BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Homer op 13 December 2007, 07:53:01
-
Een kennis van mij rijd de TEE analoog waarbij het geluid ook werkt. Alleen kleeft daar toch een bezwaar aan: Ieder keer als de TEE onder spanning komt te staan dan start het het geluid van de motor. Pas als het geluid van de motor op toeren is gaat de TEE rijden. Praktisch gesproken betekent dit dat ieder keer als je analoog de trafo openzet het 30 seconden duurt voordat de TEE gaat rijden. Stoppen? Weer 30 seconden wachten, omkeren? Het zelfde verhaal. Welnu in zijn blokken systeem geeft deze vertraging veel problemen. Ik heb met mijn Mutlimaus het een en ander gepoogd te herprogrammeren om dit probleem te omzeilen (geluidnivo op nul zetten) maar dit werkt niet. Andere mogelijkheden om deze vertraging eruit te halen vind ik niet. Heeft iemand suggesties?
-
Kennelijk kan hij het geluid wel missen.
Er zit een dummyplug in de verpakking. Motorwagen open maken, decoderplug losmaken en de dummyplug plaatsen. Dan heb je een gewoon analoog treinstel.
Wat gebeurt er trouwens als je met f1 het geluid uitzet? Misschien is dat al genoeg.
-
Hoi Henk, het geluid heb ik uitgezet helaas verandert dat niets aan vertraging bij het wegrijden. Ik ben met je eens dat als je de jump plug erin steekt en dus de decoder verwijdert dat je van het probleem af bent. Het is alleen een beetje zonde om dit te doen, dan had je namelijk beter de Trix uitvoering kunnen kopen en het geluid is wel erg leuk..Bedankt!
-
Tja, de opstartprocedure hoort nu eenmaal bij dat geluid.
Toch wel vreemd. Digitaal reageert het stel zonder vertraging als het geluid uit staat.
-
Dan is het misschien toch een idee om over te stappen naar digitaal rijden?
mvg,
Gert
-
Gert, foei toch. Ga jij eens gauw je mond spoelen! ;D
Homer,
misschien is het een optie om de decoder inclusief de geluidstoestand te laten zitten, en de motoraansluitingen om te bedraden van de uitgang van de decoder naar rechtstreeks op de stroomafname.
De motor reageert dan direct op je regelaar, en de geluidselektronica gaat los daarvan zijn eigen gang.
-
...en de geluidselektronica gaat los daarvan zijn eigen gang...
dat is nog maar de vraag Klaas...
De feedback van de motorregeling wordt volgens de beschrijvingen gebruikt om diverse soundslots te doorlopen. What if die feedback er niet (meer) is :-|
Grtzz,
Karst
-
Het wordt in ieder geval grappig Klaas. :D
Worden de motoren gestart, terwijl het stel er al lang en breed vandoor is. ;D
-
Tsja, dat krijg je nou van die opvoersetjes: gaan die dingen ineens sneller dan het geluid! :D
mvg,
Gert
-
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
-
Als de digitalisten hier Homer nu eens echt antwoord geven ;) ;)
Homer,
Naast het uitzetten van het geluid moet je ook optrek en afremvertraging nog uitzetten (werken ook analoog).
Ik zal vanavond mijn TEE even op een analoog baantje zetten en e.e.a. testen.
Hans
-
Homer, ik heb het even getest (overigens wel een beetje RTFM ;D)
CV3 (standaard 12)
CV4 (standaard 8 )
CV13 (standaard 1)
met Lokmaus op 0 zetten.
Daarna gedraagt de TEE zich als een gewone analoge loc.
Eventueel kun je in CV3 en CV4 ook iets lagere waarden programmeren. Blijft er nog iets aan optrek- of afremvertraging over.....
Hans
-
Hans, wat doet het geluid dan als je de CV's op die manier hebt aangepast?
-
De crux is CV13.
Door CV13 op 0 te zetten wordt f1 (het geluid dus) in analoog bedrijf als UIT beschouwd.
Ik vind overigens dat het stel analoog met de dummy plug beter rijdt dan met de decoder.
-
@Klaas,
CV13 bepaalt welke functies ook in analoog bedrijf beschikbaar zijn. Bit 1 daarvan is f1 ofwel het geluid.
Schakel je dat uit dan wordt de hele geluidsfunctie uitgeschakeld, inclusief de beinvloeding daarvan op de rijregling.
@Henk,
Dat is een waarheid als een koe. Want geldt voor iedere lok met een decoder er in. De decoder heeft een flinke spanning nodig (meestal zo'n 5V) voor er analoog uberhaupt iets gebeurd. Voordeel van het laten zitten van de decoder is dat optrek, afremvertraging en maximum snelheid bij de meeste decoders blijven werken.
Hans
-
Dag allen,
we hebben overwogen om de motor bedrading los te koppelen van de decoder en rechtstreeks op de wielen aan te sluiten. Helaas zijn de consequenties onduidelijk en zijn er risico's. Via CV13 geluid uitzetten is een optie maar dan ben je wel het geluid kwijt en dat is toch een beetje zonde. Bedankt voor de ideeen! Ik koppel dit terug met de eigenaar.
-
Helaas zijn de consequenties onduidelijk en zijn er risico's.
Wat is er zo onduidelijk aan de consequenties? De motor zit direct op de wielen en zal dus ook direct op de rijregelaar reageren. Dat lijkt me vrij duidelijk.
De decoder zal misschien niet meer normaal reageren omdat hij de motor kwijt is, maar wat zou dat?
En wat voor risico's zouden er kunnen zijn? Ik zie ze niet.