BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Nederlaantje op 18 December 2017, 22:30:13
-
Beste lezers,
Ik rijd al een tijdje met een klompentrein op de baan (5 maal plan DE metaan beide zijdes een traktie leverende 2200). Vanaf het begin veroorzaakt deze trein problemen, eerst ontsporingen (dat is nu opgelost) maar nu komt het wel eens voor dat 1 van de 2 loks geen stroom afneemt door bijvoorbeeld vuiligheid op het spoor of wielen. Nu is mijn vraag, als ik het eerste draaistel van de wagon achter de lok voorzie van stroom afnemers en dit doorvoer met stroom doorvoerende koppelingen, helpt dit dan om de betrouwbaarheid te vergroten wat betreft stroomafname?
Ik heb hier nog nooit mee gewerkt dus weet er niet veel vanaf evenals dat ik niet weet hoe ik het monteren, maar daarvoor is dit forum om deze vragen te stellen. misschien hebben jullie ook tips over welk merk etc?
Groetjes Remco
-
Schoonmaken?
Een 2200 moet probleemloos kunnen rijden zonder dergelijke kunstgrepen.
-
Ik heb hier 2 verschillende Roco 2200's gehad en ik vond van beide de stroomafname niet geweldig. De ene bleef stotend rijden en bij de andere ging het een maandje goed en dan moest de loc weer schoongemaakt worden.
Nu met de Piko 2200 geen problemen meer. (Met andere Roco locs trouwens ook nooit gehad, behalve de hippel, maar die staat er ook om bekend dat de stroomafname niet geweldig is).
-
Schoonmaken?
Een 2200 moet probleemloos kunnen rijden zonder dergelijke kunstgrepen.
Schoonmaken is het probleem denk niet, gezien andere treinen moeiteloos rijden zonder problemen. Bovendien de ene 2200 rijdt goed, de andere geeft soms de problemen. (Te zien aan het frontlicht). Dus wss zelfde probleem als wat hanskarel ervaart heeft. Overigens zit ik er wel aan te denken om in de toekomst de klompentrein te bedienen met 2 piko 2200'en..
-
Haal de wielstellen er eens uit, maak de stroomafnemers schoon en verbuig ze een beetje, zodat de druk op de wielen wat groter is. Kijk ook even of alle draadjes nog wel aan de stroomafnemers vast zitten.
Zelf heb ik nog maar één Roco 2200 en daarvan heb ik de wielen met asb vervangen door wielen zonder asb. Die geeft nooit problemen.
-
Hoe kan ik dit het beste schoonmaken? Ik gebruik ATF op de baan kan het daar ook mee? Kan ik de stroomafnemers ook doormeten, zo ja hoe en op welke stand? En het niet gebruiken van ASB werkt dat ook met een helling?
Mvg Remco
-
Wielen en stroomafnemers maak je schoon met wasbenzine. Voor de stroomafnemers doop je een wattenstaafje in de wasbenzine.
Doormeten kan vast. Maar het is handiger de assen te verwijderen. Aan de stroomafnemer zit duidelijk een draadje gesoldeerd en soms is dat draadje los.
Op mijn baan zijn geen hellingen groter dan 0,5 procent, dus over serieuze hellingen zonder asb kan ik niets zinnigs zeggen.
-
Alle,
mijn ervaring is dat een sandwichtrein nogal eens ontspoort, als de rijstroom naar een van de loc's wordt onderbroken.
Hetzelfde gebeurt met twee gekoppelde trek- duwtreinen, als je die niet met de locs aan elkaar koppelt.
Ook bij gekoppelde treinstellen doen zich ontsporingen voor als naar een van de treinstellen de rijstroom wordt onderbroken.
De oorzaak is het blokkeren van de wielen bij rijstroomonderbreking. Krappe bogen en het relatief geringe gewicht van de wagens vergroten daarbij de kans op een ontsporing.
Er zijn twee oplossingen:
1) Het aantal krachtvoertuigen in de trein beperken tot 1. Dat kan door voor de andere krachtvoertuigen in de trein zgn dummies in te zetten (krachtvoertuigen met vrij rollende wielstellen). Echter combineren en splitsen is dan niet realistisch mogelijk.
2) De stroomafnemers van alle krachtvoertuigen in de trein met elkaar te verbinden.
Als je dat doet met rijstroom geleidende koppelingen, dan is combineren en splitsen realistisch mogelijk.
Ik heb enkele treinstellen uitgerust met T4T koppelingen. Daarmee is 'aftrappen' op elke plaats mogelijk.
Groet, Willem
-
Nu is mijn vraag, als ik het eerste draaistel van de wagon achter de lok voorzie van stroom afnemers en dit doorvoer met stroom doorvoerende koppelingen, helpt dit dan om de betrouwbaarheid te vergroten wat betreft stroomafname?
Ik kan daar duidelijk JA op antwoorden. Ik heb een stoomloc Br24 die ook slecht liep. Het rijtuig erachter had verlichting, maar dat flikkerde ook. Nadien ik beide met een stroomvoerende magneetkoppeling had verbonden waren beide problemen opgelost en loopt de trein als een trein. Nb. ik rijd nog wel analoog (met pulsbreedte sturing).