BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: kar op 24 December 2017, 09:16:48
-
De uitbreiding/verbouwing van station Amsterdam Zuid wordt vaak in één adem genoemd met grote projecten zoals de Noord/Zuidlijn en de ondertunneling van de A10.
Daardoor is aan mij compleet voorbij gegaan dat er bij station Amsterdam Zuid ook extra perrons voor de treinen zijn bedacht om binnenlandse HSL shuttles (en wellicht ook het toekomstige internationale treinverkeer) op te vangen, omdat de lijn Amsterdam Centraal-Schiphol via Sloterdijk van deze taak wordt ontheven (alleen nog sprinters). Zie ook deze twee krant-artikelen:
https://www.parool.nl/amsterdam/geen-noord-zuidlijn-naar-schiphol-wel-sprinters~a4549451/ (https://www.parool.nl/amsterdam/geen-noord-zuidlijn-naar-schiphol-wel-sprinters~a4549451/)
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/15/amsterdam-wil-rijksbijdrage-voor-extra-sporen-station-amsterdam-zuid-13814857-a1581254 (https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/15/amsterdam-wil-rijksbijdrage-voor-extra-sporen-station-amsterdam-zuid-13814857-a1581254)
In het NRC artikel wordt ook verwezen naar een brief/memo van het ministerie waarbij 2 keersporen worden voorzien bij Diemen-Zuid en de optie van opstel/onderhoudssporen langs de A2. Het lijkt mij dat die genoemde 2 keersporen links-of rechtsom ook de nodige impact gaan hebben op station Duivendrecht ivm alle extra treinbewegingen... heeft iemand daar meer info over?
Waarschijnlijk ben ik (véél) te vroeg met deze vraag aangezien ze net begonnen zijn met de verkenning :-).
Benieuwde groet,
Henk
-
Door het omleiden van de internationale treinen via Zuid, maakt het westelijke tracé via station Lelylaan en Sloterdijk geen deel meer uit van het NS-hoofdnet.
Zo werkt het niet, tenzij er maar drie lijnen in het NS-hoofdnet zitten. Bovendien heeft de NS niets te zeggen over waar de Thalys en Eurostar heen rijden. Ik denk dat deze gewoon naar CS blijven rijden, dat is ook de wens van de DB ook met de IC-Berlijn (in plaats van Schiphol en Hoofddorp).
-
Maar ik denk dat Prorail en de gemeente Amsterdam daar wel wat over te zeggen hebben en die zien de internationale treinen liever over zuid.
-
Ik mag toch hopen dat als een commercieel bedrijf van A naar B wil rijden, Prorail en de gemeente daar verder niks aan kunnen doen. Internationaal vervoer is immers vrij, al is een omweg over Zuid naar CS natuurlijk ook mogelijk.
-
Als het plan met de Airportsprinters doorgaat, is er te weinig capaciteit op de Westtak voor internationale treinen. Via Zuid naar CS is zinloos, zodra de NZ-lijn gaat rijden.
-
Ik mag toch hopen dat als een commercieel bedrijf van A naar B wil rijden, Prorail en de gemeente daar verder niks aan kunnen doen.
Ik mag toch hopen van wel als de ruimtelijke ordening daarmee is gediend.
-
En als Thalys/Eurostar dat niet willen ook (Thalys rijdt nu ook niet naar Zuid, ik neem aan omdat de reizigers meer behoefte hebben aan de verbinding met Centraal)? De normale NS IC's kunnen immers ook geschrapt worden om ruimte te maken voor extra Sprinters.
Zolang er een spoorlijn ligt mag er een trein overheen rijden en kan Prorail volgens mij niet weigeren; dan moet het baanvak overbelast verklaard worden waarna de paden verdeeld worden tussen alle vervoerders. Misschien dat dat het idee is achter 'maakt geen deel meer uit van het NS-hoofdnet', de Westtak wordt een metrolijn.
-
Internationaal verkeer is vrij en dan ook niet gebonden aan concessies.
Oftewel, de ICB is gewoon een puur commerciële trein van DB, en daarmee aan niemand verplicht te overleggen over het hoe of wat ze die trein expoiteren.
Zoals gezegd is Prorail alleen onafhankelijk capaciteit verdeler en heeft er ook niets meer over te zeggen dan dat.