BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hendrik Jan op 18 December 2017, 20:19:55
-
http://edition.cnn.com/2017/12/18/us/amtrak-derailment-washington/index.html (http://edition.cnn.com/2017/12/18/us/amtrak-derailment-washington/index.html)
Een Amtrak trein is zojuist ontspoord in Washington (state, westkust). Meerdere rijtuigen zijn op de snelweg onder het viaduct terechtgekomen.
Er zijn meerdere doden te betreuren.
Hendrik Jan
-
Lijken talgo rijtuigen uit de beelden op TV.
-
Hier nog meer:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/18/doden-en-gewonden-bij-treinongeluk-verenigde-staten-a1585399
Test rit met nieuwe trein over nieuw trace
-
Lijken talgo rijtuigen uit de beelden op TV.
Ja, inderdaad Talgo's die als TD in de Amtrak Cascade-dienst tussen Vancouver (CA), Seattle (WA) en Portland (OR) rijden.
Populaire treindienst.
CKLX
-
Is die configuratie normaal, met een Charger en een P42? Meestal zit er toch een bagage stuurstand aan 1 kant?
-
De Siemens Chargers zijn net nieuw (enkele maanden). Het kan zijn dat die nog worden getest in de Cascade-dienst.
CKLX
-
Ziet er heftig uit.
Ik hoorde net op het nieuws dat er iets op de rails zou hebben gelegen. ???
-
Hallo allemaal,
Meer updates:
http://www.bbc.com/news/live/world-us-canada-42404293
Groeten, Alexander
-
Als ik deze bocht zie icm de volgense berichtgeving toegestane 130 kmh, doemen er bij mij toch een paar hele grote vraagtekens op.
https://twitter.com/ReedKATU/status/942844153888567296
-
Als ik het goed zie steunen de rijtuigen niet op wielstellen, maar zit er maar één as onder de rijtuig-overgang. Is dat wel veilig met zo'n snelheid? De Duitse Senator-trein had ook zo'n overgang, maar daar zijn ze destijds van afgestapt. Wie weet hier meer van?
-
Volgens mij rijden de Spanjaarden zelf al weer een paar jaar 300 km/h met Talgo materieel. Dus het moet technisch allemaal makkelijk kunnen.
Ik kwam dit filmpje nog tegen op Youtube: https://youtu.be/TVnZ20Fhs20
Je kunt zien dat de nieuwe Siemens Charger voor de stuurstand gekoppeld zit en dat er achteraan de trein, op de normale plaats, nog een oude Amtrak Cascades lok rijdt.
In dit geval een EMD F59PHI.
De Charger in het filmpje met loknummer 1402 is overigens ook betrokken bij de ontsporing vandaag.
MvG Peter,
-
CNN bevestigt vandaag wat ik gisteren bij de beelden op dezelfde zender al vermoedde: de trein reed veel te hard, vloog gigantisch uit de (scherpe) bocht waardoor de kop van de trein tientallen meters verder tot stilstand kwam, en het achterste tractievoertuig bleef doorrijden en duwen waardoor de hele trein als een harmonica in elkaar gedrukt werd, met het getoonde resultaat. Het was nota bene de eerste dag dat die trein daar reed! Hoezo instructie en wegkennis. Overigens hadden ze het bij CNN over een High Speed Train die wel 80 mijl per uur reed. De bekende CNN-paniekmaker Wolf Blitzer (carrière gemaakt tijdens de eerste Golfoorlog) bleef maar doorzagen over het feit dat het een schande was dat Amerikaanse treinen nog steeds geen seat belts hebben.
Iets soortgelijks, maar minder dramatisch deed zich in de jaren 70 of 80 voor met een trein tussen Edinburgh en Glasgow, waar toen push pull treinen reden, ik meen met class 47. De conclusie was toen dat als de kop van de trein ontspoort of botst, de locomotief blijft doordrukken en veel meer schade veroorzaakt dan de ontsporing of botsing zelf.
Dirk
-
80 kmh is zeer snel voor Amerikaanse begrippen.
Elders had iemand een 'safety instructions' card gepost zoals die op Amerikaanse treinen wordt uitgedeeld.
Die van de luchtvaart zijn korter ......
Jaren geleden heb ik eens een artikel gelezen van iemand die (als ik het goed heb) was gepromoveerd op het gebied van rampenbestrijding.
Als scenario noemde hij: 2 TD treinen die met de stuurstand voorop met 140 kmh frontaal op elkaar klappen .....
Overigens heb ik mijn vraagtekens bij de stelling dat de loc in zo'n geval door blijft drukken en zo ja, in hoeverre.
Je mag toch verwachten, dat wanneer de trein "breekt", naast de luchtleiding van het remsysteem, ook de stuurstroom kabel het begeeft en daarmee de tractie automatisch wordt uitgeschakeld. En volgens mij remt dan de hele trein, dus vraag ik me af in hoeverre er dan nog sprake is van doordrukken.....
Of zit ik er nu helemaal naast :-[
-
Volgens deze BBC pagina (http://www.bbc.com/news/world-us-canada-42408624) zegt Amtrak:
It was being led by a Siemens Charger locomotive and was trailing a P52 unit which was not under power, Amtrak said
Dus de achterste lok was niet aan het duwen als je dit bericht mag geloven.
Als de trein zo veel te hard door de bocht rijdt is er op zich geen reden om gelijk over "trek-duw" te beginnen: dan is de hoge snelheid toch de oorzaak?
Reinout
-
Ik las vanmiddag (Telegraaf) dat door deze boog maar 48 gereden worden en dese trein reed 127. Of dat km/u is of Miles/uur weet ik niet.
Feit is dat de boog voor de brug best scherp is. Kijk maar naar het filmpje uit m’n eerste post.
Stekte aan de gewonden en gecondoleerd aan de familie, vrienden en bekenden van de overledenen.
-
De getallen die je noemt zijn km/h.
De spoorlijn maakt daar een tamelijk straffe bajonet over de Interstate 5. Eerst parallel aan de snelweg, dan linksaf over de weg heen en dan weer rechtsaf parallel aan de andere kant.
-
link (https://www.washingtonpost.com/graphics/2017/national/amtrak-derail-washington/?utm_term=.93b0cc294470)
Kaartje in the Washington Post geeft duidelijk beeld van de situatie.
-
Dat is een duidelijke, ja! Opvallende knik in de spoorlijn om de snelweg te kruisen (zoals eerder al werd gezegd, maar met dit plaatje erbij... je ziet duidelijk dat de trein gewoon rechtdoor is gegaan).
Reinout
-
Overigens heb ik mijn vraagtekens bij de stelling dat de loc in zo'n geval door blijft drukken en zo ja, in hoeverre.
Je mag toch verwachten, dat wanneer de trein "breekt", naast de luchtleiding van het remsysteem, ook de stuurstroom kabel het begeeft en daarmee de tractie automatisch wordt uitgeschakeld. En volgens mij remt dan de hele trein, dus vraag ik me af in hoeverre er dan nog sprake is van doordrukken.....
Of zit ik er nu helemaal naast :-[
Nouja de loc is wel een behoorlijk zware massieve klont vergeleken met een gemiddeld rijtuig, dus ook zonder tractie en met rem erop is het een behoorlijke sloopkogel tegen de achterkant van de rijtuigen. Die talgo's zijn ook maar lichte bakjes (door hun bouw wel heel stabiel overigens), ben even te lui om gewichten op te gaan zoeken maar ik schat die loc op 80 a 90 ton en die rijtuigen op 15 ofzo?
-
120 ton (265.000 lbs) las ik. Dat staat niet gelijk stil.
-
Update: NU.NL (https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buitenland/geen-rembeveiliging-op-traject-dodelijk-treinongeluk-washington/ar-BBH37qT?ocid=spartanntp).
-
Nouja de loc is wel een behoorlijk zware massieve klont vergeleken met een gemiddeld rijtuig, dus ook zonder tractie en met rem erop is het een behoorlijke sloopkogel tegen de achterkant van de rijtuigen. Die talgo's zijn ook maar lichte bakjes (door hun bouw wel heel stabiel overigens), ben even te lui om gewichten op te gaan zoeken maar ik schat die loc op 80 a 90 ton en die rijtuigen op 15 ofzo?
Aangezien ze in de VS standaard volgens mij al met 25T asdruk werken, zit een loc al snel aan de 100+ Ton.
Daarbij maakt het voor het vooroplopende rijtuig natuurkundig gezien volgens mij niet zoveel uit of die drukkracht van zoveel Kn nu van 5 rijtuigen van 20T of van 1 loc van 100T afkomt: 100T is 100T
Maar los van dat is volgens mij elk individueel tractievoertuig/wagon/rijtuig in staat om zijn eigen gewicht conform de norm te remmen, ongeacht zijn/haar gewicht.
Als dat niet zo zou zijn, zo je ook bij normaal remmen van de TD-trein in de duwstand het probleem, dat de loc "doordrukt".
Dus het enige wat ik me voor kan stellen, is het feit dat bij een treinbreuk, de tractie niet automatisch wordt uitgeschakeld en de loc daardoor nog even door blijft drukken.
In normaal bedrijf is dat geen probleem, in de tijdspanne van secondes waarin dit soort incidenten plaatsvinden telt elke seconde.
-
Bij normaal remmen heb je gelijk, maar uit een bocht vliegen is wat anders dan normaal remmen... Het maakt qua gewicht ook niet eindeloos veel uit of er zes extra rijtuigen of alleen een loc achter hangt, al hebben zes rijtuigen de massa wat meer verspreid en onderling nog wat kreukelzones en meer kans dat ze verschillende kanten op schieten of hun eigen energie opvangen door onderling te zigzaggen. Een loc is echt een harde compacte sloopkogel, dus sowieso ongunstiger.
-
Wat ik niet begrijp, is dat je een traject voor €M 150 opknapt en er dan een dergelijk maffe S-bocht in laat zitten (gisteren goed te zien in het NOS-journaal).
-
Die gedachte had ik ook. Als je de luchtfoto's in google maps bekijkt dan lijkt er genoeg ruimte te zijn om de S-bocht vloeiender te laten verlopen.
Anderzijds is het zo dat het spoor een kilometer westelijk invoegt op een andere lijn. Daarvoor moeten ze sowieso al snelheid minderen.
-
Ik heb d.m.v. Google Earth de boogstaal opgemeten , die is 350 m !
Zoiets past toch miet in een "HSL " lijn!
Peter
-
Ik denk dat deze lijn voor Amerikaanse begrippen voor een godsvermogen opgewaardeerd is en nog meerdere tientallen miljoenen om ook een S-bocht eruit te halen waarschijnlijk te gortig werd.
Daarbij zullen vast ook de kosten voor het afsluiten van de snelweg fors in de papieren gelopen hebben.
Dat zoiets naar mijn mening niet in zo'n lijn past ben ik wel een beetje in mee. Echter, zulke punten hebben we in Nederland ook wel. De krappe bocht bij Kwadijk, waar niet harder dan 60 gereden mag worden geloof ik, vind ik ook niet passen op een lijn waar verder 140 gereden mag worden.
-
Kwadijk is 80 ;)