse nummerplaten, de belettering hoort er voor tijdperk 3 toch niet op... en eventueel kun je op een oude DKM oefenen ;D
Arjen.
-
Keurig Arjen,
Dit lijkt er beter op inderdaad!
grtz,
Wim
-
Arjen,
Dat is toch wel wat roder dan deze originele ...
(http://home.planet.nl/~wisse558/Fotos/ns_003.jpg)
En op Bert's Hall of Trains is een foto uit 1969 (http://bert11.homeip.net/virtual.jpeg?cb=cardbox1&db=fotocw&id=HF7S39PE27UHCGCITJMQA81NLK83IF9I4&width=540) te vinden van een DE 3 met een NS 2400. Duidelijk te zien dat er meer bruin in zit.
Groet,
Jeroen
-
hmmm, die kleur is wel erg variabel op diverse foto's. Ik merk van mijn eigen model trouwens ook dat het er heel erg van afhangt hoe je het belicht... in de volle decemberzon onder een bepaalde hoek lijkt mijn rood alweer een stuk bruiner...
Ik blijf er bij dat ik er niet zo gek ver naast zit.
Arjen.
-
Beste Arjen,
Misschien een gemakzuchtig alternatief voor het zelf mengen: Gebruik het Philotrain lokbruin. Dat zit ook op mijn Philotrain 2400 en heeft me altijd overtuigd. Zeker naast een bruine 2200 van Roco. Dan krijg ik de neiging om die ook over te spuiten, maar ik zie op tegen de dubbele bies voorop de huif.
Philotrain heeft lokbruin en goederenbruin. De laatste is veel lichter en chocolade achtig. Misschien heeft de Koploper nog wel een busje staan.
mvg,
Ivo
-
Hou er rekening mee dat foto's zeer onbetrouwbaar zijn om de juiste kleur te bepalen. Naarmate ze ouder worden verkleuren ze en verder hangt het er sterk vanaf hoe en waar en op welk tijdstip deze foto's gemaakt zijn.
Groet Gerrit
-
Mijn ouders hadden in '78 agfa film meegenomen naar amerika. Bij de grand canyon was het op en zijn ze op kodak overgestapt, de film was ineens een stuk interessanter na die switch...
-
Kleurenfoto's uit het verleden zijn inderdaad helaas weinig betrouwbaar. Per merk verschilden de kleuren, laat staan de houdbaarheid op langere termijn. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vuiligheid die de meeste locs in de dagelijkse dienst met zich meedroegen. Dat kan het bruin zomaar drie tinten donkerder hebben gemaakt. Voor een fabrikant wordt het dan wel erg lastig om kleuren uit het pre-RAL-tijdperk na te maken.
Ik heb zelf ook altijd het idee gehad dat het 2400-bruin afweek van 2200-bruin. Volslagen idioot natuurlijk, omdat ik niet verwacht dat de NS in de jaren '50, '60 en '70 twee verschillende kleuren bruin heeft gehanteerd. Maar wellicht komt het idee van de verschillende bruintint te maken heeft met de aanwezigheid van crème biezen op de 2200 waardoor het bruin een andere intensiteit lijkt te krijgen. Naar mijn idee ziet een 2200 er op kleurenfoto's altijd wat roder uit dan een 2400, die meer choco-bruin lijkt te zijn.
Ergo: vind je de kleur van je 2200/2400 niet mooi, pak dan de verfspuit of sla aan het weatheren. En anders lekker zo laten, waarschijnlijk valt het niemand op. ;)
Grt.
E_V
-
gevoel heb ik i.d.d. ook altijd gehad!
Vind het echter wel opmerkelijk/grappig dat jij de 2200 roder vindt dan de 2400, want ik vond de 2400 er altijd roder uitzien :D
Ik heb nu mijn 2200 naast de 2400 gehad en ben geneigd om juist wat met de eerste te doen.
Misschien allebei een oplossing?!
grt,
Marcel
-
De SMMR heeft een zeer gedegen kleurenonderzoek gedaam maar het echte NS-roodbruin. Resultaat is een perfecte 2225 in absoluut de juiste kleuren. Die zelfde kleur had de 2400 ook (roodachtig bruin, geen bruinachtig rood ;D ). En dat is wat anders dan het chocoladebruin van de VSM-diesels en de Roco modellen. Let wel dat kleuren op een kleiner oppervlak (lees een modeltrein) er anders uitzien dan in werkelijkheid. Zou je exact de grootspoorkleur op je model spuiten dan kon ie wel eens erg rood worden.
Wim.
-
Zou je exact de grootspoorkleur op je model spuiten dan kon ie wel eens erg rood worden.
En trouwens ook veel te donker.
Die 2225 ziet er inderdaad schitterend uit, alleen een stuk glanzender dan de meeste roodbruine locs die ik vroeger ben tegengekomen ;D . Hoe hebben ze trouwens de juiste tint achterhaald?
Of het roodachtig bruin of bruinachtig rood is, hangt voor mijn gevoel intussen sterk van de belichting af:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zaanstraat_15092007_100.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ZLSM_dieseldagen_22092007_033.jpg)
Ik bedoel maar.
Arjen.
-
De juiste kleur bruin voor deze Ns2225...is men tijdens werkzaamheden aan het machinistenhuis tegen gekomen. Volgens mij kwam deze kleur bruin naar voren tijdens het verwijderen van oude verfresten van het dak nabij het regengootje. Correct me if i'm wrong.
Advies voor de VSM: 'Ga eens langs bij de SMMR om aan de juiste NS bruine kleur te komen voor de locomotieven in eigen beheer!' ;) Alhoewel? Hoe zit dat met die VSM 2530? Is deze wel al aangepast naar de originele bruine kleur?
Jeroen
-
Laat een ieder nou maar lekker zijn eigen rood-bruine kleur gebruiken, anders wordt a) alles hetzelfde en b) wie zegt dat de nu gevonden kleur de originele kleur is. Dat weet je gewoon niet, het is een benadering. De lakken zijn ook niet gelijk aan vroeger dus origineel krijg je het toch niet. Dan moet je het in ongerestaureerde staat laten. ;)
-
Hoe zit dat met die VSM 2530? Is deze wel al aangepast naar de originele bruine kleur?
Alleen als ze hem heel recent hebben overgeschilderd. In september was hij nog chocoladekleur.
-
De juiste kleur bruin voor deze Ns2225...is men tijdens werkzaamheden aan het machinistenhuis tegen gekomen. Volgens mij kwam deze kleur bruin naar voren tijdens het verwijderen van oude verfresten van het dak nabij het regengootje. Correct me if i'm wrong.
Hier valt niet veel aan te 'correcten', je bent aardig op de hoogte ;)
-
De 2233 bij de VSM is tentijde van de aankoop in 1995 door de werkplaats tilburg gespoten. De lok heeft in de tussentijd geen schilderbeurt gehad, de lok was roodbruiner in het begin, maar zoals het gaat met roodtinten in verf, die trekken het snelst weg. Rood is niet voor niets het duurste pigment.....
De 2299 is vervolgens ooit met een goedkopere verf behandeld om de lok beter te doen laten ogen dan het verschoten NS geel toendertijd.
De 2459 was met dezelfde verf geschilderd als de 2233, enkel ook hierbij is de verkleuring toegeslagen. Wat ik erbij moet zeggen is dat elke keer als je verf besteld dat er pigment verschil in zit, wel heel miniem maar het is er toch.
De 2530 is ook met dezelfde verf gespoten als de 2459, het is gewoon moeilijk de juiste kleur aan te geven, mede door de snelle verkleuring blijft het kleurtje tijdelijk....
Ook een originele kleur vaststellen is moeilijk, daar de kleurstalen per werkplaats nog wel eens verschilden.....
Okke
-
:) Hallo allen,
Even een toelichting op de kleur van NS lokomotieven.
In de industrie wordt meestal glanslak gebruikt welke door inwerking van UV licht op den duur vanzelf mat wordt.
Vooral rode kleuren zijn erg aan verwering onderhevig dus ook roodbruin heeft daar in mindere mate last van.
Je kunt zien op de foto's van de 2400 in Frankrijk dat ze na natregenen heel donker van kleur worden en dan weer verweerd en bleek opdrogen.
Kijk ook maar eens naar de rode (roze) 6400 hoe die verkleuren met de jaren, dat zal met de bruine 2200/2400 niet anders geweest zijn.
Met andere woorden: een donkerbruin model zou moeten glanzen en een lichterbruin model zou mat moeten zijn.
Op de modelbaan is dus kleurverschil ook geen enkel probleem maar juist realistisch. Kort voor de revisiedatum verweerd en na de revisiedatum glanzend en diep van kleur.
Kunnen de echte nerds er nog even tegen aan.
Groet, Albert. (y)