BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: eddy van loo op 22 December 2017, 13:41:32
-
Hoi,
Bij de opbouw van mijn baan heb ik gebruik gemaakt van peco electrofrog wissels die ik wil bedienen met MTB motoren zodat de polariteit van het puntstuk ook omgepoold wordt bij het schakelen . Tot mijn verbazing word ik geconfronteerd met een kortsluiting . Als je het railplan bekijkt zou dit normaal zijn vermits pos. en neg. bij het wisselen van spoor met mekaar in contact komen ( zie tekening) . Ik was echter van het idee dat dit opgelost werd door het ompolen van het puntstuk ( waarschijnlijk een dikke denkfout van een beginner)
Volgens mijn beperkte kennis is het gebruik van een keerlusmodule hier ook geen oplossing
Voor alle duidelijkheid : ik heb de wissels volledig aangepast volgens de instructies en tekeningen die ik via via op het forum gevonden heb . (http://)
Met vriendelijke groeten
Eddy
-
Eddy, heb je de twee metalen bruggetjes onder de wissels doorgeknipt?
Leen.
-
Je hebt de korte stukjes rail voorbij het punstuk geïsoleerd?
-
Ik zie geen tekening. Ik moet daar binnenkort ook aan beginnen met de draden te solderen aan peco wissels met electrofrogs .
Ben daar best beetje nerveus voor of alles in 1keer goed zal gaan.
Mvg
Erik
-
Hoi Leen ,
Die zijn inderdaad doorgeknipt dus .......
-
Hallo,
Dat heb ik inderdaad ook gedaan
mvg
Eddy
-
Hoi,
Inderdaad de tekening ontbreekt , ik krijg deze niet in het systeem gezet ondanks dat ik op afbeelding invoegen gedrukt heb . IK probeer ze alsnog op het draadje te krijgen !!!!Het voorbereiden en solderen aan de wissels valt best mee . Ik heb de draadjes geknipt , de bruggetjes gelegd en een extra draad geplaatst om de draad van het puntstuk te verlengen.
Dit allemaal netjes gevonden op het forum . Als ik de tekening erin krijg stuur ik ze door
mvg
Eddy
-
Even de handleiding (links in het menu) goed doorlezen en dan zal het ook jou lukken om plaatjes toe te voegen (y)
-
Eddy, je hebt in je eerste bericht wel img tags staan (afbeelding invoegen) maar dan moet je het plaatje wel eerst uploaden naar deze server van BNLS..... en niet rechtstreeks vanaf je computer ;)
Dus plaatje even neerzetten en als dat niet lukt mag je het naar mij sturen. Mocht je dat willen geef ik je via pb mijn mailadres en zet ik het wel voor je neer hier.
-
Hoeps,
Hopelijk is het nu gelukt om de tekening in het draadje te krijgen
MVG
Eddy
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding1_7.png](https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding1_7.png)[/url]
-
Oef, gelukt,
In ieder geval al dank voor de raadgevingen in verband met het plaatje
-
Graag gedaan, alleen was je eerste haakje in de link er niet bij. Dit is het plaatje met complete link en nu aanklikbaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding1_7.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding1_7.png)
-
Ik ken de rest van het sporenplan niet, maar ik denk dat dit een hondenbot baan is. Als je deze twee wissels op afbuigend zet, verbind je een rood spoor met een blauw spoor. Oftewel plus met min, en dan krijg je kortsluiting.
Volgens mij helpt de keuze van wissels hier niet, en zou ik vermoeden dat je een of twee keerlusmodules nodig hebt.
-
Hoi,
Het is wel geen echte hondenbot maar dit deel uit het geheel kan je beschouwen als en ....... je krijgt inderdaad kortsluiting en dat is mijn probleem . Ik denk echter niet dat de keerlusmodule een oplossing bied . Bij afbuigende wissel zou het lukken maar wanneer je de wissel terug rechtdoor zet kom je volgens mij opnieuw in een kortsluiting met het stuk dat rechtdoor gaat . Dus ........
-
Een paar vragen:
-Laat het complete sporenplan eens zien
-Rij je analoog of digitaal?
-waarom zijn de twee parallelle sporen tegengesteld gepoold?
-
In dit stuk dus alleen op te lossen door de sporen gelijk te polen.
En voor de rest zullen we het complete sporenplan moeten zien.
Als je rechtsonder vertrekt en rechtsboven weer terug komt heb je een keerlus ;D op te lossen door .... jawel een keerlusschakeling :angel:
-
Hoi,
Hierbij het volledige plan van dit deel.
Ik wil digitaal gaan rijden
Was een poging om kortsluiting te vermijden
MVG
Eddy
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding2_4.png](https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding2_4.png)[/url]
-
Achter en voor de wissels in het doorgaande spoor, de rails aan beide zijden isoleren. De sporen tussen de wissels en de wissels zelf gelijk polen en op de bovenste spoorlus en de onderste spoorlus een keerlusmodule zetten.
Wiebe
-
Nou dat zijn dus 2 keerlussen ::)
Kortsluiting gegarandeerd zo.
Bertus
-
hallo,
ook met de oplossing die Wiebe voorstelt of heb ik het niet goed begrepen :)
-
Nee dan niet meer.
Zoals Wiebe en ik ook al schreef.
De sporen gelijk polen en keerlusschakelingen toevoegen.
Klassieke situatie.
Digitaal rijden wil niet zeggen dat er dan geen kortsluitingen meer zijn.
Neem ook eens een kijkje in de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Keerlus) :police: :angel:
In beide lussen ergens een blok maken waarin je de keerlusschakelingen plaatst.
-
Hallo,
Zet ik de keerlus dan zodanig dat deze geen invloed heeft op de beide stelsporen ?
Ik zal alles nog even moeten laten bezinken en bekijken want echt helder is het nog niet voor mij
mvg
EDdy
-
Idd, je hebt hier 2 keerlussen Eddy. Oplossing is vrij simpel. In beide lussen een groot stuk, langer als je langste trein volledig isoleren en er een keerlus module van wie dan ook tussen zetten.
-
Probleem ligt hier echt niet in de wissels. Haal beide lussen er maar eens af en test het dan maar eens een keer weer, zul je zien dat je geen sluiting hebt.
-
Zet ik de keerlus dan zodanig dat deze geen invloed heeft op de beide stelsporen ?
Ja. Zie de eerdere aanwijzingen ::)
Alle stationssporen (dus ook die opstelsporen geef je een gelijke polariteit.
In beide lussen plaats je de keerlusschakelingen :angel:
Misschien toch even de encyclopedie hierover doorlezen.
Zie mijn eerdere link :police:
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_14.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_14.png)
-
Eddy, ga nou gewoon even verder in je bestaande draadje.... telkens een nieuwe openen maakt het niet overzichtelijker en gemakkelijker om je probleem op te lossen.
-
Hoi,
Geen probleem , ik wil zeker niet moeilijk doen maar ik telkens een probleem om de tekening in te voegen vandaar .
Mijn excuses
Mvg
Eddy
-
Eddy, als je de foto-uploader gebruikt van dit forum kan er eigenlijk weinig misgaan. Is er iets waarmee ik of anderen je kunnen helpen?
-
Hallo,
Op de nieuwe tekening heb ik een poging gedaan om de kortsluiting weg te werken , graag jullie opmerkingen hierover .
Ik ben ook helemaal niet zeker wat de aansluiting van de keerlus modules betreft , zitten deze hier op de goede plaats of ..........(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_15.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_15.png)
-
Hallo Eddy,
De bovenste keerlusmodule zit nog niet goed. deze moet je voorbij het laatste wissel rechtsboven plaatsen; dan zijn al je stationsporen, inclusief de opstelsporen, meteen hetzelfde gepolariseerd (zoals Remunj hierboven ook al aangaf). Ik zou hem zelf in de lus van de linkerpoot plaatsen, bijvoorbeeld op het punt waar de korte linkerpoot begint. Dan heb je bij het station en de opstelsporen voldoende lengte om met dezelfde polariteit te rijden en kun je dus ook zonder problemen je opstelsporen in- en uitrijden.
Groeten,
Bert
-
Ik heb even wat lijnen gezet in je tekening.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_15_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeld_15_1.png)
Op die plaatsen zou ik de isoleerde raillassen leggen voor de keerlussen, hoef natuurlijk niet precies op die plek maar gewoon hoe je uitkomt met de rails.
En dan de keerlus modules onderaan en links boven.
-
Dag Ronald,
Ik denk dat mijn probleem opgelost is , ik heb ook hier een beginnersfoutje gemaakt bij het inbrengen van mijn afbeelding . Ik denk wel dat ik het nu door heb
MVG
Eddy
-
Hallo jongens ,
Even samenvatten : de isolatierails plaatsen in de buurt van de door U aangebrachte markering en de keerlus hier telkens achter Klopt dit ? Als ik de module rechts boven de wissel wil plaatsen moet ik vermoedelijk ook de polariteit van de 2 uiterst rechtse sporen wijzigen of niet ?
Alvast bedankt voor de hulp ( alle begin is moeilijk hé )
MVG
Eddy
-
De keerlus module boven komt links en niet rechts van die streepjes.
Je moet dan idd wel de 2 opstelsporen ompolen in de tekening. rode blokje links in het verticale deel van de baan.
in de praktijk hoef je dan niets te doen omdat je daar nergens met isoleer lassen werkt en polariteit sowieso hetzelfde is.
succes ermee. (y) En ow, Ik ben geen U. ;)
groeten, wesley
-
Hoi jongens ,
Allemaal heel erg bedankt , ik ga aan de slag en laat weten hoe het afloopt , hopelijk zonder vonken en iedereen prettige feesten !!!!!! :D (y)
-
En ja in de onderste lus moet daar ergens de keerlusschakeling komen. Geen idee hoe groot die lus is maar daar moet je 1 volledig geïsoleerd blok maken en daar de keerlusschakeling in plaatsen.
In de bovenste lus moet je het pijltje naar rechtsonder vergeten. ALLEEN in de lus zelf een blok voledig isoleren en daarin de keerlusschakeling plaatsen.
ALLE sporen vanaf de wissels boven t/m de wissels onder ALLEMAAL dezelfde polariteit maken.
Dan is je probleem opgelost.
-
hoi allemaal ,
Na het lezen van de info in verband met de keerlusmodule in de encyclopedie zit ik opnieuw met een vraag :
Hier lees ik als je digitaal wil rijden je geen gebruik mag maken van een module die werkt op stroomdetectie en kortsluitingen detecteert . Welke module (s) is dan wel geschikt . Ik heb er 2 nodig dus ........
mvg
Eddy ??? ???
-
Mag best. De Lenz LK200 is prima.
Edit, wat een bullshit staat er in dat lemma zeg. Zo breng je mensen in verwarring. >:(
-
Wat Henk schrijft, mag best. Verdient alleen niet de schoonheidsprijs. Kortsluiting wil je per definitie vermijden.
Beter is het om een keerlusmodule te gebruiken die gebruikt maakt van sensorrails aan het begin en einde die een stroom detecteren zodra er een trein de lus (keerlusblok) in rijdt.
Welke geschikt is?
Nou er staan 24 mogelijkheden in de lijst.
Bekijk ze eens op je gemak.
Er staat netjes bij op welk principe ze werken.
Kies er eentje die werkt op stroomdetectie (dus met stukjes sensor rail).
Bijvoorbeeld de LDT KSM of de extreme module van Wim Ros.
PS Het verhaal in de ency is inderdaad wat kort door de bocht.
-
Voor het installeren is een keerlusmodule die werkt op kortsluiting het makkelijkst. Daarbij heb je minder spoorstaafisolaties nodig dan bij de andere oplossingen.
Als je dan kiest voor een module volgens het kortsluitprincipe, neem dan de Lenz LK200 of de Digikeijs DR410. Die schakelen met halfgeleiders en zijn daardoor supersnel zodat de eigenlijke kortsluiting heel kort duurt.
In de ency staat bij de DR410 dat die niet op kortsluiting werkt, maar dat is niet waar.
-
De Digikeijs DR410 is niet meer te krijgen.
-
Wat Henk schrijft, mag best. Verdient alleen niet de schoonheidsprijs. Kortsluiting wil je per definitie vermijden.
Ook hiermee zet je de vragensteller op het verkeerde been. Een module als de LK200 werkt feilloos en probleemloos. Geen enkele objectieve reden die de mijden.
Je kan er een hele principiële discussie aan wijden, maar daar heeft vragensteller niets aan. Daar is ook al een speciaal draadje voor.
En gevonden.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61421.0.html (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61421.0.html)
-
Hallo iedereen,
Opnieuw dank aan iedereen voor de reacties. Ik krijg meer en meer de indruk dat ik zal moeten gokken op een bepaalde module en dit dan uittesten in de praktijk .Misschien me ook eerst even verdiepen in de technische fiches en handleidingen van de modules. Ik houd jullie op de hoogte van de resultaten
MVG
Eddy ;)
-
Als je die 4 wissels weglaat, ben je ook van het hele probleem af. Je houdt dan een hondenbot over, met ongeveer dezelfde functionaliteit.
-
Dat is ook wel een goeie oplossing. Want wat is eigenlijk de functie van die wissels?
-
Hoi Klaas,
Het was de bedoeling om via deze het treinverkeer in beide richtingen te laten verlopen zonder gebruik te maken van een draaischijf . trein van A naar B en omgekeerd
mvg
???
-
Ik gebruik tot volle tevredenheid inmiddels 2 stuks Littfinski KSM-SG module. Werkt met stroomdetectie, dus niet met kortsluiting, en geeft netjes een bezetmelding terug als je dat wilt.
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:ab_ksm_sg