BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Ed K. op 12 December 2007, 13:25:53
-
Vraagje: Wat is nu de voorkant van een 2400?
Ed
-
De lange huif.
-
Is dat officieel? Ik vind juist de korte kant de voorzijde.....
Maar ja, wat ik vind.....
-
Vandaag mijn 2400 vastgelegd bij de stoomfluit in groningen ;D
-
Is dat officieel? Ik vind juist de korte kant de voorzijde.....
Maar ja, wat ik vind.....
Vind je dat ook van een 2200?
Is er in NL geen bepaling hiervoor? Treinstellen hebben toch wel een cab1 en 2?
-
Naar mijn mening is de voorkant de zijde van de lange huif, omdat aan deze kant ook de bediening van alles zit.
-
Volgens mij is dit gewoon af-fabriek geregeld bij locomotieven met 2 cabines. Ik weet dat de locomotieven Class 66, G2000 een cabine 1 en 2 hebben, dat staat in de cabine aangegeven.
Volgens mij maakt het bij het rijden nix uit. Het is maar net zo als het met rangeren uitkomt zo worden ze voor de trein gezet, niet speciaal met cabine 1 vooruit ofzo.
Gr.
Brigitte
-
Bij het rijden maakt het idd niet veel uit, cabines kunnen ondeling wel verschillen, zie bijv de class, maar voor de algemene bediening maakt het niets uit.
Maar bijvoorbeeld bij het radioloccen is het wel interessant om te weten wat de voorzijde is, anders stuur je je locje ineens de verkeerde kant op :-|
-
lijkt me ook wel handig te weten of je cabine voor een trein moet rijden (2200) of langs de huif moet kijken met een veiligheidszone voor je.... Beiden hebben zo hun voor en nadelen. Ik weet niet of je als mcn daar wat over te zeggen had/hebt?
-
Bij mijn weten konden ze gewoon beide kanten op karren.
Besturing aan de lange kant en een besturing scheef aan de andere kant?! (in 1 cabine)
Greetz:Menno
-
over oude tijden kan ik niks zeggen, maar nu rij je zoals je de loc aangereikt krijgt.
Bij de huidige locs die ik ken, is voor beide rijrichtingen een eigen stuurstand.
-
Zoveel zag je vanuit de cabine!
(http://img518.imageshack.us/img518/7530/2488rsd2046oy8.jpg)
SK
En dit is het zicht over de korte zijde
(http://img98.imageshack.us/img98/6541/2488rsd2045en3.jpg)
SK
-
@Gideon: Het lijkt erop dat de buffers van de DKM langer zijn? Kan het zelf niet vergelijken heb nl op dit moment alleen de DKM.
Als je er te korte koppelingen onder doet, zoals hierboven gesuggereert, moet je zeker wel uitkijken met je boogstralen?
Ja de buffers van de DKM zijn iets langer dan de Roco, echter deze zijn verend die van Roco niet. Dus geen probleem in krappe bogen.
-
@SK : Hee, Da's Bergen ! ;D
-
Was Chris, Was
-
(http://img98.imageshack.us/img98/6541/2488rsd2045en3.jpg)
Uhh... misschien een domme vraag maar hoe gaat dit verder met die auto's.. :-|
Groet Jaap
-
Sobat, je bent toch niet langs die auto's aan de rechterkant op de 2de foto afgemoeten?
Dan denk ik dat er weinig van die auto's zijn overgebleven :P
Jaap was net iets eerder
-
@SK: dat is leuk rijden daar: vlak langs de huizen en af en toe een auto wegduwen :)
Koen
-
@Jaap ik zat het me ook af te vragen. Dit lijkt een begin van een pats boem show:P
-
Bijna, want....... het spoor houdt op bij de fooncel.
-
Juist,
Dus vandaar vertrekt de trein richting stad. ;D
-
Boem=stoppen toch?
-
Zijn die 2400'en niet uitgerust met baanruimer ? ;D
Groetjes,
Robbert
-
Foto genomen op 27 april 1987 vanaf lok 2488. Nu in de functie van opdruklok met de retourtrein van BoZ naar Rsd. Als trekkracht fungeerde de lokomotieven 2415 en 2524.
(http://img178.imageshack.us/img178/8505/bozmb5.jpg)
SK
-
Foto genomen op 27 april 1987 vanaf lok 2488. Nu in de functie van opdruklok met de retourtrein van BoZ naar Rsd. Als trekkracht fungeerde de lokomotieven 2415 en 2524.
(http://img178.imageshack.us/img178/8505/bozmb5.jpg)
SK
-
das nog eens leuk wakker worden daar! :P
nog nooit gezien dat een spoor zo dicht langs een huizenrij ging :-X
-
De rails en bomen zijn weg. De rest staat er nog net zo.
Zullen we dit trouwens gewoon lekker door laten gaan in de grootspoor vraagbaak ?
-
Vraag ik me toch nog af hoe dat nou is gegaan met die auto's ?
Harm
-
Uh Chris, dit zijn geen vragen hoor! Dit is vergangenheid ;D
-
Prima, maar het gaat hier over de Roco 2400.
Er is al een veeg actie geweest, en vind het zonde als ik foto's moet gaan vegen.
Dus vragen en foto's over de echte, kan je in het grootspoor draadje kwijt, zo blijven diverse mooie stukjes info netjes bij elkaar.
-
En dit is het zicht over de korte zijde
(http://img98.imageshack.us/img98/6541/2488rsd2045en3.jpg)
SK
Deze foto is in spiegelbeeld. Hij hoort zo:
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/flip.jpg)
Werner
Edit : Door de crash van vanavond zijn wat foto's verloren. Ik heb een nieuwe juiste foto geplaatst, maar Werner heeft wel gelijk.
-
Leuk is wel te zien dat de handgrepen die naar voren lopen een boog maken en geen scherpe hoek. Da's toch anders dan op het model. Of hebben de 2400-en net las met de korte grepen en lange grepen ook verschillende vormen gebogen handgrepen? Dat kan dan nog leuk worden met de variaties bij Roco :)
Gr/H
-
En dan te bedenken dat straatspoor dus niet alleen met sikjes werden bereden!!Een 2400 komt wel een keer zo hard aan denk?
Kan haast niet wachten tot dat ik m in handen heb!! (schaal model van roco)
Greetz:Menno
-
Vind je dat ook van een 2200?
Is er in NL geen bepaling hiervoor? Treinstellen hebben toch wel een cab1 en 2?
Ja, de cabinezijde vind ik de voorkant. Over de Hippel en Sik heb ik geen mening.....
-
Helaas heeft men bepaald dat dit de achterzijde is :-| stond er ook vreemd van te kijken toen ik hier achter kwam ???
-
Van klein kleutertje (het spoor liep nl achter mijn kleuterschool langs) tot tiener heb ik deze loc door Roden en Leek zien rijden. En inderdaad kwam een ongeluk hard aan, getuige de vele ongelukken die er op het straatspoor in beide plaatsen helaas plaatsvonden. Vooral in de Tolberterstraat in Leek was het vaak feest. Ook op een andere manier. Dit straatje is zo smal dat 2 auto's elkaar daar eigenlijk niet kunnen passeren. Regelmatig werd één van de winkels in deze (drukke) winkelstraat van voorraden voorzien en kwam de trein er langs. Stoppen, uitstappen en op zoek naar de chauffeur van de betreffende vrachtwagen. Soms stonden er wel drie op het spoor, leuke klus voor machinist en rangeerder dus.
Maar terug naar het model. Nu ie er in alle uitvoeringen lijkt te komen ben ik zeker van plan een dergelijk spoortje in mijn toekomstige baan op te nemen. Heb vele samenstellingen gezien. T/m het sikje uit Drachten dat eens in de zoveel tijd achterop de trein mee heen en weer reed voor onderhoud. 's Ochtens reed het 'nieuwe' sikje achterop mee naar Drachten, 's middags het sikje wat onderhoud moest hebben mee terug naar Groningen.
-
Helaas heeft men bepaald dat dit de achterzijde is :-| stond er ook vreemd van te kijken toen ik hier achter kwam ???
Analoog aan de stoomlocs die ze vervingen.
-
Ik heb heb ergens gelezen (geen idee meer waar) dat de korte huif bedoeld was voor een stoomverwarmingsinstallatie voor wanneer de loc in de reizigersdienst zou rijden. Het lijkt mij dan logisch te concluderen dat deze installatie zo dicht mogelijk bij het reizigersmaterieel zou moeten staan. Waarmee de korte huif dus feitelijk de achterzijde van de loc is.
De Nederlandse uitvoering van deze loc's hebben overigens niet zo'n installatie gehad.
Eelco
-
Ik heb heb ergens gelezen (geen idee meer waar) dat de korte huif bedoeld was voor een stoomverwarmingsinstallatie voor wanneer de loc in de reizigersdienst zou rijden. Het lijkt mij dan logisch te concluderen dat deze installatie zo dicht mogelijk bij het reizigersmaterieel zou moeten staan. Waarmee de korte huif dus feitelijk de achterzijde van de loc is.
Je feiten zijn correct, je conclusie niet. Immers, een loc staat in 50% van de gevallen met zijn korte huif naar voren. Voor de verwarming maakt die paar meter ook echt niet uit op een trein van xxx meter...
Verder is bij een dieselloc de motorruimte altijd de voorkant.
Maar wat is dan de samenstelling?
2200-2200-EW-B-B-AB-AB
of:
2200-EW-B-B-AB-AB-2200
Nou, ze reden treinsteldiensten, dus dat lijkt me toch niet echt moeilijk te bedenken...
Groet, Tim
-
Nog een plaatje van de autoplaag voor het station van Bergen.(http://img212.imageshack.us/img212/8650/52890983ok5.jpg)
SK
-
Chris helaas niet de gevraagde 2400. Plaatje genomen van af de bruine 2488
(http://img170.imageshack.us/img170/3879/241525262488doos3004032gz4.jpg)
SK
-
Gaaf :) Voorbij het zorgcentrum.
-
wat past er eigenlijk allemaal achter de bruine 2400 ??
heb een antal boeken na gekeken maar kon niets vinden:(
-
Alle goederenwagens die in die tijd rond reden en waarschijnlijk zal de rest van het Nederlandse materieel dat er toen was ook wel eens achter een 2400 gehangen hebben.