BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: hein.wiegmans@casema.nl op 20 December 2017, 16:21:41

Titel: Kortsluiting of niet
Bericht door: hein.wiegmans@casema.nl op 20 December 2017, 16:21:41
Ik heb een Bachmann 4-8-2 Heavy Mountain loc met in de kolentender een Uhlenbrock 76320 decoder. Als ik de zaak op de rails zet geeft mijn Intellibox aan dat er kortsluiting is. De decoder uitlezen geeft ook kortsluiting aan. Als ik de tender of de loc los van elkaar op het spoor zet is er geen kortsluiting. Slechts als ik ze beide verbind is er weer kortsluiting. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Titel: Re: Kortsluiting of niet
Bericht door: WilcoV op 20 December 2017, 16:28:40
Misschien hele domme opmerking, maar zitten ergens wielen niet verkeerd om?
Titel: Re: Kortsluiting of niet
Bericht door: Rondje_HO op 20 December 2017, 16:41:05
De tender zal waarschijnlijk met iets van een metalen haakje aan de loc zitten? Misschien zitten de wielen van de tender ook in een metalen houder? Dan staan die misschien via het frame van de tender met elkaar in verbinding. Wat Wilco al zegt; kun je de wielen van de tender niet omdraaien?
Titel: Re: Kortsluiting of niet
Bericht door: hein.wiegmans@casema.nl op 20 December 2017, 19:48:45
Ik kan dat uiteraard proberen maar hij heeft altijd goed gereden. Ik heb ook de decoder door een andere vervangen. Zonder gunstig resultaat. Ik ga het verwisselen van de wielen proberen en laat het resultaat nog even weten.
Titel: Re: Kortsluiting of niet
Bericht door: TEE-RAM op 20 December 2017, 20:28:57
Als de lok altijd goed heeft gereden lijkt, mij, het wisselen van de wielen weinig zinvol.
Wim
Titel: Re: Kortsluiting of niet
Bericht door: Rondje_HO op 20 December 2017, 20:46:55
Ja vreemd is het wel  ???  Ik heb het zelf een keer gehad met wagonnetjes van Marklin. Die hebben een metalen frame waar de assen ook in rusten. Als je de wielen allebei met de isolatie (dus het wiel waar het plastic isolatie-stukje in zit) aan één kant doet is er geen probleem. Wanneer je echter één van de wielen omdraait ontstaat er kortsluiting door het frame. Ook als je de wielen aan één kant hebt, maar je zet het volgende wagonnetje er tegenaan, waar de wielen hun isolatie net aan de andere kant hebben, dan ontstaat er kortsluiting via de metalen koppeling. Die staat namelijk weer in verbinding met het metalen frame.
Titel: Re: Kortsluiting of niet
Bericht door: Timo op 21 December 2017, 09:52:30
Hoe zitten de tender en loc verbonden? Alleen (metalen) haakje? Of zit er werkelijk ook nog een stekker tussen voor toeters en bellen?


Timo
Titel: Re: Kortsluiting of niet
Bericht door: hein.wiegmans@casema.nl op 21 December 2017, 11:02:50
Als ik de tender (hierin zit de decoder) op de rails zet krijg ik geen kortsluitingssignaal. Ik neem aan dat de wielen dan goed zitten. Vanaf de tender lopen enerzijds 2 draadjes en anderzijds 4 draadjes naar de loc. Tender en loc zijn met elkaar verbonden met twee stekkertjes. Ik heb nog even verder getest. Met deductie moet je eind kunnen komen. Als ik de loc en de tender met elkaar verbind en ik zet de tender op de rails en de loc ernaast is er geen probleem. Als ik in deze toestand de loc op de rails zet en de tender ernaast is er ook geen kortsluiting. Een lamp van de loc gaat branden. Kennelijk zit het probleem dus in de combinatie tender/loc, op het moment dat ze beide stroom afnemen. Ik kan in de loc en in de tender geen fysieke kortsluitingspunten zien. het blijft een raadsel. De loc is overigens verbonden met de tender via een stangetje en nippeltje.
Titel: Re: Kortsluiting of niet
Bericht door: Timo op 21 December 2017, 11:09:47
Interessant en mooi volledige deductie  :)

Een lamp van de loc gaat branden.
Dat vind ik het interessantste daar bij de meeste digitale loc's alles via de decoder gaat. Is dit een lamp die je normaal schakelt via de decoder? Kan je die in die situatie ook schakelen? En rijden?

Als de loc ook stroom af neemt (naast de tender) en dit naar de decoder stuurt zou het kunnen dat dit nu niet aan dezelfde kant gebeurd. Die stroomkoppelingen kunnen niet per ongeluk gedraaid aangesloten worden? En heb je een van de twee los gehad? Kan namelijk zijn dat je als nog de wielen verkeerd om terug gezet hebt.


Timo
Titel: Re: Kortsluiting of niet
Bericht door: Peter Kleton op 21 December 2017, 11:17:54
Heb je een universeelmeter of een test lampje ?
Dan moet je eens uitzoeken met welke rail de massa's van lok en tender zijn verbonden.  (Ohms meten )
Je kan ook  lok en tender ongekoppeld achter elkaar  op de rails zetten ,en met een lampje kijken of er een spanning staat tussen de massa's van lok en tender. (Of  de spanning  meten met de universeelmeter )
Peter
Titel: Re: Kortsluiting of niet
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 December 2017, 11:58:32
Geen idee hoe het bij jouw loc zit, maar bij Amerikaanse modellen is de stroomafname vaak verdeeld over de loc en de tender. De spanning van de rechter spoorstaaf komt dan via de ongeïsoleerde wielen en het locframe op de ene koolborstel van de motor. De spanning van de linker spoorstaaf komt van de tender via de ongeïsoleerde wielen op het tenderframe. Vanaf het tenderframe loopt dan een draad naar de andere koolborstel van de loc.

Locframe en tenderframe hebben dus tegengestelde polariteit, dat vereist dat de verbindingsstang tussen beide frames geïsoleerd moet zijn. Misschien is bij de ombouw die isolatie verloren gegaan?
Het kan ook zijn dat de verbinding tussen het locframe en de koolborstel er nog in zit.
Titel: Re: Kortsluiting of niet
Bericht door: hein.wiegmans@casema.nl op 21 December 2017, 16:36:54
Misschien dat ik inderdaad de koppeling eens moet isoleren. Verder testen heeft geleerd dat als ik de combinatie op de rails zet met het 2-dradig stekkertje niet bevestig er geen kortsluiting is. Doe ik het omgekeerde (dus 4-dradig stekkertje verwijderen en 2-dradig laten zitten|) dan is er weer kortsluiting. Het probleem zit hem dus in de 2 dradige verbinding. Ik weet alleen niet wat die twee draden precies doen.
Titel: Re: Kortsluiting of niet
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 December 2017, 17:03:57
Dan kan  je maar beter beginnen met uit te pluizen hoe het hele spul elektrisch in elkaar zit.