BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: TBBW op 17 December 2017, 21:14:30
-
Dag Allemaal,
Wij hebben een baan die grofweg op een U lijkt.
Deze U is dubbel spoor, op de uiteinden van de U zitten keer lussen.
Als een trein een 'rondje' rijdt heeft hij ongeveer 60 mtr afgelegd. (30 heen en 30 terug)
Deze afstand is teveel om alleen met een Z21 te bestieren.
Er wordt een booster in het systeem opgenomen, ook met het oog op belasting toename door diverse gebruikers.
de 'knip' zit onder in de U zodat zowel de Z21 als ook de DR5033 booster (30 mtr, 2 x 15 mtr) voor hun rekening nemen.
Nu moet de Z21 verbonden worden met de booster, via de b.bus.
Echter de z21 en booster hebben een onderlinge afstand van 15 mtr.
er moet een b.bus kabel komen, is dit een straight kabel (dwz pin 1 naar 1, 2 naar 2 enz.)
of een andere config? Kan ook de maximale b.bus kabel lengte nergens vinden. Ik ga uit van 20 mtr, protocol is nagenoeg dat van de slimme meter in de meter-kast.
Als de trein van sectie Z21 naar sectie booster rijdt, dan heb je toch sluiting?
staaf wiel staaf _O_ ; het metalen wiel verbind dan toch de twee secties?
Als de DR5033 in rust is, aangesloten op zijn voeding en verbonden met de zZ21 (NIET met de rails), wat is dan de status?
Groeten, fijne avond
-
Hallo mister TBBW
Waarom de booster en de Z21 zo ver uit elkaar?
Deze kan je naast elkaar zetten.
De te voeden gedeelten kan je met een (open) ringleiding voorzien. Deze kabels hebben dan een behoorlijke doorsnede, bijvoorbeeld installatie draad voor in huis gebruiken.
teunis
-
Boosters niet naast elkaar is niets mis mee. Hele idee van DCC is dat het decentrale modules zijn. Soms kan het erg handig zijn ze niet naast elkaar te hebben, bijvoorbeeld op een modulebaan.
[knip] via de b.bus.
Het is geen b.bus maar LocoNet bus, type B (Loconet B) met de B van Booser ;) En daar kan je genoeg (http://www.digitrax.com/tsd/KB825/making-loconet-cables/) over vinden (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39411.0) (twee links).
Terecht op me vingers getikt door Karst in reactie #3. :-[ :-[ :-[
Timo
-
Het is geen b.bus maar LocoNet bus, type B (Loconet B) met de B van Booser ;)
In het geval van de witte z21 is het wel degelijk B-Bus, deze heeft namelijk geen LocoNet, dus laat staan LocoNet-B :P ;)
Overigens en overigens, zelfs de zwarte Z21 heeft geen LocoNet-B... ;) (alleen maar een LocoNet-T ==> Geen boostersignaal aanwezig)
Grtzz,
Karst
-
Oei, excuses! Je hebt gelijk! :o ::) :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
Wat staat er dan wel op de B-bus? Alleen booster signaal?
Timo
-
Dag Allemaal,
Bedankt voor alle info.
Heb van doffe ellende maar even een 2 mtr standaard digikeijs b.bus kabel gekocht.
als de z21 (wit) aan staat met ZIJN track connectie en de booster gekoppeld via de b.bus.
booster hangt niet aan ZIJN deel wat is dan de status van de booster, brand(en) er dan LEDs. of geen bericht (lees led) goed bericht?
heb de trafo van de booster op 19v gezet.
groet,
gerwin
-
Beste Allemaal,
Ondertussen de werking van de b.bus data kabel nagelopen.
2 mtr data kabel vervangen met de zelf gemaakte 15 mtr versie, werkt goed.
Nu ben ik gaan test rijden met drie treinen. Wat mij opvalt is dat de booster zijn “load”
Ledje gaat flikkeren (geheel onregelmatig) als de drie treinen in zijn deel zijn.
Als er twee in zijn deel zijn is het “load” ledje uit.
Verder springt de booster zo nu en dan out of the blue in “reverse”.
Om even op de zaken vooruit te lopen.
Kan ik als ringleiding ook flex. kabel gebruiken van 1.5 , 2.0 of 2.5 2mm
Klinkt raar maar solid core kan ik niet kwijt....
En om de hoeveel mtr moet ik een aansluiting maken als, bare minimum.
Fijne Dagen,
Gerwin
-
Nu ben ik gaan test rijden met drie treinen. Wat mij opvalt is dat de booster zijn “load”
Ledje gaat flikkeren (geheel onregelmatig) als de drie treinen in zijn deel zijn.
Als er twee in zijn deel zijn is het “load” ledje uit.
Verder springt de booster zo nu en dan out of the blue in “reverse”.
Welke voeding heeft je booster?
-
Alleen even over de ringleiding:
Klinkt raar maar solid core kan ik niet kwijt....
Klinkt inderdaad raar ;D Neemt toch niet meer ruimte in?
Maar je kan ook soepel draad gebruiken voor je ringleiding. Al naar de lengte zou ik wel voor 1,5 a 2mm2 gaan om de spanningsval lekker minimaal te houden.
En om de hoeveel een aftakking hangt ook van de baan af. Onder een station heb je een stuk meer aansluitingen dan onder een recht stuk spoor. Daar kan je makkelijk af met 1 per meter ofzo terwijl het onder een station handig kan zijn om er elke halve meter ofzo een punt te hebben om de draden kort en compact te kunnen houden. Zelfde voor een ringleiding voor licht, langs de open baan zal je waarschijnlijk minder aansluitingen nodig hebben dan onder een stad. En dat vind ik dan weer zo makkelijk van solid core, daar kan je altijd weer een stukje blank maken (zonder de draad door te knippen) en soldeer je er weer een aftakking aan.
Timo
-
Thanks for the info.
@Ronald, de standaard voeding die digikeijs levert bij een dr5033.
Is 15-24 volt regelbaar 3A.
(3 TGVs a 0,5A mag geen probleem zijn 50 procent belasting)
@Timo, gaat om vertakking onder recht dubbel spoor. Had gehoopt 1 per 3 mtr....
Wat mij opvalt in de uitleg op het forum over ringleidingen, er wordt gesproken over spannings verlies maar weinig over vermogensverlies. Is voor mij ook lang geleden, maar volgens mij gaan die hand in hand. Dit kan een reden zijn dat mijn booster vreemd doet. De spanning is er wel, maar zodra meer Amps worden gevraagd (3 treinen) zakt denk ik de spanning in.
Groeten,
G.
-
Hoi,
Het is meestal een combinatie van die twee. Maar in feite is het hoe dikker de kabel naar de baan hoe minder verlies je hebt.
Groet Ronald.
-
Wij gebruiken voor onze BMB-modulebaan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64485.0.html) de witte z21.
De baan wordt op rijdagen naar behoefte onderverdeeld in 2 of 3 gescheiden secties.
In het begin hebben wij ook de nodige problemen ervaren, maar de laatste rijdagen en ook op Eurospoor ging het probleemloos.
Na het nodige uitgeprobeerd te hebben zijn we nu op de onderstaande configuratie aangeland.
De z21 heeft een "kleine" voeding van 36VA en is zelf niet op de rails aangesloten.
Aan de B-bus van de z21 hangt een 4-verdeler (https://www.ebay.de/itm/ROCO-oder-Fleischmann-Digitalverstarker-als-Booster-Benutzen/253262634194?hash=item3af7a11cd2:g:ZhYAAOSwUYNaDdc0) die ik op Ebay gekocht heb.
Met een korte kabel van ca. 30 cm zijn 2 of 3 Roco kastjes 10764 met de 4-verdeler verbonden.
Aan onze boosters mogen absoluut geen multimuizen gehangen worden. De uitgangen zijn dus afgeplakt.
Aan de railuitgang van één kastje wordt de dichtstbij gelegen sectie gehangen.
Aan de railuitgang van de beide andere kastjes zitten lange kabels, die met het spoor van de twee verst gelegen secties verbonden zijn.
De ene kabel is 2,5mm2 en een meter of 13 lang, de andere is 4mm2 en nog een klein stukje langer.
Bij het inkoppelen van deze kabels op de betreffende sectie let ik erop dat de inkoppeling niet heel dicht bij de sectiescheiding plaatsvindt, het liefst een meter of 5 verder.
Dit voorkomt problemen op de sectiescheiding. Als je het te dicht bij de scheiding doet dan kun je kortsluitingen verwachten. Vraag me niet waarom. ???
Vorig jaar, toen we nog de "grote" Roco trafo's van 3A gebruikten, hadden we een paar keer problemen op de sectiescheidingen. Er waren kortsluitingen, die de hele baan plat legden. Vervolgens heb ik voor onze "boosters" in China 3 schakelende laptopvoedingen gekocht van 18V 3A en tegelijk de inkoppeling verder weg van de sectiescheidingen aangebracht.
Omdat ik beide aanpassingen gelijktijdig toegepast heb, weet ik niet waardoor het probleem opgelost is, maar dat zal me worst wezen. :P
Ik klop het af :-X , maar sindsdien hebben wij geen problemen meer gehad.
Leen.
-
Vermogensverlies gaat vaak wel hand in hand met spanningsverlies. Maar het hangt ook een beetje af hoe je het vermogen bepaald. Moderne decoders hebben cruise control. Als de spanning zakt zal de decoder er voor zorgen dat de motor net zo snel blijft draaien. In de loc heb je dus geen vermogensverlies. (Okay, licht gaat iets zachter branden. :angel:)
Maar hierdoor zal de decoder dus meer stroom naar de motor sturen om de snelheid/vermogen gelijk te houden. Je loc zal dus meer gaan vragen van je booster, dus gezien vanuit de booster heb je wel vermogensverlies. Daarnaast versterkt het elkaar, meer stroom = meer spanningsverlies = meer stroom. Heel erg is dit niet en het zal niet uit de hand lopen (maar stabiliseert zich).
En hoe vaak je de rails aan sluit is een keuze. Het doet vooral de bedrijfszekerheid ten goede als je vaker een aftakking aan de rails maakt, zeker als je losse stukken rails gebruikt in plaats van flexrail. Mochten railschoenen in de loop der tijd slechter werken heb je niet gelijk een probleem op je baan. Daarom zou ik zelf eerder voor één per meter gaan dan iedere drie meter.
@St00mboy, Probleem met overgangen ontstaat als er grote spanningsverschillen zijn tussen de booster. Dit gebeurd het makkelijkste bij verschillende trafo's (en boosters) en krappe voedingen (die veel inzakken onder last). 5m van de scheiding aansluiten betekend dus ook dat je een stuk rails van 5m niet vaker aan een ringleiding ofzo hebt zitten met bovenstaande tot gevolg. Maar gok dat je stabielere voeding meer bijgedragen heeft ;)
Op de clubbaan waar ik mee gereden heb hadden we gewoon het booster signaal onder de baan lopen en zaten er (dezelfde) boosters waar nodig.
Timo
Timo
-
Ieder stukje rail is apart met de ringleiding verbonden, we vertrouwen niet op raillasjes. Dat ben ik nog vergeten te vermelden.
Leen.
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
-
Maar hoe kan je dan de voeding "verder van de overgang" aansluiten? ???
Timo